Bøger og lektioner
Kapitel 41: Åndeverdenen


Kapitel 41

Åndeverdenen

Billede
A mother in a wheelchair is surrounded by three young children. They are in a cemetery in front of a tombstone.

Livet efter døden

  • Hvad sker der med os, efter vi er døde?

Vor himmelske Fader har udarbejdet en plan til vores frelse. Som en del af denne plan sendte han os fra sin nærhed og ned for at bo på jorden og få et dødeligt legeme af kød og blod. Med tiden vil vores jordiske legeme dø, og vores ånd går til åndeverdenen. Åndeverdenen er et sted, hvor vi venter, arbejder og lærer, og hvor de retskafne finder hvile for bekymring og sorg. Vores ånd bor der, indtil vi er klar til vores opstandelse. Dernæst vil vores jordiske legeme atter forene sig med vores ånd, og vi vil modtage den grad af herlighed, vi har forberedt os på (se kap. 46 i denne bog).

Mange mennesker har spekuleret på, hvordan der er i åndeverdenen. Skrifterne og sidste dages hellige profeter har givet os oplysninger om åndeverdenen.

  • Hvilken trøst er det for dig at vide, at der er et liv efter døden? Hvordan kan vi anvende vores forståelse for åndeverdenen til at trøste andre?

Hvor er åndeverdenen?

Sidste dages profeter har sagt, at de dødes ånder ikke er langt fra os. Præsident Ezra Taft Benson har sagt: »Sommetider bliver sløret mellem dette liv og livet herefter meget tyndt. Vore kære, som er døde, er ikke langt fra os« (Den danske Stjerne,apr. 1972, s. 145). Præsident Brigham Young lærte os, at åndeverdenen er på jorden, rundt omkring os (se Kirkens præsidenters lærdomme: Brigham Young, 1997, s. 279).

Hvad er vore ånders natur?

Åndelige væsener har den samme legemlige form som dødelige, bortset fra at det åndelige legeme har en fuldkommen form (se Eter 3:16). Ånder tager deres hengivne eller fjendtligt indstillede holdning til det retskafne med sig fra jorden (se Alma 34:34). De har de samme lyster og ønsker, som de havde, da de levede på jorden. Alle ånder er i en voksen skikkelse. De var voksne før deres jordiske eksistens, og de er i en voksen skikkelse efter døden, selv om de dør som spæde eller børn (se Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph F. Smith, 1999, s. 130-131).

  • Hvorfor er det vigtigt at vide, at vores ånd vil rumme de samme indstillinger i åndeverdenen, som den har nu?

Hvordan er forholdene i åndeverdenen?

Profeten Alma i Mormons Bog fortalte om to afdelinger eller tilstande i åndeverdenen:

»De retfærdiges ånder bliver modtaget i en tilstand af lykke, som kaldes paradis, en tilstand af hvile, en tilstand af fred, hvori de skal hvile fra alle deres besværligheder og fra al bekymring og sorg.

Og da skal det ske, at de ugudeliges ånder, ja, de, der er onde – for se, de har ingen lod eller del i Herrens Ånd; for se, de valgte onde gerninger hellere end gode, derfor kom Djævelens ånd ind i dem og tog deres bolig i besiddelse – og disse skal blive stødt ud i det yderste mørke; der skal være gråd og jammer og tænderskæren, og dette på grund af deres egen ugudelighed, idet de blev ført omkring som fanger efter Djævelens vilje.

Se, det er den tilstand, de ugudeliges sjæl befinder sig i, ja, i mørke og i en tilstand af forfærdelig, frygtindgydende forventning om Guds vredes rasende harme over dem; således forbliver de i denne tilstand, såvel som de retfærdige i paradiset, indtil tiden for deres opstandelse« (Alma 40:12-14).

Ånderne bliver inddelt i overensstemmelse med renheden i deres liv og deres lydighed mod Herrens vilje, mens de var på jorden. De retskafne og de ugudelige adskilles (se 1 Ne 15:28-30), men ånderne kan gå fremad, efterhånden som de lærer evangeliets principper og lever i overensstemmelse med dem. Ånderne i paradis kan undervise ånderne i fængsel (se L&P 138).

Paradis

Ifølge profeten Alma hviler de retskafne ånder fra jordisk bekymring og sorg. Ikke desto mindre er de udelukkende optaget af at udføre Herrens arbejde. Præsident Joseph F. Smith så i et syn, at straks efter Jesus Kristus var blevet korsfæstet, besøgte han de retskafne i åndeverdenen. Han udpegede budbringere, gav dem magt og myndighed og bemyndigede dem til at »bære evangeliets lys til dem, der var i mørke, ja, til alle menneskers ånder« (L&P 138:30).

Kirken er organiseret i åndeverdenen, og præstedømmebærere fortsætter deres ansvar der (se L&P 138:30). Præsident Wilford Woodruff har sagt: »Det samme præstedømme eksisterer på den anden side af sløret … Alle apostle, alle halvfjerdsere, alle ældster og så videre, som døde i troen, indtræder i tjenestegerningens arbejde, så snart de går til den anden side af sløret« (Deseret News, 25. jan. 1882, s. 818).

Familieforhold er også vigtige. Præsident Jedediah M. Grant, en rådgiver til Brigham Young, så åndeverdenen og beskrev den organisation, der findes der, til Heber C. Kimball: »Han sagde, at de mennesker, han så der, var organiseret i familieenheder … Han sagde: ›Da jeg så på familierne, var der blandt nogle mangler … for jeg så familier, der ikke fik tilladelse til at komme og bo sammen, fordi de ikke havde æret deres kaldelse her‹« (Deseret News, 10. dec. 1856, s. 316-317).

Det åndelige fængsel

Apostlen Peter henviste til åndeverdenen som et fængsel, hvilket det er for nogle (se 1 Pet 3:18-20). I det åndelige fængsel er de ånder, der endnu ikke har taget imod Jesu Kristi evangelium. Disse ånder har handlefrihed og kan tilskyndes af både godt og ondt. Hvis de tager imod evangeliet og de ordinancer, der bliver udført for dem i templerne, kan de forlade det åndelige fængsel og bo i paradiset.

Ydermere er der i det åndelige fængsel de ånder, der har afvist evangeliet, efter det blev forkyndt for dem enten på jorden eller i det åndelige fængsel. Disse ånder lider i en tilstand kendt som helvede. De har fjernet sig selv fra Jesu Kristi nåde, han som sagde: »For se, jeg, Gud, har lidt dette for alle, for at de ikke skal lide, hvis de vil omvende sig; men hvis de ikke vil omvende sig, må de lide, ligesom jeg; hvilken lidelse fik mig, selv Gud, den største af alle, til at skælve af smerte og til at bløde fra hver pore og til at lide på både legeme og ånd« (L&P 19:16-18). Efter at have lidt for deres synder får de mulighed for gennem Jesu Kristi forsoning at arve den laveste grad af herlighed, som er det telestiale rige.

  • Hvordan ligner tilstandene i åndeverdenen tilstandene i dette liv?

Yderligere skriftsteder

  • 1 Pet 4:6 (evangeliet forkyndt for de døde)

  • Moses 7:37-39 (åndeligt fængsel beredt for de ugudelige)

  • L&P 76 (åbenbaring om de tre herlighedsriger)

  • Luk 16:19-31 (tiggerens og den rige mands skæbne i åndeverdenen)