2011
Lær at lytte til og forstå Ånden
Februar 2011


Lær at lytte til og forstå Ånden

Noget af det vigtigste, vi kan gøre, er at lære at høre og følge Åndens tilskyndelser.

Billede
David M. McConkie

Min far voksede op i den lille by Monticello i Utah. Da han var syv år, var en af hans pligter at føre køerne hjem fra græsning. Hans dyrebareste eje var en lommekniv, som han altid havde på sig. En dag, da han red ud for at hente køerne, stak han hånden i lommen efter sin kniv. Til sin forfærdelse opdagede han, at han havde tabt den et sted på stien. Han var sønderknust, men han troede på det, han havde lært af sin far og mor. Gud hører og besvarer bønner.

Han stoppede sin hest og gled ned fra dens bare ryg. Så knælede han og bad sin himmelske Fader om hjælp til at finde lommekniven. Han steg op på hesten igen, vendte rundt og red tilbage langs stien. Efter et stykke tid stoppede hesten. Far klatrede ned fra hesten og stak sin hånd ned i det dybe sand på stien. Der, begravet i sandet, fandt han sin elskede lommekniv. Han vidste, at Herren havde hørt og besvaret hans bøn.

Fordi far havde lært at lytte til og reagere på Åndens hvisken, blev han velsignet med at se Herrens hånd ved mange lejligheder i sit liv. Han overværede mange mirakler. Men når han samlede sin familie for at undervise os i evangeliet, talte han ofte om sin oplevelse på den støvede sti i Monticello, hvor Herren lyttede til og besvarede en »fregnet, syvårig drengs bøn«.

I sine senere år fortalte han os, at han havde lært noget mere af sin barndomsoplevelse. Med et glimt i øjet sagde han: »Jeg har lært, at Gud kan tale til heste!«

Min fars oplevelse som dreng gjorde et varigt indtryk på ham, fordi det var begyndelsen på hans personlige, åndelige uddannelse. Der erfarede han selv, at Gud hører bønner. Det var der, han begyndte, som profeten Joseph Smith sagde, at lære at forstå Guds Ånd.1

Helligåndsgaven

Frelseren lovede sine apostle, at når han forlod dem, ville de få Helligåndsgaven. Han sagde: »Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer« (Joh 14:26). Det løfte blev indfriet på pinsefestens dag.

Medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige har krav på samme gave. Når vi bliver døbt, får vi overdraget Helligåndsgaven ved håndspålæggelse fra dem, der er bemyndiget til at udføre evangeliets ordinancer. Den gave er retten, når vi er værdige til det, til konstant kontakt med det tredje medlem af Guddommen.

Helligåndens ledsagelse er en af de største velsignelser, vi kan opleve i dette liv. Ældste Bruce R. McConkie (1915-1985) fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

»Mennesker burde – frem for alt andet – søge Helligåndens vejledning. Der er intet så vigtigt som at nyde Helligåndens følgeskab …

Ingen pris er for høj, intet arbejde for hårdt, ingen kamp for barsk og intet offer for stort, hvis det kan føre til, at vi modtager og nyder Helligåndsgaven.«2

Profeten Joseph Smith sagde, at Guds Ånd kan læres, og at »ved således at lære og forstå Guds Ånd, kan du udvikle dig i åbenbaringens princip, indtil du bliver fuldkommen i Kristus Jesus.«3

Noget af det vigtigste, vi kan gøre, er at lære Guds Ånd at kende – lære at høre og følge Åndens tilskyndelser. Hvis vi ønsker det og er værdige til det, vil Herren skole os i åbenbaringens princip.

