Generalkonferenser
Gud älskar sina barn
Generalkonferensen i april 2021


Gud älskar sina barn

Jag skulle vilja dela med mig av tre specifika sätt varpå vår himmelske Fader visar sin kärlek till oss, sina barn.

Bröder och systrar, jag gläds med er i Jesu Kristi evangelium. Jag har med mig kärlek från de härdiga medlemmarna i Filippinerna och säger å deras vägnar: Mabuhay!

Den här påskmorgonen vittnar jag om den levande Kristus, att han uppstod från de döda och att hans kärlek till oss och till sin himmelske Fader är ren och evig. I dag vill jag fokusera på den kärlek som vår himmelske Fader och Jesus Kristus har för alla, som är uppenbar i Jesu Kristi försoning. ”Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son” (Joh. 3:16).

När profeten Nephi tillfrågades av en ängel om sin kunskap om Gud, svarade han helt enkelt: ”Jag vet att han älskar sina barn” (se 1 Ne. 11:16–17).

En vers i Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus beskriver kraftfullt Frälsarens fullkomliga kärlek: ”Och världen ska, på grund av sin ondska, akta honom för intet. … Och de slår honom, … de spottar på honom, och han låter det ske på grund av sin kärleksfulla godhet och sitt tålamod med människobarnen” (1 Ne. 19:9). Frälsarens allomfattande kärlek är den motiverande kraften bakom allt han gör. Vi vet att det är samma kärlek som vår himmelske Fader har till oss, eftersom Frälsaren ödmjukt lärde att han och Fadern ”är ett” (se Joh. 10:30; 17:20–23).

Hur ger vi då tillbaka och visar vår tacksamhet för deras allomfattande kärlek? Frälsaren undervisade oss med den här alltomspännande uppmaningen: ”Om ni älskar mig håller ni fast vid mina bud” (Joh. 14:15).

President Dallin H. Oaks har sagt: ”Guds allomfattande och fullkomliga kärlek visar sig i alla hans evangeliums välsignelser, inklusive det faktum att hans rikaste välsignelser reserveras för dem som lyder hans lagar.”1

Jag skulle vilja dela med mig av tre specifika sätt varpå vår himmelske Fader visar sin kärlek till oss, sina barn.

För det första visas hans kärlek i relationerna med Gud och familjen

Våra allra värdefullaste relationer har vi med Fadern och Sonen och med vår familj, eftersom våra band till dem är eviga. Den stora planen för vår lycka är ett underbart uttryck för Guds kärlek till oss. Med ögonen fästa på Guds plan väljer vi villigt att karva bort jord och grus inom oss som stöder själviska begär, och ersätta dem med grundvalar som bygger upp eviga relationer. I den bemärkelsen kan det här kallas ”andlig utgrävning”. När vi utför vår andliga utgrävning måste vi först söka Gud och kalla på honom (se Jer. 29:12–13).

Genom att söka honom och kalla på honom inleder vi processen och skapar rum för att bygga upp och stärka våra eviga relationer. Detta breddar vårt andliga synfält och hjälper oss fokusera på att förändra det vi kan kontrollera, i stället för på rädslor bortom vår kontroll. Genom att studera vår Frälsares liv och verksamhet får vi förmågan att se på andra bekymmer ur ett evigt perspektiv.

Distraktioner kan ibland hindra oss från att uppleva Guds kärlek i våra familjerelationer och aktiviteter. En mamma som kände att prylar höll på att ta över hennes familjerelationer kom på en lösning. Vid middagsbordet och vid andra familjestunder ropar hon bara: ”Lägg ner telefonerna. Låt oss ha facetime!” Hon säger att det här är den nya riktlinjen för deras familj och att det stärker deras relation som familj när de har äkta facetime. Numera upplever de kvalitet i sina Kom och följ mig-diskussioner tillsammans som familj.

För det andra visar han sin kärlek till sina barn genom att kalla profeter

Vår värld i dag genomsyras av ”ordstrid och … åsiktstumult” (JS–H 1:10). Paulus påminner oss om att det finns så många slags röster i världen (se KJV 1 Cor. 14:10). Vilken av alla rösterna ljuder tydligt och meningsfullt genom de långvariga striderna? Det gör Guds profeters, siares och uppenbarares röst.

Jag minns tydligt hur jag, efter att ha opererats 2018 och återvänt till jobbet, befann mig i parkeringshuset vid kyrkans huvudkontor. Plötsligt hörde jag president Russell M. Nelsons röst ropa ”Taniela, Taniela!”. Jag sprang mot honom och han frågade hur jag mådde.

Jag svarade: ”Jag återhämtar mig riktigt bra, president Nelson.”

Han gav mig några råd och en kram. Jag fick verkligen känna hur en profet betjänar ”den enskilde”.

President Nelson har rest till många nationer på jorden. Som jag ser det betjänar han inte bara tusentals, utan han betjänar tusentals ”enskilda”. Genom att göra så delar han med sig av den kärlek Gud har till alla sina barn.

Nyligen var president Nelsons ord en källa till styrka och inspiration för det filippinska folket. Precis som alla världens länder drabbades Filippinerna 2020 allvarligt av covid-19-pandemin, men också av ett vulkanutbrott, jordbävningar, starka tyfoner och förödande översvämningar.

Men, likt en pelare av ljus som strålar genom mörka moln av rädsla, ensamhet och förtvivlan, kom profetens ord. De innefattade uppmaningen till världsomfattande fasta och bön och rådet att gå framåt trots pandemin. Han uppmanade oss att göra våra hem till personliga fristäder av tro. Han uppmanade sista dagars heliga överallt att respektera alla Guds barn och att låta Gud råda i våra liv.2

Lika medryckande var president Nelsons video nyligen med hans vittnesbörd om tacksamhetens kraft, och hans avslutningsbön som genljöd över Filippinerna.3 I provinsen Leyte spelades videon upp på ett ekumeniskt event, och den togs även upp i en prästs predikan. Filippinerna, och resten av världen, har verkligen välsignats med att få känna Guds kärlek genom hans utvalda profets ord.

För det tredje kan tuktan vara ett uttryck för Guds kärlek till sina barn

Ibland visar Gud sin kärlek genom att tukta oss. Det är ett sätt att påminna oss om att han älskar oss och att han vet vilka vi är. Hans utlovade välsignelse av frid är tillgänglig för alla som modigt vandrar på förbundsstigen och är villiga att ta emot tillrättavisningar.

När vi uppfattar tillrättavisningen och är villiga mottagare, blir den en andlig operation. Vem tycker förresten om operationer? Men för dem som behöver dem och är villiga att ta emot dem, kan de rädda liv. Herren tuktar dem han älskar. Det står så i skrifterna (se Hebr. 12:5–11; Hel. 12:3; L&F 1:27; 95:1). