2005
Sanningen återställd
November 2005


Sanningen återställd

Faderns plan för frälsning och lycka hjälper dig att övervinna varje svårighet i livet.

Överallt omkring oss ser vi en växande längtan efter andlig vägledning världen över till följd av ökande katastrofer orsakade av naturen och människorna. Denna längtan efter andlig vägledning är en följd av att vi är barn till en gudomlig himmelsk Fader. Det är förståeligt att vi vänder oss till vår Skapare för att få hjälp när vi ställs inför svårigheter. Vår kärleksfulle himmelske Fader vet att förvärrade världsförhållanden, svåra personliga problem samt katastrofer leder hans barn att söka andlig näring från honom. Svårigheten är att hitta den på rätt ställe.

Vi levde i Gud vår helige Faders och hans älskade Son Jesu Kristi närhet i en förjordisk tillvaro. Där fick vi kunskap om Faderns frälsningsplan och löfte om hjälp när vi skulle födas som människor på jorden. Det huvudsakliga ändamålet med livet förklarades. Vi fick veta:

”[Vi vilja] dana en jord, på vilken dessa kunna bo.

Vi vilja pröva dem med detta för att se, om de vilja göra allt vad Herren, deras Gud, befaller dem.

De som bestå i sitt första tillstånd [dvs, är lydiga i föruttillvaron] skola erhålla mera … och de som hålla sitt andra tillstånd [dvs, är lydiga under jordelivet] skola krönas med mera härlighet på sina huvuden i all evighet.”1

Dessa ord uttrycker det mest fundamentala syftet med att du finns på jorden. Detta syfte är att lyda Herrens befallningar och därigenom tillväxa i kunskap, förmåga och alla värdiga egenskaper. Det är att ta emot alla erforderliga förrättningar och att ingå och hålla varje nödvändigt förbund. Det är att bilda och fostra en familj. Denna erfarenhet inbegriper perioder av prövningar och lycka i syfte att återvända i triumf efter att ha mött jordelivets utmaningar och möjligheter på ett bra sätt, för att få de härliga välsignelser som vi blivit lovade för denna lydnad.

För att den jordiska prövningen och tillväxten skulle bli till största möjliga nytta, blev vi lärda och förberedda för de förhållanden som vi skulle få möta under jordelivet. Vår Faders mönster för att vägleda dig under jordelivet förklarades. Han ämnade välja de tappraste, lydigaste andebarnen, profeter och andra bemyndigade tjänare att bära hans prästadöme, och att undervisas om hans sanning och vägledas att sprida den sanningen bland hans barn på jorden. Gud skulle ge varje barn handlingsfrihet, rätten att välja hans råd eller inte. Alla skulle uppmuntras att lyda, men inte tvingas. Du förstod att även om du kunde välja din egen väg på jorden kunde du inte bestämma följderna av dina val. Dessa skulle styras av eviga lagar.

Om man skulle leva så att man kvalificerar sig för de högsta välsignelserna men av anledningar som ligger utom ens egen kontroll inte kan få dem på jorden, så skulle det finnas en kompenserande möjlighet under det efterjordiska livet. Ditt minne av föruttillvaron skulle undanhållas dig för att det skulle vara ett giltigt prov, men det skulle finnas vägledning som visar dig hur du ska leva. Vår Faders lycksalighetsplan i det här livet med möjligheten att återvända till honom kallas Jesu Kristi evangelium.

Innan den här jorden skapades möttes vår Faders plan av ett uppror, igångsatt av en lysande, men ond ande som vi kallar Lucifer eller Satan. Han föreslog en förändring av kraven. Så övertygande var hans argument att en tredjedel av Faderns andebarn följde Satan och drevs ut. De förlorade den enastående möjligheten att utvecklas och den nödvändiga förmånen av en jordisk kropp.

Vår helige Fader som fullkomligt känner vart och ett av sina barn, insåg att många så småningom skulle frestas, bli världsliga och förkasta hans profeters vittnesbörd och lärdomar. Andligt mörker skulle ersätta sanningens ljus i ett tillstånd som kallas avfall. Perioden mellan uppenbarad sanning och dess förlust på grund av synd skulle kallas en tidshushållning. Profet efter profet skulle sändas i en serie tidshushållningar för att de trofasta skulle få ha sanningen på jorden trots att så många förvrängde eller förkastade den.

