Bøger og lektioner
Kapitel 47: Ophøjelse


Kapitel 47

Ophøjelse

Billede
Two planets orbiting in a sky where clouds show swirlling movement.

Planen for vores fremgang

Da vi boede hos vor himmelske Fader, fremlagde han en plan for vores fremgang. Vi kunne blive ligesom ham, et ophøjet væsen. Den plan krævede, at vi skulle adskilles fra ham og komme ned på jorden. Denne adskillelse var nødvendig for at bevise, om vi ville adlyde vor himmelske Faders befalinger, selv om vi ikke længere var i hans nærhed. Planen betød, at når jordelivet var slut, ville vi blive dømt og belønnet i overensstemmelse med vores grad af tro og lydighed.

Fra skrifterne lærer vi, at der er tre herlighedsriger i himlen. Apostlen Paulus nævnte, at han kendte en mand, der blev »rykket bort til den tredje himmel« (2 Kor 12:2). Paulus beskrev to af rigerne i himlen: det himmelske og det jordiske (se 1 Kor 15:40-42). Det himmelske er det højeste, og det jordiske er det andet. Gennem sidste dages åbenbaring lærer vi, at der er et tredje rige, og at de tre riger benævnes som det celestiale (det højeste), det terrestriale (det andet) og det telestiale (det tredje) (se L&P 76:92, 71, 81). Vi lærer også, at der er tre himle eller grader i det celestiale rige (se L&P 131:1).

Ophøjelse

  • Hvad er ophøjelse?

Ophøjelse er evigt liv, den slags liv, som Gud lever. Han lever i stor herlighed. Han er fuldkommen. Han besidder al kundskab og al visdom. Han er Faderen til åndelige børn. Han er en skaber. Vi kan blive ligesom vor himmelske Fader. Det er ophøjelse.

Hvis vi viser os trofaste over for Herren, kan vi bo i den højeste grad i himlens celestiale rige. Vi bliver ophøjet, så vi kan leve sammen med vor himmelske Fader i en evig familie. Ophøjelse er den største gave, som vor himmelske Fader kan give sine børn (se L&P 14:7).

Ophøjelsens velsignelser

  • Hvilke velsignelser får de mennesker, der ophøjes?

Vor himmelske Fader er fuldkommen, og han fryder sig ved, at det er muligt for hans børn at blive ligesom ham. Hans værk og herlighed er »at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket« (Moses 1:39).

De, der får ophøjelse i det celestiale rige ved tro på Jesus Kristus, får særlige velsignelser. Herren har lovet: »Alt er deres« (L&P 76:59). Følgende er nogle af de velsignelser, der gives til ophøjede mennesker:

  1. De vil leve evigt i vor himmelske Faders og Jesu Kristi nærhed (se L&P 76:62).

  2. De bliver guder (se L&P 132:20-23).

  3. De bliver forenede for evigt med deres retskafne familiemedlemmer og vil være i stand til at få evig udvikling.

  4. De modtager en fylde af glæde.

  5. De får alt, hvad vor himmelske Fader og Jesus Kristus har – al magt, herlighed, herredømme og kundskab (se L&P 132:19-20). Præsident Joseph Fielding Smith har skrevet: »Faderen har lovet, at gennem Sønnen skal alle ting gives dem, som er lydige mod hans bud. De skal gå frem i kundskab, visdom og magt, gå frem fra nåde til nåde, indtil den fuldkomne dags fylde bryder frem over dem« (Lærdomme om frelse, 1977, bind 2, s. 38-39, også fremhævet i den oprindelige tekst).

Krav for ophøjelse

Tiden for opfyldelse af kravene til ophøjelse er nu (se Alma 34:32-34). Præsident Joseph Fielding Smith har sagt: »For at nå til ophøjelsen må vi acceptere evangeliet og alle dets pagter og påtage os de forpligtelser, som Herren har tilbudt; vi må vandre i lyset og forståelsen af sandheden og ›leve af hvert ord, der udgår af Guds mund‹« (Lærdomme om frelse, bind 2, s. 45).

