2005
Välsignelser som kommer av att läsa Mormons bok
November 2005


Välsignelser som kommer av att läsa Mormons bok

Nu är det hög tid att vi studerar Mormons bok och lär oss dess principer och tillämpar dem i vårt liv.

Jag ser fram emot ankomsten av den underbara tidningen Ensign varje månad. Jag stärks av budskapet från första presidentskapet som finns med i varje nummer. Augustinumret av Ensign innehöll en uppmaning av president Hinckley att läsa eller läsa om Mormons bok före årets slut.

Varför tror president Hinckley att det är så nyttigt för var och en av oss att läsa Mormons bok? Han sade:

”Dess dragningskraft är lika tidlös som sanningen, lika universell som människosläktet. Det är den enda bok som inom sina pärmar innehåller ett löfte om att läsaren genom gudomlig kraft med visshet kan få veta att den är sann.

Dess ursprung är mirakulöst. När någon som inte känner till boken får höra berättelsen om dess ursprung för första gången, förefaller det nästan otroligt. Men boken är här för att vi ska känna dess inverkan, kunna hålla i den och läsa den. Ingen kan säga att den inte finns …

Inget annat skrivet vittnesbörd visar så tydligt det faktum, att när människor och nationer vandrar i fruktan för Gud och lyder hans bud, når de välstånd och tillväxt, men när de sätter sig över honom och hans ord, då kommer ett förfall som leder till vanmakt och död, om det inte hejdas av rättfärdighet.” (”Ett levande och sant vittnesbörd”, Liahona, aug 2005, s 4, 5)

Varför är det så viktigt att vi läser Mormons bok nu? Därför att större delen av dem som skrev Mormons bok till fullo förstod att de skrev främst för framtida generationer och inte för sin egen generation. Moroni skrev till vår generation. ”Se, jag talar till eder som om I voren närvarande.” (Mormon 8:35) Profeten Nephi sade:

”Därför har Herren Gud för denna orsaks skull lovat mig, att det som jag skriver skall bliva vårdat och bevarat och överlämnat åt mina efterkommande från släktled till släktled på det löftet till Josef måtte uppfyllas, att hans säd aldrig skulle förgås så länge jorden står.” (2 Nephi 25:21)

Mormons bok är en varningens röst till denna generation. Se hur träffande den beskriver tillståndet på jorden i dag:

”Ingen behöver säga, att [dessa uppteckningar] icke skola komma fram, ty det skola de visserligen, emedan Herren har sagt det, ty de skola komma fram ur jorden genom Herrens hand och ingen kan förhindra det. De skola komma på en dag då man säger, att under äro avskaffade, och de skola framkomma alldeles som om någon skulle tala från de döda.

De skola komma på en dag, då de heligas blod ropar till Herren för hemliga föreningars och mörkrets gärningars skull.

Ja, de skola komma på en dag, då man förnekar Guds makt, och kyrkor bliva oskärade och uppblåsta i sina hjärtans stolthet, ja, på en dag, då ledare för kyrkor och lärare resa sig upp i sina hjärtans stolthet, så att de till och med avundas dem som tillhöra deras kyrkor.

Ja, de skola komma på en dag, då man hör om eld, stormar och rökmoln i främmande länder,

och då man hör om krig och krigsrykten och om jordbävningar på många ställen.

Ja, de skola komma på en dag, då jorden är i hög grad oskärad, då det finnes mord och röveri, lögn och bedrägeri, otukt och alla slags vederstyggligheter, när många säga: Gör det här eller gör det där, ty det har intet att betyda, enär Herren vill erkänna sådana på den yttersta dagen. Men ve sådana, ty de äro i bitterhetens galla och orättfärdighetens bojor.” (Mormon 8:26–31)

President Ezra Taft Benson bekräftade på nytt att Mormons bok är av särskilt värde för vår tid när han sade:

”Mormons bok har skrivits för oss i dag. Gud är författare till boken. Den är en skildring av ett fallet folk och är sammanställd av inspirerade män till vår välsignelse idag. Dessa människor hade aldrig boken — den var avsedd för oss. Mormon, den forne profet efter vilken boken kallas, förkortade århundradens uppteckningar. Gud, som känner slutet från början, sade till honom vad han skulle ta med i sin förkortning som vi skulle behöva i vår tid.” (”Mormons bok är Guds ord”, Nordstjärnan, aug 1975, s 43)

Hur ofta läser vi inte uppteckningen som en historia om ett fallet folk och glömmer därvid att den sammanställdes av inspirerade profeter för att hjälpa oss komma till Kristus. Mormons boks huvudskribenter avsåg inte alls att boken skulle vara en historiebok. Faktum är att Jakob sade att hans bror Nephi befallde honom att han ”blott i förbigående [skulle] beröra historien om detta folk”. (MB Jakob 1:2)

Varje gång vi läser boken bör vi nog fråga oss själva: ”Varför tog skribenterna med just dessa berättelser eller händelser i uppteckningen? Vilket värde har de för oss i dag?”

