Generalkonferenser
Gud mitt ibland oss
Generalkonferensen i april 2021


Gud mitt ibland oss

Gud finns mitt ibland oss – och han är personligen engagerad i våra liv och vägleder aktivt sina barn.

I alla tider har Gud talat genom sina tjänare profeterna.1 Denna morgon har vi haft privilegiet att höra Guds profet tala till hela världen. Vi älskar dig, president Nelson, och jag uppmanar alla överallt att studera och ge akt på dina ord.

Innan jag fyllde tolv år hade vår familj tvingats fly två gånger från vårt hem för att börja om mitt i kaoset, rädslan och osäkerheten som krig och politisk söndring hade orsakat. Det var en orolig tid för mig, men det måste ha varit mycket skrämmande för mina kära föräldrar.

Min mor och far berättade inte mycket om den bördan för oss fyra barn. De bar påfrestningen och lidandet så gott de kunde. Rädslan måste ha varit tryckande, ha slukat deras timmar och dämpat deras hopp.

Denna tid av dysterhet efter andra världskriget satte sina spår i världen. Den satte sina spår i mig.

På den tiden, i mina ensammaste stunders enslighet, undrade jag ofta: Finns det något hopp kvar i världen?

Änglar mitt ibland oss

När jag begrundade den här frågan kom jag att tänka på våra unga amerikanska missionärer som tjänade mitt ibland oss under de där åren. De hade lämnat tryggheten i sina egna hem en halv värld bort och rest till Tyskland – nyligen deras fiende – för att ge gudomligt hopp till vårt folk. De kom inte för att beskylla, läxa upp eller skambelägga. De gav villigt av sina unga liv utan någon tanke på jordisk vinning – de ville bara hjälpa andra att finna den glädje och frid de själva upplevt.

I mina ögon var dessa unga män och kvinnor fullkomliga. De hade säkert brister, men inte i min värld. Jag kommer alltid att tänka på dem som övermänskliga – änglar av ljus och härlighet, förmedlare av barmhärtighet, godhet och sanning.

När världen drunknade i cynism, bitterhet, hat och rädsla, fyllde dessa unga människors exempel och undervisning mig med hopp. Evangeliebudskapet de gav gick långt bortom politik, historia, agg, oförrätter och själviska motiv. Det gav gudomliga svar på viktiga frågor som vi hade under den här svåra tiden.

Budskapet var att Gud levde och brydde sig om oss, även i de där tiderna av tumult, förvirring och kaos. Att han faktiskt visade sig i vår tid för att återupprätta sanning och ljus – sitt evangelium och sin kyrka. Att han återigen talar till profeter, att Gud finns mitt ibland oss – och han är personligen engagerad i våra liv och vägleder aktivt sina barn.

Det är häpnadsväckande vad vi kan lära oss när vi tittar lite närmare på vår himmelske Faders plan för frälsning och upphöjelse – lycksalighetsplanen – för sina barn. När vi känner oss obetydliga, avvisade och bortglömda, lär vi oss att vi kan vara förvissade om att Gud inte har glömt oss. Faktum är att han erbjuder sina barn något ofattbart: att få bli ”Guds arvingar och Kristi medarvingar”2.

Vad betyder det?

Att vi får leva för evigt, ta emot glädjens fullhet3 och har potential att ”ärva troner, riken, furstendömen och makter”4.

Det är så ödmjukande att veta att den här storslagna och gudomliga framtiden är möjlig – inte på grund av vilka vi är, utan på grund av vem Gud är.

Hur kan vi med den vetskapen någonsin klaga eller förbli förbittrade? Hur kan vi någonsin hålla ögonen fästa på marken när kungarnas Kung uppmanar oss att höja oss mot en framtid av gudomlig lycka vi inte ens kan föreställa oss?5

Frälsning mitt ibland oss

Tack vare Guds fullkomliga kärlek till oss och Jesu Kristi eviga offer kan våra synder – både stora och små – utplånas och inte längre bli ihågkomna.6 Vi kan stå inför honom rena, värdiga och heliggjorda.

