Generalkonferenser
Kyrkans namn är inte förhandlingsbart
Generalkonferensen i oktober 2021


Kyrkans namn är inte förhandlingsbart

När vi villigt följer Herrens råd som de uppenbarats genom hans levande profet – särskilt när det skiljer sig från det vi spontant tänker, vilket kräver ödmjukhet och offer – välsignar Herren oss med ytterligare andlig kraft.

Under en presskonferens den 16 augusti 2018 sa president Russell M. Nelson: ”Herren har i mitt sinne inpräntat vikten av det namn som han har uppenbarat för sin kyrka, ja, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.1 Det finns saker vi behöver göra för att vi ska vara i harmoni med hans vilja.”2

Två dagar senare, den 18 augusti, var jag med president Nelson i Montreal i Kanada. Efter ett möte med medlemmarna i det imponerande Palais de Congrés besvarade president Nelson frågor från reportrar. Han medgav att det skulle bli ”en utmaning att [på nytt etablera kyrkans namn, och] förändra något som varit en tradition i över hundra år.” Men, tillade han, ”kyrkans namn är inte förhandlingsbart”.3

Sju veckor senare talade president Nelson under generalkonferensen: ”Herren inpräntade i mitt sinne vikten av det namn han förkunnat för sin kyrka, ja, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. … Det var Frälsaren själv som sa: ’För så ska min kyrka kallas.’” Sedan upprepade president Nelson: ”Kyrkans namn är inte förhandlingsbart.”4

En bra fråga

En bra fråga kom upp: Varför just nu, när vi i många årtionden hade omfamnat smeknamnet ”mormon”? ”Mormonernas tabernakelkör”, videoserien ”Jag är mormon”, primärsången ”I am a Mormon boy” [Jag är en mormonpojke]?

Kristi lära är oföränderlig och evig. Men specifika och viktiga steg i Frälsarens verk uppenbaras i sin rätta tid. I morse sa president Nelson: ”Återställelsen är en process, inte en enstaka händelse.”5 Och Herren har sagt: ”Allt måste ske i sin tid.”6 Nu är tiden inne och vi återetablerar kyrkans uppenbarade namn.

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas identitet och bestämmelse kräver att vi uppkallas efter hans namn. Jag var nyligen i Kirtland i Ohio där en gång profeten Joseph Smith, med bara några få medlemmar i kyrkan, profeterade: ”Denna kyrka kommer att uppfylla Nord- och Sydamerika – den kommer att uppfylla jorden.”7 Herren beskrev den här tidsutdelningens verk som ”ett underbart och förunderligt verk”.8 Han talade om ett förbund ”som skulle uppfyllas i de sista dagarna” och som tillät att ”jordens alla släkter [skulle] bli välsignade.9

Orden under den här konferensen översätts live till 55 språk. Så småningom kan de här orden höras och läsas på 98 språk i över 220 länder och territorier.

Bild
Kristi andra ankomst

När Frälsaren återvänder i majestät och härlighet kommer de trofasta medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga att finnas bland alla folk, alla släkter och alla kulturer i världen.

Kyrkans växande inflytande

Inflytandet från Jesu Kristi återställda kyrka påverkar inte bara dem som är medlemmar i kyrkan. På grund av de himmelska manifestationerna i vår tid, på grund av den heliga skrift som återställts till jorden och den Helige Andens mäktiga gåva är vi ett starkt ljus på klippan när de dystra skuggorna av misstro på Jesus Kristus förmörkar världen alltmer. Även om många låter världen grumla deras tro på Återlösaren kommer inte vi att ”flyttas från [vår] plats”10. Kristna som inte tillhör vår kyrka kommer att välkomna vår roll och vårt fasta vittnesbörd om Kristus. Även de kristna som har sett på oss med skepsis kommer att omfamna oss som vänner. I de kommande dagarna ska vi kallas efter Jesu Kristi namn.

Tack för era hedervärda ansträngningar att främja kyrkans rätta namn. Under konferensen för tre år sedan lovade president Nelson oss ”att när vi är noga med att använda det rätta namnet på Frälsarens kyrka … leder det till ökad tro och tillgång till större andlig kraft.”11

Det här löftet har uppfyllts för hängivna lärjungar över hela världen.12

Broder Lauri Ahola från östra USA erkänner att det ibland känns avigt att använda kyrkans fullständiga namn. Men på grund av profetens råd framhärdar han. Vid ett tillfälle var han på besök hos en vän som tillhör en annan kyrka. Här är hans ord:

En bekant frågade: ”Är du mormon?”

”’Jag är medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, ja’, svarade jag. Han började ställa en del frågor till mig, och började varje fråga med ’tror mormonkyrkan …?’ Och varje gång inledde jag mitt svar med orden: ’I Jesu Kristi återställda kyrka tror vi …’

När han märkte att jag inte accepterade benämningen ’mormon’, frågade han rakt på sak: ’Är du inte mormon?’

