Generalkonferenser
Kunskap och ljus och sanningens ord
Generalkonferensen i april 2021


Kunskap och ljus och sanningens ord

Jag vittnar om att kunskap och ljus och sanningens ord lyser klart över jorden i dag.

Den vackra sista dagars heliga psalmen ”Folk och nationer, hör himlens röst” fångar omisskänneligt upprymdheten över att evangeliets fullhet går ut över hela världen. I denna psalm sjunger vi:

Folk och nationer, hör himlens röst!

Budet skall nå vart människobröst.

Kunskap och ljus och sanningens ord

finns åter på vår jord.1

Louis F. Mönch, författaren till denna jublande sångtext, var en tysk nyomvänd som skrev den inspirerade texten till psalmen när han bodde i Schweiz under sin verksamhet som heltidsmissionär i Europa.2 Den glädje som kommer av att bevittna återställelsens globala inverkan uttrycks tydligt i följande ord i psalmen:

Mörkret har skingrats. Tystnaden bröts.

Nu i hans kärlek glada vi möts.

Väntan är slut, vi törstar ej mer.

Sanningens ljus vi ser.3

Tack vare att den pågående återställelsen inleddes för lite mer än 200 år sedan strålar nu ”kunskap och ljus och sanningens ord”4 klart över hela jorden. Profeten Joseph fick år 1820 veta det som miljoner människor sedan dess erfarit – att Gud ”ger åt alla villigt och utan att kritisera”.5

Kort efter att kyrkan organiserats i denna sista evangelieutdelning talade Herren till Joseph Smith och visade sin överflödande kärlek till oss med orden:

”Därför kallade jag, Herren, på min tjänare Joseph Smith den yngre och talade till honom från himlen och gav honom befallningar, eftersom jag kände till det elände som skulle drabba jordens invånare …

så att mitt eviga förbund ska kunna upprättas,

så att mitt evangeliums fullhet ska kunna förkunnas av de svaga och ringa till världens ändar och inför kungar och styresmän.”6

Strax efter att denna uppenbarelse hade mottagits började missionärer kallas och sändas till många nationer i världen. Precis som profeten Nephi förutsåg började det återställda evangeliets budskap predikas ”bland alla nationer, släkter, tungomål och folk”7.

”Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga organiserades formellt i en liten timmerstuga i delstaten New York 1830.

Det tog 117 år – ända till 1947 – innan kyrkan hade växt från de första sex medlemmarna till en miljon medlemmar. Missionärer var en del av kyrkan från första början. De tog sig till de amerikanska urinvånarnas områden, till Kanada och år 1837 bortom den nordamerikanska kontinenten till England. Inte långt därefter fanns det missionärer i Europa och så långt bort som i Indien och Stillahavsöarna.

Tvåmiljonerstrecket nåddes endast 16 år senare, år 1963, och tremiljonerstrecket åtta år senare.”8

För att understryka kyrkans snabba tillväxt sa president Russell M. Nelson nyligen: ”I dag går Herrens verk i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga framåt i allt snabbare takt. Kyrkan har en aldrig förut skådad, ojämförlig framtid.”9

Återställelsen av Jesu Kristi evangeliums fullhet, grundandet av Herrens levande kyrka på jorden igen och dess anmärkningsvärda tillväxt sedan dess har gjort prästadömets välsignelser tillgängliga över hela jorden. I heliga förrättningar och förbund som binder oss till Gud och sätter oss på förbundsstigen uppenbaras tydligt ”gudaktighetens kraft”10. När vi deltar i dessa heliga förrättningar för levande och döda samlar vi Israel på båda sidor om slöjan och förbereder jorden för Frälsarens andra ankomst.

I april 1973 reste jag och mina föräldrar från vårt hemland Argentina för att beseglas i templet. Eftersom det inte fanns några tempel i hela Latinamerika på den tiden flög vi närmare 1 000 mil enkel resa för att beseglas i Salt Lake-templet. Även om jag bara var två år gammal då och inte minns hela denna speciella upplevelse, fick tre mycket tydliga bilder från denna resa fäste i mitt sinne, och har funnits kvar sedan dess.

Bild
Utsikt genom ett flygplansfönster

För det första minns jag att jag sattes nära flygplansfönstret och kunde se de vita molnen under oss.

