Institutet
Lektion 28 – Förberedelsematerial till lektionen: Herren påskyndar sitt verk


”Lektion 28 – Förberedelsematerial till lektionen: Herren påskyndar sitt verk”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial (2019)

”Lektion 28 – Förberedelsematerial till lektionen”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial

Lektion 28 – Förberedelsematerial till lektionen

Herren påskyndar sitt verk

Bild
generalkonferens i konferenscentret

President Russell M. Nelson har sagt: ”Det här är en spännande tid. Herren påskyndar sitt verk mitt framför våra ögon. Det är spännande. Det är ansträngande. Det krävs mer av var och en av oss – mer än någonsin. Och mer ges till oss” (”En personlig inbjudan att delta i seminariet och institutet”, 4 feb. 2019, ChurchofJesusChrist.org). När du studerar det här materialet, sök då sätt för dig att delta när Herren påskyndar sitt verk i förberedelse för sin andra ankomst.

Del 1

Vilken är Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas bestämmelse?

Tisdagen den 6 april 1830 trängdes ungefär 50 personer i och utanför Peter Whitmers timmerhus i Fayette i New York. Där organiserade Joseph Smith, under ledning av Jesus Kristus, Herrens kyrka på jorden igen. Även om kyrkan började blygsamt är dess bestämmelse att uppfylla hela jorden.

Bild
Peter Whitmers timmerstuga

På Gamla testamentets tid hade den babyloniske kungen Nebukadnessar en dröm där han såg ”en sten [som] revs loss från berget, men inte av människohänder” (Dan. 2:45). Den här stenen växte i storlek tills den ”blev ett stort berg som uppfyllde hela jorden” (Dan. 2:35). I sin tolkning av kungens dröm, förutsade Daniel att Gud i den sista tiden skulle upprätta ett rike som aldrig skulle gå under utan bestå för evigt (se Dan. 2:28, 44).

Herren upprepade Daniels profetia för profeten Joseph Smith 18 månader efter att kyrkan organiserats, vid en tidpunkt då det bara fanns ungefär 600 sista dagars heliga på jorden. I Läran och förbunden 65:2 läser vi: ”Guds rikes nycklar anförtros människan på jorden, och därifrån ska evangeliet rulla fram till jordens ändar liksom stenen – som utan händer är uthuggen ur berget – ska rulla fram tills den har uppfyllt hela jorden.”

Två och ett halvt år senare, i april 1834, uttalade profeten Joseph Smith en uppseendeväckande profetia om kyrkans bestämmelse för en grupp prästadömsbärare i Kirtland i Ohio.

President Wilford Woodruff, som var med på mötet, berättade senare:

Bild
President Wilford Woodruff

”[Från profeten] utgick ett kall … till alla prästadömsbärare att samlas i det lilla timrade skolhuset som de hade där. Det var ett litet hus, drygt sexton kvadratmeter. Men det rymde hela det prästadöme i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga som fanns i Kirtland. … Profeten [sa]: ”Bröder, … jag vill säga er detta inför Herren, att ni inte vet mer om denna kyrka och detta rikes öde än en baby på sin mors knä. Ni förstår det inte.” Jag var ganska förvånad. Han sa: ”Det är bara en handfull prästadömsbärare här i kväll, men denna kyrka kommer att uppfylla Nord- och Sydamerika – den kommer att uppfylla jorden.” (Wilford Woodruff, i Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 136)

Titta på videon ”The Gospel Shall Roll Forth” [Evangeliet ska rulla fram] (2:47) och fundera över hur den återställda kyrkans tillväxt vittnar om vår himmelske Faders önskan att välsigna hela världen.