Du fick veta att Kristi ljus skulle vägleda dig. Det ger ljus och liv åt allt. Det hjälper alla människor över hela jorden att skilja mellan sanning och villfarelse, rätt och fel. Kristi ljus är inte en person. Det är en kraft och ett inflytande som kommer från gudomliga varelser, och genom att följa det kan man kvalificera sig för större vägledning och inspiration från den Helige Anden. Du fick veta att överträdelser skulle försvaga den Helige Andens inflytande men att du kunde få det tillbaka genom rätt omvändelse. Du gladde dig över att de lydiga och trofasta som skulle ta emot de rätta förordningarna och nödvändiga förbunden och förbli trofasta, skulle ärva celestial härlighet och leva i Faderns och hans Sons närhet i all evighet.

Hur känner vi till dessa sanningar? Hur kan du bekräfta att de är giltiga? Du ser runt omkring dig stor förvirring om Guds natur, om hans lärdomar och om livets ändamål. Hur gör då Gud, vår himmelske Fader, för att vägleda sina barn på jorden? Hur förmedlar han sanningen och sin vilja så att trofasta, troende barn kan välja rätt och få de välsignelser som vår himmelske Fader vill att de ska få? Jag ska förklara.

Alltifrån den här jordens skapelse har Gud vår Fader oföränderligt följt den plan som jag just beskrivit. Adam arbetade på att förmedla vår Faders plan till sina barn och efterkommande. Många trodde och blev välsignade. Men många valde att använda handlingsfrihetens gudomliga gåva till att avvisa hans lärdomar och evangelium. De olydiga förkastade sanningen, förvrängde lärdomarna och förrättningarna, och tog avstånd från Gud. Med tiden ersattes sanningens ljus med andligt mörker och prästadömet och den sanna kyrkan togs bort från människorna.

Profeter, som Enok, Noa, Abraham och Mose återställde sanningen under sina tidshushållningar, men med tiden förkastades deras budskap av de flesta. I tidens mitt föddes Jesus Kristus, Guds älskade Son, på jorden. Han återställde sanningen och verkade med kärlek och medkänsla. Han upprättade sin kyrka igen på jorden med apostlar och profeter. Genom intensivt lidande uppfyllde han sin helige Faders gudomliga uppdrag att bli vår Frälsare och Återlösare. Han lät sig korsfästas. Han uppstod och övervann den fysiska döden. Hans oändliga försoningsoffer är en himmelsk gåva varigenom de som omvänder sig kan få förlåtelse för sina synder och uppnå evigt liv. Men trots detta förkastades Guds Son av alla utom några få. Hans apostlar och kyrkans medlemmar förföljdes och många dödades. Jorden sjönk ner i en lång och fruktansvärd period av djupt andligt mörker.

Skrifterna berättar att under historiens lopp, vid tillfällen av utomordentlig vikt, har Gud Faderns röst blivit hörd. Flera gånger har Jesus Kristus personligen uppenbarat sig för utvalda personer. Men det finns endast en himmelsk tilldragelse som vi känner till där Gud Fadern uppenbarade sig personligen. Detta gjorde han tillsammans med sin dyrbare helige Son, Jesus Kristus, för en enda person. Denna person var den unge Joseph Smith, en utomordentlig ande, förberedd före jordens skapelse. Han skulle bli den störste profet som någonsin sänts till jorden. Prästadömets myndighet skulle återvända, det skulle ske en fullständig återställelse av kyrkan som grundats av Frälsaren, med ytterligare helig skrift som krävdes i vår tid, vilken gavs genom fortlöpande uppenbarelse från Frälsaren.

