Generalkonferenser
Tro till att fråga och sedan handla
Generalkonferensen i oktober 2021


Tro till att fråga och sedan handla

Tro på Jesus Kristus är nyckeln till att ta emot uppenbarelser om sanningen.

Mina älskade bröder och systrar, jag är tacksam för tillfället att få tala till er på lördagens kvällsmöte under generalkonferensen. I sin inledning till konferensen den här morgonen sa president Russell M. Nelson att ”ren uppenbarelse för frågorna i ditt hjärta [kommer] att göra den här konferensen givande och oförglömlig. Om du ännu inte har sökt den Helige Andens hjälp med att höra det som Herren vill att du ska höra under de här två dagarna, uppmanar jag dig att göra det nu.”1 Jag har sökt den välsignelsen i min förberedelse för att ta emot uppenbarelse inför den här stunden med er. Min uppriktiga bön är att ni ska få ta emot sådan uppenbarelse från Gud.

Sättet att ta emot uppenbarelse från Gud har inte ändrats sedan Adam och Evas tid. Det har varit detsamma för alla som kallas Herrens tjänare från begynnelsen till i dag. Det är detsamma för dig och mig. Det uppnås alltid genom att utöva tro.2

Den tonårige Joseph Smith hade tillräcklig tro för att ställa en fråga till Gud, med tro på att Gud skulle svara på det djupa behov han kände. Svaret som kom förändrade världen. Han ville veta vilken kyrka han skulle sluta sig till för att bli renad från synd. Det svar han fick uppmuntrade honom att fortsätta ställa ännu bättre frågor och att handla efter det fortlöpande flöde av uppenbarelse som precis hade börjat.3

Din upplevelse skulle kunna bli likartad under den här konferensen. Du har frågor som du söker svar på. Du har åtminstone tillräcklig tro för att hoppas att du ska få svar från Herren genom hans tjänare.4 Du har inte möjligheten att be talaren om svar direkt, men du kan fråga din kärleksfulle Fader i bön.

Jag vet av egen erfarenhet att svar kommer som passar dina behov och din andliga förberedelse. Om du behöver ett svar som är viktigt för din eviga välfärd eller andras är det mer troligt att svaret kommer. Men också då kan du, liksom Joseph Smith, få svaret att du ska ha tålamod.5

Om din tro på Jesus Kristus har lett till ett hjärta som uppmjukats genom hans försonings inverkan så får du större förmåga att känna Andens viskningar som svar på dina böner. Min personliga erfarenhet är att den milda, stilla rösten – som är verklig – är klar och tydlig i mitt sinne när jag känner en inre stillhet och underkastelse under Herrens vilja. Den känslan av ödmjukhet kan bäst beskrivas som ”ske inte min vilja, utan din”.6

Den här uppenbarelseprocessen är orsaken till att du hör talare under den här konferensen undervisa om det som kallas Kristi lära7. Uppenbarelse kommer till oss i förhållande till hur mycket vi har försökt anamma Kristi lära i våra hjärtan och tillämpat den i våra liv.

Du minns från Mormons bok att Nephi sa att tro på Jesus Kristus är nyckeln till att kunna ta emot uppenbarelser om sanningen och nyckeln till att kunna lita på att vi följer Frälsarens vägledning. Nephi skrev följande ord århundraden innan Jesus Kristus föddes till jorden:

”Änglar talar genom den Helige Andens kraft. Därför talar de Kristi ord. Därför sa jag till er: ’Mätta er med Kristi ord’, för se, Kristi ord ska tillkännage för er allt ni bör göra.

Och om ni nu sedan jag talat dessa ord inte kan förstå dem, så är det för att ni inte ber, och inte heller bultar ni. Därför förs ni inte in i ljuset, utan måste förgås i mörkret.

För se, återigen säger jag till er att om ni går in på den vägen och tar emot den Helige Anden så visar han er allt vad ni bör göra.

Se, detta är Kristi lära, och ingen mer lära ska ges förrän han uppenbarar sig för er i köttet. Och när han uppenbarar sig för er i köttet ska ni se till att göra det han säger till er.”8

Herren kommer att säga saker genom sina tjänare till dig och mig i dag och under de kommande dagarna. Han kommer att säga vad vi bör göra.9 Frälsaren kommer inte att ropa befallningar till dig och mig. Som Elia undervisades:

”HERREN sade: ’Gå ut och ställ dig på berget inför HERREN.” Då gick HERREN fram där, och en stor stark storm som ryckte loss berg och bröt sönder klippor gick före HERREN. Men HERREN var inte i stormen. Efter stormen kom en jordbävning. Men HERREN var inte i jordbävningen.

Efter jordbävningen kom en eld. Men HERREN var inte i elden. Efter elden hördes ljudet av en svag susning.”10

Vi får höra den rösten tack vare vår tro på honom. Med tillräcklig tro ber vi om vägledning med avsikten att gå och göra vad han än ber om.11 Vi kommer att ha utvecklat tron till att veta att vad han än ber om blir till välsignelse för andra och att vi kan bli renade i den processen tack vare hans kärlek till oss.

