Generalkonferenser
Det vi lär oss och aldrig kommer att glömma
Generalkonferensen i april 2021


Det vi lär oss och aldrig kommer att glömma

Om du tar en titt på ditt liv med en bön i hjärtat tror jag du ser hur Herren på många sätt har väglett dig genom den här svåra tiden.

Min kära bröder, jag har sett fram emot detta distansmöte med er. Senast vi höll prästadömets möte på generalkonferensen var i april 2019. Det har hänt mycket under de senaste två åren! Vissa av er har förlorat nära och kära. Andra har förlorat jobb, försörjning eller hälsa. Åter andra har förlorat känslan av frid eller hopp inför framtiden. Mitt hjärta blöder för var och en av er som har lidit dessa eller andra förluster. Jag ber ständigt om att Herren ska trösta er. När ni fortsätter låta Gud råda i era liv vet jag att han är precis lika optimistisk angående er framtid som han någonsin har varit.

Bland de förluster vi har fått uppleva finns det också vissa saker vi har funnit. Några har funnit djupare tro på vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus. Många har fått ett nytt perspektiv på livet – ett evigt perspektiv. Ni har kanske funnit starkare relationer med dem ni älskar och med Herren. Jag hoppas att ni har funnit en ökad förmåga att höra honom och ta emot personlig uppenbarelse. Svåra prövningar ger ofta möjligheter att växa som inte skulle ha kommit på något annat sätt.

Tänk tillbaka på de senaste två åren. Hur har du vuxit? Vad har du lärt dig? Först önskar du kanske att du kunde gå tillbaka till 2019 och stanna där! Men om du tar en titt på ditt liv med en bön i hjärtat tror jag du ser hur Herren på många sätt har väglett dig genom den här svåra tiden och har hjälpt dig bli en mer hängiven, mer fullständigt omvänd man – en sann Guds man.

Jag vet att Herren har stora och underbara planer för oss – som enskilda och som grupp. Med medkänsla och tålamod säger han:

”Ni är små barn, och ni har ännu inte förstått hur stora välsignelser Fadern … har berett åt er.

Och ni kan inte bära allt nu. Var dock vid gott mod, för jag ska leda er.”1

Mina kära bröder, jag vittnar om att han har lett oss, och även nu leder oss vidare i vår strävan att höra honom. Han vill att vi ska växa och lära oss, även genom – kanske särskilt genom – motgångar.

Motgångar är en stor lärare. Vad har du lärt dig under de senaste två åren som du alltid vill minnas? Dina svar är unika för dig, men jag vill föreslå fyra lärdomar som jag hoppas att vi alla har lärt oss och aldrig kommer att glömma.

Lärdom 1: Hemmet är centrum för tro och gudsdyrkan

Ofta när Herren varnar oss för farorna i den sista tiden råder han oss: ”Stå därför på heliga platser och låt er inte rubbas.”2 Dessa ”heliga platser” innefattar förvisso Herrens tempel och möteshus. Men i och med att våra möjligheter att samlas på dessa platser har begränsats i varierande grad har vi lärt oss att en av de heligaste platserna på jorden är hemmet – ja, även ditt hem.

Bröder, ni bär Guds prästadöme. ”Prästadömets rättigheter står i oskiljaktig förbindelse med himlens krafter.”3 Du och din familj har mottagit prästadömets förrättningar. ”Gudaktighetens kraft [är] uppenbar i [prästadömets] förrättningar.”4 Den kraften är tillgänglig för dig och din familj i ert eget hem när ni håller de förbund ni har ingått.5

För 185 år sedan på precis denna dag, den 3 april 1836, återställde Elia prästadömets nycklar som låter våra familjer beseglas för evigt. Det var därför det kändes så bra att välsigna och dela ut sakramentet hemma. Hur tror du det påverkade dina familjemedlemmar att se dig – sin far, farfar eller morfar, make, son eller bror – utföra denna heliga förrättning? Vad ska du göra för att behålla denna heliga känsla i din familj?

Du känner kanske att det fortfarande finns mer du behöver göra för att verkligen göra ditt hem till en trons helgedom. I så fall, gör det! Om du är gift, rådgör då med din maka som din likvärdiga partner i detta avgörande arbete. Få strävanden är viktigare än detta. Mellan nu och tiden för Herrens återkomst behöver vi alla ha hem som är platser för lugn och trygghet.6

Inställningar och handlingar som inbjuder Anden ökar heligheten i ert hem. Lika säkert är det att heligheten försvinner om det finns något i ditt beteende eller din omgivning som förtörnar den Helige Anden, för då ”drar sig himlarna tillbaka”7.

