Bøger og lektioner
Kapitel 21: Helligåndsgaven


Kapitel 21

Helligåndsgaven

Billede
A young girl being confirmed. Two men are standing behind her with their hands on her head.

Helligånden

I kapitel 7 lærte vi, at Helligånden er et medlem af Guddommen. Han er »en person, der består af ånd« (D&C 130:22). Han har ikke et legeme af kød og knogler. Hans påvirkning kan være overalt på en gang. Hans mission er at bære vidnesbyrd om Faderen og Sønnen og om al sandhed. Derudover renser eller helliggør Helligånden os for at forberede os til at bo i Guds nærhed. Helligånden renser vores hjerte, så vi ikke længere har ønske om at gøre ondt.

Der er forskel på Helligånden og Helligåndsgaven. I dette kapitel lærer vi, hvad Helligåndsgaven er, og hvordan vi kan modtage denne storslåede gave af Gud.

Helligåndsgaven

  • Hvad er forskellen på Helligånden og Helligåndsgaven?

Helligåndsgaven er det privilegium at modtage konstant vejledning og inspiration fra Helligånden og bliver givet til mennesker, der har vist tro på Jesus Kristus og er blevet døbt og bekræftet som medlemmer af Kirken.

Joseph Smith har sagt, at vi tror, at vi nyder lige så meget glæde af Helligåndsgaven nu som de gjorde på de første apostles tid. Vi tror på denne gave i al sin fylde, magt, storhed og herlighed (se Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 98).

En person kan midlertidigt blive vejledt af Helligånden uden at have modtaget Helligåndsgaven (se L&P 130:23). Dog kan denne vejledning ikke være konstant, medmindre personen bliver døbt og får håndspålæggelse for Helligåndsgaven. Vi læser i ApG 10, at den romerske officer Cornelius modtog inspiration fra Helligånden, så han vidste, at Jesu Kristi evangelium var sandt. Men Cornelius fik først Helligåndsgaven, efter han var blevet døbt. Profeten Joseph Smith sagde, at hvis Cornelius ikke havde taget imod dåb og Helligåndsgaven, ville Helligånden have forladt ham (se Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, s. 97).

I dag lærer mange, der ikke er medlemmer af Kirken, ved Helligåndens kraft, at Mormons Bog er sand (se Moro 10:4-5). Men dette første vidnesbyrd forlader dem, hvis de ikke tager imod Helligåndsgaven. De modtager ikke denne fortsatte forsikring, der kan komme til dem, der har Helligåndsgaven.

Modtagelse af Helligåndsgaven

  • Hvad skal vi gøre for at modtage Helligåndens stadige følgeskab?

Efter mennesker bliver døbt, bekræftes de som medlemmer af Kirken og får Helligåndsgaven ved håndspålæggelse. Herren sagde: »Den, der har tro, skal I bekræfte i min kirke ved håndspålæggelse, og jeg vil overdrage dem Helligåndsgaven« (L&P 33:15).

Enhver værdig ældste i Kirken kan, når han er bemyndiget, overdrage Helligåndsgaven til en anden person. Dog er der ingen garanti for, at den person vil modtage inspiration og vejledning fra Helligånden, blot fordi ældsterne har lagt deres hænder på vedkommendes hoved. Hver person må »modtage Helligånden«. Det betyder, at Helligånden kun kommer til os, når vi er trofaste og ønsker hjælp fra dette himmelske sendebud.

For at være værdig til at få Helligåndens hjælp må vi oprigtigt stræbe efter at adlyde Guds befalinger. Vi må holde vore tanker og handlinger rene.

Genkendelse af Helligåndens påvirkning

Helligånden kommunikerer som regel på stille vis med os. Hans påvirkning bliver ofte omtalt som en »stille, sagte røst« (se 1 Kong 19:9-12; Hel 5:30; L&P 85:6). Præsident Boyd K. Packer har forklaret: »Helligånden taler med en røst, som du mere føler end hører … Mens vi taler om at ›lytte‹ til Åndens hvisken, så beskrives åndelige tilskyndelser oftest ved at sige: ›Jeg havde en følelse …‹« Han fortsætter: »Åndens røst lyder blidt og tilskynder jer til, hvad I skal gøre eller sige, eller den kan fraråde eller advare jer« (Stjernen, jan. 1995, s. 59).

En af Guds største gaver

  • Hvilke velsignelser kan vi få ved Helligåndsgaven?

Helligåndsgaven er en af Guds største gaver til os. Gennem Helligånden kan vi vide, at Gud lever, at Jesus er Kristus, og at hans kirke er blevet genoprettet på jorden. Vi kan blive tilskyndet af Helligånden, som fortæller os alt det, som vi skal gøre (se 2 Ne 32:5). Helligånden helliggør os for at berede os til Guds nærhed. Vi kan glæde os over Åndens gaver (se kap. 22 i denne bog). Denne storslåede gave fra vor himmelske Fader kan også bringe fred i vores hjerte samt en forståelse for det, der hører Gud til (se 1 Kor 2:9-12).

  • Hvorfor er Helligåndsgaven en af Guds største gaver til os?

Yderligere skriftsteder