Generalkonferenser
Kristus har uppstått – tro på honom förflyttar berg
Generalkonferensen i april 2021


Kristus har uppstått – tro på honom förflyttar berg

En tro på Jesus Kristus är den största kraft som är tillgänglig för oss i det här livet. Allt är möjligt för den som tror.

Mina kära bröder och systrar, jag är tacksam för privilegiet att få tala till er den här påskdagen.1 Jesu Kristi försoningsoffer och uppståndelse förändrade allas liv för evigt. Vi älskar honom och tillber tacksamt honom och vår himmelske Fader.

Under de senaste sex månaderna har vi fortsatt att brottas med en global pandemi. Jag förundras över er motståndskraft och andliga styrka trots sjukdom, förlust och isolering. Jag ber ständigt att ni i allt detta ska känna Herrens osvikliga kärlek till er. Om ni har bemött era prövningar med ett starkare lärjungeskap så har det senaste året inte varit förgäves.

Den här morgonen har vi hört från ledare i kyrkan som kommer från varje befolkad kontinent på jorden. Evangeliets välsignelser är verkligen till för alla raser, språk och folk. Jesu Kristi kyrka är en global kyrka. Jesus Kristus är vår ledare.

Tack och lov har inte ens en pandemi lyckats sakta ner hans sannings fortsatta frammarsch. Jesu Kristi evangelium är precis det som behövs i den här förvirrade, stridslystna och trötta världen.

Vart och ett av Guds barn förtjänar möjligheten att få höra och ta emot Jesu Kristi helande, återlösande budskap. Inget annat budskap är mer avgörande för vår lycka – nu och för alltid.2 Inget annat budskap innehåller mer hopp. Inget annat budskap kan göra slut på stridigheter i vårt samhälle.

Tro på Jesus Kristus är grunden för all tro och det som leder till gudomlig kraft. Som aposteln Paulus säger: ”Utan tro är det omöjligt att behaga Gud, för den som kommer till Gud måste tro att han finns och att han lönar dem som söker honom.”3

Allt gott i livet – varje potentiell välsignelse av evig betydelse – börjar med tro. Att låta Gud råda i våra liv börjar med tro på att han är villig att vägleda oss. Sann omvändelse börjar med tro på att Jesus Kristus har makten att rena, hela och stärka oss.4

”Förneka [inte] Guds makt”, förkunnade profeten Moroni, ”för han verkar med makt enligt människobarnens tro.”5 Det är vår tro som frigör Guds kraft i våra liv.

Men att utöva tro kan kännas överväldigande. Ibland undrar vi kanske om vi verkligen kan uppbåda tillräckligt med tro för att ta emot de välsignelser vi så innerligt behöver. Men Herren har tagit udden av dessa rädslor genom profeten Almas ord i Mormons bok.

Bild
Senapskorn

Alma ber oss helt enkelt att pröva ordet och ”utöva en smula tro, ja, även om [vi] inte kan göra mera än önska att tro.”6 Orden ”en smula tro” påminner mig om Herrens bibliska löfte att om vi ”har tro, bara som ett senapskorn”, ska vi kunna ”säga till det här berget: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting kommer att vara omöjligt för [oss].”7

Bild
Fågel bland senapskorn

Herren förstår vår jordiska svaghet. Vi vacklar alla ibland. Men han känner också till vår stora potential. Senapskornet är litet från början men växer till ett träd som är tillräckligt stort för att fåglar ska kunna bygga bo bland dess grenar. Senapskornet representerar en liten men växande tro.8

Herren kräver inte fullkomlig tro för att ge oss tillgång till hans fullkomliga kraft. Men han ber oss dock att tro.

Mina kära bröder och systrar, min uppmaning till er denna påskmorgon är: Börja i dag med att öka er tro. Genom er tro kommer Jesus Kristus att öka er förmåga att flytta bergen i ert liv9, trots att era personliga utmaningar kan tyckas vara lika stora som Mount Everest.

Era berg är kanske ensamhet, tvivel, sjukdom eller andra personliga problem. Era berg ser olika ut, och ändå är svaret på var och en av era utmaningar att öka er tro. Det kräver arbete. Lata elever och slappa lärjungar kommer alltid att ha svårt att uppbåda ens en smula tro.