Har du någonsin undrat varför Herren vill att vi gör våra hem till centrum för lärande och efterlevnad av evangeliet? Det är inte bara för att förbereda oss för och hjälpa oss igenom en pandemi. Nuvarande restriktioner mot att samlas kommer så småningom att upphöra. Men din beslutsamhet att göra ditt hem till din tros främsta helgedom bör aldrig upphöra. Allteftersom tro och helighet minskar i denna fallna värld kommer ditt behov av heliga platser att öka. Jag uppmanar dig att fortsätta göra ditt hem till en verkligt helig plats ”och … inte [låta dig] rubbas8 från detta viktiga mål.

Lärdom 2: Vi behöver varandra

Gud vill att vi ska arbeta tillsammans och hjälpa varandra. Det är därför han sänder oss till jorden i familjer och organiserar oss i församlingar och stavar. Det är därför han ber oss att tjäna och hjälpa varandra. Det är därför han ber oss att leva i världen men inte vara av världen.9 Vi kan åstadkomma så mycket mer tillsammans än vi kan ensamma.10 Guds lycksalighetsplan skulle gå om intet om hans barn förblev isolerade från varandra.

Den här pandemin har varit unik i och med att den har påverkat alla i världen vid i stort sett samma tillfälle. Även om vissa har lidit mer än andra har vi alla utmanats på något sätt. På grund av det har vår gemensamma prövning potentialen att bidra till att förena Guds barn som aldrig förr. Jag frågar därför: Har denna gemensamma prövning fört dig närmare dina grannar – dina bröder och systrar tvärs över gatan och runt om i världen?

I det här hänseendet kan de två största buden vägleda oss: för det första att älska Gud och för det andra att älska vår nästa.11 Vi visar vår kärlek genom att tjäna.

Om du känner till någon som är ensam, så räck ut en hand – även om du också känner dig ensam! Du behöver inte ha en anledning eller ett budskap eller något att avhandla. Säg bara hej och visa din kärlek. Tekniken kan hjälpa dig. Pandemi eller inte, varje dyrbart barn till Gud behöver få veta att han eller hon inte är ensam!

Lärdom 3: Ert prästadömskvorum är ämnat för mer än bara ett möte

Under pandemin ställdes söndagens kvorummöten in ett tag. Vissa kvorum kan nu träffas på distans. Men det arbete Herren har gett prästadömets kvorum var aldrig tänkt att begränsas till ett möte. Möten är bara en liten del av vad ett kvorum är till för och vad det kan göra.

Mina bröder i aronska prästadömets kvorum och äldstekvorumet, bredda er vision av syftet med att vi har kvorum. Hur vill Herren att ni använder ert kvorum för att åstadkomma hans verk – nu? Sök uppenbarelse från Herren. Ödmjuka er! Fråga! Lyssna! Om du har kallats att leda, rådgör då med presidentskapet och med kvorummedlemmarna. Oavsett vilket ämbete du har i prästadömet, låt Gud råda i din förpliktelse som medlem i ditt kvorum och i ditt tjänande. Upplev med glädje den rättfärdighet du åstadkommer när du ”verkar med iver för en god sak”12. Kvorum har en enastående möjlighet att öka takten i Israels insamling på båda sidor om slöjan.

Lärdom 4: Vi hör Jesus Kristus bättre när vi är stilla

Vi lever i en tid som förutsas för länge sedan, då ”allt ska vara i uppror och människors hjärtan … förvisso [ska] försmäkta, för fruktan ska komma över alla människor”.13 Det var sant före pandemin, och det kommer att vara sant efter den. Oron i världen kommer att fortsätta öka. I motsats till det är Herrens röst inte ”rösten av ett våldsamt dån, men … en stilla röst med fullkomlig mildhet, liksom en viskning, och den [tränger] ända in i själens innersta”.14 För att kunna höra den här stilla rösten måste du också vara stilla!15

Under en tid har pandemin ställt in aktiviteter som vanligen fyller våra liv. Snart kanske vi åter kan välja att fylla den tiden med världens larm och ståhej. Eller så kan vi använda vår tid till att höra Herrens röst viska hans vägledning, tröst och frid. Tid i tysthet är helig tid – tid som underlättar personlig uppenbarelse och ger frid.

Ha självdisciplin till att ägna tid åt att vara ensam och tillsammans med dem du älskar. Öppna hjärtat för Gud i bön. Ta dig tid att fördjupa dig i skrifterna och att dyrka Herren i templet.

Mina kära bröder, det finns mycket som Herren vill att vi lär oss av våra upplevelser under denna pandemi. Jag har bara räknat upp fyra. Jag uppmanar er att göra er egen lista, noggrant beakta den, och dela den med dem ni älskar.

Framtiden är ljus för Guds förbundstrogna folk.16 Herren kommer alltmer att kalla sina tjänare som värdigt bär prästadömet att välsigna, trösta och stärka mänskligheten och att hjälpa till att förbereda världen och dess folk för hans andra ankomst. Det åligger var och en av oss att vara värdiga den heliga ordination vi har mottagit. Det här klarar vi! Det vittnar jag om och uttrycker min kärlek till er alla, mina älskade bröder, i Jesu Kristi heliga namn, amen.