Bøger og lektioner
Kapitel 10: Skrifterne


Kapitel 10

Skrifterne

Billede
A Chinese woman sitting at a table with scriptures open in front of her. She is using a highlighter to mark them.

Skrifterne er tilgængelige for os i dag

  • Hvilke velsignelser nyder vi i dag, fordi skrifterne er så let tilgængelige?

Når Herrens tjenere taler eller skriver under Helligåndens indflydelse, bliver deres ord hellig skrift (se L&P 68:4). Siden begyndelsen har Herren befalet sine profeter at føre en optegnelse over sine åbenbaringer og sin handlemåde med sine børn. Han sagde: »Jeg befaler alle mennesker, både i øst og i vest og i nord og i syd og på øerne i havet, at de skal skrive de ord, som jeg taler til dem; for ud fra bøgerne, som skal blive skrevet, vil jeg dømme verden, enhver efter deres gerninger, i henhold til det, der er skrevet« (2 Ne 29:11).

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige anerkender fire bøger som hellig skrift: Bibelen, Mormons Bog, Lære og Pagter samt Den Kostelige Perle. Disse bøger bliver kaldt Kirkens standardværker. Vore levende profeters inspirerede ord er også anerkendt som hellig skrift.

Bibelen

Bibelen er en samling af hellige skrivelser, der indeholder Guds åbenbaringer til mennesket. Disse skrivelser dækker mange århundreder, fra Adams dage helt til den tid, hvor Jesu Kristi apostle levede. De blev skrevet af mange profeter, som levede på forskellige tidspunkter i verdenshistorien.

Bibelen er delt op i to dele: Det Gamle Testamente og Det Nye Testamente. Mange profetier i Det Gamle Testamente forudsiger en Frelsers og Forløsers komme. Det Nye Testamente fortæller om denne Frelsers og Forløsers liv, han som er Jesus Kristus. Det fortæller også om oprettelsen af hans kirke på den tid. »Vi tror, at Bibelen er Guds ord, for så vidt som den er rigtigt oversat« (TA 1:8).

Gennem profeten Joseph Smith har Herren udvidet vores forståelse af visse skriftsteder i Bibelen. Herren inspirerede profeten Joseph til at gengive sandheder i teksten i Bibelen, der var gået tabt eller var blevet forandret, efter den oprindelige tekst blev skrevet. Disse inspirerede rettelser kaldes Joseph Smiths oversættelse af Bibelen. Udvalgte skriftsteder fra Joseph Smiths oversættelse findes i Guide til Skrifterne s. 208-229.

Mormons Bog

Mormons Bog er en hellig optegnelse af nogle af de mennesker, der levede på de amerikanske kontinenter mellem ca. 2000 f.Kr. og 400 e.Kr. Den indeholder Jesu Kristi evangeliums fylde (se L&P 20:9; 42:12; 135:3). Mormons Bog fortæller om Jesu Kristi besøg hos folket på det amerikanske fastland kort efter hans opstandelse.

Joseph Smith oversatte Mormons Bog til engelsk ved Guds gave og kraft. Han sagde, at det er »den mest korrekte bog på jorden og vor religions slutsten, og at et menneske ville komme Gud nærmere ved at efterleve forskrifterne i den end i nogen anden bog« (Mormons Bogs indledning).

Præsident Ezra Taft Benson hjalp os med at forstå, hvordan Mormons Bog er vor religions slutsten. Han sagde:

»Der er tre måder, hvorpå Mormons Bog er vores religions slutsten. Den er slutstenen, når vi vidner om Kristus. Den er slutstenen i vores lære. Den er vidnesbyrdets slutsten.

Mormons Bog er slutstenen, når vi vidner om Jesus Kristus, der i sig selv er hovedhjørnestenen i alt, hvad vi foretager os. Med kraft og tydelighed bærer den vidnesbyrd om, at han er lever …

Den udvider vores forståelse for lærdommene om frelse … Mormons Bog er skrevet for vor tid … I den finder vi en fremgangsmåde for forberedelsen af det andet komme …

… Mormons Bog lærer os sandheden og bærer vidnesbyrd om Kristus. … Men der er mere end som så. Der er i den bog en kraft, der vil begynde at strømme ind i jeres liv i det øjeblik, I indleder et seriøst studium af bogen. I vil finde større styrke til at stå imod fristelser. I vil finde styrke, så I kan undgå at blive bedraget. I vil finde styrke til at blive på den lige og snævre vej. Skrifterne betegnes som ›livets ord‹, og intetsteds er det mere sandt, end det er for Mormons Bog … Enhver sidste dages hellig bør hele sit liv beskæftige sig med studiet af denne bog« (Stjernen, jan. 1987, s. 3-4, 5; se også Den danske Stjerne, okt. 1980, s. 115).

