2005
Människans sökande efter gudomlig sanning
November 2005


Människans sökande efter gudomlig sanning

Att följa Herrens mönster för att höra och tillämpa gudomlig sanning hjälper en att bygga en egen andlig grundval och besluta vad man ska bli.

I denna stora församling sitter det tre speciella gäster — tre kära gamla skolkamrater. De har rest ända från Belgien, mitt fosterland, för att vara med på femtioårsjubileet av vår high school-examen och för att närvara vid denna konferens. Till dem, till er unga prästadömsbärare, och särskilt till er unga män som förbereder er att gå ut som missionärer, riktar jag mitt tal. Det handlar om människans sökande efter gudomlig sanning. Så snart man funnit den behöver den tillämpas i denna värld av växande religiös förvirring och moraliskt förfall. Det måste bli den personliga andliga grundval som leder oss till att leva efter rättfärdighetens principer. Som Herren sade: ”I rättfärdighet skall du bliva befäst.” (3 Nephi 22:14)

Hur finner man gudomlig sanning? Genom att ”höra Herrens röst … hans tjänares röst … [och] giva akt på profeternas och apostlarnas ord”. (L&F 1:14) Höra och ge akt på. Att höra är relativt enkelt. Att ge akt på och tillämpa det man hört är livets ständiga utmaning.

För det första: hör Herrens röst. Kommunikation från Herren om gudomlig sanning eller andlig kunskap finns i skrifterna. Detta kallas uppenbarelse, som bokstavligen betyder att göra något känt eller att avtäcka. (Bible Dictionary, ”Revelation”, s 762) Det har getts för att ”I mån förstå hur och vad I tillbedjen”. (L&F 93:19) Äldste Neal A Maxwell sade: ”Endast genom uppenbarelser kan vi utföra Herrens verk enligt hans vilja, på hans sätt och enligt hans tidtabell.” (Se ”Uppenbarelse”, Det första världsomfattande ledarutbildningsmötet, jan 2003, s 5.) ”Utan uppenbarelse skulle allt vara spekulationer, mörker och förvirring.” (Bible Dictionary, s 762)

För det andra: hör hans tjänares röst. Uppenbarelse eller gudomlig sanning ges enligt Herrens vilja till hans tjänare på olika sätt och tidpunkter och finns också i skrifterna. ”Ty Herren, HERREN gör ingenting utan att ha uppenbarat sin hemlighet för sina tjänare profeterna.” (Amos 3:7)

För det tredje: ge akt på profeternas och apostlarnas ord. Att ge akt på något är att fästa särskild uppmärksamhet vid det. Det innebär att vi lyssnar på dem som kallats av Gud att vara särskilda levande vittnen om Jesus Kristus i vår tid. Det innebär att vi erkänner dem i denna roll och att vi antar deras inbjudan att få en egen andlig bekräftelse på att deras lärdomar är sanna, och att vi åtar oss att följa dem.

Kort sagt, Herren använder sig av ett mönster för att delge gudomlig sanning genom profeter som välsignar och vägleder oss genom livets prövningar och ondska: Höra och ge akt på. Vår egen andliga grundval behöver byggas på detta mönster om vi vill åtnjuta Herrens välsignelser. Så det räcker inte med att utforska skrifterna för att lära känna Herrens sinne. Vi måste också handla i tro och acceptera att vi måste göra Herrens vilja genom att lyda hans bud innan vi kan få Herrens välsignelser. En personlig och andlig bekräftelse på denna process genom att be och tro att vi kommer att få, blir då vårt livs ständiga bön.

Förmedla eller höra gudomlig sanning kan i själva verket sammanfattas med tre ord: Uppenbarelse, bud, välsignelser. Men det är en utmaning lika utdragen som livet självt att först höra och sedan ge akt på Herrens och hans tjänares ord. Varför? ”Ty den naturliga människan är fiende till Gud och … skall så förbliva i all evighet, såvida hon icke giver efter för den Helige Andens maning.” (Mosiah 3:19) Andlig förberedelse fordras innan vi kan få en sådan personlig andlig maning. Resten av versen säger att vi måste bli ”en helig genom Herrens, Kristi, försoning” och att vi också måste bli ”såsom ett barn: undergivna, milda, ödmjuka, tåliga, kärleksfulla och villiga att underkasta oss” Herrens vilja, med andra ord hans bud. Därefter säger Herren: ”När vi erhålla någon välsignelse … så sker detta genom lydnad för den lag, enligt vilken den är lovad.” (Se L&F 130:21.)