Över 160 år senare, efter att kyrkan vuxit till mer än 11 miljoner medlemmar och spridit sig till en stor del av världen, sa president Gordon B. Hinckley:

Bild
President Gordon B. Hinckley

Mina bröder och systrar, inser ni vad vi har? Erkänner ni er plats i den mänskliga historiens stora drama? Detta är brännpunkten för allt som varit tidigare. Detta är återställelsens tid. Detta är återupprättandets dagar. … Detta är sammanfattningen av alla århundradena från Kristi födelse till denna nuvarande och underbara dag. (Gordon B. Hinckley, ”Vid tidsåldrarnas middagshöjd”, Liahona, jan. 2000, s. 89)

Mindre än 10 år senare förkunnade president Hinckley:

Bild
President Gordon B. Hinckley

Ett stort under äger rum inför våra ögon. …

Och detta är bara början. Detta verk kommer att fortsätta att växa och blomstra över hela jorden. (Gordon B. Hinckley, ”Stenen som revs loss från berget”, Liahona, nov. 2007, s. 83–84)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Varför tror du det är viktigt att förstå och ha ett vittnesbörd om Herrens kyrkas bestämmelse?

Del 2

Hur påskyndar Herren sitt verk i dag?

President Thomas S. Monson sa om Herrens kyrkas tilltagande tillväxt och inflytande:

Bild
President Thomas S. Monson

Allt det här är viktigt, men anledningen till att kyrkan växer i dag är att Herren sa att den skulle göra det. I Läran och förbunden sa han: ”Se, jag ska påskynda mitt verk i dess tid” [L&F 88:73].

Som vår himmelske Faders andebarn sändes vi till jorden under den här tiden för att vi skulle medverka till att påskynda arbetet. (Thomas S. Monson, ”Påskynda arbetet”, Liahona, juni 2014, s. 4)

Följande exempel är bara några av de sätt på vilka Herren och hans tjänare har uppmanat dig att delta i påskyndandet av frälsningsarbetet. Markera gärna principer eller förslag som du särskilt lägger märke till, och var redo att dela med dig av dina tankar om dem under lektionen.

Israels insamling

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 29:4, 7 som är delar av en tidigare uppenbarelse från Herren till kyrkans äldster.

Om den här insamlingen har president Russell M. Nelson sagt:

Bild
President Russell M. Nelson

Mina kära unga bröder och systrar, det här är de sista dagarna, och Herren påskyndar sitt verk att insamla Israel. Den insamlingen är det viktigaste som sker på jorden i dag. Inget annat kan jämföras i fråga om omfattning, inget annat kan jämföras i fråga om betydelse, inget annat kan jämföras i fråga om majestät. …

När vi talar om insamlingen, säger vi helt enkelt den här enkla fundamentala sanningen: Alla vår himmelske Faders barn, på båda sidorna av slöjan, förtjänar att få höra budskapet om Jesu Kristi återställda evangelium. De avgör själva om de vill veta mer. (Russell M. Nelson, ”Israels hopp” [världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018], tillägg till Liahona, s. 8, JesuKristiKyrka.org; kursivering som i originalet)

Berätta om evangeliet

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 123:12 och titta efter vad Herren undervisade Joseph Smith om många som är förblindande av ”människors utstuderade list”.

Tänk på lärdomen i den här versen medan du funderar över den här uppmaningen från äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum, då han uppmanade oss att hjälpa till med frälsningsverket på nya sätt:

Bild
Äldste David A. Bednar

Herren påskyndar sitt verk, och det är ingen slump att dessa kraftfulla nyskapelser och uppfinningar inom kommunikation framkommer i tidernas fullbordans utdelning. Kanaler för sociala medier är globala verktyg som på ett personligt och positivt sätt kan ha inverkan på ett stort antal individer och familjer. Och jag tror att tiden är inne för oss som Kristi lärjungar att använda dessa inspirerade verktyg på ett rätt och mer effektivt sätt för att vittna om Gud den evige Fadern, om hans plan för lycka för sina barn, och om hans Son Jesus Kristus som världens Frälsare, att förkunna att evangeliet verkligen återställts i de sista dagarna, och att slutföra Herrens verk. (David A. Bednar, ”To Sweep the Earth as with a Flood” [andakt vid Brigham Young University Education Week, 19 aug. 2014], ChurchofJesusChrist.org)

