2005
Jesus Kristus — den store läkaren
November 2005


Jesus Kristus — den store läkaren

Tro, omvändelse, dop, ett vittnesbörd och varaktig sann omvändelse leder till Herrens helande kraft.

Mina älskade bröder och systrar, jag älskar er och hälsar var och en av er. Å brödernas vägnar uttrycker jag vår tacksamhet för er godhet, era många generösa och vänliga handlingar, för era böner och ert stödjande inflytande i vårt liv. Vi möter samma svårigheter som ni. Vi underkastas alla sorger och lidande, sjukdomar och död. Under såväl goda som svåra tider förväntar sig Herren att vi ska hålla ut intill änden. Allteftersom vi går framåt tillsammans i hans heliga verk inser bröderna vikten av er omtanke, så kärleksfullt erbjuden och tacksamt mottagen. Vi älskar er och ber för er, liksom ni ber för oss.

Jag känner särskild tacksamhet mot Herren Jesus Kristus. Jag är tacksam för hans kärlek och godhet och för hans öppna inbjudan att komma till honom.1 Jag förundras över hans enastående kraft att hela oss. Jag vittnar om att Jesus Kristus är den store läkaren. Det är bara en av många egenskaper som kännetecknar hans ojämförbara liv.

Jesus är Kristus, Messias, Guds Son, Skaparen, den store Jehova, den utlovade Immanuel, vår försonande Frälsare och Återlösare, vår förespråkare hos Fadern, vårt stora föredöme. Och en dag kommer vi att stå inför honom som är vår rättvise och nådige domare.2

Helandets mirakel

Som helbrägdagörare sände Jesus ut sina vänner att ”gå och berätta … vad ni har sett och hört: Blinda ser, lama går, spetälska blir rena, döva hör [och] döda uppstår”.3

Matteus-4, Markus-5, Lukas-6 och Johannesevangeliet7 berättar gång på gång om hur Jesus predikade evangeliet och botade alla slags sjukdomar.

När den uppståndne Återlösaren visade sig för folket i det forntida Amerika bjöd han nådigt dem som ”på något … sätt är lidande”8 att komma till honom och bli helade.

Det är underbart att hans gudomliga myndighet att bota sjuka förlänades värdiga prästadömsbärare i tidigare tidshushållningar9 och återigen i dessa sista dagar, när hans evangelium har återställts i sin fullhet.10

Bönens inverkan på helandet

Vi kan också få del av hans helande kraft genom bön. Jag kommer aldrig att glömma en upplevelse som syster Nelson och jag hade tillsammans med president Spencer W Kimball och hans älskade Camilla för omkring 30 år sedan. Vi var i Hamilton i Nya Zeeland för en stor konferens med de heliga. Jag var inte generalauktoritet på den tiden. Jag hade bjudits in för att delta i detta och liknande möten på andra öar i Stilla havet i egenskap av generalpresident för Söndagsskolan. Jag hade också varit president och syster Kimballs läkare i många år. Jag kände dem båda mycket väl — inifrån och ut.

Ett kulturprogram hade förberetts för konferensens lördagskväll av lokala ungdomar. Tyvärr blev både president och syster Kimball mycket sjuka och hade hög feber. De fick en prästadömsvälsignelse och vilade sedan hemma hos Nya Zeelands tempelpresident, som bodde i närheten. President Kimball bad sin rådgivare president N Eldon Tanner att presidera under kulturaftonen och förklara varför president och syster Kimball inte kunde komma.

Syster Nelson åkte med president och syster Tanner och andra ledare till kulturkvällen medan president Kimballs sekreterare, broder D Arthur Haycock, och jag vakade över våra febriga vänner.

Medan president Kimball sov satt jag stilla och läste i hans rum. Plötsligt vaknade president Kimball. Han frågade: ”Broder Nelson, när skulle kvällens program börja?”

”Klockan sju, president Kimball.”

”Hur mycket är klockan nu?”

”Nästan sju”, svarade jag.

President Kimball sade snabbt: ”Tala om för syster Kimball att vi ska åka!”

Jag tog temperaturen på president Kimball. Den var normal! Jag kontrollerade syster Kimballs feber. Den var också borta!

De klädde sig snabbt och steg in i en bil. Vi kördes till idrottsarenan vid kyrkans college på Nya Zeeland. När bilen kom in på arenan hördes höga spontana utrop. Det var högst ovanligt! Medan vi satte oss ner frågade jag syster Nelson vad som hade orsakat de plötsliga ropen. Hon sade att när president Tanner inledde mötet hade han berättat att president och syster Kimball inte kunde komma på grund av sjukdom. Sedan kallades en av ungdomarna från Nya Zeeland att inleda med bön.

