Generalkonferenser
Kom till Kristus och kom inte ensam
Generalkonferensen i oktober 2021


Kom till Kristus och kom inte ensam

Det bästa sättet ni kan förbättra världen på är att förbereda världen för Kristus genom att inbjuda alla att följa honom.

Jag fick nyligen ett brev från en vetgirig ung kvinna. Hon skrev: ”Jag har kört fast. … Jag vet inte riktigt vem jag är, men det känns som att jag är här för något storslaget.”

Har du någon gång haft den där sökande känslan och undrat om din himmelske Fader vet vem du är och om han behöver dig? Mina kära ungdomar, och alla andra, jag vittnar om att svaret är ja! Herren har en plan för dig. Han har förberett er för den här tiden, just nu, för att vara en styrka och en kraft för det goda i hans mäktiga verk. Vi behöver er! Det kommer inte att bli lika storslaget utan er!

Under heliga omständigheter påminde vår älskade profet president Russell M. Nelson mig om två enkla sanningar som är grundläggande för ert storslagna och strålande arbete.

När jag satt i soffan med min make drog vår profet sin stol närmare och satt nästan knä mot knä med oss, och såg på mig med sina genomträngande blå ögon. Jag vet inte om mitt hjärta rusade eller hade stannat helt när han kallade mig att tjäna som Unga kvinnors generalpresident. Han ställde en fråga som fortfarande ekar i hjärtat: ”Bonnie, vad är det viktigaste som våra [ungdomar] behöver veta?”

Jag funderade ett ögonblick och sa: ”De behöver veta vilka de är.”

”JA!” utropade han, ”och de behöver känna till sitt syfte.”

Vår gudomliga identitet

Du är ett dyrbart, älskat barn till din himmelske Fader. Han älskar dig så fullkomligt att han sände sin Son, Jesus Kristus, att försona för dig och för mig.1 Frälsarens kärlek till oss är osviklig – även när vi gör misstag. Inget kan skilja oss från Guds kärlek.2 Genom att minnas den kärleken kan du mota bort världens förvirring som försöker försvaga din tillit till din gudomliga identitet och göra dig blind för din potential.

På en FSY-konferens träffade jag två unga kvinnor som hade haft det svårt. De båda unga kvinnorna nämnde att de vänt sig till sin patriarkaliska välsignelse för att återupptäcka Herrens kärlek till och vägledning för dem personligen. Ta fram din patriarkaliska välsignelse, blås av dammet om du måste, men studera den ofta. Om du inte har en så skaffa en – snart. Dröj inte med att ta reda på vad Herren vill berätta för dig nu om vem du är.

Vårt eviga syfte

President Nelsons andra sanning – som han nämnde för oss den dagen – är att vi ska känna till vårt syfte. Detta är vårt stora och ädla uppdrag.

För många år sedan var min son Tanner bara omkring fem år gammal när han spelade sin första fotbollsmatch. Han var så exalterad!

När vi kom till matchen upptäckte vi att hans lag skulle ha ett fotbollsmål i standardstorlek – inte något litet uppfällbart mål, utan ett väldigt stort nät som såg alldeles för stort ut för femåringar.

Matchen fick legendariska proportioner när jag såg Tanner inta positionen som målvakt. Jag var så förvånad. Visste han verkligen vad hans syfte med att vakta nätet var?

Domaren blåste i visselpipan och vi blev så upptagna av matchen att vi glömde bort Tanner. Plötsligt tog en av motståndarlagets medlemmar bollen och dribblade den snabbt mot honom. Jag tittade i Tanners riktning för att försäkra mig om att han var redo att stå emot anfallen och försvara målet. Jag såg något som jag inte väntade mig.

Bild
Pojke som spelar målvakt

Någon gång under matchen hade Tanner blivit distraherad och börjat trä sin vänstra arm genom hålen i nätet. Sedan gjorde han samma sak med höger arm. Därefter vänster fot. Och till sist höger fot. Tanner var helt intrasslad i nätet. Han hade glömt sitt syfte och vad han hade anförtrotts att göra.