Lær at lytte og handle

For at lære Guds Ånd at kende, skal vi lære at lytte med hjertet. Præsident Boyd K. Packer, præsident for De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Ånden er den stille, sagte røst – en stemme, som føles snarere end høres. Det er en åndelig stemme, som kommer ind i sindet, som tanker i hjertet.«4

Præsident Packer har også sagt: »Inspiration kommer lettere i fredelige omgivelser. Det vrimler med ord som rolig, stille, fredsskabende, trøst i skrifterne: ›Vær rolig og vid, at jeg er Gud‹ (Sl 46:10, fremhævelse tilføjet). Og løftet: ›… du skal modtage min Ånd, Helligånden, ja, Talsmanden, som skal lære dig rigets fredsskabende sandheder‹ (L&P 36:2; kursiv tilføjet).«

Præsident Packer tilføjede: »Skønt vi kan indbyde til denne kommunikation, så kan den aldrig fremtvinges! Hvis vi forsøger at fremtvinger den, kan vi blive bedraget.«5

Det vigtigste i vores læringsproces er vores ansvar for at handle, uden tøven, i overensstemmelse med de åndelige tilkendegivelser, vi får. Præsident Thomas S. Monson har sagt: »Vi våger. Vi venter. Vi lytter efter den stille, sagte stemme. Når den taler, adlyder kloge mænd og kvinder. Åndens tilskyndelser må ikke udskydes.«6

At lære at høre og forstå Ånden er en gradvis og vedvarende proces. Frelseren har sagt: »… den, der modtager lys og forbliver i Gud, får mere lys, og det lys vokser sig klarere og klarere indtil den fuldkomne dag« (L&P 50:24). »… til den, der modtager, vil jeg give mere« (2 Ne 28:30).

Ligesom Kristus »ikke modtog fylden fra begyndelsen, men modtog nåde for nåde« (L&P 93:12), så vil vi også, når vi holder hans bud, »modtage nåde for nåde« (L&P 93:20; se også Joh 1:16) og »linje på linje, forskrift på forskrift« (2 Ne 28:30). Vores læringsproces er ofte så gradvis, som himlen lader duggen falde (se L&P 121:45; 128:19).

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, at »der ikke findes nogen enkel formel eller teknik, som straks lader os mestre evnen til at blive ledt ved Åndens røst.« I stedet »forventer vor Fader, at vi lærer at opnå den guddommelige hjælp ved at udøve tro på ham og hans hellige Søn, Jesus Kristus.«

Ældste Scott fortsatte: »Det, der kan virke overvældende i begyndelsen, bliver meget lettere at klare med tiden, når du vedvarende stræber efter at genkende og følge de følelser, som Ånden indgyder. Din tillid til den vejledning, du modtager fra Helligånden, bliver stærkere«, og »din tillid til de tilskyndelser, du fornemmer, kan blive mere sikker, end din afhængighed af det, du kan se og høre.«7

Som en del af vores læringsproces vil Herren hjælpe os med at se resultaterne af at handle på de tilskyndelser, vi modtager fra Ånden, i vores eget, såvel som i andres liv. Disse erfaringer styrker vores tro og giver os større mod til at handle i fremtiden.

Det kræver en alvorlig indsats at lære at høre og forstå Ånden. Men Herren har lovet, at de trofaste vil »modtage åbenbaring på åbenbaring, kundskab på kundskab, så [de] må lære hemmelighederne og de fredsskabende sandheder at kende – det, som bringer glæde, det, som bringer evigt liv« (L&P 42:61).

Noter

  1. Se Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 131.

  2. Bruce R. McConkie, A New Witness for the Articles of Faith, 1985, s. 253.

  3. Lærdomme: Joseph Smith, s. 131.

  4. Boyd K. Packer, »Tunger af ild«, Liahona, juli 2000, s. 10.

  5. Boyd K. Packer, »Ærbødighed indbyder til åbenbaring«, Stjernen, jan. 1992, s. 26.

  6. Thomas S. Monson, »Ånden gør levende«, Stjernen, juni 1997, s. 4-7.

  7. Richard G. Scott, »At opnå åndelig vejledning«, Liahona, nov. 2009, s. 6-7.

Illustrationer: Greg Newbold

Portræt af Brigham Young: Dan Weggeland, gengivet med tilladelse fra Kirkens historiske museum