Att göra något väl kräver ansträngning. Att bli en sann Jesu Kristi lärjunge är inget undantag. Att öka sin tro och lita på honom kräver ansträngningar. Jag vill ge er fem olika förslag för att hjälpa er utveckla denna tro och tillit.

För det första, studera. Bli en engagerad elev. Fördjupa dig i skrifterna för att bättre förstå Kristi mission och verksamhet. Ha kunskap om Kristi lära så att du förstår dess kraft för ditt liv. Införliva sanningen att Jesu Kristi försoning gäller dig. Han tog på sig ditt lidande, dina misstag, dina svagheter och dina synder. Han betalade det kompenserande priset och ombesörjde kraften så att du kan flytta vartenda berg du någonsin kommer att ställas inför. Du uppnår den kraften genom din tro, tillit och villighet att följa honom.

Att flytta dina berg kan kräva ett underverk. Lär dig om underverk. Underverk kommer enligt din tro på Herren. Det viktiga i den tron är att lita på hans vilja och tidsplan – hur och när han välsignar dig med den mirakulösa hjälp du önskar. Bara din otro kan hindra Gud från att välsigna dig med underverk till att flytta bergen i ditt liv.10

Ju mer du lär dig om Frälsaren, desto lättare blir det att lita på hans barmhärtighet, hans oändliga kärlek och hans stärkande, helande och återlösande makt. Frälsaren är aldrig närmare dig än när du ställs inför eller klättrar upp för ett berg med tro.

För det andra, välj att tro på Jesus Kristus. Om du tvivlar på Gud Fadern och hans älskade Son, eller på återställelsens äkthet eller sanningshalten i Joseph Smiths gudomliga kall som profet, välj då att tro11 och förbli trofast. Ta dina frågor till Herren och till andra trofasta källor. Studera med en önskan att tro hellre än att hoppas på att du kan finna en brist i en profets livsväv eller en motsägelse i skrifterna. Sluta spä på dina tvivel genom att ständigt diskutera dem med andra tvivlare. Låt Herren leda dig på din färd till andliga upptäckter.

För det tredje, handla i tro. Vad skulle du göra om du hade mer tro? Tänk på det. Skriv om det. Ta sedan emot mer tro genom att göra något som kräver mer tro.

För det fjärde, ta värdigt del av heliga förrättningar. Förrättningar frigör Guds kraft för ditt liv.12

Och för det femte, be din himmelske Fader, i Jesu Kristi namn, om hjälp.

Tro kräver arbete. Att få uppenbarelse kräver arbete. Men ”var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar ska dörren öppnas”.13 Gud vet vad som får din tro att växa. Fråga, och fråga sedan igen.

Någon som inte tror säger kanske att tro är till för de svaga. Men detta påstående bortser från trons kraft. Skulle Frälsarens apostlar ha fortsatt predika hans lära efter hans död, med risk för sina liv, om de hade tvivlat på honom?14 Skulle Joseph och Hyrum Smith ha lidit martyrdöden under det att de försvarade återställelsen av Herrens kyrka om de inte hade ett fast vittnesbörd om att den var sann? Skulle nästan 2 000 heliga ha dött under pionjärvandringen15 om de inte hade tro på att Jesu Kristi evangelium hade återställts? Tro är i sanning den kraft som gör det möjligt för det osannolika att uppnå det omöjliga.

Förminska inte den tro du redan har. Det krävs tro att gå med i kyrkan och förbli trofast. Det krävs tro att följa profeter snarare än experter och populära åsikter. Det krävs tro att tjäna som missionär under en pandemi. Det krävs tro att leva ett kyskt liv när världen skriker att Guds kyskhetslag nu är omodern. Det krävs tro att undervisa barn om evangeliet i en sekulär värld. Det krävs tro att vädja om en närståendes liv och ännu mer tro för att acceptera ett nedslående svar.

För två år sedan besökte syster Nelson och jag Samoa, Tonga, Fiji och Tahiti. Vart och ett av dessa öriken hade haft kraftiga regn i flera dagar. Medlemmar hade fastat och bett att deras utomhusmöten skulle skyddas från regnet.

