Bøger og lektioner
Kapitel 40: Tempeltjeneste og slægtshistorie


Kapitel 40

Tempeltjeneste og slægtshistorie

Billede
The east spires of the Salt Lake Temple with the Angel Moroni and clouds in the sky.

Vor himmelske Fader ønsker, at hans børn vender tilbage til ham

Jesu Kristi forsoning forsikrer hver af os om, at vi opstår og lever for evigt. Men hvis vi skal bo for evigt med vores familie i vor himmelske Faders nærhed, må vi gøre alt det, Frelseren befaler os at gøre. Det indebærer at blive døbt og bekræftet, og at vi modtager tempelordinancerne.

Som medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er vi hver især blevet døbt og bekræftet af en, der besidder den rette præstedømmemyndighed. Hver eneste af os må også tage til templet for at modtage de frelsende præstedømmeordinancer, der udføres der. Men mange af Guds børn har ikke haft de samme muligheder. De levede på et tidspunkt eller et sted, hvor evangeliet ikke var tilgængeligt for dem.

Vor himmelske Fader ønsker, at alle hans børn vender tilbage og bor sammen med ham. For dem, der døde uden dåbs- eller tempelordinancerne, har han sørget for en måde, hvorpå det kan ske. Han har bedt os om at udføre ordinancer for vore forfædre i templerne.

Herrens templer

  • Hvorfor er templer vigtige i vores tilværelse?

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges templer er særlige bygninger, der er indviet til Herren. Værdige kirkemedlemmer kan tage dertil for at modtage hellige ordinancer og indgå pagter med Gud. Ligesom dåben er disse ordinancer og pagter nødvendige for vores frelse. De skal udføres i Herrens templer.

Vi tager også til templet for at lære mere om vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus. Vi opnår en bedre forståelse af formålet med vores liv og forholdet til vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Vi lærer om vores førjordiske eksistens, meningen med jordelivet og livet efter døden.

Tempelordinancer besegler familier for evigt

  • Hvad vil det sige at blive beseglet?

Alle tempelordinancer bliver udført ved præstedømmets magt. Ved denne magt besegles eller bindes ordinancer, der er udført på jorden, i himlen. Frelseren lærte sine apostle: »Hvad du binder på jorden, skal være bundet i himlene« (Matt 16:19; se også L&P 132:7).

Kun i templer kan vi besegles for evigt som familier. Ægteskab i templet forener mand og kvinde som ægtemand og hustru for evigt, hvis de ærer deres pagter. Dåb og alle andre ordinancer bereder os på denne hellige begivenhed.

Når en mand og en kvinde bliver viet i templet, bliver deres børn, der derefter fødes, også en del af deres evige familie. Par, der er blevet borgerligt viet, kan modtage disse velsignelser ved at forberede sig selv og deres børn på at tage til templet og blive beseglet til hinanden. Forældre, der på lovlig vis adopterer børn, kan få disse børn beseglet til sig.

  • Hvad må et par gøre, for at beseglingsmagten kan træde i kraft i deres ægteskab?

Vore forfædre har brug for vores hjælp

  • Hvilke ansvar har vi over for vore forfædre, som er døde uden at have modtaget præstedømmeordinancerne?

Mario Cannamela giftede sig med Maria Vitta i 1882. De boede i Tripani i Italien, hvor de opdrog en familie og havde mange vidunderlige år sammen. Mario og Maria hørte ikke om Jesu Kristi gengivne evangeliums budskab, mens de levede. De blev ikke døbt. De havde ikke muligheden for at tage i templet og blive beseglet som en evig familie. Da de døde, ophørte deres ægteskab.

Mere end et århundrede senere fandt en stor genforening sted. Efterkommere af Mario og Maria tog til templet i Los Angeles, hvor en oldesøn og hans hustru knælede ved et alter og var stedfortrædere ved beseglingen af Mario og Maria. Tårer fyldte deres øjne, da de tog del i Mario og Marias glæde.

Mange af vore forfædre er blandt dem, der døde uden at have hørt om evangeliet, mens de var på jorden. De lever nu i åndeverdenen (se kap. 41 i denne bog). Der undervises de i Jesu Kristi evangelium. De, der har taget imod evangeliet, venter på, at tempelordinancerne bliver udført for dem. Når vi udfører disse ordinancer i templet for vore forfædre, kan vi tage del i deres glæde.

  • Hvordan viser læren om frelse for de døde Guds retfærdighed, medfølelse og barmhjertighed?

  • Hvilke oplevelser har du haft med at udføre tempeltjeneste for dine forfædre?

Slægtshistorie – Hvordan vi begynder at hjælpe vore forfædre

  • Hvad er de grundlæggende trin for udførelse af slægtshistorisk arbejde?

