2005
Andlig förberedelse: Börja tidigt och var ihärdig
November 2005


Andlig förberedelse: Börja tidigt och var ihärdig

Livets stora prov består i att se om vi vill höra och lyda Guds bud mitt i livets stormar.

De flesta av oss har funderat på hur vi kan förbereda oss för stormar. Vi har sett och känt det lidande som män, kvinnor och barn, och de äldre och svaga, har gått igenom under orkaner, flodvågor, krig och torka. Ett sätt att reagera är att fråga sig: ”Hur kan jag förbereda mig?” Och folk rusar iväg för att köpa och lagra allt det de tror sig behöva under sådana katastrofer.

Men det finns ett annat och viktigare sätt som vi måste förbereda oss på för de prövningar som utan tvekan kommer att drabba var och en av oss. Den förberedelsen måste påbörjas långt i förväg eftersom den tar lång tid. Det vi behöver då kan inte köpas. Det kan inte lånas. Det kan inte lagras på hyllor. Och det måste användas ofta och nyligen.

Det vi behöver på prövningens dag är andlig förberedelse. Med andra ord att ha utvecklat en tro på Jesus Kristus som är så stark att vi klarar av livets prov, på vilket allt i evigheten beror. Det provet är en del av anledningen till att Gud skapade världen.

Profeten Joseph Smith gav oss Herrens beskrivning av provet vi ställs inför. Vår himmelske Fader skapade världen tillsammans med sin Son Jesus Kristus. Följande ord berättar för oss om syftet med skapelsen: ”Vi vilja gå ned, ty det finnes plats där, och vi skola taga av dessa beståndsdelar och dana en jord, på vilken dessa kunna bo. Vi vilja pröva dem med detta för att se, om de vilja göra allt vad Herren, deras Gud, befaller dem.”1

Så livets stora prov består i att se om vi vill höra och lyda Guds bud mitt i livets stormar. Det innebär inte att rida ut stormen, utan att välja rätt mitt inne i den. Och vårt livs tragedi sker om vi misslyckas med det provet och därigenom förlorar rätten att återvända i härlighet till vårt himmelska hem.

Vi är andebarn till en himmelsk Fader. Han älskade oss och undervisade oss innan vi föddes till denna värld. Han sade till oss att han ville ge oss allt vad han har. För att få den gåvan behövde vi få en jordisk kropp och bli prövade. På grund av denna jordiska kropp skulle vi genomgå smärta, sjukdom och död.

Vi skulle utsättas för frestelser på grund av de begär och svagheter som följde med vår jordiska kropp. Ondskans lömska och mäktiga krafter skulle fresta oss att ge efter för dessa frestelser. Livet skulle ha stormar där vi måste fatta beslut med tro på sådant som vi inte kan se med våra naturliga ögon.

Vi fick löftet att Jehova, Jesus Kristus, skulle vara vår Frälsare och Återlösare. Han skulle se till att vi alla skulle uppstå. Och han skulle göra det möjligt för oss att klara av livets prov om vi utövade tro på honom genom att vara lydiga. Vi ropade av glädje över de goda nyheterna.

Ett avsnitt i Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus beskriver hur svårt provet är och vad som krävs för att vi ska klara det:

”Fatten därför mod och kommen ihåg, att I ären fria att handla av eder själva; att välja vägen till evig död eller till evigt liv.

Mina älskade bröder, underkasten eder därför Guds vilja och icke djävulens och köttets, och kommen ihåg, att när I ären förlikta med Gud, så är det dock endast i och genom Guds nåd I ären frälsta.

Gud uppväcke eder därför genom uppståndelsens kraft från död, och från evig död genom försoningens kraft, att I måtten bliva mottagna i Guds eviga rike och få prisa honom genom gudomlig nåd. Amen.”2

Det krävs orubblig tro på Herren Jesus Kristus för att välja vägen till evigt liv. Det är genom att utöva den tron som vi kan lära känna Guds vilja. Det är genom att handla enligt denna tro som vi bygger upp vår styrka att utföra Guds vilja. Och det är genom att utöva denna tro på Jesus Kristus som vi kan motstå frestelse och få förlåtelse genom försoningen.

Vi måste ha utvecklat tro på Jesus Kristus långt innan Satan ansätter oss, vilket han kommer att göra, med tvivel, lockelser för våra köttsliga begär och med lögnaktiga röster som säger att gott är ont och att synden inte finns. Dessa andliga stormar rasar redan omkring oss. Vi kan förvänta oss att de kommer att tillta tills dess att Frälsaren återvänder.

