2005
Sann lycka: Ett medvetet beslut
November 2005


Sann lycka: Ett medvetet beslut

Lycka är ett själstillstånd. Detta glada tillstånd är en följd av rättfärdigt leverne.

”Livet är gott om vi lever på ett sådant sätt att det blir gott.” Detta var en del av ett inspirerande budskap som jag läste för många år sedan. Vad citatet menar med ”det goda livet” beror på hur vi gör saker och ting, vad vi säger och till och med vad vi väljer att tänka.

Ingen behöver känna sig ensam på livets väg, för vi är alla inbjudna att komma till Kristus och bli fullkomnade i honom. Lycka är evangeliets mål och syftet med den återlösande försoningen för alla människor.

Uppteckningen i Helamans bok uttrycker det kort och koncist: ”Sålunda kunna vi se, att Herren är barmhärtig emot alla som med uppriktiga hjärtan åkalla hans heliga namn.

Ja, sålunda se vi, att himmelens port är öppen för alla, ja, alla dem som vilja tro på Jesu Kristi namn, han som är Guds son.

Ja, vi se, att alla som önska det kunna hålla fast vid Guds ord, vilket är levande och kraftigt och … leder Kristi efterföljare på en trång och smal väg …

och för deras själar, ja, deras odödliga själar, till Guds högra sida i himmelriket.”1

Mina kära bröder och systrar, vi måste inse att ”vilja” är den avgörande faktor som får oss att hålla fast vid Guds ord och vara lyckliga. Ihärdighet i att fatta riktiga beslut är det som leder oss till lycka.

Lycka är en följd av vår lydnad och vårt mod att alltid göra Guds vilja, också under de svåraste omständigheter. När profeten Lehi varnade Jerusalems invånare hånade de honom och försökte döda honom, liksom de gjort med andra forntida profeter. Jag citerar profeten Nephi: ”Jag … vill visa eder att Herrens innerliga barmhärtighet är över alla dem som han utvalt, på grund av deras tro, och att han gör dem mäktiga, ja, ger dem kraft att befria sig.”2

När jag var missionär i norra Mexico döptes familjen Valdez. Några dagar senare ringde broder Valdez och bad oss att komma hem till dem. Han hade något viktigt att fråga oss. Nu när han visste Herrens vilja i fråga om visdomsordet, trots att det skulle bli svårt att hitta ett nytt jobb, undrade han om han skulle fortsätta att arbeta för det cigarettbolag där han hade arbetat i så många år. Bara några dagar senare frågade broder Valdez oss igen om vi kunde komma hem till honom. Han hade bestämt sig för att sluta jobbet därför att han inte ville handla mot sin övertygelse. Leende och med rörelse i rösten berättade han att samma dag som han sade upp sig på sitt gamla jobb, ringde ett annat företag honom och erbjöd honom en mycket bättre anställning.

Ja, vi finner lycka just då vår tro sätts på prov. Herren uppenbarar sig för oss genom sin innerliga barmhärtighet — vi finner bevis på den på lyckans väg. Vi ser med ökad tydlighet hans hand i vårt liv.

Lycka är ett själstillstånd. Detta glada tillstånd är en följd av rättfärdigt leverne.3

För några år sedan när jag verkade som missionspresident, bevittnade min hustru Evelia en rörande bild av lycka när hon såg en trofast familj komma in i kapellet. Modern och hennes två små barn hade gått till kyrkan den dagen från sitt enkla hem i tryckande hetta. De hade aldrig kunnat tro att de skulle träffa äldste Cruz där, den hängivna missionär som ett år tidigare hade gett dem budskapet om det återställda evangeliet. Denna underbara överraskning fick dem att inse den stora glädje som evangeliet hade gett dem. Barnen sprang för att krama om honom och medan glädjetårar trillade nerför hans kinder tryckte modern hans hand och tackade honom innerligt för allt han hade gjort till välsignelse för deras familj. De hade verkligen funnit den lycka som är beredd för och väntar de heliga.4

Profeten Joseph sade: ”Lycka är vår tillvaros syftemål och bestämmelse och skall bliva dess slutmål, om vi fullfölja den väg, som leder till lycka. Den vägen är dygd, uppriktighet, trofasthet, helighet och hållandet av Guds befallningar.”5

Efter alla ansträngningar under den långa resan till det utlovade landet och efter att i 30 år trofast ha försökt hålla Guds bud,6 sammanfattade den outtröttlige profeten Nephi i Mormons bok sitt folks historia med orden: ”Och vi levde under lyckliga omständigheter.”7

Lycka definieras i Mormons bok av profeten och kungen Benjamin som: ”Deras välsignade och lyckliga belägenhet, vilka hålla Guds bud. Ty se, de äro välsignade i allt, både timligt och andligt.”8

Ja, mina kära bröder och systrar, livet är gott om vi lever på ett sådant sätt att det blir gott. Att tro, önska, besluta och välja rätt är de enkla handlingar som skänker större lycka och en större inre tillförsikt som övergår detta liv.

Må vi komma ihåg att Herren själv fortfarande kallar på oss och säger: ”Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila.”9 Jag vet att han lever och att han ständigt klappar på vår dörr. Han har återställt sin kyrka och evangeliets fullhet genom profeten Joseph Smith och Mormons bok. Han leder sin kyrka och sitt rike än i dag, genom vår älskade profet president Gordon B Hinckley.

Jag betygar er min kärlek och mitt ödmjuka vittnesbörd, i Herrens Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Helaman 3:27–30; kursivering tillagd.

  2. 1 Nephi 1:20; kursivering tillagd.

  3. Se Guide to the Scriptures, ”Joy”, s 137.

  4. Se 2 Nephi 9:43.

  5. History of the Church, 5:134–135.

  6. Se 2 Nephi 5:10.

  7. 2 Nephi 5:27.

  8. Mosiah 2:41.

  9. Matt 11:28.