Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 13: Prästadömet, Guds styrelsesätt och kraft


Kapitel 13

Prästadömet, Guds styrelsesätt och kraft

Prästadömet… är levande kraft.1

Ur John Taylors liv

För John Taylor var prästadömet inte bara myndigheten att handla i Guds namn utan också en mäktig kraft genom vilken stora ting kunde åstadkommas. Han undervisade om att prästadömsbärarna aktivt borde använda prästadömet till att tjäna andra och till att uppnå Guds rättfärdiga syften. Han uppmuntrade alla prästadömsbärarna att fullgöra sina plikter och ära sina kallelser, och sade att ”den lärare eller diakon som fullgör sina plikter är mycket mer hedervärd än en president eller någon av de tolv som inte gör det”.2

President Taylor erkände och uppskattade också deras auktoritet som använde sitt prästadöme till att tjäna honom och hans familj. Hans ödmjuka respekt för prästadömets myndighet exemplifierades med en berättelse som hans son Moses W Taylor en gång återgav. Den handlade om vad som hände en kväll i familjens Taylors hem när de fick besök av hemlärarna. ”En av de två var en pojke på sexton år”, minns Taylor den yngre, ”och denna kväll var det pojkens tur att presidera. Far samlade familjen, talade om för hemlärarna att vi alla var där och sade: ’Vi är i era händer och väntar på att få undervisning av er.’”

Pojken frågade då president Taylor om de höll familjebön och enskilda böner, om de behandlade sin nästa väl, gick till kyrkan regelbundet och stödde kyrkans ledare. ”Dessa frågor besvarades en efter en av min far på samma ödmjuka sätt som den yngsta medlemmen i familjen skulle ha besvarat dem. När lärarna avslutat sin uppgift, bad de min far att instruera dem.

Han sade att han gladde sig åt deras trofasthet och tackade dem för deras besök och bad dem enträget att komma så ofta de kunde, för han förstod hur mycket gott en man som bar prästadömet - vilket är Guds kraft - kunde göra för hans familj. Han sade också till dem att det inte fanns något ämbete i kyrkan där mer gott kunde utföras än i lärarens. Han bad dem att vara särskilt uppmärksamma på hans barn och råda dem som fäder.

’Jag är sällan hemma’, sade han, ’för mina plikter i kyrkan gör att jag ofta måste vara borta, och jag befarar att om mina barn inte får goda råd titt och tätt, så kan de vilseledas.’”3

John Taylors lärdomar

Prästadömet är Guds kraft.

Vad är prästadömet? … Jag skall kortfattat svara att det är Guds styrelsesätt, både på jorden och i himlarna, ty det är genom denna makt, verkande kraft och princip som allt styrs på jorden och i himlarna, och det är genom denna kraft som allt uppehålls och understöds. Den styr allt - den uppehåller allt - och har att göra med allt som är förbundet med Gud och sanningen. Det är Guds kraft delegerad till intelligenser i himlarna och till människor på jorden, och när vi kommer till Guds celestiala rike skall vi finna att där råder den mest perfekta ordning och harmoni, eftersom där verkställs det fullkomliga mönstret, det mest fullkomliga styrelsesättet, och när eller var dessa principer än har utvecklats på jorden har de i proportion till hur de har spridits och efterlevts, i samma proportion frambringat välsignelser och frälsning för den mänskliga familjen. Och när Guds styrelsesätt omfattas i större skala och när den bön Jesus lärde sina lärjungar besvaras och Guds rike finns på jorden och hans vilja sker här såsom i himlen [se Matt 6:10], då, och inte förrän då, är kärleken, friden, harmonin och enigheten universell.4

[Prästadömet] är … den princip och kraft varigenom Gud styr, kontrollerar, föreskriver och handhar sina angelägenheter, sina världar, sina riken, sina furstendömen, sina krafter, sina intelligenser och allt som är under honom och över honom och som han har att göra med.5

Kraften som manifesteras genom prästadömet är helt enkelt Guds kraft, ty han är prästadömets överhuvud … och det är enligt denna princip som allt Guds verk har åstadkommits, såväl här på jorden som i himlarna. Varje kraft manifesterad genom prästadömet på jorden är helt enkelt en delegerad kraft från prästadömet i himlarna, och ju mer prästadömet på jorden blir likt och underkastat prästadömet i himlarna, desto mer av den kraften skall vi inneha.6

Det levande prästadömet på jorden styrs från himlen.

