Bøger og lektioner
Kapitel 18: Tro på Jesus Kristus


Kapitel 18

Tro på Jesus Kristus

Billede
Full length profile portrait of Jesus Christ. He is depicted wearing a white robe with a blue belt. He has one hand extended. His other hand is touching His chest.

Hvad er tro?

Tro på Herren Jesus Kristus er evangeliets første grundsætning. Det er en åndelig gave, og den er nødvendig for vores frelse. Kong Benjamin sagde: »For frelse bliver ikke sådanne til del, undtagen ved omvendelse og tro på den Herre Jesus Kristus« (Mosi 3:12).

Tro er et »håb om det, som ikke ses, men som er sandt« (Alma 32:21; se også Hebr 11:1). Tro er et handlingens og kraftens princip, der motiverer vore daglige aktiviteter.

Ville vi studere og lære, hvis vi troede, at vi ikke kunne opnå visdom og kundskab? Ville vi arbejde hver dag, hvis vi ikke håbede, at ville vi opnå noget ved at gøre det? Ville en landmand så, hvis han ikke forventede at høste? Hver dag gør vi noget i håb om et udkomme, selv om vi ikke kan være sikre på resultatet. Det er tro (se Hebr 11:3).

Mange beretninger fra skriften fortæller om, hvordan store ting blev opnået gennem tro.

Ved tro byggede Noa en ark og reddede sin familie fra vandfloden (se Hebr 11:7). Moses delte Det Røde Hav (se Hebr 11:29). Profeten Elias nedkaldte ild fra himlen (se 1 Kong 18:17-40). Nefi anråbte om hungersnød (se Hel 11:3-5). Han bad også Herren om at stoppe hungersnøden (se Hel 11:9-17). Havets bølger er blevet stilnet, åbenbaringer er blevet modtaget og bønner besvaret, alt sammen ved troens kraft.

Når vi omhyggeligt studerer skrifterne, lærer vi, at tro er en stærk overbevisning i vores sjæl om sandheden, som motiverer os til at gøre godt. Det får os til at spørge: Hvem skal vi have tro på?

  • Tænk på dine hverdagsaktiviteter. Hvilke ting gør vi hver dag i håb om et udkomme, selv om vi ikke kan se resultatet? Hvordan tilskynder tro dig til at handle?

Hvorfor bør vi have tro på Jesus Kristus?

Vi må centrere vores tro omkring Herren Jesus Kristus.

At have tro på Jesus Kristus vil sige at have så meget tillid til ham, at vi gør alt, hvad han befaler. Når vi viser tro på Jesus Kristus og bliver hans lydige disciple, vil vor himmelske Fader tilgive vore synder og forberede os til at vende hjem til sig.

Apostlen Peter forkyndte, at »der [ikke] er … givet mennesker noget andet navn under himlen, som vi kan blive frelst ved« (ApG 4:12; se også Mosi 3:17). Jakob sagde, at mennesker må have »fuldkommen tro på Israels Hellige [Jesus Kristus], ellers kan de ikke blive frelst i Guds rige« (2 Ne 9:23). Ved tro på Frelseren og gennem omvendelse træder hans forsoning i fuld kraft i vores tilværelse. Ved tro kan vi også modtage styrke til at overvinde fristelser (se Alma 37:33).

Vi kan ikke have tro på Jesus Kristus uden også at have tro på vor himmelske Fader. Hvis vi har tro på dem, har vi også tro på, at Helligånden, som de sender, vil undervise os om al sandhed og trøste os.

  • Hvordan kan tro på Jesus Kristus påvirke os i vore kirkekaldelser? I vores familie? På vores arbejde? Hvordan påvirker tro på Jesus Kristus vores håb om evigt liv?

Hvordan kan vi øge vores tro på Jesus Kristus?

Når vi kender til de mange velsignelser, der kommer ved at udøve tro på Jesus Kristus, bør vi stræbe efter at øge vores tro på ham. Frelseren sagde: »Har I en tro som et sennepsfrø … [vil] intet … være umuligt for jer« (Matt 17:20). Et sennepsfrø er meget lille, men det vokser sig til et stort træ.

Hvordan kan vi øge vores tro? På samme måde som vi øger eller udvikler enhver anden færdighed. Hvordan udvikler vi færdigheder i billedskæring, vævning, maleri, madlavning, keramik eller spil på et musikinstrument? Vi studerer det, øver os på det og arbejder på det. Når vi gør der, bliver vi bedre. Sådan er det også med tro. Hvis vi ønsker at øge vores tro på Jesus Kristus, må vi arbejde på det. Profeten Alma sammenlignede Guds ord med et frø, som skal næres gennem tro:

»Men se, hvis I vil vågne op og vække jeres evner til et forsøg med mine ord og udøve den mindste smule tro, ja, selv om I ikke kan gøre mere end ønske at tro, lad da det ønske virke i jer, indtil I tror på en sådan måde, at I kan give plads til en del af mine ord.