Vår käre Fader kom från sina oändliga skapelser till den här jorden för att klargöra sanningen, för att skingra det andliga mörkrets svarta moln, för att förkunna sin sanna identitet, för att återställa sanningens fullhet och för att skänka oss det enda verkliga sättet att få trygg, andlig vägledning. Den stora återställelsen inleddes med de enkla orden: ”Denne är min älskade Son. Hör honom!”2 Sedan följde en återställelse av sanning, prästadöme, heliga förrättningar, och den sanna kyrkan med Faderns plan för vår frälsning och lycka. När denna plan efterlevs hjälper den dig att övervinna varje svårighet i livet. Den hjälper dig att genom tro och lydnad få den gudomliga andliga vägledning du behöver. Därigenom får du styrka att leva som du vet att du borde leva, hur det än ser ut i världen.

Vad var det som var så oerhört viktigt att det ledde till detta enastående besök av Gud Fadern? Det skedde för att inleda ”tidernas fullhets utdelning” som förutsagts av profeter i Gamla och Nya testamentet. Tiden hade kommit för Fadern att ”sammanfatta allt i Kristus”,3 att förläna rikets alla nycklar och återställa den kunskap som förmedlats under gångna tidshushållningar4 när han upprättade evangeliets slutliga tidshushållning för den här jorden.

Frälsaren visste att det skulle vara svårt för många att tro att en sådan härlig återställelse ägt rum, och därför gav han oss ett påtagligt vittne för att befästa sanningen om det, nämligen Mormons bok. Sättet att bekräfta återställelsens verklighet beskrivs i boken. Han gav oss också ytterligare upplysande skrifter som Läran och Förbunden och Den kostbara pärlan genom Joseph Smith. Ja, den största delen av Joseph Smiths verksamhet fokuserade på Frälsaren, hans försoning och lära.

Medan detta dyrbara och livsviktiga budskap har förkunnats över hela världen har Satan lyckats med att få de flesta människor att bortse från det eller att söka efter det på fel platser. De allra flesta av Faderns barn har inte bara glömt sin Fader i himlen och syftet med jordelivet, utan tänker också sällan på honom eller begrundar syftet med varför de lever här på jorden. De har letts till att vara engagerade i världsliga saker som leder dem bort från det som är väsentligt. Gör inte samma misstag.

Som en Jesu Kristi tjänare vittnar jag om att det jag har beskrivit är sant. Det räcker inte med att ha en dimmig förståelse om sanningen eller om att Fadern och hans Son vår Frälsare verkligen lever. Var och en av oss måste komma till insikt om vilka vi är. Du måste känna hur mycket de älskar dig. Du måste lita på att när du konsekvent efterlever sanningen efter bästa förmåga, så hjälper de dig att förstå syftet med ditt jordeliv och att bli kvalificerad för de utlovade välsignelserna. För att kunna lyda Guds befallningar måste du förstå dem, du måste tro på dem. Den insikten uppnås bäst genom personliga studier av läran. Det är en av orsakerna till att president Hinckley och hans rådgivare i juli uppmanade alla kyrkans medlemmar att läsa Mormons bok före årets slut. De lovade: ”De som läser Mormons bok välsignas med en högre grad av Herrens Ande, en större beslutsamhet att lyda hans bud och ett starkare vittnesbörd om att Guds Son verkligen lever.”5 Om du samvetsgrant har åtlytt detta råd, vet du vad jag menar. Om du inte har börjat läsa än, har du fortfarande tid att berika ditt liv genom att betänka sanningen som finns i Mormons bok. Jag ber dig göra det.

Som en Herren Jesu Kristi apostel betygar jag högtidligen att Gud vår Fader och Jesus Kristus genom Joseph Smith genomförde den återställelse som jag har beskrivit, att sanningens härliga ljus och Jesu Kristi Kyrka åter finns på jorden, att Gud Faderns och hans Sons sanna natur åter igen har uppenbarats och att det rätta sättet att ta emot andlig vägledning har klargjorts. Jag vittnar om att Guds frälsningsplan finns tillgänglig för alla som uppriktigt söker efter den. Omfatta den. Efterlev den så finner du frid och lycka. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Abraham 3:24–26.

  2. Joseph Smiths skrifter 2:17.

  3. Ef 1:10.

  4. Se L&F 128:18–21.

  5. Se Brev från första presidentskapet, 25 jul 2005.