Gud har organiserat ett prästadöme och detta prästadöme råder över allt som hänför sig till jorden och himlarna. En del av det finns i himlarna, en annan del på jorden, båda samverkar för uppbyggandet av Sion, återlösningen av de döda och levande och frambringandet av ”de tider då allt blir återupprättat” [se Apg 3:21], och eftersom de är så nära förbundna är det nödvändigt att det finns en kommunikation mellan det ena och det andra, och att de på jorden får instruktioner från dem i himlarna som känner till både jordiska och himmelska ting och har haft erfarenheter av bägge delarna eftersom de en gång officierade i samma prästadöme på jorden.7

Det är gemenskapen och kommunikationen med prästadömet i himlen som ger kraft, liv och verkan åt det levande prästadömet på jorden, och utan denna gemenskap och kommunikation skulle de vara som döda och förtorkade grenar. Och om någon man har liv eller kraft är det prästadömets kraft och liv, Guds gåva och kraft delgiven genom prästadömets reguljära kanaler både i himmel och på jord, och att försöka verka utan denna kunde liknas vid en bäck som försöker förse sig med vatten när dess källa är uttorkad, eller vid en gren som försöker få liv när trädets stam huggits av vid roten. Att tala om en kyrka utan detta prästadöme är att tala om något utan värde - en uttorkad källa, ett dött och förtorkat träd.8

Ingen människa [kan] leda detta rike. Hon kan det inte om inte Gud är med henne och på Israels äldsters sida. Men med honom på sin sida kommer allting att gå rätt till och Guds intelligens och uppenbarelser kommer att utgjutas. Hans lag kommer att tillkännages och sanningens principer att utvecklas, annars är det inte Guds rike. Och var och en av oss borde ödmjuka oss inför Gud och söka vägledning från den Allsmäktige …

Det finns en princip förenad med Guds rike som erkänner Gud i allting, och den erkänner prästadömet i allting, och det är bäst för dem som inte gör det att omvända sig, annars kommer de inte att kunna utvecklas. Detta säger jag er i Herrens namn. Tro inte att ni är visa och att ni kan styra och manipulera prästadömet, ty det kan ni inte. Gud måste styra, reglera och diktera och vara dess överhuvud, och varje man inta sin plats. Guds ark behöver inte stöttas [se 2 Sam 6:3, 6-7], särskilt inte av inkompetenta män utan uppenbarelser och utan kunskap om Guds rike och dess lagar. Det är ett stort verk som vi deltar i, och vi måste bereda oss för det arbete som ligger framför oss och på att erkänna Gud, hans auktoritet, hans lag och hans prästadöme i allting.9

Vi vill tjäna Gud i tiden och genom kommande evigheter. Vi har satt i gång och vi skall försöka göra det med Guds hjälp och hans heliga andes ljus och de uppenbarelser som han kommer att ge från tid till annan. Vi skall försöka och verka och samverka med prästadömet i de eviga världarna antingen på denna jord eller i himlarna. Vi skall göra det tills det verk Gud har avsett för denna jord är fullbordat, och tills de levande och de döda är frälsta så långt som de är i stånd att bli frälsta enligt de eviga lagar som råder i himlarna och enligt den Allsmäktiges förordning …

Jag säger ständigt: ”O Gud, led mig på den rätta vägen. O Gud, bevara mig från alla misstag. O Gud, jag är en fattig, klen, svag och ofullkomlig människa, omgiven av svagheter och frestelser. Jag behöver din hjälp dagen lång. O Gud, hjälp mig.” Det är så jag känner mig, och det är så mina bröder i första presidentskapet och de tolv och andra känner sig. Vi känner att vi behöver den Allsmäktiges hjälp. Vi skall anstränga oss och vara trofasta och hålla våra förbund. Och om vi lyssnar till råd och lyder Guds lagar, och gör det som han kräver av oss, hjälper han oss och välsignar oss, och han välsignar Sion och bevarar Israel.10

Prästadömet är givet för att göra det möjligt för oss att bygga upp Sion.