Stödverksamhet

Under sin jordiska verksamhet lärde Frälsaren sina lärjungar att han ”inte … kommit för att bli betjänad, utan för att tjäna” (Matt. 20:28). Han tjänade när han ”gick omkring och gjorde gott” (Apg. 10:38). I en uppenbarelse till Joseph Smith uppmanade Herren Frederick G. Williams att tjäna andra.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 81:5.

Vi har på liknande sätt kallats att tjäna. Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

Jag [vittnar] personligen om att dessa justeringar [från hem- och besöksundervisning till stödverksamheten] är … ytterligare bevis på att Herren påskyndar sitt verk i dess tid. …

Må vi … arbeta sida vid sida med vingårdens Herre [se Jakob 5:70–72] och ge Gud och allas vår Fader en hjälpande hand med hans svindlande uppgift att besvara böner, ge tröst, torka tårar och stärka de matta knäna [se L&F 81:5]. Om vi gör detta blir vi mer som de sanna Kristi lärjungar som det är avsett att vi ska vara. (Jeffrey R. Holland, ”Vara med och styrka dem”, Liahona, maj 2018, s. 101, 103)

Syster Linda K. Burton, tidigare Hjälpföreningens generalpresident, har också sagt:

Bild
Syster Linda K. Burton

Tänk er några andliga skyltar med texten ”Sökes” som har med frälsningsverket att göra:

  • Sökes: föräldrar som fostrar sina barn i ljus och sanning.

  • Sökes: döttrar och söner, systrar och bröder, fastrar, mostrar, morbröder och farbröder, kusiner och far- och morföräldrar och sanna vänner till att vara mentorer och ge en hjälpande hand längs vägen.

  • Sökes: de som lyssnar på den Helige Andens maningar och handlar därefter.

  • Sökes: de som dagligen lever efter evangeliet på små och enkla sätt.

  • Sökes: släktforskare och tempeltjänare till att länka samman familjer för evigt.

  • Sökes: missionärer och medlemmar till att sprida de ”goda nyheterna” – Jesu Kristi evangelium.

  • Sökes: spårare som hittar dem som gått vilse.

  • Sökes: de som håller förbunden och orubbligt står för sanning och rätt.

  • Sökes: sanna lärjungar till vår Herre Jesus Kristus. …

Det spelar ingen roll om vi ännu inte är fullkomliga och fullständiga. … Vi [kan] gå som ett, som lärjungar, som tjänare med villiga hjärtan och händer till att påskynda frälsningens verk. När vi gör det blir vi lika Frälsaren. (Linda K. Burton, ”Sökes: Händer och hjärtan till att påskynda verket”, Liahona, maj 2014, s. 124)

helga sabbaten

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 59:9–10 för att få veta vad Herren lärde sina heliga om att hålla sabbatsdagen helig.

President M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum lärde följande om kraften i att helga sabbatsdagen.

Bild
President M. Russell Ballard

Av alla ändringar i organisation eller riktlinjer, eller all utbildning i läran som kan påskynda frälsningsarbetet just nu, har vi bedömt att om vi stärker sabbatsdagens ande och kraft, ger det oss den största möjligheten att föra medlemmar och familjer närmare Herren Jesus Kristus. (M. Russell Ballard, i Chad H. Webb, ”The Sabbath Day” [Seminariets och institutets satellitutsända utbildningsmöte, 4 aug. 2015], ChurchofJesusChrist.org)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Vilka andra tecken har du sett på att Herren påskyndar sitt verk i vår tid? På vilka specifika sätt skulle du vilja bidra mer till Herrens verk? Skriv ner ditt svar i din dagbok eller i utrymmet nedan.