Se, vi vil sammenligne ordet med et frø. Se, hvis I giver plads til, at et frø kan blive sået i jeres hjerte, se, hvis det er et sandt frø eller et godt frø, og hvis I ikke kaster det ud ved jeres vantro, så I modsætter jer Herrens Ånd, se, da vil det begynde at svulme i jeres bryst, og når I føler disse svulmende bevægelser, begynder I at sige til jer selv: Det må nødvendigvis være sådan, at det er et godt frø, eller at ordet er godt, for det begynder at udvikle min sjæl, ja, det begynder at oplyse min forstand …

Se nu, forøger dette ikke jeres tro?« (Alma 32:27-29).

Således kan vi øge vores tro på Gud ved at handle i overensstemmelse med vores ønske om at have tro på ham.

Vi kan også øge vores tro ved at bede til vor himmelske Fader om vores håb, ønsker og behov (seAlma 34:17-26). Men vi må ikke antage, at alt, hvad vi behøver at gøre, er at spørge. Vi får at vide i skrifterne, at »troen: i sig selv, uden gerninger, er den død« (Jak 2:17). Følgende beretning handler om en mand, hvis tro kom til udtryk i hans gerninger.

Denne mand ønskede at studere skrifterne, men han kunne ikke læse. Han bad vor himmelske Fader om at hjælpe sig med at lære at læse. Med tiden kom en lærer til landsbyen, og han bad læreren om at hjælpe sig. Han lærte alfabetet. Han studerede lydene og lærte at sætte bogstaverne sammen til ord. Snart læste han enkle ord. Jo mere han øvede sig, des mere lærte han. Han takkede Herren for at sende en lærer og for at hjælpe sig med at lære at læse. Denne mand har øget sin tro, ydmyghed og kundskab i en sådan grad, at han har tjent som grenspræsident i Kirken.

Præsident Spencer W. Kimball har forklaret: »Gerninger og tro hører sammen. Hvor vil det være tåbeligt at bede Herren om at give os kundskab, men hvor er det klogt at bede om Herrens hjælp til at opnå kundskab, studere konstruktivt, tænke klart og huske ting, vi har lært« (Faith Precedes the Miracle, 1972, s. 205; også fremhævet i den oprindelige tekst).

Tro indebærer at gøre alt, hvad vi kan for at fremkalde det, vi håber på og beder om. Præsident Kimball har sagt: »I tro sår vi frøet, og snart ser vi det blomstrende mirakel. Mennesker har ofte misforstået det og har vendt om på processen.« Han fortsatte med at forklare, at mange af os ønsker at have helbred og styrke uden at holde sundhedslovene. Vi ønsker at have fremgang uden at betale tiende. Vi ønsker at være nær Herren, men ønsker ikke at faste og bede. Vi ønsker at få regn i rette årstid og at have fred i landet uden at holde sabbatsdagen hellig og uden at holde Herrens andre befalinger (se Kirkens præsidenters lærdomme: Spencer W. Kimball, 2006, 145).

En vigtig måde at øge vores tro på er at høre og studere Herrens ord. Vi hører Herrens ord ved vore kirkemøder. Vi kan studere hans ord i skrifterne. »Og da ikke alle har tro, så søg flittigt og lær hinanden visdomsord; ja, søg visdom i de bedste bøger; søg efter at lære, ja, ved studium og også ved tro« (L&P 88:118).

  • Hvilket forhold ser du mellem vores tro og vore gerninger?

Hvilke velsignelser følger med tro?

Ved troens gave udvirkes mirakler, viser engle sig, gives Åndens andre gaver, besvares bønner og ved tro blev mennesket Guds sønner (se Moro 7:25-26, 36-37).

»Når tro kommer, medfører det … apostle, profeter, evangelister, hyrder, lærere, gaver, visdom, kundskab, mirakler, helbredelse, tungemål, udlægning af tungemål og så videre. Alle disse forekommer, når tro viser sig på jorden og forsvinder, når den forsvinder fra jorden – for disse er følgerne af tro … Og den, der besidder det, vil derigennem opnå al nødvendig kundskab og visdom, indtil vedkommende skal kende Gud samt Herren Jesus Kristus, som han har udsendt – hvem det at kende er evigt liv« (Lectures on Faith, 1985, s. 83).

  • Hvilke beretninger fra skriften findes der, hvor mennesker er blevet stærkere, fordi de havde tro på Jesus Kristus? Hvordan har du set det ske i din egen tilværelse?

Yderligere skriftsteder