Vad har vi fått detta prästadöme till? Till att göra det möjligt för oss att bygga upp vår Guds Sion. Varför? För att få slut på orättfärdighet och sedefördärv, lystenhet, lögner, tjuveri, oärlighet och girighet samt all slags ondska. Vi har också fått det för att kunna uppmuntra till tro, ödmjukhet, kärlek, renhet, broderlig kärlek, sannfärdighet, redbarhet, ärlighet och allt som är avsett att upphöja och förädla mänskligheten, så att vi kan vara sanna och riktiga representanter för Gud vår Fader här på jorden, att vi kan lära oss hans vilja och göra den och så att hans vilja kan ske på jorden liksom den sker i himlen.11

Att uppnå detta önskvärda mål - att återställa det skapade till sin ursprungliga renhet och skönhet och uppfylla skapelsens ändamål - att återlösa, frälsa, upphöja och förhärliga människan - att frälsa och återlösa de döda och levande, och återställa allt som lever enligt sina lagar - är syftet och målet med upprättandet av prästadömet på jorden i de sista dagarna. Det är för att genomföra det som hittills inte blivit genomfört, så att Guds verk kan fullkomnas, så att återställelsens tid för allt kan komma och så att vi, tillsammans med det eviga prästadömet i himlarna (som inte utan oss, och inte heller vi utan dem, skulle kunna fullkomliggöras), kan utföra allt som varit Guds tankar, eller som uttalats genom Guds ande, genom alla de heliga profeterna sedan denna världen blev till …

Prästadömet i himlarna förenar sig med oss för att åstadkomma dessa syften. De styrs av samma princip, för att våra verksamheter skall överensstämma - så att vi kan hjälpa varandra från båda hållen och så att Guds vilja (vad oss beträffar) kan ske på jorden liksom den sker i himlen. Det är detta som vi måste lära oss och detta som vi måste göra för att utföra vårt kall och visa upp gärningar som är godtagbara inför Gud och de heliga änglarna, och även inför våra bröder som är förbundna med oss i prästadömet i Guds rike på jorden.12

Prästadömet har satts i kyrkan för detta ändamål: att gräva, att plantera, att ge näring, att undervisa om rätta principer och att frambringa ordningen i Guds rike, att bekämpa djävlarna och upprätthålla och stödja Kristi kyrkas auktoriteter på jorden. Det är allas vår plikt att göra något tillsammans för att skapa en stor enhet, en stor enig skara som svurit trohet till Guds rike. Då kommer allt att gå lugnt, fridfullt och lätt till, och då blir det mycket mindre bekymmer.13

Prästadömet är givet till välsignelse för den mänskliga familjen.

Prästadömet har alltid givits till välsignelse för den mänskliga familjen. Människor talar om det som om det var till speciell nytta för enskilda. Vad sades till Abraham? ”I dig och i din säd” - vad för något? Skall jag välsigna dig. Så långt stämmer det. Men det står: ”I dig och i din säd skola jordens alla släkter bliva välsignade”. [Se Abraham 2:11.] Låt oss vara välgörare och om vi är Abrahams ättlingar, låt oss då vandra i hans fotspår och göra oss värdiga löftena, låt oss vilja hjälpa både levande och döda och sträva efter att välsigna och vara till nytta, lyfta upp och förädla alla runt omkring oss, så att vi alla kan glädjas tillsammans och upphöjas genom samma principer som uppenbarats till förmån för alla människor …

