Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 17: Uppenbarelse genom den Helige Anden


Kapitel 17

Uppenbarelse genom den Helige Anden

Uppenbarelse …är själva grunden i vår religion.1

Ur John Taylors liv

President John Taylor sade: ”Jag minns mycket väl vad Joseph Smith en gång sade till mig … Han sade: ’Äldste Taylor, du har blivit döpt, du har fått händer lagda på ditt huvud för att mottaga den Helige Anden, och du har ordinerats till det heliga prästadömet. Om du nu vill fortsätta att följa denna andes maningar, kommer den alltid att leda dig rätt. Ibland kanske den strider mot din egen uppfattning, men bry dig inte om det, följ dess maningar. Och om du är trogen dess viskningar kommer den med tiden att i dig bli en uppenbarelsens princip som gör att du vet allting.’”2

John Taylor följde Joseph Smiths råd och förlitade sig på uppenbarelse genom den Helige Anden för att få vägledning i sitt eget liv och i sin kallelse som profet, siare och uppenbarare. President Heber J Grant, kyrkans sjunde president, sade om president Taylors mottaglighet för Andens maningar: ”Jag kallades till de tolv apostlarnas råd genom en Herrens uppenbarelse till president John Taylor. Från det att jag blev medlem i de tolvs råd, vilket var två år efter det att John Taylor blivit kyrkans president, till den dag han dog, sammanträffade jag med honom vecka efter vecka … och jag vet att han var den levande Gudens tjänare. Jag vet att Herrens inspiration kom till honom, och jag vet att varje gång han sade: ’Detta är vad Herren önskar’, och hans medarbetare i apostlarnas råd stödde hans ståndpunkt, bevisades riktigheten av det han sagt, och Herrens inspiration till honom visade att den visdom han erhållit genom Guds makt hade överträffat andra människors visdom …

Jag skulle kunna berätta om omständigheter då apostlarna sänts ut för att utföra vissa arbetsuppgifter i enlighet med Herrens inspiration till John Taylor, och då de trott att de inte skulle kunna utföra sina uppgifter. De har återvänt och kunnat bära vittnesbörd om att genom och med Herrens hjälp hade de kunnat utföra arbetet som ålades dem av president Taylor, Herrens profet.”3

John Taylors lärdomar

Det finns en skillnad mellan den ande som leder människor att göra rätt och den Helige Andens gåva.

Beträffande Andens inverkan på människan så låt mig rikta er uppmärksamhet på ett faktum som för det mesta förstås av alla tänkande människor, och det är att oavsett hur orättfärdig en människa än kan vara, hur långt hon än kan ha avvikit från den rätta vägen, kommer en sådan person vanligtvis att beundra och respektera en god människa, en hedervärd människa och en rättskaffens människa. Samma person kommer ofta att säga: ”Jag önskar att jag kunde göra som den människan gör, men det kan jag inte. Jag önskar att jag kunde följa en rätt väg, men det onda har fått makt över mig.” De kan inte låta bli att respektera det goda och det hedervärda, även om de kanske inte själva styrs av hederns och dygdens principer. Samma ande, som ges till gagn för var och en som lever utan evangeliet, har uppenbarats i världens olika tidsåldrar …

Men det finns en mycket stor skillnad mellan den ande och känsla som får människor att göra det som är rätt, vilken är en del av Guds ande och som ges till gagn för varje människa, och mellan vad som i skrifterna kallas den Helige Andens gåva.4

Det finns och har alltid funnits en anda i världen som verkligen är en del av Guds ande, vilken får människorna att i många fall kunna skilja mellan gott och ont, rätt och fel. De har ett samvete som anklagar dem för eller ursäktar deras handlingar, och fastän människornas värld är mycket ond och ytterst fördärvad, kommer man ändå att finna att så gott som alla människor uppskattar andras goda gärningar, även om de själva kanske inte gör något gott.

