Generalkonferenser
Kom ihåg din väg hem
Generalkonferensen i april 2021


Kom ihåg din väg hem

Vi har Jesu Kristi fullkomliga exempel att följa, och färden mot vårt eviga hem är möjlig endast tack vare hans lärdomar, hans liv och hans försoningsoffer.

År 1946 var den unge forskaren Arthur Hasler ute och vandrade längs en bergsbäck i närheten av sitt barndomshem när han var med om en upplevelse som ledde till den viktiga upptäckten av hur fiskar hittar tillbaka till vattendragen där de kläcktes.

När Hasler var på väg uppför ett berg, fortfarande med sitt barndoms favoritvattenfall utom synhåll, dök plötsligt ett minne upp som han hade glömt. Han sa: ”När en svalkande vindil förde med sig dofterna av mossan och aklejan som växte kring den steniga slänten, dök en detaljerad bild av det här vattenfallet och dess omgivning på bergssidan plötsligt upp för min inre syn.”1

De här dofterna väckte liv i hans barndomsminnen och påminde honom om hans hem.

Om dofter kan aktivera sådana minnen för honom, tänkte han att dofter kanske kunde vara lika utlösande för laxar som, efter åratal i öppna havet, återvänder till exakt samma vattendrag som de kläcktes i.

Med utgångspunkt i den här upplevelsen kunde Hasler, tillsammans med andra forskare, visa att laxar minns just de dofter som kan hjälpa dem att navigera hundratals mil för att hitta hem igen från havet.

Den här redogörelsen fick mig att tänka på att något av det allra viktigaste vi kan göra i det här livet är att känna igen och minnas stigen tillbaka till vår himmelske Fader och trofast och glatt hålla ut under färden.

Jag tänkte på fyra påminnelser, som när de ständigt används och tillämpas i våra liv, kan väcka känslor för vårt himmelska hem.

För det första kan vi minnas att vi är barn till Gud

Vi har ett gudomligt arv. Att komma till insikt om att vi är barn till Gud och att han vill att vi ska återvända till hans närhet är ett av de första stegen tillbaka till vårt himmelska hem.

Påminn dig själv om det här arvet. Ta dig regelbundet tid till att boosta ditt andliga immunsystem genom att minnas de välsignelser du har fått av Herren. Lita på de vägvisare du har fått av honom i stället för att helt förlita dig på världen för att mäta ditt personliga värde och för att ta dig fram.

Nyligen besökte jag en nära anhörig efter att hon varit inlagd på sjukhus. Hon berättade för mig att när hon låg i sjukhussängen var allt hon önskade att någon skulle sjunga sången ”Jag är Guds lilla barn” för henne. Denna enda tanke, sa hon, gav henne den frid hon behövde i den stunden av lidande.

Vetskapen om vem du är förändrar det du känner och det du gör.

När du förstår vem du egentligen är blir du bättre förberedd att känna igen och komma ihåg din väg tillbaka till ditt himmelska hem och längta efter att få vara där.

För det andra kan vi komma ihåg grundvalen som skyddar oss

Styrka kommer när vi förblir rättfärdiga, sanna och trofasta mot vår himmelske Fader och Jesus Kristus, även när andra på ett överväldigande sätt bortser från frälsningens bud och principer.2

I Mormons bok lärde Helaman sina söner att komma ihåg att de måste bygga sin grundval på Jesus Kristus för att kunna ha styrkan att stå emot motståndarens frestelser. Satans mäktiga vindar och stormar piskar oss, men de har ingen kraft att dra ner oss om vi sätter vår lit till den pålitligaste av alla – vår Återlösare.3

Jag vet av egen erfarenhet att när vi väljer att höra hans röst och följa honom så får vi hans hjälp. Vi får då ett bredare perspektiv på våra omständigheter och en djupare insikt om livets mening. Vi uppfattar då de andliga maningar som leder oss till vårt himmelska hem.

För det tredje kan vi komma ihåg att vara bedjande

Vi lever i en tid när vi genom ett enda tryck eller ett enda röstkommando kan börja söka efter svar inom nästan alla ämnen bland de enorma mängder data som lagras och organiseras i ett vidsträckt och komplext nätverk av datorer.

Å andra sidan har vi enkelheten i uppmaningen att börja söka svar från himlen. ”Be alltid, och jag ska utgjuta min Ande över dig.” Sedan lovar Herren: ”Och stor ska din välsignelse bli – ja, större än om du skulle få jordens skatter.”4

Gud är fullt medveten om var och en av oss och är redo att lyssna på våra böner. När vi kommer ihåg att be, finner vi hans kärlek som bär upp oss, och ju mer vi ber till vår Fader i himlen i Kristi namn, desto mer tar vi in Frälsaren i vårt liv och desto mer kan vi känna igen den stig som han utstakat till vårt himmelska hem.

För det fjärde kan vi komma ihåg att tjäna andra

I vår strävan att följa Jesus Kristus genom att tjäna och visa vänlighet mot andra gör vi världen till en bättre plats.

Våra handlingar kan vara till avsevärd välsignelse för dem vi har omkring oss och även för oss själva. Kärleksfullt tjänande tillför mening till både givaren och mottagaren.

Underskatta inte den potential du har att utöva gott inflytande på andra, både genom dina tjänande handlingar och genom ditt tjänande exempel.

När vi kärleksfullt tjänar andra leds vi längs vägen till vårt himmelska hem – stigen mot att bli som vår Frälsare.

År 1975 var Arnaldo och Eugenia Teles Grilo och deras barn, till följd av ett inbördeskrig, tvungna att lämna bakom sig sitt hem och allt de hade byggt upp under årtionden av hårt arbete. Tillbaka i sitt hemland Portugal ställdes broder och syster Teles Grilo inför utmaningen att börja om från början. Men många år senare, efter att ha slutit sig till Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, sa de: ”Vi förlorade allt vi hade, men det var bra eftersom det tvingade oss att fundera över vikten av eviga välsignelser.”5

De förlorade sitt jordiska hem, men de fann vägen tillbaka till sitt himmelska hem.

Vad det än är som man måste lämna bakom sig för att följa stigen till sitt himmelska hem, kommer det en dag inte alls att framstå som en uppoffring.

Vi har Jesu Kristi fullkomliga exempel att följa, och färden mot vårt eviga hem är möjlig endast tack vare hans lärdomar, hans liv och hans försoningsoffer – inklusive hans död och härliga uppståndelse.

Jag uppmanar dig att uppleva glädjen av att minnas att vi är barn till Gud och att han så älskade världen att han utgav sin Son6 för att visa oss vägen. Jag uppmanar dig att komma ihåg att vara trofast, att vända ditt liv mot Frälsaren och bygga din grundval på honom. Kom ihåg att vara bedjande på din färd och att tjäna andra längs vägen.

Kära bröder och systrar, den här påskdagen vittnar jag att Jesus Kristus är världens Återlösare och Frälsare. Han är den som kan visa oss till bordet som står dukat med glädje och leda oss på vår resa. Må vi minnas och följa honom hem. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Arthur Davis Hasler, i Gene E. Likens, ”Arthur Davis Hasler: January 5, 1908–March 23, 2001”, i National Academy of Sciences, Biographical Memoirs, vol. 82 (2003), s. 174–175.

  2. Se Mormons bok – Elevens lektionsbok (2009), s. 263–268.

  3. Se Hel. 5:6–12.

  4. L&F 19:38.

  5. Se Don L. Searle, ”Discovering Gospel Riches in Portugal”, Ensign, okt. 1987, s. 15.

  6. Se Joh. 3:16.