Bøger og lektioner
Kapitel 27: Arbejde og personligt ansvar


Kapitel 27

Arbejde og personligt ansvar

Billede
A man working indoors on a lathe.

Handlefrihed er et evigt princip

  • Hvilke oplevelser har du haft, der viser dig vigtigheden af arbejde?

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus har gennem deres eksempel og lærdomme vist os, at arbejde er vigtigt i himlen og på jorden. Gud arbejdede for at skabe himlene og jorden. Han fik havene til at samle sig på ét sted og fik det tørre land til at vise sig. Han fik græsset, planterne og træerne til at vokse på landjorden. Han skabte solen, månen og stjernerne. Han skabte alt levende i havet og på landjorden. Derpå satte han Adam og Eva på jorden for at passe den og herske over alt det levende (se 1 Mos 1:1-28).

Jesus sagde: »Min fader arbejder stadig, og jeg arbejder også« (Joh 5:17). Han sagde også: »De gerninger, som han, der har sendt mig, vil have gjort, må vi gøre« (Joh 9:4).

Vi har fået befaling om at arbejde

Arbejde har været livsstilen på jorden, siden Adam og Eva forlod Edens have. Herren sagde til Adam: »I dit ansigts sved skal du spise dit brød« (1 Mos 3:19). Adam og Eva arbejdede i marken, så de kunne sørge for deres egne og deres børns behov (se Moses 5:1).

Herren sagde til Israels folk: »I seks dage må du arbejde« (2 Mos 20:9).

I den genoprettede kirkes første dage sagde Herren til de sidste dages hellige: »Se, jeg, Herren, er ikke helt tilfreds med Zions indbyggere, for der findes lediggængere blandt dem« (L&P 68:31).

En Guds profet har sagt: »Kirkens medlemmer må igen sætte arbejdsglæden i højsædet som et ledende princip i vore medlemmers tilværelse« (Heber J. Grant, Kirkens præsidenters lærdomme: Heber J. Grant, 2003, s. 111).

Familieansvar

  • Hvilke ansvar har fædre, mødre og børn for at opretholde et hjem? Hvad kan familien gøre for at deles om arbejdet?

Forældre arbejder sammen om at sørge for deres families fysiske, åndelige og følelsesmæssige velbefindende. De bør aldrig forvente, at nogen anden skal tage dette ansvar for dem. Apostlen Paulus skrev: »Den, som ikke sørger for sine egne, og særlig for sin egen husstand, har fornægtet troen« (1 Tim 5:8).

Ægtepar bør søge inspiration fra Herren og følge profeternes råd, når de fordeler individuelle ansvar. At skabe et hjem, hvor der dagligt undervises i evangeliets principper, og hvor kærlighed og orden findes i overflod, er lige så vigtigt som at sørge for de grundlæggende fornødenheder som mad og tøj.

Børn bør udføre deres del af arbejdet i familien. Det er nødvendigt for børn at have arbejdsopgaver, der passer til deres evner. De har brug for at blive påskønnet for deres gode indsats. En god arbejdsmoral, gode arbejdsvaner og -evner læres ved vellykkede oplevelser med arbejde i hjemmet.

Sommetider kommer mennesker ud for prøvelser i deres forsøg på at sørge for deres familie. Kronisk sygdom, tab af en ægtefælle eller omsorg for en bedsteforælder kan øge ansvarene i et hjem. Vor himmelske Fader husker familier i disse situationer og giver dem styrke til at udføre deres pligter. Han vil altid velsigne dem, hvis de beder til ham i tro.

Vi kan glæde os over vores arbejde

  • Hvordan påvirker vores indstilling vores arbejde?

For nogle mennesker er arbejde slid og slæb. For andre er det en spændende del af livet. En måde at glæde sig til fulde over livets goder er at lære at elske sit arbejde.

Ikke alle kan vælge deres drømmejob. Nogle af os arbejder i mange timer blot for det livsnødvendige. Det er svært at glæde sig over et sådant arbejde. Dog har de lykkeligste mennesker lært at glæde sig over deres arbejde, uanset hvad det er.

Vi kan hjælpe hinanden med vores arbejde. Den tungeste byrde bliver lettere, når den deles med andre.