Skrifterna säger att Gud ”har av en enda människa skapat alla människor och folk, för att de skall bo över hela jorden. Han har fastställt bestämda tider och utstakat de gränser inom vilka de skall bo, för att de skall söka Gud, om de möjligen skulle kunna treva sig fram till honom och finna honom, fastän han inte är långt borta frän någon enda av oss.” (Apg 17:26-27.) Skrifterna säger vidare att han givit dem en del av sin ande så att det blir till nytta för var och en [se 1 Kor 12:7], Men det finns en klar skillnad mellan den ställning dessa människor innehar och den ställning vi har. Vi har något mer än den del av Guds ande som ges till varje människa, och den kallas den Helige Andens gåva. Den erhålls genom lydnad mot Kristi evangeliums första principer och genom handpåläggning av Guds tjänare.5

Genom den Helige Andens gåva kan vi få kännedom om det som rör Gud.

När evangeliet predikades i forna tider bland människorna blev de befallda att omvända sig från sina synder, att döpa sig i Jesu namn till sina synders förlåtelse och att sedan genom handpåläggning få den Helige Andens gåva [se Apg 2:37-38]. Det talades dessutom om för dem vad denne Helige Ande skulle göra, att den skulle ta av det som rör Gud och visa det för dem, att den skulle få deras gamla män att ha drömmar och deras unga män att se syner, och att den skulle utgjutas över Guds tjänare och tjänarinnor så att de skulle profetera [se Apg 2:16-18; se även Joel 2:28-29].

Detta är kraftyttringar av den Ande som bor hos Gud, Fadern, och hos Gud, Sonen, nämligen den Helige Anden. Det är denne Ande som för oss in i en relation till Gud, och den skiljer sig mycket påtagligt från den del av Guds ande som ges till gagn för alla människor …

Dess syfte är att leda oss in i all sanning och att påminna oss om sådant som tillhör det förflutna, det närvarande och framtiden. Den betraktar framtiden och uppenbarar ting som vi inte förut tänkt på, och dessa ting är mycket tydligt beskrivna i Bibeln, i Mormons bok och i boken Läran och förbunden. Häri ligger skillnaden mellan oss och andra, och så var det också i forna dagar.6

Vi tror att det är nödvändigt för människan att bli satt i förbindelse med Gud, så att hon får uppenbarelser från honom, och såvida hon inte sätts under den Helige Andens inspirations inflytande kan hon inte veta något om det som rör Gud. Jag bryr mig inte om hur lärd en människa kan vara eller hur vida omkring hon rest. Jag bryr mig inte om vilka talanger, vilket intellekt eller vilken speciell begåvning hon kan ha, vid vilket universitet hon kan ha studerat, hur vittomspännande hennes åsikter må vara eller vad hennes uppfattning om andra ting är; hon kan inte förstå vissa ting utan Guds ande, och detta för ovillkorligen in den princip jag tidigare nämnt - behovet av uppenbarelse. Inte uppenbarelser som gavs förr i världen, utan nutida och omedelbara uppenbarelser, som skall leda och styra dem som tillägnar sig dem på livets alla vägar här på jorden och till evigt liv härefter.7

Fortsatt uppenbarelse är grunden i vår religion.

Vi fick inte våra uppfattningar från någon teolog, från någon vetenskapsman, från någon berömd person eller från någon i framskjuten ställning i världen, eller från någon grupp eller konklav av religionsutövare, utan från den Allsmäktige, och till honom står vi i tacksamhetsskuld för allt liv, all sanning och all intelligens som rör det förflutna, det pågående och framtiden. Därför inser vi vårt beroende av honom …

Ingen människa kan veta vad som är i Gud utan genom Guds ande [se 1 Kor 2:11]. Och om Fadern inte uppenbarade det skulle vi verkligen vara mycket ovetande … När han uppenbarat sin vilja för människan, för Joseph Smith, liksom han gjort för andra människor i tidigare tidsåldrar, var det nödvändigt att denna vilja skulle bli känd för alla folk och stammar och språk och folkslag, så att människan kan få kännedom om det han uppenbarat för mänsklighetens frälsning och upphöjelse. Därför blev de tolv avskilda. I vilket syfte? Så att de kan presentera evangeliet för jordens folk och predika livets principer såsom de utgår från Gud …