For at blive ophøjet må vi først vise vores tro på Jesus Kristus og dernæst holde ud i den tro til slutningen af vores liv. Vores tro på ham må være sådan, at vi omvender os fra vore synder og adlyder hans befalinger.

Han befaler os alle at modtage visse ordinancer:

  1. Vi må døbes.

  2. Vi må modtage håndspålæggelse for at blive bekræftet som medlem af Jesu Kristi Kirke og for at modtage Helligåndsgaven.

  3. Brødre må tage imod Det Melkisedekske Præstedømme og højne deres kaldelser i præstedømmet.

  4. Vi må modtage tempelbegavelsen.

  5. Vi må vies for evighed, enten i dette liv eller i det næste.

Udover at tage imod de påkrævede ordinancer befaler Herren os alle at:

  1. Elske Gud og vores næste.

  2. Holde befalingerne.

  3. Omvende os fra vore forseelser.

  4. Søge efter vore afdøde slægtninge og modtage evangeliets frelsende ordinancer for dem.

  5. Overvære vore kirkemøder så regelmæssigt som muligt, så vi kan forny vore dåbspagter ved at deltage i nadveren.

  6. Elske vores familie og styrke dem i at følge Herrens veje.

  7. Bede familiebønner og personlige bønner hver dag.

  8. Undervise andre i evangeliet ved ord og eksempel.

  9. Studere skrifterne.

  10. Lytte til og adlyde Herrens profeters inspirerede ord.

Til sidst har vi hver især brug for at modtage Helligånden og lære at følge hans vejledning i vores personlige liv.

  • Hvordan forbereder ordinancer og pagter os til ophøjelse?

  • Hvordan hjælper tro på Jesus Kristus os med at adlyde befalingerne?

  • Hvorfor må vi lære at følge Helligåndens vejledning for at blive ophøjet?

Når vi har været trofaste og holdt ud til enden

  • Hvad sker der, hvis vi har holdt ud til enden og været Kristi trofaste disciple?

Herren har sagt: »Hvis du holder mine befalinger og holder ud til enden, skal du få evigt liv, hvilken gave er den største af alle Guds gaver« (L&P 14:7). Præsident Joseph Fielding Smith har sagt: »Hvis vi vil forblive i Gud, dvs. holde hans bud, tilbede ham og efterleve hans sandhed, så vil den tid komme, da vi skal sole os i sandhedens fylde, der vil blive klarere og klarere indtil den fuldkomne dag« (Lærdomme om frelse, bind 2, s. 39).

Profeten Joseph Smith har sagt: »Når man klatrer op ad en stige, skal man begynde nederst, og gå opad trin for trin, indtil man når toppen. Sådan er det også med evangeliets principper – man skal begynde med de første, og fortsætte indtil man lærer alle ophøjelsens principper. Men det vil vare længe, efter at man er gået gennem sløret [er død], før man har lært dem. De kan ikke alle forstås i denne verden. Det vil være et stort arbejde at lære vores frelse og ophøjelse, selv ud over graven« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 265.)

Joseph Smith har sagt: »Det er evangeliets første princip med bestemthed at erkende Guds karakter … at han engang var et menneske som vi … Gud selv, Fader til os alle, boede på en jord, akkurat som Jesus Kristus selv gjorde« (Profeten Joseph Smiths lærdomme, 1954, s. 417).

Vor himmelske Fader kender vore prøvelser, vore svagheder og vore synder. Han er medfølende og barmhjertig mod os. Han ønsker, at vi skal klare os godt, ligesom han gjorde.

Forestil jer, hvilken glæde vi hver især vil føle, når vi vender tilbage til vor himmelske Fader, hvis vi kan sige: »Fader, jeg har levet i overensstemmelse med din vilje. Jeg har været trofast og har holdt dine befalinger. Jeg er glad for at være hjemme igen.« Da vil vi høre ham sige: »Godt … du har været tro i det små, jeg vil betro dig meget. Gå ind til din herres glæde!« (Matt 25:23).

  • Gennemgå Matt 25:23). Tænk over, hvordan du ville føle, hvis du hørte Herren sige disse ord til dig.

Yderligere skriftsteder

Udskriv