Med stor tro uppsände han det som syster Nelson beskrev som en ganska lång men mäktig bön. Han bad: ”Vi är tre tusen ungdomar från Nya Zeeland. Vi har samlats här efter att ha förberett oss under sex månader för att sjunga och dansa för din profet. Vill du bota honom och föra honom hit!” Strax efter ordet ”amen” kom bilen med president och syster Kimball in på arenan. De blev omedelbart igenkända och alla ropade högt av glädje!11

Jag hade bevittnat Herrens helande kraft! Jag hade också sett hans levande profet ta emot och handla enligt uppenbarelse!

Jag vet att det ibland verkar som om några av våra mest innerliga böner inte besvaras. Vi undrar varför. Jag vet hur det känns! Jag har upplevt sådana stunders rädsla och tårar. Men jag vet också att våra böner alltid blir hörda. Vår tro uppskattas alltid. Jag vet att en allvetande himmelsk Faders perspektiv är mycket vidare än vårt. Vi känner till våra jordiska problem och smärtor, men han känner till vår eviga utveckling och potential. Om vi ber att få veta hans vilja och underkastar oss den med tålamod och tapperhet, kan himmelsk läkning ske på hans sätt och i hans tid.

Steg mot helande

Svårigheter kan komma av både andliga och fysiska orsaker. Alma den yngre mindes att hans synd var så plågsam att han önskade att han kunde bli ”tillintetgjord, både själ och kropp, så att [han] icke måtte ställas fram för … Guds ansikte för att dömas av [sina] gärningar”.12 Hur kan vi vid sådana tillfällen bli helade?

Vi kan omvända oss fullständigare! Vi kan arbeta på vår sanna omvändelse! Då kan ”Rättfärdighetens Son”13 i större mått välsigna oss med sin helande hand.

Tidigt under sin jordiska verksamhet förkunnade Jesus att han hade sänts för ”att förbinda dem som har ett förkrossat hjärta”.14 Närhelst han undervisade gjorde han det på ett konsekvent sätt. Jag ska citera hans ord från fyra olika tillfällen och platser, lägg märke till mönstret.

  • Till människorna i det heliga landet sade Herren att hans folk ska ”[se] med ögonen eller höra med öronen eller [förstå] med hjärtat och vända om, så att jag får bota dem”.15

  • Till människorna i det forna Amerika gav den uppståndne Herren följande inbjudan: ”Återvänden … till mig och bättra eder från edra synder samt bliven omvända, på det jag må kunna hela eder.”16

  • Till sin kyrkas ledare sade han: ”Fortfaren med att predika … ty I veten ej, om de icke vilja återvända och omvända sig och komma till mig med hjärtats fulla uppsåt, så att jag skall hela dem.”17

  • Senare, då ”allt blivit återupprättat”,18 undervisade Herren profeten Joseph Smith angående pionjärerna: ”Efter deras frestelser och myckna bedrövelse, se, så skall jag, Herren, söka efter dem, och om de icke förhärda sina hjärtan och göra sig styvnackade emot mig, skola de bliva omvända och jag skall läka dem.”19

Ordningen i hans mönster är viktig. Tro, omvändelse, dop, ett vittnesbörd och varaktig sann omvändelse leder till Herrens helande kraft. Dopet är en förbundshandling — ett tecken på ett åtagande och ett löfte. Vittnesbörd utvecklas när den Helige Anden skänker övertygelse till den som ärligt söker sanningen. Verkligt vittnesbörd befrämjar tro, det manar till omvändelse och lydnad mot Guds bud. Vittnesbörd skapar entusiasm att tjäna Gud och våra medmänniskor.20 Sann omvändelse21 är att vända sig från världens vägar och hålla sig till Herrens väg. Omvändelse innebär ånger och lydnad. Omvändelse medför en mäktig förändring i hjärtat.22 Därigenom blir en verkligt omvänd ”född på nytt”,23 för att leva det nya livet.24

Som verkligt omvända motiveras vi att göra det Herren vill att vi ska göra25 och att vara den han vill att vi ska vara.26 Syndernas tillgift, vilket medför gudomlig förlåtelse, helar själen.

Hur vet vi om vi är sant omvända? Mätmetoderna finns i skrifterna. En metod är att mäta den omvändelse som krävs för att få bli döpt.27 Ett annat mått är vår villighet att tjäna andra. Till sin lärjunge Petrus sade Herren: ”Jag har bett för dig att din tro inte skall bli om intet. Och när du en gång har omvänt dig, så styrk dina bröder.”28 Vår villighet att tjäna och stärka andra är ett tecken på hur redo vi är att bli helade.

Omfattningen av hans helande kraft

Johannes den älskade förkunnade: ”Se Guds lamm, som tar bort världens synd.”29 Vilken kraft! Endast helbrägdagöraren kunde ta bort världens synd. Vår skuld till honom är enorm.