Bland det vi kan lära oss av Mormons bok är krigets orsak och verkan och när krig är berättigat. Den talar om hur onda och farliga hemliga föreningar är, föreningar som byggts upp för att få makt och kontroll över folket. Den talar om att Satan är verklig och visar på några av hans metoder. Den råder oss i hur rikedomar kan hanteras på ett lämpligt sätt. Den berättar om evangeliets tydliga och dyrbara sanningar och om Jesu Kristi verklighet och gudomlighet och hans försoningsoffer för hela människosläktet. Den berättar för oss om insamlingen av Israels hus i de sista dagarna. Den berättar för oss om syftet med och principerna för missionsarbete. Den varnar oss för stolthet, likgiltighet, förhalande, faran med falska traditioner, hyckleri och omoral.

Nu är det hög tid att vi studerar Mormons bok och lär oss dess principer och tillämpar dem i vårt liv.

Mormons bok börjar med en betydelsefull berättelse om vikten av att familjer har och använder skrifterna. Lehi, en profet och far, blev varnad för att det fanns människor som sökte att ta hans liv på grund av det han sade om deras ogudaktighet. Han befalldes att ta sin familj och fly därifrån.

”Han drog ut i ödemarken. Han övergav sitt hus och sitt arveland, sitt guld och silver och sina dyrbarheter och tog intet med sig utom sin familj, sin föda och sina tält och drog ut i ödemarken.” (1 Nephi 2:4)

När de rest en längre sträcka hade Lehi en dröm där Herren sade att de inte skulle fortsätta ut i ödemarken förrän de återvänt till Jerusalem och fått sina fäders uppteckningar som ristats in på mässingsplåtar. Plåtarna innehöll också profeternas ord och Herrens befallningar. Lehis fyra söner fick i uppdrag att bege sig tillbaka för att hämta uppteckningarna.

När de kom fram till Jerusalem kastade de lott om vem som skulle gå till Laban i hans hus för att be om mässingsplåtarna. Lotten föll på Laman. Han gick in till Laban, ”och se, Laban blev vred och drev ut honom och ville ej att Laman skulle få uppteckningarna utan sade till honom: ’Se, du är en rövare, och jag skall dräpa dig.’” (1 Nephi 3:13) Laman kom undan med livet i behåll men inte med mässingsplåtarna.

En sak jag kommer att tänka på när jag läser om deras första försök är att det verkar som om bröderna inte hade en ordentlig plan. Det lär oss en viktig läxa som vi kan tillämpa på våra skriftstudier. Låt oss visa vår hängivenhet för att läsa Mormons bok genom att ha en detaljerad plan för våra studier.

I sin artikel i Liahona gav president Hinckley en uppmaning till ”kyrkans medlemmar över hela världen och våra vänner överallt att läsa Mormons bok för första gången eller ännu en gång”. Sedan gav han oss en plan för hur vi kan utföra uppmaningen: ”Om ni läser lite mer än ett och ett halvt kapitel varje dag så har ni läst ut boken innan årets slut.” (Liahona, aug 2005, s 6) Augusti och september har redan gått förbi. Enligt president Hinckleys plan borde vi vara i Almas bok nu — någonstans mellan kapitel 4 och 12. Ligger du före eller efter schemat?

