Generalkonferenser
Tro till att agera och bli
Generalkonferensen i oktober 2021


Tro till att agera och bli

Genom bön, skriftstudier och agerande kan vi lösgöra himlens välsignelser och bli bättre följare till Frälsaren Jesus Kristus.

Kort efter min kallelse till att verka som generalauktoritetssjuttio fick jag möjligheten att träffa president Russell M. Nelson i några minuter. Det var ett oplanerat möte i kafeterian, och det var så snällt av honom att inbjuda äldste S. Mark Palmer och mig att sätta oss ner och äta lunch med honom.

”Vad pratar vi om under en lunch med profeten?” var tanken som kom till mig. Så jag bestämde mig för att fråga president Nelson om han hade några goda råd åt mig eftersom jag var alldeles ny i mitt ämbete. Hans svar var mycket enkelt och rättframt – han såg på mig och sa: ”Äldste Schmeil, du har kallats på grund av det du kan bli.” Den upplevelsen fick mig att begrunda vad det var Herren ville att jag skulle bli. När jag tänkte på det insåg jag att han vill att jag ska bli en bättre make, far och son, och en bättre tjänare. Därefter insåg jag att jag kunde uppnå allt detta genom att arbeta på att bli en bättre lärjunge till Frälsaren Jesus Kristus.

Förra generalkonferensen sa president Nelson: ”Att göra något väl kräver ansträngning. Att bli en sann Jesu Kristi lärjunge är inget undantag.”1 President Nelson uppmanar oss att arbeta hårt på att bli bättre lärjungar till Jesus Kristus. Han sa till oss att vi, för att bli mer som Frälsaren, behöver stärka vår tro genom att be om saker, agera och studera, bland annat.

1. Be och fråga

Han sa: ”Be din himmelske Fader, i Jesu Kristi namn, om hjälp.”2 Att fråga om något i bön är en av nycklarna till att få veta hur man blir en bättre lärjunge till Jesus Kristus.

Mot slutet av sin verksamhet bland nephiterna på den amerikanska kontinenten uppsteg Jesus Kristus till himlen. Senare samlades hans lärjungar ”och förenades i mäktig bön och fasta. Och Jesus visade sig åter för dem, för de bad till Fadern i hans namn.”3 Varför visade Jesus sig för sina lärjungar igen? För att de bad – de frågade.

Sedan fortsatte han:

”Och nu går jag till Fadern. Och sannerligen säger jag er: Vad ni än ber Fadern om i mitt namn ska bli er givet.

Be därför, och ni ska få. Bulta, och det ska öppnas för er. För den som ber han får, och för den som bultar ska det öppnas.”4

Vi behöver fråga i tro för att få veta Herrens vilja och acceptera att Herren vet vad som är bättre för oss.

2. Agera

Att agera är ännu en nödvändig nyckel till att bli en bättre lärjunge till Jesus Kristus. När vi agerar leder han oss längs vägen. Jag är säker på att Nephi sökte vägledning från Herren för att få veta hur han skulle få mässingsplåtarna från Laban, men ändå gjorde han och hans bröder två försök utan att lyckas. Men de agerade och Herren ledde dem längs vägen. Slutligen lyckades Nephi den tredje gången. Nephi berättade: ”Jag leddes av Anden utan att på förhand veta vad jag skulle göra.”5

Det är så Herren verkar när vi anstränger oss och agerar, även när vi inte har en klar uppfattning om vad som behöver göras. Herren sa till Nephi vad han skulle göra: gå och hämta plåtarna. Men han sa inte till Nephi hur han skulle göra det. Han lät Nephi själv räkna ut det och söka Herrens hjälp – och det är ofta så Herren verkar i våra liv. När vi agerar i tro leder Herren oss.

3. Studera

I 3 Nephi nämnde lärjungarna för Frälsaren att det förekom ordstrider bland folket om kyrkans namn. Som svar lärde Frälsaren dem en viktig princip genom att fråga: ”Har de inte läst skrifterna?”6 Studier är alltså ännu en nödvändig nyckel till att bli en bättre lärjunge till Jesus Kristus. Bön och skriftstudier går hand i hand. De samverkar till vår nytta. Detta är den process som Herren har inrättat. ”Mätta er med Kristi ord, för se, Kristi ord ska tillkännage för er allt ni bör göra.”7

Frälsaren lärde också att vi inte bara bör studera skrifterna utan också undervisa ur dem, som han visade nephiterna: ”Och nu hände det sig att när Jesus hade förklarat alla skrifterna i deras helhet, som de hade skrivit, befallde han dem att de skulle undervisa om det som han hade förklarat för dem.”8

Det här är en av anledningarna till att det var så viktigt för Nephi att gå tillbaka och hämta mässingsplåtarna: hans familj behövde inte bara skrifterna för att hjälpa dem färdas till det utlovade landet utan också för att hjälpa dem att undervisa sina barn. Vi måste också söka vägledning i skrifterna för vår färd, och vi måste undervisa ur dem i våra hem och ämbeten i kyrkan.

4. Agera för att bli

Många gånger kommer inte bönesvar genast. Vi måste ha tro till att fortsätta, agera i rättfärdighet och vara orubbliga som Nephi när han försökte få tag på mässingsplåtarna. Herren visar oss lite i taget. När vi studerar skrifterna ger Herren oss svaren eller nödvändig styrka för att ta oss igenom ännu en dag, ännu en vecka, och att försöka ännu en gång. Äldste Richard G. Scott sa: ”Var tacksam över att Gud ibland låter dig kämpa länge innan svaret kommer. Det får din tro att öka och din karaktär att växa.”9

Genom bön och skriftstudier har Herren alltid gett mig styrka att agera och uthärda ännu en dag, ännu en vecka och att försöka ännu en gång. Många gånger kom inte svaren genast. Jag har frågor som ännu inte besvarats, men jag fortsätter att be och fråga och studera, och jag är glad att Herren fortsätter att ge mig styrkan att agera medan jag väntar på svar.

Äldste Scott sa även: ”Då du kommer till gränsen för vad du själv kan förstå och går in i ovisshetens skymning, och därigenom utövar tro, leds du till lösningar som du inte kunde finna på annat sätt.”10

Att bli en bättre följare till Frälsaren Jesus Kristus är en livslång resa och vi befinner oss alla i olika stadier och rör oss i olika takt. Vi måste tänka på att det här inte är en tävling och att vi är här för att älska och hjälpa varandra. Vi behöver agera för att tillåta Frälsaren att arbeta med oss i våra liv.

Herren sa följande till Sidney Rigdon: ”Jag har iakttagit dig och dina gärningar. Jag har hört dina böner och berett dig för ett större verk.”11 Jag vittnar om att Herren hör och besvarar våra böner. Han känner oss. Han har ett stort verk för var och en av oss. Genom bön, skriftstudier och agerande kan vi lösgöra himlens välsignelser och bli bättre följare till Frälsaren Jesus Kristus.

President Dallin H. Oaks har sagt att ”den slutliga domen inte bara är en utvärdering av det totala antalet goda och onda gärningar – vad vi har gjort. Den är en bekräftelse på vilken slutlig inverkan våra gärningar och tankar har haft – vad vi har blivit.”12

Jag är tacksam för profeter, siare och uppenbarare – de är väktare på tornet. De ser sådant som vi inte ser. Jag vittnar om att vi genom deras ord kan bli bättre följare till Jesus Kristus och nå vår potential. Jag vittnar om att Kristus lever och känner oss var och en personligen. Detta är hans kyrka. I Jesu Kristi heliga namn, amen.