Mitt hjärta flödar över av tacksamhet för min himmelske Fader. Jag inser att han inte har dömt sina barn till att stappla genom jordelivet utan något hopp om en ljus och evig framtid. Han har gett anvisningar som visar vägen tillbaka till honom. Och i centrum av allt detta står hans älskade Son, Jesus Kristus7, och hans offer för oss.

Frälsarens obegränsade försoning förändrar fullständigt vårt sätt att se på våra överträdelser och ofullkomligheter. I stället för att älta dem och känna oss oförbätterliga eller hopplösa kan vi lära oss av dem och känna oss hoppfulla.8 Genom omvändelsens renande gåva kan vi lämna våra synder bakom oss och komma fram som en ny skapelse.9

Tack vare Jesus Kristus behöver våra misslyckanden inte definiera oss. De kan förfina oss.

I likhet med en musiker som övar skalor kan vi se på våra felsteg, brister och synder som tillfällen till att få större självinsikt, djupare och uppriktigare kärlek till andra, och att förfinas genom omvändelse.

Om vi omvänder oss diskvalificeras vi inte av våra misstag. De är en del av vårt framåtskridande.

Vi är alla spädbarn i jämförelse med de härliga och storslagna varelser vi är avsedda att bli. Ingen dödlig varelse avancerar från att krypa till att gå till att springa utan att ofta snubbla och få bulor och blåmärken. Det är så vi lär oss.

Om vi flitigt fortsätter att öva, alltid strävar efter att hålla Guds bud och ägnar våra ansträngningar åt att omvända oss, hålla ut och tillämpa det vi lär oss, rad på rad, så samlar vi ljus i våra själar.10 Och även om vi inte helt förstår vår fulla potential nu, ”vet vi att när [Frälsaren] uppenbaras” ska vi se hans ansikte i oss och ”får … se honom sådan han är”11.

Vilket härligt löfte!

Ja, det råder tumult i världen. Och ja, vi har svagheter. Men vi behöver inte hänga med huvudet i förtvivlan, för vi kan lita på Gud, vi kan lita på hans Son Jesus Kristus och vi kan ta emot Andens gåva till vägledning på vägen mot ett liv fyllt av glädje och gudomlig lycka.12

Jesus mitt ibland oss

Jag har ofta undrat: Vad skulle Jesus undervisa om och göra om han var mitt ibland oss i dag?

Efter sin uppståndelse infriade Jesus Kristus sitt löfte om att besöka sina ”andra får”13.

Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus talar om ett sådant besök hos folket på den amerikanska kontinenten. Vi har den här värdefulla uppteckningen som ett påtagligt vittne om Frälsarens arbete.

Folket i Mormons bok levde på andra sidan jordklotet. Deras historia, kultur och politiska klimat skilde sig oerhört från det folk som Jesus undervisade under sin jordiska verksamhet. Och ändå undervisade han dem om mycket av detsamma som han hade undervisat om i det heliga landet.

Varför gjorde han det?

Frälsaren undervisar alltid om tidlösa sanningar. De gäller människor i alla åldrar och i alla omständigheter.

Hans budskap var och är ett hoppets och tillhörighetens budskap – ett vittnesbörd om att Gud vår himmelske Fader inte har övergett sina barn.

Att Gud är mitt ibland oss!

För två hundra år sedan återvände Frälsaren till jorden. Tillsammans med Gud Fadern visade han sig för en 14 år gammal Joseph Smith och inledde återställelsen av Jesu Kristi evangelium och kyrka. Från och med den dagen öppnades himlarna och himmelska budbärare steg ner från den odödliga härlighetens salar. Ljus och kunskap strömmade från den celestiala tronen.

Herren Jesus Kristus talade återigen till världen.

Vad sa han?

Till glädje för oss finns många av hans ord upptecknade i Läran och förbunden – tillgängliga för alla i världen som önskar läsa och studera dem. Hur ovärderliga är inte dessa ord för oss i dag!

