Bøger og lektioner
Kapitel 25: Faste


Kapitel 25

Faste

Billede
A Fijian man in an outdoor setting. He is holding a copy of the scriptures and has his eyes closed in prayer.

Hvordan man faster på rette vis

  • Hvad kan vi gøre for at gøre faste til en glædelig begivenhed?

Siden Adams dage har Guds folk fastet som en hjælp til at drage dem nærmere til ham og tilbede ham. Jesus viste betydningen af faste ved sit eget eksempel (se Luk 4:1-4). Gennem sidste dages åbenbaring lærer vi, at Herren stadig forventer, at hans folk faster og beder ofte (se L&P 88:76).

Faste betyder, at man ikke spiser og drikker. Lejlighedsvis faste er godt for vores legeme og hjælper vores sind med at blive mere aktivt.

Frelseren underviste os i, at faste med et formål er mere end blot at klare sig uden mad og drikke. Vi må også koncentrere os om åndelige anliggender.

Vi bør bede, når vi faster

Bøn er en nødvendig del af fasten. Overalt i skrifterne bliver bøn og faste nævnt sammen. Vores faste bør ledsages af oprigtig bøn, og vi bør begynde og afslutte vores faste med bøn.

Vi bør faste med et formål

Faste kan have mange formål. Vi kan overvinde svagheder eller problemer ved at faste og bede. Sommetider vil vi måske gerne faste og bede om hjælp eller vejledning til andre, som fx en i familien, der er syg og har brug for en velsignelse (se Mosi 27:22-23). Ved at faste kan vi komme til at kende sandheden af tingene, ligesom profeten Alma i Mormons Bog gjorde. Han sagde: »Jeg har fastet og bedt i mange dage, for at jeg selv kunne vide dette. Og se, jeg ved selv, at det er sandt, for Gud Herren har tilkendegivet det for mig ved sin hellige Ånd« (Alma 5:46).

Vi kan faste for at hjælpe andre med at tage imod sandheden. Faste kan hjælpe med at trøste os, når vi er sorgfulde og bedrøvede (se Alma 28:4-6). Faste kan hjælpe os med at blive ydmyge og føle os nærmere vor himmelske Fader (se Hel 3:35).

Vores formål med at faste bør ikke være for at gøre indtryk på andre. Herren gav følgende råd:

»Når I faster, må I ikke gå med dyster mine som hyklerne. For de gør deres ansigt ukendeligt, for at det skal være kendeligt for mennesker, at de faster.

Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn.

Men når du faster, så salv dit hoved og vask dit ansigt, så du ikke faster synligt for mennesker« (Matt 6:16-18).

Vi bør være glade, når vi faster og ikke bekendtgøre vores faste over for andre.

  • Hvordan påvirker vores holdning vores faste?

Fastedagen

En søndag hver måned holder de sidste dages hellige fastedag. Denne dag hverken drikker eller spiser vi ved to på hinanden følgende hovedmåltider. Hvis vi spiser vores aftensmåltid om lørdagen, spiser eller drikker vi ikke før til aftensmåltidet om søndagen.

Alle medlemmer, der fysisk er i stand til det, bør faste. Vi bør opmuntre vore børn til at faste, efter de er blevet døbt, men vi må aldrig tvinge dem. Fastedagen er en særlig dag for os, hvor vi kan ydmyge os for Herren i faste og bøn. Det er en dag, hvor vi kan bede om tilgivelse for vore synder og om styrke til at overvinde vore fejl og til at tilgive andre.

Fastesøndag mødes Kirkens medlemmer og nyder nadveren sammen. De styrker sig selv og hinanden ved at bære vidnesbyrd ved faste- og vidnesbyrdmødet.

  • Hvordan har du nydt godt af at fortælle dit vidnesbyrd ved et faste- og vidnesbyrdmøde? Hvad gavn har du haft af at høre andre fortælle deres vidnesbyrd?

Fasteofre

  • Hvorfor bidrager vi med fasteoffer?

Når vi faster hver måned, beder Herren os om at hjælpe dem, der er trængende. En måde, vi kan gøre det på, er ved at give de penge, vi ville have brugt på mad på de to måltider, til den rette præstedømmemyndighed. Vi bør give så gavmildt, som vi er i stand til. Gennem vores fasteoffer bliver vi partnere med Herren i at forvalte behovene blandt vore mindre heldigt stillede søskende.

Vi velsignes, når vi faster

  • Hvilke velsignelser kan vi få, når vi faster på rette vis?

Esajas, en profet fra Det Gamle Testamente, skrev om Herrens rige løfter til dem, der faster og hjælper de trængende. Vi bliver lovet fred, bedre helbred og åndelig vejledning. Esajas fortæller os om de velsignelser, der kommer af at faste: »Da skal dit lys bryde frem som morgenrøden, og dit sår skal hurtigt læges, din retfærdighed går i spidsen for dig, og Herrens herlighed er bag dig. Da kalder du, og Herren vil svare, da råber du om hjælp, og han siger: Her er jeg!« (Es 58:8-9).

Faste forbedrer vores tilværelse og giver os øget styrke. Den hjælper os med at efterleve andre af evangeliets principper, fordi den drager os nærmere til Herren.

Faste lærer os selvkontrol

Faste hjælper os med at opnå karakterstyrke. Når vi faster på rette vis, lærer vi at kontrollere vore lyster og vore lidenskaber. Vi er lidt stærkere ved over for os selv at have bevist, at vi har selvkontrol. Hvis vi lærer vore børn at faste, vil de udvikle åndelig styrke til at overvinde større fristelser senere i livet.

Faste giver os åndelig kraft

Når vi faster klogt og bønsomt, udvikler vi vores tro. Med den tro får vi større åndelig kraft. Fx fortæller Alma (en profet i Mormons Bog) beretningen om igen at mødes med Mosijas sønner mange år efter deres mirakuløse omvendelse. Han følte stor glæde, da han erfarede, at de havde styrket deres tro og havde udviklet stor åndelig kraft. De havde opnået denne kraft, fordi »de havde hengivet sig til megen bøn og faste, derfor havde de profetiens ånd og åbenbarelsens ånd« (Alma 17:3).

Mosijas sønner havde forkyndt i 14 år blandt lamanitterne. Eftersom Mosijas sønner havde fastet og bedt, øgede Herrens Ånd deres ords styrke. Det gav dem stor fremgang i deres missionering (se Alma 17:4).

Frelseren har sagt til dem, der faster på rette vis: »Din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig« (Matt 6:18).

  • Hvordan kan faste øge vores åndelige kraft til at modstå fristelser? Til at få åbenbaring? Til at udøve retskafne gerninger?

Yderligere skriftsteder