När första försöket att få tag på mässingsplåtarna misslyckades ville Nephis bröder ge upp och återvända till sin familj i ödemarken. Men Nephi uppmanade dem att försöka igen och gav ett annat förslag på hur de skulle försöka få uppteckningarna: ”Låtom oss därför vara trofasta att hålla Herrens bud! Låtom oss gå ned till vår faders arveland, ty se, han efterlämnade guld och silver och alla slags rikedomar. Detta gjorde han, emedan det var Herrens befallning …

Vi gingo in till Laban, och vår önskan var, att han skulle låta oss få uppteckningarna … för vilket vi ville giva honom vårt guld och silver och alla våra dyrbarheter.” (1 Nephi 3:16, 24)

Nephis exempel lär oss att skrifternas välsignelser är mycket mer värda än ägodelar och andra världsliga ting. Sökandet efter världsliga ting kan ibland ge tillfälligt välbefinnande, men aldrig varaktig glädje och lycka. När vi söker det som hör Anden till får vi eviga belöningar och den tillfredsställelse vi söker efter i detta jordeliv.

President Hinckley har uppmanat oss att läsa Mormons bok för att lyfta oss bortom det världsliga, så att vi kan njuta av det som hör Herren till. Han sade: ”Utan förbehåll lovar jag er att om var och en av er följer detta enkla program, oavsett hur många gånger ni har läst Mormons bok tidigare, så kommer ni att känna Herrens ande i större mått i ert liv och ert hem, en starkare beslutsamhet att vandra i lydnad mot hans bud och ett starkare vittnesbörd om att Guds Son verkligen lever.” (Liahona, aug 2005, s 6) Dessa välsignelser är mycket mer värda än materiella ägodelar.

När Nephi och hans bröder erbjöd sig att byta sin världsliga rikedom mot mässingsplåtarna stal Laban deras ägodelar och försökte ta deras liv. Djupt modfällda av ännu ett misslyckat försök ville Laman och Lemuel återigen ge upp det som de såg som en omöjlig uppgift. Men Nephi vacklade inte i sin beslutsamhet att lyda Herrens befallning. Han resonerade med sina bröder på följande sätt: ”Låtom oss åter gå upp till Jerusalem och låtom oss troget utföra Herrens befallningar, ty se, han är mäktigare än hela jorden, och då, varför icke mäktigare än Laban och hans femtio, ja, eller till och med än hans tiotusental?” (1 Nephi 4:1)

Att ta itu med uppdraget med tro på Herren gav önskat resultat. När Nephi gick för att hämta uppteckningarna leddes han av Anden, och Laban överlämnades i hans händer. Genom sin tro och lydnad säkrade Nephi skrifternas välsignelser för sig själv och sin familj. Med mässingsplåtarna i sin ägo kunde Nephi och hans bröder återvända till sin far i ödemarken och fortsätta sin resa.

Om vi följer president Hinckleys uppmaning med tro har vår profet gett oss ett säkert löfte om de välsignelser vi får av att studera Mormons bok. Vi kommer att se, liksom Nephi och hans familj gjorde, hur skrifterna är ”värdefulla, ja, att de [hava] stort värde för oss”. (1 Nephi 5:21) Vi får också välsignelsen Moroni lovade när han avslutade sina uppteckningar i Mormons bok:

”Ja, kommen till Kristus och varden fullkomnade i honom och förneken eder all ogudaktighet, och om I förneken eder all ogudaktighet och älsken Gud av all eder makt, själ och styrka, då är hans nåd eder nog, så att I genom hans nåd kunnen bliva fullkomliga i Kristus, och om I genom Guds nåd ären fullkomliga i Kristus, kunnen I på intet sätt förneka Guds kraft.” (Moroni 10:32)

I år firar vi att det är 200 år sedan profeten Joseph Smith föddes. Mormons bok ger oss ett övertygande bevis på profeten Josephs verksamhet och återställelsen av Jesu Kristi kyrka. President Hinckley sade följande om Mormons bok under senaste generalkonferensen i april: ”Den är något påtagligt som kan handhas, som kan läsas, som kan prövas … Jag anser att hela den kristna världen borde sträcka ut armarna och välkomna den och omfamna den som ett starkt vittnesbörd. Den är ännu ett stort och grundläggande bidrag som kom som uppenbarelse till profeten [Joseph].” (”De stora ting som Gud har uppenbarat”, Liahona, maj 2005, s 81–82)

Jag ber att vi var och en ska läsa ut Mormons bok innan året är slut som gensvar på en uppmaning från vår nuvarande profet Gordon B Hinckley, för att ära återställelsens profet Joseph Smith. Må vi ha en plan som vi följer i tro, att smaka och bli mättade med det som är av oändligt och evigt värde, ja, Guds ord som vi finner i Mormons bok, är min ödmjuka bön i Jesu Kristi namn, amen.