Och vi ska inte bli förvånade över att finna att Frälsaren återigen undervisar om sitt evangeliums kärnbudskap: ”Du ska älska Herren din Gud av allt ditt hjärta, med all din förmåga, allt ditt förstånd och all din styrka, och i Jesu Kristi namn ska du tjäna honom.”14 Han inspirerar oss att söka Gud15 och leva efter de lärdomar han har uppenbarat för sina tjänare profeterna16.

Han lär oss att älska varandra17 och att vara ”fyllda av kärlek till alla människor”18.

Han ber oss att vara hans händer, att gå omkring och göra gott.19 ”Låt oss inte älska med ord … utan i handling och sanning.”20

Han uppmanar oss att ge akt på hans stora uppdrag till oss: att älska, att dela med oss, att inbjuda alla till hans evangelium och hans kyrka.21

Han befaller oss att bygga heliga tempel och att träda in i dem och tjäna där.22

Han lär oss att bli hans lärjungar – att våra hjärtan inte ska sträva efter personlig makt, rikedom, uppskattning eller ställning. Han lär oss att ”lägga åt sidan det som hör världen till och söka det som hör till en bättre värld”23.

Han manar oss att söka lycka, upplysning, frid, sanning, glädje24 och löftet om odödlighet och evigt liv25.

Låt oss ta detta ett steg vidare. Föreställ dig att Jesus kom till din församling, till din gren eller till ditt hem i dag. Hur skulle det vara?

Han skulle se rakt in i ditt hjärta. Det yttre skulle inte längre vara viktigt. Han skulle känna dig sådan du är. Han skulle känna till ditt hjärtas önskningar.

De saktmodiga och ödmjuka skulle han lyfta upp.

De sjuka skulle han bota.

De som tvivlar skulle han fylla med förtröstan och mod att tro.

Han skulle lära oss att öppna hjärtat för Gud och räcka ut en hand till andra.

Han skulle uppmärksamma och hedra ärlighet, ödmjukhet, integritet, trofasthet, medkänsla och kristlig kärlek.

En blick in i hans ögon och vi skulle aldrig bli desamma igen. Vi skulle bli förändrade för alltid. Förvandlade genom den djupa insikten att Gud verkligen finns mitt ibland oss.

Vad ska vi göra?26

Jag ser tillbaka med vänlighet på den unge man jag var under mina uppväxtår. Om jag kunde gå tillbaka i tiden skulle jag trösta honom och säga åt honom att hålla sig på rätt stig och fortsätta söka. Och jag skulle be honom att bjuda in Jesus Kristus i sitt liv, för Gud finns mitt ibland oss!

Till er, mina kära bröder och systrar, mina kära vänner, och till alla som söker efter svar, sanning och lycka, ger jag samma råd: fortsätt söka i tro och tålamod.27

Be och ni ska få. Bulta och det ska öppnas för er.28 Förtrösta på Herren.29

I vårt dagliga liv är det vår viktigaste uppgift och välsignade möjlighet att få möta Gud.

När vi lägger stoltheten åt sidan och närmar oss hans tron med ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande30 så närmar han sig oss31.

När vi försöker följa Jesus Kristus och gå på lärjungeskapets stig, rad på rad, kommer dagen då vi får uppleva den ofattbara gåvan av att få glädjens fullhet.

Mina kära vänner, er himmelske Fader älskar er med fullkomlig kärlek. Han har bevisat sin kärlek på oändliga sätt, men framför allt genom att ge sin enfödde Son till ett offer och som en gåva till sina barn för att göra det möjligt för oss att återvända till våra himmelska föräldrar.

Jag vittnar om att vår himmelske Fader lever, att Jesus Kristus leder sin kyrka, att president Russell M. Nelson är hans profet.

Jag ger er min kärlek och välsignelse vid denna glädjerika påskhögtid. Öppna era hjärtan för vår Frälsare och Återlösare, oavsett era omständigheter, prövningar, lidanden eller misstag, så kan ni veta att han lever, att han älskar er, och att ni tack vare honom aldrig är ensamma.

Gud finns mitt ibland oss.

Om detta vittnar jag i Jesu Kristi namn, amen.