Lære og Pagter

Lære og Pagter er en samling af nutidige åbenbaringer. I afsnit 1 i Lære og Pagter åbenbarer Herren, at bogen er udgivet til jordens indbyggere for at berede dem på hans komme:

»Derfor lyder Herrens røst til jordens ender, så alle, som vil høre, kan høre:

Bered jer, bered jer på det, som skal komme, for Herren er nær« (L&P 1:11-12).

Denne bog indeholder åbenbaringer angående Jesu Kristi Kirke, sådan som den er blevet genoprettet i disse sidste dage. Adskillige afsnit i bogen forklarer organiseringen af Kirken og definerer præstedømmets embeder og deres funktioner. Andre afsnit, som fx afsnit 76 og 88, indeholder herlige sandheder, som gik tabt for verden for århundreder siden. Atter andre, som fx afsnit 29 og 93, kastede lys over Bibelens lærdomme. Derudover indeholder nogle afsnit, som fx afsnit 133, profetier om kommende begivenheder. Gud har befalet os at studere hans åbenbaringer i denne bog: »Gransk disse befalinger, for de er sande og troværdige, og de profetier og løfter, som er i dem, skal alle blive opfyldt« (L&P 1:37).

Den Kostelige Perle

Den Kostelige Perle indeholder Moses’ Bog, Abrahams bog og nogle af Joseph Smiths inspirerede skrivelser. Moses’ bog indeholder en beretning om nogle af Moses’ syn og skrivelser, der blev åbenbaret til profeten Joseph Smith. Den præciserer lærdomme og lære, der gik tabt i Bibelen og giver yderligere oplysninger om jordens skabelse.

Abrahams Bog blev oversat af profeten Joseph Smith fra en papyrusrulle fra de egyptiske katakomber. Denne bog indeholder værdifuld information om skabelsen, evangeliet, Guds natur og præstedømmet.

Joseph Smiths skrivelser indbefatter en del af Joseph Smiths inspirerede oversættelse af Bibelen, uddrag fra hans History of the Church, (Kirkens historie) samt trosartiklerne.

  • Hvilke beretninger fra skrifterne har inspireret dig? Hvilke lærdomme fra disse skrifter har hjulpet dig?

Vore levende profeters ord

Udover disse fire hellige skrifter bliver vore levende profeters inspirerede ord hellig skrift for os. Deres ord kommer til os via konferencer, Liahona og instruktioner til lokale præstedømmeledere. »Vi tror på alt, hvad Gud har åbenbaret, alt, hvad han nu åbenbarer, og vi tror, at han endnu vil åbenbare mange store og vigtige ting angående Guds rige« (TA 1:9).

  • Hvor kan vi finde vore levende profeters ord?

Studér skrifterne

  • Hvilke velsignelser kan vi få, når vi studerer skrifterne?

Vi bør hver især studere skrifterne hver dag. Vi bør fortælle om disse sandheder til vore børn. Vi bør læse standardværkerne med vore børn, så de vil lære at elske dem og anvende dem og få gavn af de sandheder, de indeholder.

Hvis vi ønsker at undgå denne verdens onder, må vi nære vores sind med den sandhed og retskaffenhed, der findes i skrifterne. Vi kommer Gud og hinanden nærmere, når vi læser og tænker over skrifterne sammen.

Når vi læser, tænker over og beder om skrifterne og beder Gud om forståelse, bærer Helligånden vidnesbyrd for os om sandheden af disse ting. Vi vil hver især vide for os selv, at disse ting er sande. Vi vil ikke blive bedraget (se JS–M 1:37). Vi kan modtage de samme følelser, som Nefi udtrykte, da han sagde: »Se, min sjæl fryder sig ved det, der hører Herren til; og mit hjerte grunder bestandig over det, som jeg har set og hørt« (2 Ne 4:16).

  • Hvordan kan vi overholde forpligtelsen om at studere skrifterne hver dag? Overvej at planlægge et tidspunkt og et sted, hvor du kan studere skrifterne hver dag.

Yderligere skriftsteder