Deras vittnesbörd för folket är att Gud har talat, att evangeliet har återställts. De förklarar vad evangeliet är. De uppmanar människorna att omvända sig och låta döpa sig i Jesu Kristi namn till syndernas förlåtelse, och lovar dem att de lydiga skall mottaga den Helige Anden … Och genom att bli delaktiga av denna Ande möjliggörs en kommunikation mellan dem och deras himmelske Fader genom vår Herre Jesus Kristus, och genom att inspireras av denna Ande uppstiger deras böner till hela jordens Gud. De lär sig att sätta sin lit till honom och att lyda hans lagar.8

Bibeln är bra … Mormons bok är bra och Läran och förbunden är bra som landmärken. Men en sjöfarare som ger sig ut på havet behöver ännu säkrare kännetecken. Han måste känna till himlakropparna och göra sina observationer utifrån dem för att kunna styra sin farkost rätt. Dessa böcker är bra som exempel och prejudikat, till att forska i, att utarbeta vissa lagar och principer efter. Men de tar inte upp, kan inte ta upp, varje fråga som skall bedömas och bringas ordning i.

Vi behöver ett levande träd - en levande källa - levande intelligens, som utgår från det levande prästadömet i himlen, genom det levande prästadömet på jorden … Och från det att Adam för första gången fick ett meddelande från Gud till dess att Johannes på ön Patmos fick sitt meddelande, eller till dess himlarna öppnades för Joseph Smith, krävdes det alltid nya uppenbarelser, anpassade till de speciella omständigheter som kyrkorna eller människorna försattes i.

Adams uppenbarelse beordrade inte Noa att bygga sin ark. Inte heller sade Noas uppenbarelse till Lot att han skulle överge Sodom. Inte heller talade någon av dessa uppenbarelser om Israels barns uttåg från Egypten. Alla dessa fick egna uppenbarelser, och det fick också Jesaja, Jeremia, Hesekiel, Jesus, Petrus, Paulus, Johannes och Joseph. Och det måste också vi få, annars kommer vi att förlisa.9

Många människor, också de som bekänner sig som kristna, hånler åt tanken på nutida uppenbarelse. Vem har väl någonsin hört talas om en sann religion utan någon förbindelse med Gud? För mig är denna tanke nästan alltför absurd för att man skall kunna fatta den. Det förvånar mig inte att otron härskar i så skrämmande hög grad, när människorna i allmänhet förkastar principen om nutida uppenbarelse. Det förvånar mig inte att så många människor ser på religionen med förakt och betraktar den som något som inte förtjänar intelligenta varelsers uppmärksamhet, ty utan uppenbarelse är religionen en parodi och en fars. Om jag inte kan få en religion som leder mig till Gud och som sätter mig i nära förbindelse med honom, och för mitt sinne uppenbarar principerna odödlighet och evigt liv, vill jag inte ha någonting med den att göra.

Principen nutida uppenbarelse är alltså själva grunden för vår religion … Jag vill inte endast rannsaka de skrifter vi nu har utan rannsaka varje uppenbarelse som Gud har givit, som Gud ger och som han kommer att ge till ledning för sitt folk. Sedan vill jag vörda Givaren, men också dem som han använder som hedervärda redskap för att främja och förkunna dessa principer, och jag vill försöka leva efter de principer som nämns i detta heliga ord.10

Var och en av oss behöver uppenbarelse för att förstå och fullgöra våra ansvar.

Vi kan inte inta någon ställning i livet, varken som fäder, mödrar, barn, husbonde, tjänare eller som Israels äldster som bär det heliga prästadömet i alla dess förgreningar, utan att ständigt behöva visdom som strömmar från Herren och intelligens överförd av honom, så att vi kan veta hur vi på rätt sätt skall utföra de olika plikterna och sysslorna i livet och fullgöra de olika ansvar som åvilar oss. Och därför är det nödvändigt för människor att hela dagen lång, varje dag och varje vecka, månad och år och under alla omständigheter, förlita sig på Herren och låta sig ledas av den ande som strömmar från honom, så att vi inte går vilse - så att vi varken kan göra något fel, säga något fel eller tänka något fel, och så att vi hela tiden kan behålla denna ande, som endast kan hållas kvar genom att vi håller oss rena, heliga och dygdiga och ständigt lever i lydnad mot Guds lagar och befallningar.11