Så jag frågade honom om han visste vem Mormon var – det gjorde han inte. Jag berättade att Mormon var en profet … [och att] jag är hedrad att förknippas med [honom].

’Men’, fortsatte jag, ’Mormon dog inte för mina synder. Mormon … led [inte] i Getsemane eller dog på korset [för mig]. … Jesus Kristus är min Gud och min Frälsare. … Och det är med hans namn som jag vill vara känd’ …

Efter några sekunders tystnad [utbrast mannen]: ’Så du är kristen!’”13

Bild
President Nelson under generalkonferensen

Kommer ni ihåg president Nelsons ord? ”Jag lovar er att om vi gör vårt bästa för att återställa det rätta namnet på Herrens kyrka, kommer han vars kyrka detta är att utgjuta sin kraft och sina välsignelser över de sista dagars heligas huvuden, på ett sätt som vi aldrig tidigare har sett.”14

Herren öppnar alltid vägen

Herren håller alltid sina löften. Han öppnar dörren för oss när vi utför hans verk.

I åratal hoppades vi på att kunna köpa internetdomänerna ChurchofJesusChrist.org och ChurchofJesusChrist.com. Ingen av dem var till salu. Ungefär vid tiden för president Nelsons tillkännagivande var båda plötsligt tillgängliga. Det var ett underverk.15

Herren har förstärkt våra ansträngningar att ändra namn som länge har förknippats med kyrkan.

Vi gick framåt i tro och ändrade Tabernakelkörens namn till Tabernacle Choir at Temple Square. Webbplatsen LDS.org, som hade över 21 miljoner besökare varje månad, bytte namn till ChurchofJesusChrist.org.16 Namnet LDS Business College ändrades till Ensign College. Webbplatsen Mormon.org omdirigerades till ChurchofJesusChrist.org. Över tusen produkter som innehållit namnet ”Mormon” eller ”LDS” har ändrat namn. Trofasta sista dagars heliga har bytt namn på sina webbplatser, poddsändningar och Twitterkonton.

Bild
Kyrkans nya symbol

Vi antog en ny symbol med Jesus Kristus i centrum.

”I mitten av symbolen finns en representation av Thorvaldsens marmorstaty Kristus. Den avbildar den uppståndne, levande Herren som sträcker sig ut för att omfamna alla som kommer till honom.

Jesus Kristus står symboliskt under ett valv [vilket] påminner oss om när den uppståndne Frälsaren kom ut ur graven.”17

Bild
Kyrkans namn på olika språk
Bild
Kyrkans namn på ytterligare språk

Typografin för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har anpassats på över 50 språk. Nya domännamn har anskaffats över hela världen.

Uppskattning för hjälp från andra

Vi uppskattar alla de goda och älskvärda personer som har respekterat vår önskan att kallas vid vårt rätta namn. Jag läste en artikel nyligen som citerade en katolsk kardinal som använde benämningen ”sista dagars heliga”.18 När jag besökte en ledare för en kristen kyrkan för en månad sedan i östra USA använde han hela kyrkans namn första gången och sa därefter mer än en gång ”Jesu Kristi kyrka”.

Vi insåg att det inte var idealiskt att lägga till sex ord i vårt namn i mediesammanhang, men som president Nelson förutsa har ”ansvarsfulla medier … förståelse för vår begäran”.19 Tack för att ni har visat oss samma hänsyn som getts kulturella, atletiska, politiska och samhällsorienterade organisationer genom att använda det namn vi föredrar.

Det finns några som, i hopp om att avleda från eller förringa allvaret i vårt uppdrag, fortsätter att kalla oss ”mormoner” eller ”mormonkyrkan”. Av artighet ber vi återigen de rättsinniga inom media att respektera vår önskan att kallas vid vårt namn sedan nästan 200 år.

De sista dagars heligas mod

Det finns tusentals och åter tusentals sista dagars heliga som modigt har förkunnat kyrkans namn. När vi gör vår del följer andra efter. Jag älskar den här berättelsen från Tahiti.

Tioåriga Iriura Jean beslutade sig för att följa president Nelsons råd.

”I hennes skolklass pratade de om sin helg … och Iriura berättade om … kyrkan.

Hennes lärare Vaite Pifao sa: ’Å, så du är mormon?’

Iriura sa bestämt: ’Nej … jag är medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga!’

Läraren svarade: ’Ja … du är mormon.’

Iriura insisterade: ’Nej, fröken, jag är medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga!’

Läraren förundrades över Iriuras övertygelse och undrade varför hon insisterade på att använda det långa namnet på sin kyrka. [Hon bestämde sig för att lära sig mer om kyrkan.]