Om jag var biskop, då vet jag inte vad jag skulle göra, men jag vet vad jag borde göra. Jag borde vilja säga: Fader, du har överlämnat ett antal själar i min vård. Hjälp mig att ta hand om deras timliga behov och även verka för deras andliga välfärd, och se till att de blir rätt undervisade om livets lagar. Hjälp mig också att undervisa lärarna som arbetar bland folket, så att de kan gå ut fyllda av den Helige Anden för att vara till välsignelse och nytta för folket, så att jag med hjälp av mina bröder kan bli en Frälsare bland dem. Det är så jag borde känna och göra om jag var biskop, och det är så ni biskopar borde känna och göra, och ni borde göra det ödmjukt med en önskan att göra gott. Och om jag var präst, lärare eller diakon och verkade som lärare bland folket, då skulle jag vilja vaka över deras välfärd.14

[Jesus sade]: ”Simon, Johannes son, älskar du mig mer än dessa” Han svarade: ”Ja, Herre, du vet att jag har dig kär.” Om du älskar mig, om du är min vän och min lärjunge, ”för [då] mina lamm på bete.” Detta var inte särskilt svårt att göra. Han hade kallats i detta syfte. ”För andra gången frågade han: ’Simon, Johannes son, älskar du mig?’ Han svarade: ’Ja, Herre, du vet att jag har dig kär.’ Jesus sade till honom: ’Var en herde för mina får.’” Och tredje gången Frälsaren ställde samma fråga till Petrus, och Petrus svarat på samma sätt, sade han till honom: ”För mina får på bete.” [Se Joh 21:15-17.] Vad är apostlarnas plikt? Stavspresidenternas, högprästernas och de sjuttios, särskilt de som brukar presidera? Om Jesus var här, skulle han be er lägga allt ert prat åt sidan, era dårskaper och svagheter och agera mer som män och heliga och sätta i gång och ”föra [hans] får på bete”.15

Gud ger kraft till dem som ärar prästadömet.

Om vi förstod oss själva och vår ställning, skulle vi sätta Guds rike först och sedan oss själva. Om vi kan lära oss att uträtta en liten sak, kommer Herren förmodligen att be oss göra något större, eftersom vi är redo för det… Om vi är Guds folk, och han förlitar sig på att vi skall uppnå dessa storslagna syften, måste vi göra lite mer än vi har gjort, och vi måste vara villiga och lydiga mot de föreskrifter vi får genom Herrens ande och från hans tjänare som han har satt över oss. Om vi gör detta, kommer allt arbete vi engagerar oss i att vara glädjande och angenämt, frid kommer att råda i vårt bröst och Guds frid kommer att förbli i vårt hem. Guds ande kommer att sväva över oss och vi kommer att fyllas av glädje och fröjda oss dagen lång, och så kommer det att vara till slutet på detta kapitel av världshistorien. Jag känner inte till något annat sätt att utföra allt detta arbete på än att undervisas av Herren, och i denna avsikt har han organiserat sitt heliga prästadöme.16

Ett lika stort ansvar åvilar präster, lärare och diakoner och de som har det ringare prästadömet som andra medlemmar i kyrkan. När de inte fullgör sina plikter, vad blir då följden? Människor går till de tolv eller till första presidentskapet. De går förbi sina närmaste ledare och det uppstår förvirring och oordning, och värdefull tid upptas nästan i onödan … och allt detta för att en del män inte vet sina plikter och fullgör dem.