Vores holdning til arbejde er meget vigtig. Den følgende beretning viser, hvordan en mand så ud over sit daglige arbejde. En rejsende kom forbi et stenbrud og så tre mænd, der arbejdede. Han spurgte hver af mændene om, hvad de lavede. Hver mands svar afslørede en forskellig indstilling til det samme arbejde. »Jeg hugger sten,« svarede den første mand. Den anden svarede: »Jeg tjener tre guldstykker om dagen.« Den tredje mand smilede og sagde: »Jeg er med til at bygge Guds hus.«

I ethvert ærligt arbejde kan vi tjene Gud. Kong Benjamin, en nefitisk profet, sagde: »Når I er i jeres medmenneskers tjeneste, er I blot i jeres Guds tjeneste« (Mosi 2:17). Selvom vores arbejde kun giver nok til vores egen og vores families fornødenheder, hjælper vi stadig nogle af Guds børn.

  • Hvordan kan vi forbedre vores indstilling til arbejde?

Gud fordømmer lediggang

Herren har ikke behag i dem, som er dovne eller går ledige. Han har sagt: »Lediggængeren skal ikke have plads i kirken, medmindre han omvender sig og ændrer sin adfærd« (L&P 75:29). Han har også befalet: »Du må ikke være doven; for den, der er doven, skal ikke spise arbejderens brød, ej heller bære hans klæder« (L&P 42:42).

Lige fra den første tid i Kirken, har profeterne undervist de sidste dages hellige i at være uafhængige og selvforsynende og at undgå lediggang. Virkelige sidste dages hellige vil ikke frivilligt lægge byrden for deres egen forsørgelse over på andre. Så længe de er i stand til det, sørger de for sig selv og deres familie med hensyn til livets fornødenheder.

Alle kirkemedlemmer bør, for så vidt de er i stand til det, påtage sig ansvaret for at sørge for slægtninge, der er ude af stand til at drage omsorg for sig selv.

  • Hvordan påvirker lediggang den enkelte? En familie? Et samfund?

Arbejde, adspredelse og hvile

  • Hvorfor er det vigtigt at holde balance i livet mellem arbejde, adspredelse og hvile?

Vi må hver især finde den rette balance mellem arbejde, adspredelse og hvile. Et gammelt ordsprog siger: »Det hårdeste arbejde er ikke at lave noget, fordi man aldrig kan stoppe op for at hvile.« Uden arbejde er hvile og afslapning betydningsløst.

Det er ikke alene behageligt og nødvendigt at hvile, men vi har fået befaling om at hvile på sabbatsdagen (se 2 Mos 20:10; L&P 59:9-12). Denne hviledag efter seks dages arbejde giver styrke og forfrisker os til de følgende dage. Herren lover også »jordens fylde« til dem, der overholder sabbatsdagen (se L&P 59:16-20; se også kap. 24 i denne bog).

I andre af ugens dage kan vi udover at arbejde tilbringe tid med at udvikle vore talenter og glæde os over vore fritidsinteresser, fornøjelser eller andre aktiviteter, der fornyr os.

  • Hvad kan vi gøre for at holde en god balance mellem arbejde, adspredelse og hvile? Hvordan kan forældre hjælpe deres børn med at bevare denne balance?

Velsignelserne ved arbejde

  • Hvilke velsignelser følger der af ærligt arbejde?

Herren åbenbarede til Adam: »I dit ansigts sved skal du spise dit brød« (1 Mos 3:19). Udover at være en timelig lov var det en lov til frelse for Adams sjæl. Der findes ingen virkelig adskillelse mellem åndeligt, mentalt og fysisk arbejde. Arbejde er afgørende for os hver især med hensyn til vækst, udvikling af karakter og stor tilfredsstillelse, som lediggængeren aldrig oplever.

Præsident David O. McKay har sagt: »Må vi forstå, at det privilegium at arbejde er en gave, at styrken til at arbejde er en velsignelse, at kærligheden til arbejdet er succes« (Pathways to Happiness, 1957, s. 381).

»Menneskene er til for at kunne nyde glæde« (2 Ne 2:25). Arbejde er nøglen til fuldstændig glæde i Guds plan. Hvis vi er retskafne, vil vi vende tilbage for at leve sammen med vor himmelske Fader, og der vil være arbejde at udføre. Når vi bliver, som han er, vil vores arbejde blive som hans. Hans arbejde er at »tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket« (Moses 1:39).

Yderligere skriftsteder

  • Moses 4:23-25 (Adam fortalte, at han skulle arbejde hele sit liv for sin føde)

  • L&P 56:16-17 (Gud advarer de rige og fattige mod grådighed, misundelse og dovenskab)

  • L&P 58:26-29 (menneskene bør være ivrigt engageret i en god sag)

  • Matt 25:14-30 (lignelsen om talenterne)

  • Ef 4:28 (stjæl ikke mere, arbejd hellere)

  • 1 Thess 4:11-12 (arbejd med dine egne hænder)

  • 2 Ne 5:17 (Nefi lærte sit folk at arbejde og være flittige)