Jag kommer väl ihåg ett tillfälle när jag talade till en grupp missionärer. Jag inbjöd till frågor, och en äldste stod upp. Med tårar i ögonen frågade han: ”Varför behövde Jesus lida så mycket?” Jag bad äldsten öppna sin psalmbok och läsa orden från ”O store Gud”. Han läste:

Och när jag vet hur Kristus lät sig födas

och hur han hjälpte, frälste överallt,

och sedan lät sig till försoning dödas

och uppstå i förhärligad gestalt.30

Sedan bad jag samme äldste läsa delar av ”Andaktsfullt ditt huvud böj”. De orden är särskilt gripande eftersom de är skrivna som om Herren själv svarade på just den frågan som äldsten hade ställt:

Tänk på mig, förlösta själ,

jag har ömmat för ditt väl.

När på Golgata jag dog,

korsets död jag villigt tog,

lydig till min Faders kall,

sänd att frälsa världen all. …

Minnes du vad jag har gjort

för att öppna himlens port?

Jag har vandrat korsets stig

för att frälsa även dig!31

Jesus led mycket eftersom han älskar oss mycket! Han vill att vi i sanning ska omvända oss, så att han till fullo kan hela oss.

När vi möter sorg och prövning32 är det ett tillfälle att fördjupa vår tro på Gud, att arbeta hårt och tjäna andra. Då helar han vårt förkrossade hjärta. Då skänker han oss personlig frid33 och tröst.34 Dessa stora gåvor kan inte fördärvas, inte ens av döden.

Uppståndelsen — Herrens största helande handling

Uppståndelsens gåva är Herrens största helande handling. Tack vare honom ska varje kropp återställas till sin rätta och fullständiga form.35 Tack vare honom är ingenting hopplöst. Tack vare honom har vi ljusare dagar framför oss, här och i evigheten. Sann lycka väntar var och en av oss — på andra sidan sorgen.

Jag vittnar om att Gud lever, att Jesus är Kristus — den store läkaren — i Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnoter

  1. Se Matteus 11:28–30. Ja, hans ok är milt och hans börda är lätt.

  2. Se Russell M Nelson, ”Jesus Kristus — vår Mästare och mer därtill”, Liahona, apr 2000, s 4-17.

  3. Lukas 7:22.

  4. Se Matteus 4:23; 8:1–3, 5–13, 16–17; 9:1–8, 32–35; 12:15; 14:14, 34–36; 15:29–31.

  5. Se Markus 1:32–34, 40–45; 2:1–12; 6:53–56; 7:31–37.

  6. Se Lukas 4:40–41; 5:12–15, 17–26; 7:1–10; 11:14; 22:50–51.

  7. Se Johannes 4:46–53.

  8. 3 Nephi 17:7.

  9. Se Matteus 7:22; 10:5–8; Markus 16:17; Lukas 10:17; 4 Nephi 1:5.

  10. Se Läran och förbunden 84:65–70.

  11. Se Russell M. Nelson: Father, Surgeon, Apostle (2003), Spencer J Condie, s 172–174.

  12. Alma 36:15.

  13. 3 Nephi 25:2; se Malaki 4:2.

  14. Lukas 4:18; se också Jesaja 61:1.

  15. Matteus 13:15; se också Jesaja 6:10; Johannes 12:40; Apostlagärningarna 28:27.

  16. 3 Nephi 9:13.

  17. 3 Nephi 18:32.

  18. Apostlagärningarna 3:21.

  19. Läran och förbunden 112:13; se också L&F 124:104.

  20. Och på så sätt hålla de två största buden: ”Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela din kraft och av hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv.” (Lukas 10:27)

  21. Conversion (omvändelse) kommer från två latinska rötter: con, som betyder ”med”, och vertere, som betyder ”att vända”.

  22. Se Mosiah 5:2, Alma 5:12–14.

  23. Se Johannes 3:3–7; Första Petrusbrevet 1:23; Mosiah 27:24–26; Alma 5:49; 7:14; Moses 6:59; Joseph Smith Translation, Genesis 6:62.

  24. Se Romarbrevet 6:3–4.

  25. Se Mosiah 5:2–5.

  26. Se 3 Nephi 27:21, 27.

  27. Se Läran och förbunden 20:37; Mosiah 18:10.

  28. Lukas 22:32.

  29. Joseph Smith Translation, John 1:29.

  30. Psalmer, nr 48; se också Psaltaren 8:3–9; 9:1–2; Mosiah 4:5–13.

  31. Psalmer, nr 115; se också Läran och förbunden 19:16–19; 45:3–5.

  32. Se ”När från nattligt viloläger”, Psalmer, nr 85, vers 3.

  33. Se Johannes 14:27.

  34. Se Jesaja 40:1; Johannes 14:16–17, 26.

  35. Se Alma 11:43, 40:23.