Och vad händer med oss när vi tvistar om småsaker? Våra kallelser försvinner ur sikte. Vi glömmer att detta rike upprättades på jorden i avsikt att införa rättfärdighet och himlens lagar på jorden och för att välsigna människorna och frälsa levande och döda. Vi glömmer vad vi är här för och varför Guds rike är upprättat. Det är inte bara för ditt och mitt eller någon annans bästa, det är för världens bästa och för människornas frälsning. Det förväntas av oss, var och en av oss, att vi skall fullgöra de olika plikter och ansvar som åvilar oss. Om vi försummar dem, är vi då inte skyldiga inför Gud? Varför har vi dessa svårigheter ibland oss? Därför att, som jag har sagt vid många tillfällen, prästadömet inte fullgör sina plikter, inte är vaksamma och trofasta.17

Jag har under mina resor lagt märke till några som i likhet med Jesu lärjungar i forna dagar visar stor önskan att erhålla makt och är ivriga att få veta vem som är störst. Detta är dåraktigt, ty ära kommer inte av ett ämbete utan genom att en person ärar sitt ämbete eller sin kallelse. Om någon ära kommer av eller genom prästadömet, då kommer den från Gud, och det är naturligtvis fåfängt av oss att skryta över en gåva när vi inte har någon del i själva gåvan utan endast är dess mottagare. Om den kommer från Gud, borde han få äran och inte vi, och enda sättet eller möjligheten varigenom vi kan erhålla ära eller inflytande är att ära vår kallelse.18

Förslag till studier och diskussion

  • Vad är Guds prästadöme? Vilka välsignelser är tillgängliga för oss genom prästadömet? Hur känner du dig när du tänker på att Gud har anförtrott människan prästadömets kraft?

  • Vad kan varje familjemedlem göra för att stärka prästadömets kraft i hemmet?

  • Varför är det viktigt att prästadömsbärare får ständig vägledning från Herren?

  • Hur bidrar prästadömet till att ”återlösa, frälsa, upphöja och förhärliga människan”?

  • Hur har du och dina nära och kära blivit välsignade genom ett rättfärdigt bruk av prästadömet? Hur kan kvinnor få del av prästadömets välsignelser?

  • Vilka möjligheter till tjänande finns det där du bor? Vad kan prästadömsbärare göra för att hjälpa till att stärka hem som saknar en prästadömsbärare?

  • Läs L&F 84:33-34. Vad innebär det att ära en prästadömskallelse? Vad innebär det att ära en kallelse i kyrkan, vilken den vara må? På vilka sätt kan vi hjälpa dem i vår församling eller gren som försöker ära sina kallelser?

Skriftställen som hör till detta ämne: 1 Korintierbrevet 4:20; 1 Timoteusbrevet 4:12-16; Jakobs bok 1:18-19; Läran och förbunden 58:26-28; 84:18-21, 26-27, 33-34; 107:99-100

Slutnoter

  1. The Gospel Kingdom, urval av G Homer Durham (1943), s 127.

  2. The Gospel Kingdom, s 166.

  3. ”Stories and Counsel of Prest. Taylor”, Young Woman’s Journal, maj 1905, s 219; styckeindelningen ändrad.

  4. The Gospel Kingdom, s 129.

  5. Deseret News (veckoupplagan), 28 dec 1859, s 338.

  6. The Gospel Kingdom, s 130.

  7. ”On Priesthood”, Millenial Star, 1 nov 1847, s 323.

  8. The Gospel Kingdom, s 130.

  9. The Gospel Kingdom, s 166.

  10. Deseret News (veckoupplagan), 18 jun 1884, s 339; styckeindelningen ändrad.

  11. The Gospel Kingdom, s 130-131.

  12. The Gospel Kingdom, s 132.

  13. The Gospel Kingdom, s 129.

  14. Deseret News: Semi-Weekly, 18 okt 1881, s 1; styckeindelningen ändrad.

  15. Deseret News: Semi-Weekly, 19 aug 1879, s 1.

  16. The Gospel Kingdom, s 131-132.

  17. The Gospel Kingdom, s 154.

  18. The Gospel Kingdom, s 133.

Bild
Jesus bestowing priesthood

Bärare av prästadömet måste komma ihåg källan till all kraft i prästadömet. Som president Taylor lärde: ”Om någon ära kommer av eller genom prästadömet, då kommer den frän Gud.”