[Senare, när syster] Vaite Pifao döptes [uttryckte hon tacksamhet] för att Iriura hade följt president Nelsons uppmaning.”20

Bild
Syster som fick kunskap om kyrkan tack vare sin elev

”Kyrkans namn är inte förhandlingsbart.” Låt oss gå framåt med tro. När vi villigt följer Herrens råd som de uppenbarats genom hans levande profet – särskilt när det skiljer sig från det vi spontant tänker, vilket kräver ödmjukhet och offer – välsignar Herren oss med ytterligare andlig kraft och sänder sina änglar för att stödja oss och stå vid vår sida.21 Vi får Herrens bekräftelse och hans godkännande.

Jag är ett vittne om den himlens kraft som vilar på vår käre profet, president Russell M. Nelson. Hans mest uppriktiga önskan är att behaga Herren och att vara till välsignelse för vår himmelske Faders barn. Av helig, personlig erfarenhet vittnar jag om Herrens kärlek till honom. Han är Guds profet.

Jag vittnar om att Jesus är Kristus, Guds Son. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Se 3 Nephi 27:7–9; Läran och förbunden 115:4.

  2. Russell M. Nelson, i ”The Name of the Church”, Newsroom, 16 aug. 2018, newsroom.ChurchofJesusChrist.org.

  3. Se ”President Nelson Discusses the Name of the Church”, Newsroom, 21 aug. 2018, https://newsroom.churchofjesuschrist.org/article/president-nelson-discusses-church-name-canada.

  4. Russell M. Nelson, ”Kyrkans rätta namn”, Liahona, nov. 2018, s. 87.

  5. Russell M. Nelson, ”Templet och din andliga grund”, Liahona, nov. 2021, s. 94.

  6. Läran och förbunden 64:32.

  7. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 136.

  8. 2 Nephi 27:26.

  9. 1 Nephi 15:18.

  10. Läran och förbunden 101:17.

  11. Russell M. Nelson, ”Bli exemplariska sista dagars heliga”, Liahona, nov. 2018, s. 114.

  12. Se Henry B. Eyring, ”Så ska min kyrka kallas”, Liahona, okt. 2021, s. 6–9.

  13. Se Lauri Ahola, ”Det kändes avigt att använda kyrkans fullständiga namn, men det var värt obehaget”, (digital artikel) Liahona, april 2020, JesuKristiKyrka.org.

  14. Se Russell M. Nelson, ”Kyrkans rätta namn”, s. 89.

  15. Kyrkans Intellectual Property Office hade haft uppsikt över domännamnet ChurchofJesusChrist.org sedan 2006 och det hade inte varit tillgängligt. Det var anmärkningsvärt att det erbjöds till försäljning ungefär samtidigt som president Nelsons tillkännagivande, och kyrkan köpte domännamnet till ett mycket blygsamt pris.

    På samma sätt började kyrkan övervaka statusen och tillgängligheten av domännamnet ChurchofJesusChrist.com sedan 2011. Överraskande nog blev även det namnet tillgängligt i augusti 2018 och köptes även det.

  16. Under generalkonferensen i oktober 2018 sa president Nelson:

    ”Bröder och systrar, det finns många världsliga argument mot att använda kyrkans rätta namn. På grund av den digitala värld vi lever i, och med sökmotoroptimering som hjälper oss alla att hitta informationen vi behöver nästan omedelbart – däribland information om Herrens kyrka – säger kritikerna att en ändring är oklok i nuläget. …

    Jag lovar er att om vi gör vårt bästa för att återställa det rätta namnet på Herrens kyrka, kommer han vars kyrka detta är att utgjuta sin kraft och sina välsignelser över de sista dagars heligas huvuden” (se ”Kyrkans rätta namn”, s. 88, 89).

    Sedan övergången från LDS.org till ChurchofJesusChrist.org är domänauktoriteten (en webbplats förmåga och kraft att ranka i sökmotorer) starkare än den var tidigare. Till exempel har webbplatsen ChurchofJesusChrist.org nu – och har varit det i över ett år – det bästa sökresultatet i USA på Google när någon söker efter termen ”kyrka”, där den tidigare inte kunde göra anspråk på den distinktionen.

  17. Russell M. Nelson, ”Öppna himlarna för att få hjälp”, Liahona, maj 2020, s. 73.

  18. Se Tad Walch, ”’If We Can’t Get Along, It’s Downright Sinful’: The Partnership between Catholics and Latter-day Saints”, Deseret News, 1 juli 2021, deseretnews.com.

  19. Se Russell M. Nelson, ”Kyrkans rätta namn”, s. 89.

  20. The Correct Name of the Church: A Tahitian Story”, Pacific Newsroom, 15 sep. 2019, news-nz. ChurchofJesusChrist.org.

  21. Se Läran och förbunden 84:88.