Sidste dages hellige opmuntres til at deltage i slægtshistoriske aktiviteter. Gennem disse aktiviteter lærer vi om vore forfædre, så vi kan udføre ordinancer på deres vegne. Slægtshistorie indebærer tre grundlæggende trin:

  1. Find frem til dine forfædre.

  2. Find ud af, hvilke forfædre der har brug for at få udført tempelordinancer.

  3. Sørg for, at ordinancerne bliver udført for dem.

De fleste menigheder og grene har slægtshistoriske konsulenter, der kan besvare spørgsmål og lede os til de kilder, vi har brug for. Hvis en menighed eller gren ikke har en slægtshistorisk konsulent, kan biskoppen eller grenspræsidenten sørge for vejledning.

Find frem til vore forfædre

For at udføre tempelordinancerne for vore forfædre, har vi brug for deres navne. Mange vidunderlige kilder er tilgængelige i dag, der kan hjælpe os med at finde frem til vore forfædres navne.

En god måde at begynde at indsamle oplysninger om vore forfædre på er at se, hvad vi har i vores eget hjem. Vi har måske fødsels-, ægteskabs- eller dødsattester. Vi finder måske også en familiebibel, dødsannonce, familiehistorie eller lommebog og dagbog. Derudover kan vi spørge slægtninge om de oplysninger, de har. Efter at have indsamlet oplysninger i vores hjem og fra vore slægtninge kan vi søge andre kilder så som familiesearch.org. Vi kan også besøge et af Kirkens lokale slægtshistoriske centre.

Hvor meget vi lærer, afhænger af, hvilke oplysninger der er tilgængelige for os. Vi har måske kun få familieoplysninger og er muligvis ikke i stand til at gøre mere end at finde frem til vore forældre og bedsteforældre. Hvis vi allerede har en stor samling af familie-optegnelser, kan vi måske finde frem til forfædre i generationer tilbage i tiden.

Vi kan holde styr på de oplysninger, vi indsamler, i familiegruppeskemaer og anetavler.

Find ud af, hvilke forfædre der har brug for at få udført tempelordinancer

Tempelordinancer for de døde er blevet udført siden Kirkens tidlige dage. Følgelig kan der allerede være udført nogle ordinancer for vore forfædre. For at finde ud af, hvilke forfædre, der har brug for tempelordinancer, kan vi kigge to steder. Vore egne familieoptegnelser kan have oplysninger om, hvad der er blevet udført. Hvis ikke, har Kirken en optegnelse over alle ordinancer, der er blevet udført i templet. Den slægtshistoriske konsulent i din menighed eller gren kan hjælpe dig i dine bestræbelser.

Vær sikker på, at ordinancerne bliver udført

Mange af vore forfædre i åndeverdenen er måske ivrige efter at modtage deres tempelordinancer. Så snart vi finder disse forfædre, bør vi sørge for, at dette arbejde bliver udført for dem.

En af velsignelserne ved slægtsforskning er at tage i templet og udføre ordinancer på vegne af vore forfædre. Vi bør forberede os selv på at få en tempelanbefaling, så vi, når det er muligt, kan udføre dette arbejde. Hvis vore børn er 12 år eller ældre, kan de tage del i disse velsignelser ved at blive døbt og bekræftet for disse forfædre.

Hvis det ikke er muligt for os at tage til templet for at deltage i ordinancerne, vil templet sørge for at få ordinancerne udført af andre kirkemedlemmer.

  • Hvordan har Herren hjulpet dig eller nogen i din familie til at finde oplysninger om jeres forfædre?

Andre slægtshistoriske muligheder

  • Hvilke enkle måder for deltagelse i slægtsforskning findes der for én med mange andre ansvar?

Udover at tilvejebringe tempelordinancer for de forfædre, vi kender til, kan vi hjælpe dem i åndeverdenen på mange andre måder. Vi bør søge Åndens vejledning, når vi bønsomt overvejer, hvad vi kan gøre. Afhængigt af vore omstændigheder kan vi gøre følgende:

  1. Komme i templet så ofte som muligt. Efter at have været i templet på egne vegne kan vi udføre de frelsende ordinancer for andre, der venter i åndeverdenen.

  2. Søge for at finde frem til forfædre, der er vanskeligere at finde. Slægtshistoriske konsulenter kan lede os til nyttige kilder.

  3. Hjælpe med Kirkens indekseringsprogram. Gennem dette program forbereder medlemmer slægtshistoriske oplysninger til brug for Kirkens slægtshistoriske computerprogrammer. Disse programmer gør det lettere for os at finde frem til vore forfædre.

  4. Bidrage med slægtshistoriske oplysninger til Kirkens nuværende computerprogrammer for slægtshistorie. Disse programmer indeholder slægtsoplysninger, som mennesker over hele verden har bidraget til. De gør det muligt for mennesker at dele deres familieoplysninger. Slægtshistoriske konsulenter kan give yderligere oplysninger om Kirkens computerprogrammer.

  5. Deltage i familieprojekter om slægtshistorie. Vi kan udføre meget mere for vore forfædre, når vi arbejder sammen med andre i familien.

  • Tænke over, hvad du kan gøre for at øge din deltagelse i templet og i slægtsforskning.

Yderligere skriftsteder