Bøger og lektioner
Kapitel 3: Jesus Kristus, vores udvalgte leder og Frelser


Kapitel 3

Jesus Kristus, vor udvalgte leder og Frelser

Billede
Cropped portion of Carl Bloch's painting depicting Christ sitting at a table with the two men with whom He walked on the road to Emmaus.

Der var brug for en leder og en Frelser

  • Hvorfor havde vi brug for at forlade vor himmelske Faders nærhed? Hvorfor har vi behov for en Frelser?

Da frelsesplanen blev forelagt os i den førjordiske tilværelse, var vi så lykkelige, at vi råbte af glæde (se Job 38:7).

Vi forstod, at vi ville være nødt til at forlade vores himmelske hjem for en tid. Vi kom ikke til at bo i vor himmelske Faders nærhed. Mens vi var væk fra ham, ville vi alle synde, og nogle af os ville fare vild. Vor himmelske Fader kendte og elskede os hver især. Han vidste, vi ville få brug for hjælp, så han planlagde en måde at hjælpe os på.

Vi havde behov for en Frelser, der kunne betale for vore synder og undervise os i, hvordan vi kunne vende tilbage til vor himmelske Fader. Vor Fader sagde: »Hvem skal jeg sende?« (Abr 3:27). Jesus Kristus, som blev kaldt Jahve, sagde: »Her er jeg, send mig« (Abr 3:27; se også Moses 4:1-4).

Jesus var villig til at komme til jorden, give sit liv for os og påtage sig vore synder. Han ønskede, ligesom vor himmelske Fader, at vi selv skulle vælge, om vi ville adlyde vor himmelske Faders befalinger. Han vidste, at vi er nødt til at have vores frie vilje til at vælge, så vi kan gøre os værdige til ophøjelse. Jesus sagde: »Fader, din vilje ske, og æren være din for evigt« (Moses 4:2).

Satan, som blev kaldt Lucifer, kom også og sagde: »Se, her er jeg, send mig, jeg vil være din søn, og jeg vil forløse hele menneskeheden, så ikke en eneste sjæl skal fortabes, og jeg vil visselig gøre det; giv mig derfor din ære« (Moses 4:1). Satan ønskede at tvinge os alle til at gøre sin vilje. Ifølge hans plan ville vi ikke have lov til at vælge. Han ville tage friheden til at vælge fra os, som vor Fader havde givet os. Satan ønskede at få al æren for vores frelse. Ifølge hans forslag ville vores formål med at komme til jorden være blevet modarbejdet (se Kirkens præsidenters lærdomme: David O. McKay, 2003, s. 207).

Jesus Kristus blev vores udvalgte leder og Frelser

  • Når du læser dette afsnit, så tænk på de følelser, du har for Frelseren.

Efter at have hørt begge sønner tale sagde vor himmelske Fader: »Jeg vil sende den første« (Abr 3:27).

Jesus Kristus var udpeget og forudordineret til at være vores Frelser. Mange skriftsteder fortæller om det (se fx 1 Pet 1:19-20; Moses 4:1-2). Et skriftsted fortæller os, at længe før Jesus blev født, viste han sig for en profet, kendt som Jereds bror i Mormons Bog, og sagde: »Se, jeg er ham, som fra verdens grundlæggelse var beredt til at forløse mit folk. Se, jeg er Jesus Kristus. I mig skal hele menneskeslægten have liv, og det for evigt, ja, de som vil tro på mit navn« (Eter 3:14).

Da Jesus levede på jorden, sagde han: »Jeg er kommet ned fra himlen, ikke for at gøre min egen vilje, men hans vilje, som har sendt mig … For min faders vilje er, at enhver, som ser Sønnen og tror på ham, skal have evigt liv, og jeg skal oprejse ham på den yderste dag« (Joh 6:38, 40).

Krigen i himlen

Eftersom vor himmelske Fader valgte Jesus Kristus til at være vores Frelser, blev Satan vred og gjorde oprør. Der blev krig i himlen. Satan og hans tilhængere stred mod Jesus Kristus og hans tilhængere. Frelserens tilhængere »har besejret [Satan] ved Lammets blod og ved deres vidnesbyrds ord« (Åb 12:11).

I dette store oprør blev Satan og alle de ånder, der fulgte ham, forvist fra Guds nærhed og kastet ud fra himlen. En tredjedel af himlens hære blev straffet for at følge Satan (se L&P 29:36). De blev nægtet retten til at modtage et jordisk legeme.

Eftersom vi er her på jorden og har et jordisk legeme, ved vi, at vi valgte at følge Jesus Kristus og vor himmelske Fader. Satan og hans tilhængere er også på jorden, men som ånder. De har ikke glemt, hvem vi er, og de er omkring os dagligt, frister os og tilskynder os til at gøre ting, der ikke er vor himmelske Fader velbehageligt. I vores førjordiske liv valgte vi at følge Jesus Kristus og acceptere Guds plan. Vi må fortsætte med at følge Jesus Kristus her på jorden. Kun ved at følge ham kan vi vende tilbage til vores himmelske hjem.

  • Hvordan fortsætter krigen i himlen i dag?

Vi har Frelserens lære, vi kan følge

  • Tænk over, hvordan Frelserens lærdomme har påvirket dig.

Fra begyndelsen har Jesus Kristus åbenbaret evangeliet, som fortæller os, hvad vi skal gøre for at vende tilbage til vor himmelske Fader. På det fastsatte tidspunkt kom han selv ned til jorden. Han underviste i planen for frelse og ophøjelse gennem sit ord og sin levevis. Han oprettede sin kirke og sit præstedømme på jorden. Han tog vore synder på sig.

Ved at følge hans lærdomme kan vi arve en plads i det celestiale rige. Han gjorde sin del for at hjælpe os til at vende tilbage til vores himmelske hjem. Det er nu op til os hver især at gøre vores del og blive værdige til ophøjelse.

Yderligere skriftsteder