Oavsett hur stor tro vi nu har till att lyda Gud, måste vi ständigt stärka den och alltid friska upp den. Vi kan göra detta genom att idag bestämma oss för att vara mer snara att lyda och vara mer beslutna att uthärda. Att lära sig börja tidigt och fortsätta oavbrutet är nycklarna till andlig förberedelse. Förhalande och ombytlighet är dess ärkefiender.

Låt mig föreslå fyra sätt att öva på snar och oavbruten lydnad. Det första är budet att mätta sig med Guds ord. Det andra är att alltid be. Det tredje är budet att betala ett fullt tionde. Och det fjärde är att fly synden och dess hemska följder. Alla fyra kräver tro till att börja och att sedan fortsätta. Och alla kan stärka förmågan att lära känna och lyda Herrens bud.

Vi har redan fått Herrens hjälp till att börja. I augusti fick vi följande löfte av president Gordon B Hinckley om vi läste hela Mormons bok före årets slut: ”Utan reservation lovar jag er att om var och en av er följer detta enkla program, oavsett hur många gånger ni har läst Mormons bok tidigare, så kommer ni att känna Herrens ande i större mått i ert liv och ert hem, en starkare beslutsamhet att vandra i lydnad mot hans bud och ett starkare vittnesbörd om att Guds Son verkligen lever.”3

Detta är det löfte om ökad tro som vi behöver för att vara andligt förberedda. Men om vi sköt upp att börja lyda denna inspirerade inbjudan, ökade antalet sidor vi måste läsa per dag. Om vi sedan inte läste under bara några dagar, ökade risken att misslyckas. Det är därför jag valde att ligga före i mina dagliga studier, så att jag kan vara säker på att få Andens utlovade välsignelser av beslutsamhet och vittnesbörd om Jesus Kristus. När december lider mot sitt slut kommer jag att ha lärt mig något om att genast följa när Gud ger oss ett bud och att visa stadig lydnad.

Dessutom, när jag läser Mormons bok ber jag att den Helige Anden ska hjälpa mig veta vad Gud vill att jag ska göra. Ett löfte om detta finns i själva boken: ”Fördenskull sade jag till eder: Mätten eder med Kristi ord, ty se, Kristi ord skola tillkännagiva för eder allt vad I skolen göra.”4

Jag tänker vara snar att följa det den Helige Anden säger att jag bör göra medan jag läser och begrundar Mormons bok. När jag har slutfört projektet i december kommer jag att ha fått många upplevelser av att öka min tro på att vara lydig. Och min tro stärks genom detta. Och jag kommer att veta av egen erfarenhet vad som händer om jag går till skrifterna tidigt och oavbrutet för att få veta vad Gud vill att jag ska göra och sedan gör det. Om vi gör detta kommer vi att vara bättre förberedda när större stormar kommer.

Vi måste sedan besluta oss för vad vi vill göra efter den 1 januari. Vi kan välja att lättat pusta ut och säga till oss själva: ”Jag har byggt upp ett stort lager av tro genom att börja tidigt och fortsätta oavbrutet att lyda. Jag ska lagra det och använda det när jag utsätts för stormens prövningar.” Det finns ett bättre sätt att förbereda sig, eftersom stor tro är färskvara. Vi kan besluta oss för att fortsätta att studera Kristi ord i skrifterna och de levande profeternas undervisning. Det är vad jag kommer att göra. Jag kommer att gå tillbaka till Mormons bok och ösa ur dess källa mycket och ofta. Då kommer jag att känna tacksamhet för det som profetens uppmaning och löfte lärde mig om hur man får större tro och behåller den.

Personlig bön kan också bygga upp vår tro att göra det Gud befaller oss. Vi är befallda att alltid be så att vi inte besegras. En del av beskyddet vi behöver kommer att ges direkt av Gud. Men en större del av det kommer av att vi bygger upp vår tro på att lyda. Vi kan be varje dag för att få veta vad Gud vill att vi ska göra. Vi kan besluta oss för att börja göra det genast när svaret kommer. Enligt min erfarenhet svarar han alltid på sådana böner. Sedan kan vi välja att lyda honom. Genom att göra detta bygger vi upp tillräcklig tro för att inte besegras. Och vi får tro till att återvända om och om igen och be att få lära oss mer. När stormen drabbar oss är vi redo att gå och göra det som Herren befaller oss.