Bild
Pojke snärjd i nätet

Även om Tanners fotbollskarriär inte varade så länge kommer det han lärde mig den dagen aldrig att blekna bort. Vi blir alla distraherade ibland från anledningen till att vi är här och lägger vår energi på annat. Ett av Satans mäktigaste vapen är att distrahera oss med goda och bättre ändamål som i svåra tider kan förblinda och binda oss bort från den bästa saken – just det verk som kallade oss till den här världen.3

Vårt eviga syfte är att komma till Kristus och aktivt förena oss med honom i hans stora verk. Det är så enkelt som att göra det som president Nelson sa: ”Varje gång vi gör någonting som hjälper någon … att ingå och hålla sina förbund med Gud, hjälper vi till att samla Israel.”4 Och när vi utför hans verk tillsammans med honom lär vi känna honom och älskar honom mer.

Vi strävar ständigt efter att komma närmare Frälsaren genom tro, genom innerlig omvändelse och genom att hålla buden. När vi förenar oss med honom genom förbund och förrättningar fylls våra liv med självtillit5, beskydd6 samt djup och varaktig glädje7.

När vi kommer till honom ser vi andra genom hans ögon.8 Kom till Kristus. Kom nu, men kom inte ensam!9

Jesu Kristi evangelium är inte bara trevligt, det är livsviktigt för alla. ”Det … finns [inte] någon annan väg eller något annat sätt för [oss] att bli [frälsta] än i och genom Kristus.”10 Vi behöver Jesus Kristus! Världen behöver Jesus Kristus.11

Kom ihåg att det bästa sättet ni kan förbättra världen på är att förbereda världen för Kristus genom att inbjuda alla att följa honom.

Det finns en berättelse i Mormons bok som kraftfullt talar om när den uppståndne Kristus tillbringade tid med nephiterna. Kan ni föreställa er hur det skulle vara?

När Kristus tillkännagav att han måste återvända till Fadern ”såg han sig åter om igen”12. Han såg tårar i folkets ögon och visste att de ville att han skulle dröja sig kvar.

Bild
Frälsaren inbjuder nephiterna att bli botade

Han frågade: ”Har ni några som är sjuka bland er? För dem hit. Har ni några som är lama eller blinda … eller som är döva eller som lider på något sätt? För dem hit så ska jag bota dem.”13

Med sin stora medkänsla satte han inga gränser utan kallade på alla som led på något sätt. Jag älskar att inget är för stort eller för litet för Jesus Kristus att bota.

Han känner till vårt lidande och kallar: För fram de oroliga och deprimerade, de trötta, de stolta och missförstådda, de ensamma, eller de som ”lider på något sätt”.

Bild
Frälsaren helar

Och alla ”gick … fram. … Och han botade dem var och en. …

Både de som hade blivit botade och de som var friska föll ner för hans fötter och tillbad honom.”14

Varje gång jag läser det här frågar jag mig själv: Vem ska jag föra till Kristus? Vem ska du föra till honom?

Kan vi åter se oss om, som han gjorde, och se till att ingen glöms bort, och att alla inbjuds att lära känna honom?

Låt mig ge ett exempel på hur enkelt det kan vara. Min 15-åriga vän Peyton hade som mål att läsa fem verser i skrifterna vid frukosten varje dag, men hon gjorde det inte ensam. Hon såg sig åter om och bad sina föräldrar och syskon – till och med sin femårige bror – att göra det också. Den här till synes lilla handlingen är vad Kristus undervisade om när han gav uppmaningen: ”För dem hit.”

Den här uppmaningen från Herren gäller än i dag. Unga kvinnor och unga män: börja nu, i ert eget hem. Vill ni be och fråga er himmelske Fader hur ni kan stödja era föräldrar i deras strävan att komma till Kristus? De behöver er lika mycket som ni behöver dem.

Se er sedan åter om på era syskon, vänner och grannar. Vem ska ni föra till Kristus?

Frälsaren förkunnade: ”Se, jag är ljuset. Jag har gett er ett föredöme.”15 Vi får känna Frälsarens kärlek och frid när vi tillsammans med honom räddar Guds familj, för han har lovat: ”Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.”16

Vilken underbar tid att vara engagerad i Kristi sak!

Ja, ni är här för något storslaget. Jag förenar mig med president Nelson som sa: ”Herren behöver dig för att förändra världen. När du accepterar och följer hans vilja för dig kommer du att märka att du åstadkommer det omöjliga!”17

Jag vittnar djärvt om att Herren vet vem du är, och han älskar dig! Tillsammans hjälper vi hans syfte framåt mot den stora dag då Kristus själv återvänder till jorden och ber var och en av oss att komma ”hit”. Vi samlas med glädje, för vi är de som kommer till Kristus, och vi kommer inte ensamma. I Jesu Kristi namn, amen.