Liksom vår tro på Jesus Kristus har lett oss till att be Fadern om svar, kommer den tron också att ha medfört Frälsarens milda beröring, tillräckligt för att vi ska kunna höra hans vägledning och känna beslutsamhet och iver att lyda. Då sjunger vi psalmens ord med glädje, även när arbetet är hårt: ”Ljuvligt det är, min Herre Gud.”12

Ju mer Kristi lära finns i våra liv och hjärtan, desto större kärlek och medkänsla känner vi för dem som aldrig har haft välsignelserna som kommer av att tro på Jesus Kristus eller som kämpar med att behålla den. Det är svårt att hålla Herrens bud utan tro och tillit till honom. När somliga förlorar sin tro på Frälsaren kanske de till och med går till angrepp mot hans råd och kallar det goda ont och det onda gott.13 För att undvika det tragiska misstaget är det avgörande att all personlig uppenbarelse vi får stämmer överens med Herrens och hans profeters lärdomar.

Bröder och systrar, det krävs tro för att åtlyda Herrens bud. Det krävs tro på Jesus Kristus för att tjäna andra åt honom. Det krävs tro för att gå ut och undervisa om hans evangelium och erbjuda det till människor som kanske inte känner Andens röst eller som förnekar att budskapet är verkligt. Men när vi utövar vår tro på Kristus – och följer hans levande profet – ökar tron över hela världen. Tack vare tekniken kanske fler av Guds barn får höra och erkänna Guds ord den här helgen än under några andra två dagar i historien.

Med ökad tro på att detta är Herrens kyrka och rike på jorden betalar fler medlemmar tionde och donerar för att hjälpa de behövande, även när dessa medlemmar står inför egna prövningar. Med tro på att de är kallade av Jesus Kristus har missionärer över hela världen upptäckt sätt att höja sig över de prövningar som skapats av en pandemi, och de gör det med mod och glatt humör. Och genom dessa extra ansträngningar har deras tro blivit starkare.

Motgångar och prövningar har länge varit grogrunden för en ökad tro. Så har det alltid varit, särskilt sedan återställelsens början och Herrens kyrkas grundläggning.14

Det president George Q. Cannon sa för länge sedan är sant i dag och kommer att vara det tills Frälsaren personligen kommer för att leda sin kyrka och sitt folk: ”Lydnad mot evangeliet ger [människor] en väldigt nära och förtrolig relation till Herren. Det knyter ett nära band mellan människor på jorden och vår store Skapare i himlen. Det skänker det mänskliga sinnet en känsla av fullkomlig tillit till den Allsmäktige och till hans villighet att lyssna på och besvara bönerna från dem som litar på honom. I tider av prövningar och svårigheter är den här tilliten ovärderlig. Problem kan drabba den enskilde eller hela folket, katastrofer kan hota och allt mänskligt hopp kan tyckas vara ute, men där människor har utnyttjat de fördelar som lydnad till evangeliet medför har de en fast grund att stå på. Deras fötter vilar på en klippa som inte kan rubbas.”15

Det är mitt vittnesbörd att klippan som vi står på är vårt vittnesbörd om att Jesus är Kristus, att det här är hans kyrka som han själv leder, och att president Russell M. Nelson är hans levande profet i dag.

President Nelson söker och får vägledning av Herren. Han är ett föredöme för mig när det gäller att söka den vägledningen och vara fast besluten att följa den. Samma beslutsamhet att åtlyda Herrens vägledning finns djupt inom alla dem som har talat eller kommer att tala, be eller sjunga under den här generalkonferensen i hans kyrka.

Jag ber att alla över hela jorden som tittar eller lyssnar på den här konferensen ska få känna Herrens kärlek till dem. Vår himmelske Fader har besvarat min bön om att jag ska få känna åtminstone en liten del av Frälsarens kärlek till er och hans kärlek till sin himmelske Fader, som är vår himmelske Fader.

Jag vittnar om att Jesus Kristus lever. Han är vår Frälsare och vår Återlösare. Det här är hans kyrka. Han leder den. Han och hans himmelske Fader uppenbarade sig personligen för Joseph Smith i en träddunge i delstaten New York. Jesu Kristi evangelium och hans prästadöme återställdes genom himmelska budbärare.16 Genom den Helige Andens kraft vet jag att det är sant.

Jag ber att ni ska få samma vittnesbörd. Jag ber att ni ska be vår himmelske Fader om att få den tro på Jesus Kristus som ni behöver för att ingå och hålla de förbund som gör det möjligt för den Helige Anden att vara er ständige ledsagare. Jag ger er min kärlek och mitt säkra vittnesbörd i Jesu Kristi heliga namn, amen.