Generalkonferenser
”För se, jag är en undrens Gud”
Generalkonferensen i april 2021


”För se, jag är en undrens Gud”

Mirakel, tecken och underverk förekommer i överflöd bland Jesu Kristi följare i dag, i era liv och i mitt.

Mina kära syskon, vilket privilegium det är att få stå inför er i dag. Tillsammans med dem som redan har talat under den här konferensen vittnar jag för er att Jesus Kristus lever. Han leder sin kyrka, han talar till sin profet, president Russell M. Nelson, och han älskar alla sin himmelske Faders barn.

Den här påskdagen firar vi Jesu Kristi, vår Frälsares och Återlösares1, den mäktige Gudens, Fridsfurstens2, uppståndelse. Hans försoning, som kulminerade i hans uppståndelse efter tre dagar i en lånad grav, är det största underverket i människans historia. ”För se”, sa han, ”jag är Gud, och jag är en undrens Gud.”3

”Har … underverken upphört eftersom Kristus har uppstigit till himlen och satt sig på Guds högra sida?”4 frågar profeten Mormon i Mormons bok. Han svarar ”Nej. Inte heller har änglar upphört att betjäna människobarnen.”5

Efter korsfästelsen visade sig en Herrens ängel för Maria och några andra kvinnor som hade begett sig till graven för att smörja Jesu kropp. Ängeln sa:

”Varför söker ni den levande bland de döda?”6

”Han är inte här, han har uppstått!”7

Abinadi, en profet i Mormons bok, förkunnade om detta underverk:

”Om Kristus inte hade uppstått från de döda, … kunde det inte ha funnits någon uppståndelse.

Men det finns en uppståndelse, och därför har graven ingen seger och dödens udd är uppslukad i Kristus.”8

De underverk som Jesus Kristus utförde fick de tidiga lärjungarna att utbrista: ”Vem är han? Till och med vindarna och vattnet befaller han, och de lyder honom!”9

Under det att de tidiga apostlarna följde Jesus Kristus och hörde honom undervisa om evangeliet, fick de bevittna många underverk. De fick se att ”blinda ser, lama går, spetälska blir rena, döva hör, döda uppstår och fattiga får höra glädjens budskap”.10

Mirakel, tecken och underverk förekommer i överflöd bland Jesu Kristi följare i dag, i era liv och i mitt. Underverk är gudomliga gärningar, manifestationer och uttryck för Guds gränslösa makt, och en bekräftelse på att han är ”densamme i går, i dag och i evighet”11. Jesus Kristus, som skapade haven, kan stilla dem; han som gav de blinda synen åter kan lyfta våra blickar mot himlen; han som renade de spetälska kan bota våra sjukdomar; han som helade den lame mannen kan kalla oss att resa oss med: ”Kom … och följ mig”.12

Många av er har bevittnat underverk, fler än ni inser. De kan ha sett små ut i jämförelse med att Jesus uppväckte döda. Men det är inte storleken som utmärker ett underverk, utan att det kommer från Gud. Somliga menar att underverk bara är sammanträffanden eller ren tur. Men profeten Nephi fördömde dem som ”föraktar … Guds makt och underverk och prisar sin egen visdom och sin egen lärdom för att kunna skaffa sig vinning”13.

Underverk utförs genom gudomlig makt, genom honom som är ”mäktig att frälsa”14. Underverk är förlängningar av Guds eviga plan; underverk är en livlina från himlen till jorden.

Förra hösten var syster Rasband och jag på väg till Goshen i Utah för ett världsomspännande ”Personligt”-evenemang som skulle sändas ut till över 600 000 människor på 16 olika språk.15 Programmet skulle fokusera på händelserna kring återställelsen av Jesu Kristi evangelium, och frågor hade skickats in av unga vuxna runt om i världen. Syster Rasband och jag hade personligen gått igenom frågorna. De gav oss möjlighet att vittna om Joseph Smith som en Guds profet, om uppenbarelsens kraft i våra liv, om den pågående återställelsen av Jesu Kristi evangelium, samt om sanningarna och buden som betyder mycket för oss. Många som lyssnar i dag var med på det här mirakulösa evenemanget.

Först var det tänkt att evenemanget skulle sändas ut från den heliga lunden i delstaten New York där Joseph Smith, som han vittnade om, såg ”två personer, vilkas glans och härlighet trotsar all beskrivning, stående över mig i luften. En av dem talade till mig och nämnde mig vid namn och sa, medan han pekade på den andre: Denne är min älskade Son. Hör honom!16 Detta, bröder och systrar, var ett under.

Bild
Filminspelningsplats som föreställer Jerusalem och ligger i Goshen, Utah, USA

Den världsomfattande pandemin tvingade oss att flytta utsändningen till Goshen i Utah, där Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har återskapat en del av det gamla Jerusalem för filminspelningar. Syster Rasband och jag befann oss någon mil från Goshen den söndagskvällen när vi såg tät rök från den riktning där vår destination låg. Bränder härjade i området och vi blev oroliga att utsändningen kanske var i fara. Mycket riktigt – 20 minuter innan klockan 18, tiden för vår utsändning, gick strömmen till hela anläggningen. Ingen ström! Ingen utsändning. Det fanns en generator som en del trodde att vi kanske kunde få igång, men det var inte säkert att den skulle kunna förse den avancerade utrustningen med ström.

Bild
Rök från bränder

Alla vi i programmet – presentatörerna, musikerna och teknikerna, till och med 20 unga vuxna från vår egen utökade familj – var fullt engagerade i det som skulle ske. Jag gick undan från deras tårar och förvirring och vädjade till Herren om ett underverk. ”Himmelske Fader”, bad jag, ”jag har sällan bett om ett underverk, men jag gör det nu. Det här mötet måste få hållas för alla unga vuxna runt om i världen. Vi behöver få tillbaka strömmen om det är din vilja.”