I Samoa, Fiji och Tahiti slutade det regna precis när mötena började. Men i Tonga slutade det inte regna. Ändå kom 13 000 trofasta heliga flera timmar i förväg för att få en plats, väntade tålmodigt under ett stadigt hällregn och satt sedan igenom ett väldigt blött tvåtimmarsmöte.

Bild
Tonganska heliga i regnet

Vi såg en stark tro verka bland var och en av dessa öbor – tro stark nog att stoppa regnet och tro att härda ut när regnet inte upphörde.

Bergen i våra liv rör sig inte alltid som vi vill eller när vi vill det. Men vår tro kommer alltid att driva oss framåt. Tro ökar alltid vår tillgång till gudomlig kraft.

Var förvissad om detta: Om allt annat och alla andra i världen som du litar på sviker, så sviker Jesus Kristus och hans kyrka dig aldrig. Herren slumrar aldrig; han sover aldrig.16 Han ”är densamme i går, i dag och [i morgon]”17. Han sviker inte sina förbund18, sina löften, eller sin kärlek till sitt folk. Han utför underverk i dag och han kommer att utföra underverk i morgon.19

En tro på Jesus Kristus är den största kraft som är tillgänglig för oss i det här livet. Allt är möjligt för den som tror.20

Er växande tro på honom kommer att förflytta berg – inte de berg av sten som förskönar jorden, utan bedrövelsens berg i era liv. Er blomstrande tro kommer att hjälpa er att vända utmaningar till oförliknelig utveckling och möjligheter.

Denna påskdag, med djupa känslor av kärlek och tacksamhet, vittnar jag om att Kristus verkligen har uppstått. Han har uppstått för att leda sin kyrka. Han har uppstått för att välsigna alla Guds barn, var de än bor. Med tro på honom kan vi förflytta bergen i våra liv. Jag vittnar om detta i Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnoter

  1. I några delar av världen har man ett unikt och särskilt sätt att hälsa på varandra på påskdagens morgon. På sitt språk säger den som hälsar: ”Kristus har uppstått!” Och den som hälsas svarar: ”I sanning! Han har uppstått!” Ett exempel är utbytet av påskhälsningar mellan rysktalande som börjar med ”Христос воскрес” (Kristus har uppstått!), och besvaras med ”Воистину! воскрес!” (I sanning! Han har uppstått!).

  2. Se Mosiah 2:41.

  3. Hebr. 11:6. Lectures on Faith nämner att tro ”är den första stora styrande principen som har makt, herravälde och myndighet över allt” ([1985], s. 5).

  4. Se Matt. 11:28–30; Alma 7:12–13; Eth. 12:27.

  5. Moro. 10:7; betoning tillagd.

  6. Alma 32:27; betoning tillagd.

  7. Matt. 17:20; betoning tillagd; se även Hel. 12:9, 13.

  8. Se L&F 78:17–18. Belöningen för att lägga av den naturliga människan är att bli ”en helig genom Herren Kristi försoning” (Mosiah 3:19).

  9. Se 1 Ne. 7:12.

  10. Se Morm. 9:19–21; Eth. 12:30.

  11. Se 2 Ne. 33:10–11.

  12. Se L&F 84:20.

  13. Matt. 7:8.

  14. Skulle Abinadi utan trons kraft ha lidit döden genom eld för att han vägrade att förneka det han visste var sant? (Se Mosiah 17:7–20.) Skulle Ether utan den kraften ha gömt sig i en hålighet i en klippa (se Eth. 13:13–14) och Moroni ha uthärdat åratal i ensamhet (se Moro. 1:1–3) när deras liv kunde ha varit mycket mer bekväma om de bara hade avsagt sig sin tro?

  15. Se Melvin L. Bashore, H. Dennis Tolley och BYU Pioneer Mortality Team, ”Mortality on the Mormon Trail, 1847–1868”, BYU Studies, vol. 53, nr 4 (2014), s. 115.

  16. Se Ps. 121:4.

  17. Morm. 9:9.

  18. Se Jes. 54:10; 3 Ne. 22:10.

  19. Se Morm. 9:10–11, 15.

  20. Se Mark. 9:23.