Låt oss nu förstå detta mönster genom följande exempel på hur man lyssnar på och sedan hörsammar profeternas och apostlarnas ord i vår tid. Första presidentskapet gav nyligen alla kyrkans medlemmar en inbjudan att läsa Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus, före årets slut. Denna inbjudan åtföljdes av ett löfte: ”Ni kommer att känna Herrens Ande i större mått, en starkare beslutsamhet att vandra i lydnad mot hans bud och ett starkare vittnesbörd om att Guds Son verkligen lever.” (Brev från första presidentskapet, 25 juli 2005)

Varför behöver vi ett starkare vittnesbörd om att Guds Son verkligen lever, som vi kan hämta från Mormons bok? I dag råder det så stor förvirring i den kristna världen om Kristi lära — inte bara om hans gudomlighet utan också om hans försoning och uppståndelse, hans evangelium, och särskilt om buden som är förbundna därmed. Det har resulterat i en tro på Kristus som en legend, en Kristus som förändras efter behov och en tyst, korsfäst Kristus. Felaktig religiös tro leder till felaktigt religiöst beteende.

En egen andlig grundval kan och måste vara byggd på en egen andlig bekräftelse från den Helige Anden om att Jesus Kristus verkligen lever, och om profeterna och om att skrifterna innehåller Herrens uppenbarelser. Närmare bestämt kan man säga att det faktum att Kristus verkligen lever hör samman med återställelsen av hans evangelium och dess budskap ”att Jesus Kristus är världens Frälsare, att Joseph Smith är hans uppenbarare och profet i denna sista tid samt att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Herrens återupprättade rike på jorden”. (Inledning till Mormons bok)

Denna andliga bekräftelse genom den Helige Andens kraft ges på Herrens villkor till alla som är villiga att be med tro på att ett svar kan komma genom den kraften. Det börjar med att vi lyssnar till Herrens, hans tjänares, hans profeters och apostlars röst, och det fortsätter med att vi ger akt på deras ord. Andlig kunskap om återställelsen är en trosfråga.

Låt mig berätta om en andlig upplevelse jag hade som nyomvänd, som exempel på denna andliga process. När missionärerna kom till vårt hem ville jag lyssna på budskapet om evangeliets återställelse. Men mestadels på grund av nyfikenhet. När jag gick på kyrkans möten fick jag höra mer ny andlig kunskap. Det var intressant och jag tyckte om det, men jag förstod inte det väsentliga: Ge akt på det. Jag behövde bygga en egen andlig grund på vetskapen att Kristus verkligen lever och på bekräftelsen att Joseph Smith var återställelsens profet. Den bekräftelsen kom först när jag gav akt på och prövade min begynnande tro på Mormons bok, det fysiska beviset på nutida uppenbarelse.

Men det räckte inte med att få denna kunskap, jag var tvungen att fortsätta genom att bestämma mig för att omvandla min tro till kunskap om att Mormons bok var sann och att Joseph Smith var en sann profet. Jag hade aldrig ifrågasatt min tro på Kristus. Jag litade på Herren och hans löften. Svaret kom som frid i sinnet, en inre frid — och jag hade inga fler frågor. Min andliga grundval var upprättad och åtföljdes av ett åtagande i hjärtat att ingå dopets förbund. Sedan fick jag den Helige Andens gåva som vägledning och hjälp att fatta rättfärdiga beslut att härda ut till slutet. Sedan dess har jag vetat vad jag ska göra med min framtid i detta jordiska liv.

Sätt gudomlig uppenbarelse på prov. Hör Herrens röst. Den är verklig, den är personlig, den är sann. Förnuftet ersätter inte och kan inte ersätta uppenbarelse. President James E Faust sade: ”Låt inte era personliga tvivel skilja er från kunskapens gudomliga källa.” (”Herre, jag tror. Hjälp min otro!”, Liahona, nov 2003, s 22)

Pröva och känn Guds ords mäktiga inverkan på ert sinne, så som de ges av Herrens tjänare. (Se Alma 31:5.)

Pröva, be och ta emot i tro, ge sedan akt på profeternas och apostlarnas ord, så får du ”det eviga livets krona”. (L&F 20:14)

Slutligen, kom ihåg: att följa Herrens mönster för att höra och ge akt på gudomlig sanning, hjälper en att bygga en egen andlig grundval och besluta vad man ska bli i det här livet och i livet härefter.

I Jesu Kristi namn, amen.