När ni har levt värdiga era förmåner och Guds ande har rört vid era sinnen, och era själar har upplysts av Herrens lykta, med intelligens från himlen, och ni har vandrat i enlighet med den eviga sanningens ljus, fråga då er själva om ni i sådana stunder inte alltid känt er redo att fullgöra vilka åligganden som än krävts av er, och om ni då inte alltid har utfört era plikter för ert eget nöjes och er egen tillfredsställelses skull. Men när våra sinnen upptas av världsliga ting, när vi förlorar Guds rike ur sikte, när vi inte längre kan urskilja dess intressen, dess härlighet, den mänskliga familjens lycka och välbefinnande, de händelser som vi förväntar oss skall inträffa på jorden och den roll som vi skall spela i dem, när vi glömmer bort våra olika plikter som fäder, mödrar, makar, hustrur och barn … och låter våra egna åsikter och tankar och vår själviskhet skena i väg med oss, och vi trasslar in oss i ondska, då är det svårt för oss att förstå det som rör Gud.12

Herren har givit oss uppenbarelser rörande både våra timliga och andliga åligganden. Han har börjat bygga upp Sion och upprätta sitt rike. Han skall utföra sina avsikter och uppfylla profeternas ord och hans verk kommer att framskrida tills Guds syften har fullbordats.13

Förslag till studier och diskussion

  • Vad är skillnaden mellan den Guds ande som leder oss att göra rätt och den Helige Andens gåva? (Se även L&F 93:2; Joh 14:26.)

  • Vilka erfarenheter har du av att Anden hjälpt dig att förstå det som rör Gud? Hur kan vi känna igen personlig uppenbarelse från Herren?

  • Om vi inriktar oss på världsliga ting, hur hindrar det oss från att ta emot uppenbarelser? Vad kan vi göra för att bereda oss på att ta emot uppenbarelser?

  • Hur kan uppenbarelser som vi fått genom vår levande profet vara till större hjälp än till och med skrifterna? Varför är det viktigt att vi har både skrifterna och fortsatt uppenbarelse?

  • Vilka exempel kan du komma på då den Helige Anden hjälpt dig i din familj, på arbetet, i skolan eller i kyrkan?

  • Varför lyckas vi ibland inte till fullo begagna oss av den Helige Andens gåva? Hur kan vi bättre dra nytta av denna gåva?

  • Varför är den Helige Andens gåva en sådan underbar välsignelse för oss i dagens värld? Hur kan du visa din tacksamhet för denna gåva? Hur kan vi undervisa barn och ungdomar om den Helige Andens gåva?

Skriftställen som hör till detta ämne: 1 Korintierbrevet 12:3; Jakobs bok 4:8; Alma 5:46-48; Läran och förbunden 45:56-57; 76:5-10; Nionde trosartikeln.

Slutnoter

  1. The Gospel Kingdom, urval av G Homer Durham (1943) s 35.

  2. Deseret News: Semi-Weekly, 15 Jan 1878, s 1.

  3. Gospel Standards, sammanställd av G Homer Durham (1941) s 19-20.

  4. The Gospel Kingdom, s 41-42.

  5. The Gospel Kingdom, s 43; styckeindelningen ändrad.

  6. Deseret News: Semi-Weekly, 9 Jan 1883, s 1; styckeindelningen ändrad.

  7. The Gospel Kingdom, s 35.

  8. Deseret News: Semi-Weekly, 7 Mar 1882, s 1; styckeindelningen ändrad.

  9. The Gospel Kingdom, s 34; styckeindelningen ändrad.

  10. The Gospel Kingdom, s 35-36.

  11. The Gospel Kingdom, s 44-45.

  12. Deseret News (veckoupplagan), 22 apr 1863, s 338.

  13. Millenial Star, 15 Aug 1851, s 243.

Bild
trees

President Taylor jämförde uppenbarelse med ljus och beskrev det som ”Herrens lykta” som hjälper oss att vandra ”i enlighet med den eviga sanningens ljus”.