Dessa vackra, ljusa moln lever kvar i mitt minne som gigantiska bomullstussar.

En annan bild som har stannat kvar i minnet är några figurer i en nöjespark i Los Angeles-området som såg lustiga ut. De figurerna är svåra att glömma.

Men mycket viktigare är denna strålande och oförglömliga bild:

Bild
Beseglingsrum i Salt Lake-templet

Jag minns tydligt att jag var i ett heligt rum i Salt Lake-templet där beseglingar av par och familjer utförs för tid och för all evighet. Jag minns det vackra altaret i templet och det klara solskenet som lyste in genom rummets yttre fönster. Jag kände då, och har sedan dess fortsatt att känna, värmen, tryggheten och trösten från evangeliets ljus av sanning och kärlek.

Liknande känslor bekräftades åter i mitt hjärta 20 år senare, när jag inträdde i templet för att än en gång beseglas – den här gången när min fästmö och jag beseglades för tid och för all evighet. Men vid detta tillfälle behövde vi inte resa hundratals mil eftersom Buenos Aires tempel i Argentina hade hunnit byggas och invigas, och det låg bara en kort bilresa från vårt hem.

Bild
Familjen Walker

22 år efter vårt bröllop och vår besegling fick vi välsignelsen att återvända till samma tempel, men den här gången tillsammans med vår vackra dotter, för att beseglas som familj för tid och för all evighet.

När jag har tänkt på dessa mycket heliga stunder i mitt liv har jag överväldigats av djup, varaktig glädje. Jag har känt och känner alltjämt en medkännande himmelsk Faders kärlek, han som känner våra personliga behov och våra hjärtans önskningar.

Om insamlingen av Israel i de sista dagarna säger Herren Jehova: ”Jag ska lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag ska vara deras Gud, och de ska vara mitt folk.”11 Jag känner mig evigt tacksam för att Herrens lag började skrivas i mitt hjärta då jag var mycket ung genom de heliga förrättningarna i hans heliga hus. Så grundläggande det är att veta att han är vår Gud, att vi är hans folk och att oavsett vilka omständigheter vi befinner oss i kan vi, om vi är trofasta och lyder de förbund vi har ingått, bli ”för evigt [omslutna] av hans kärleks armar”12.

Vid kvinnornas möte under generalkonferensen i oktober 2019 sa president Nelson: ”Alla våra ansträngningar att betjäna varandra, förkunna evangeliet, fullkomliggöra de heliga och återlösa de döda strålar samman i det heliga templet.”13

Under samma generalkonferens sa president Nelson: ”Återställelsens kronjuvel är förstås det heliga templet. Dess heliga förrättningar och förbund är avgörande när det gäller att förbereda ett folk som är redo att välkomna Frälsaren vid hans andra ankomst.”14

Den pågående återställelsen har utmärkts av byggandet och invigningen av tempel i ökande takt. När vi samlas på båda sidor om slöjan, när vi gör uppoffringar för att tjäna och ger templet hög prioritet i våra liv, bygger Herren verkligen upp oss – han bygger upp sitt förbundsfolk.

Kristi rena evangelium

lyser klart igenom tid och rum.

Kunskap från höjden når oss idag.

Herre, vårt tack mottag.15

Jag vittnar om att kunskap och ljus och sanningens ord lyser klart över jorden i dag. De ”underbara och förunderliga” ting som förutsades av profeten Jesaja16 och som sågs av Nephi17 äger rum i ökande takt, även i dessa svåra tider. Som Joseph Smith profetiskt förkunnade: ”Sanningens banér har upprests. Ingen gudlös hand kan hindra verkets framgång … tills Guds avsikter har utförts och den store Jehova säger att verket är fullbordat.”18

Bröder och systrar, må vi vara villiga och besluta oss i dag för att engagera oss och våra familjer i att höra himlens röst, rösten av vår Frälsare. Må vi ingå och hålla förbund med Gud, vilket säkert och stadigt placerar oss på stigen som leder tillbaka till hans närhet, och må vi glädjas åt de välsignelser som evangeliets härliga ljus och sanning ger oss. I Jesu Kristi namn, amen.