Generalkonferenser
De kan inte få överhand, vi kan inte falla
Generalkonferensen i april 2021


De kan inte få överhand, vi kan inte falla

Om vi bygger vår grund på Jesus Kristus kan vi inte falla!

Vår käre profet, president Russel M. Nelson, sa under vår senaste generalkonferens: ”Under dessa svåra tider, som aposteln Paulus profeterade om, försöker Satan inte ens längre att dölja sina angrepp mot Guds plan. Ondska främjas i överflöd. Det enda sättet för oss att överleva andligt är därför att vara fast beslutna att låta Gud råda i våra liv, att lära oss höra hans röst och att använda vår energi till att samla Israel.”1

När vi tänker på profetens uppmaning att vi ska lära oss höra Guds röst, är våra hjärtan då beslutsamma eller förhärdade? Låt oss minnas rådet som ges i Jakob 6:6: ”Ja, förhärda inte era hjärtan om ni hör hans röst i dag, för varför skulle ni vilja dö?” Låt oss vara beslutsamma att låta Gud råda i våra liv.

Hur gör vi för att låta Gud och inte motståndaren råda i våra liv? I Läran och förbunden 6:34 läser vi: ”Frukta därför inte, du lilla hjord. Gör gott! Låt jord och helvete förena sig mot er, för om ni är byggda på min klippa kan de inte få överhand.” Det är ett betydelsefullt löfte. Även om jord och helvete kan förena sig mot oss, kan de inte segra om vi låter Gud råda genom att vi grundar våra liv på hans klippa.

När Jesus talade till sina lärjungar undervisade han om en klok man och en dåre, vilket nedtecknats i Matteus kapitel 7 i Nya testamentet. Många av er har hört primärsången ”Den vise och den dumme mannen”2. Om ni har tagit er tid att jämföra de fyra verserna i sången har ni märkt att vers 1 respektive 2 är mycket lika vers 3 respektive 4. Både den vise mannen och den dumme mannen byggde ett hus. De ville ge sin familj ett tryggt och bekvämt hem. De ville leva lyckligt tillsammans som familj, precis som ni och jag. Omständigheterna var desamma: regnet kom, och med det översvämningar. Vi sjunger om det sex gånger när vi sjunger den sången. Den enda skillnaden är att den vise mannen byggde sitt hus på klippan och huset stod kvar, medan den dumme mannen byggde sitt hus på sanden och hans hus sveptes bort. Därför är det verkligen viktigt var vår grund står, och det har en avgörande inverkan på det slutgiltiga och eviga resultatet.

Jag hoppas och ber att vi alla ska finna och hålla oss på den säkra grunden när vi etablerar vårt framtida liv. I Helaman 5:12 får vi denna påminnelse: ”Och kom ihåg, mina söner, kom ihåg att det är på klippan, vår Återlösare, som är Kristus, Guds Son, som ni måste bygga er grundval, så att när djävulen sänder sina mäktiga vindar, ja, sina pilar i virvelvinden, ja, när allt hans hagel och hans mäktiga storm piskar er, ska detta inte ha någon makt att dra er ner till eländets och det oändliga lidandets avgrund, tack vare den klippa som ni är byggda på och som är en säker grundval, och om människorna bygger på denna grundval kan de inte falla.”

Det är löftet från Gud! Om vi bygger vår grund på Jesus Kristus kan vi inte falla! När vi trofast håller ut till änden hjälper Gud oss att bygga våra liv på hans klippa, ”och helvetets portar ska inte få överhand över [oss]” (L&F 10:69). Vi kan kanske inte ändra på allt som ska hända, men vi kan välja hur vi förbereder oss för det som ska komma.

En del av oss tänker kanske: Evangeliet är bra, så vi behöver få in det i livet, kanske en gång i veckan. Att bara gå i kyrkan en gång i veckan räcker inte för att bygga på klippan. Hela livet bör vara fyllt av Jesu Kristi evangelium. Evangeliet är inte en del av vårt liv, utan vårt liv är i själva verket en del av Jesu Kristi evangelium. Tänk på det. Är inte det sant? Vårt jordiska liv är bara en del av hela planen för frälsning och upphöjelse.

Gud är vår himmelske Fader. Han älskar oss alla. Han känner till vår potential mycket mer än vi känner oss själva. Han har inte bara kunskap om detaljerna i våra liv. Gud har kunskap om detaljerna i detaljerna i detaljerna i våra liv.

Jag ber er att följa vår levande profet president Nelsons kloka råd. Som det står i Läran och förbunden 21:5–6:

”För hans ord ska ni ta emot som från min egen mun, med största tålamod och tro.

För om ni gör detta ska helvetets portar inte få överhand över er, ja, och Herren Gud ska skingra mörkrets makter framför er och låta himlarna skälva för er skull och sitt namns förhärligande.”

Av den anledningen kan de inte få överhand, och vi kan inte falla!

Jag vittnar för er att Kristus ska komma igen en andra gång som han gjorde den första gången, men den här gången kommer han i stor härlighet och majestät. Jag hoppas och ber att jag kan vara redo att ta emot honom, vare sig på den här sidan om slöjan eller på den andra sidan. När vi nu firar den här härliga påskhögtiden hoppas jag att jag, genom Jesu Kristi försoning och hans uppståndelses kraft (se Moro. 7:41), kan gå fram till min Skapare och säga ”tack”. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Låt Gud råda”, Liahona, nov. 2020, s. 95.

  2. ”Den vise och den dumme mannen”, Barnens sångbok, s. 132.