7 minuter över 18:00, lika snabbt som den hade försvunnit, kom strömmen tillbaka. Allt började fungera, från musiken och mikrofonerna till videorna och all sändningsutrustning. Det var klart för sändning. Vi hade upplevt ett underverk.

Bild
Musiknummer under ett Personligt-evenemang

När syster Rasband och jag satt i bilen på vägen hem senare den kvällen fick vi ett sms från president och syster Nelson med det här meddelandet: ”Ron, vi vill att ni ska veta att så snart vi fick veta att strömmen hade gått bad vi om ett underverk.”

I nutida skrifter står det skrivet: ”För jag, Herren, har sträckt ut min hand för att sätta himlens krafter i rörelse. Ni kan inte se det nu, men ännu en liten tid och ni ska se det och veta att jag är, och att jag ska komma och regera med mitt folk.”17

Det var precis det som hände. Herren hade sträckt ut sin hand och strömmen hade slagits på.

Underverk utförs genom trons kraft, som president Nelson så kraftfullt undervisade oss om under det senaste mötet. Profeten Moroni lärde folket att ”om det inte finns tro bland människobarnen kan Gud inte göra underverk bland dem. Därför visade han sig inte förrän efter det att de hade tro.”

Han fortsatte:

”Se, det var Almas och Amuleks tro som fick fängelset att falla till marken.

Se, det var Nephis och Lehis tro som åstadkom förändringen bland lamaniterna så att de döptes med eld och med den Helige Anden.

Se, det var Ammons och hans bröders tro som åstadkom ett så stort underverk bland lamaniterna. …

Och inte heller har någon någonsin utfört underverk förrän efter det att de haft tro, varför de först trodde på Guds Son.”18

Jag kan tillägga till den här raden av skriftställen att ”det var tron hos de unga vuxna deltagarna, sändningspersonalen, ledare och medlemmar i kyrkan, en apostel och en Guds profet som åstadkom ett så stort underverk att strömmen kom tillbaka till en avlägsen filminspelningsplats i Goshen i Utah”.

Underverk kan komma som svar på böner. De blir inte alltid vad vi ber om eller förväntar oss, men när vi förtröstar på Herren så finns han där, och han ser till att det blir rätt. Han får undret att passa ögonblicket då vi behöver det.

Herren utför underverk för att påminna oss om sin makt, sin kärlek till oss, sitt räckhåll från himlen till vår jordiska upplevelse och sin önskan att lära oss det som är av störst värde. ”Den som har tro på mig till att bli botad”, sa han till de heliga år 1831, och löftet gäller än i dag, ”och inte är bestämd till att dö, ska bli botad”.19 Det finns lagar som fastställts i himlen, och vi är alltid underkastade dem.

Det finns stunder då vi hoppas att ett underverk ska bota någon vi älskar, återkalla en orättvis gärning eller uppmjuka hjärtat hos en bitter eller desillusionerad själ. När vi ser på saker och ting med jordiska ögon vill vi att Herren ska ingripa, att han ska laga det som är trasigt. Genom tro kommer underverket, men inte nödvändigtvis enligt vår tidsplan eller med det utslag som vi ville ha. Betyder det att vi brister i trofasthet eller inte förtjänar hans ingripande? Nej. Vi är älskade av Herren. Han gav sitt liv för oss, och hans försoning fortsätter att lätta våra bördor av synd under det att vi omvänder oss och närmar oss honom.

Herren har gett oss påminnelsen: ”Era vägar är inte mina vägar.”20 Hans inbjudan lyder: ”Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila”21 – vila från oro, besvikelser, rädsla, olydnad, bekymmer för närstående, från förlorade eller krossade drömmar. Frid mitt i förvirring och sorg är ett under. Kom ihåg Herrens ord: ”Talade jag inte frid till ditt sinne om detta? Vilket större vittnesbörd kan du få än det som kommer från Gud?”22 Underverket är att Jesus Kristus, den store Jehova, den Högstes Son, svarar med frid.

Precis som han visade sig för Maria i trädgården och kallade henne vid namn, kallar han oss att utöva vår tro. Maria var där för att tjäna honom och ta hand om honom. Hans uppståndelse var inte vad hon förväntat sig, men den skedde enligt den stora planen för vår lycka.

”Kom ner från korset!”23 ropade skaran av icke-troende hånfullt åt honom på Golgata. Han hade kunnat utföra ett sådant underverk. Men han såg änden från begynnelsen, och hans avsikt var att vara trogen sin Faders plan. Detta exempel får inte gå oss förbi.

Till oss, i prövningens stunder, har han sagt: ”Se såren som stacks i min sida, och även märkena efter spikarna i mina händer och fötter.”24 Detta, bröder och systrar, är underverket som utlovats till alla.

Den här påskdagen när vi firar Herrens uppståndelses under ber jag, som en Jesu Kristi apostel, ödmjukt om att du ska kunna känna Återlösarens kraft i ditt liv, att dina vädjanden till vår himmelske Fader ska besvaras med den kärlek och förpliktelse som Jesus Kristus visade under hela sin verksamhet. Det är min bön att du ska kunna stå stadigt och trofast i allt som ska komma. Och jag välsignar dig med att underverk ska åtfölja dig så som vi fick uppleva i Goshen – om det är Herrens vilja. Titta efter dessa välsignelser från himlen i din strävan att ”söka denne Jesus om vilken profeterna och apostlarna har skrivit, så att nåden från Gud Fadern och likaså Herren Jesus Kristus och den Helige Anden, som vittnar om dem, må vara och förbli i er för evigt”25. I Jesu Kristi namn, amen.