Frälsaren visade ett storslaget exempel på sådan undergiven bön. Han bad i Getsemane örtagård när han utförde försoningen, att Faderns vilja skulle ske. Han visste att hans Faders vilja var att han skulle utföra det som var så smärtsamt och så fruktansvärt att det överstiger vår fattningsförmåga. Han bad inte bara om styrka att acceptera Faderns vilja utan om styrka att utföra den. Han visade oss hur vi kan be i fullständig och beslutsam undergivenhet.

Principen att utöva tro tidigt och oavbrutet gäller även budet att betala tionde. Vi bör inte vänta till den årliga tiondeavräkningen innan vi beslutar oss för att betala ett fullt tionde. Vi kan besluta oss nu. Det tar tid att lära sig att bemästra sina utgifter med tro på att det vi har kommer från Gud. Det kräver tro att betala sitt tionde genast och inte skjuta upp det.

Om vi beslutar oss nu för att betala ett fullt tionde, och om vi gör det oavbrutet, så välsignas vi både under hela året och vid tiondeavräkningen. Om vi beslutar oss idag för att betala ett fullt tionde och när vi oavbrutet strävar att lyda, stärks vår tro och med tiden blir vi ödmjuka i hjärtat. Det är den hjärtats förändring genom Jesu Kristi försoning, utöver givandet av pengar eller ägodelar, som gör det möjligt för Herren att lova dem som betalar fullt tionde beskydd i de sista dagarna.5 Vi kan lita på att vi kommer att välsignas med beskydd om vi beslutar oss nu för att betala ett fullt tionde och sedan oavbrutet gör det.

Samma styrka av att tidigt besluta sig för att utöva tro och oavbrutet fortsätta att lyda gäller även uppbyggandet av tro till att motstå frestelser och få förlåtelse. Den bästa tiden att motstå frestelser är tidigt. Den bästa tiden att omvända sig är nu. Vår själs fiende sänder tankar till vårt sinne för att fresta oss. Vi kan tidigt besluta oss för att utöva tro till att kasta ut onda tankar innan vi handlar efter dem. Och vi kan välja att snabbt omvända oss när vi syndar, innan Satan kan försvaga vår tro och binda oss. Det är alltid bättre att söka förlåtelse nu än senare.

När min far låg för döden frågade jag honom om han trodde att det var dags att omvända sig och be om förlåtelse för eventuella synder han ännu inte tagit upp med Gud. Han hörde nog en liten fråga i mitt tonfall om han var rädd för döden och domen. Han skrattade stilla, log mot mig och sade: ”Nej Hal, jag har omvänt mig allteftersom.”

Beslutet att utöva tro nu och oavbrutet visa lydnad ger med tiden stor tro och tillförsikt. Det är den andliga förberedelse vi alla kommer att behöva. När vi har den och kriser uppstår, så gäller Herrens löfte oss: ”Om I ären beredda skolen I icke frukta.”6

Det gäller oss när vi möter livets stormar och dödens stund. En kärleksfull himmelsk Fader och hans älskade Son har gett oss all hjälp de kan för att vi ska klara av livets prövningar som väntar oss. Men vi måste bestämma oss för att lyda och sedan göra det. Vi bygger upp den tro vi behöver för att klara lydnadens prov en bit i taget och genom våra dagliga val. Vi kan besluta oss idag för att genast göra det Gud ber oss om. Och vi kan besluta oss för att oavbrutet välja rätt under lydnadens mindre prov, vilket bygger upp den tro vi behöver för att klara av de större prov som utan tvivel ligger framför oss.

Jag vet att du och jag är barn till en kärleksfull himmelsk Fader. Jag vet att hans Son Jesus Kristus lever, att han är vår Frälsare och att han betalade priset för alla våra synder. Han uppstod, och han och vår himmelske Fader visade sig för den unge Joseph Smith. Jag vet att Mormons bok är Guds ord, översatt genom Guds gåva och kraft. Jag vet att detta är Jesu Kristi sanna kyrka.

Jag vet att vi genom den Helige Anden kan få veta vad Gud vill att vi ska göra. Jag vittnar om att han kan ge oss kraft att göra det han ber oss om, vad det än är och vilka prövningar vi än möter.

Det är min bön att vi alla ska välja att lyda Herren genast och alltid, under stilla stunder och i stormen. När vi gör detta stärks vår tro, vi finner frid i detta liv och vi får förvissningen att vi och vår familj kan få evigt liv i den kommande världen. Detta lovar jag er i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Abraham 3:24–25.

  2. 2 Nephi 10:23–25.

  3. ”Ett levande och sant vittnesbörd”, Liahona, aug 2005, s 6.

  4. 2 Nephi 32:3.

  5. Se L&F 64:23.

  6. L&F 38:30.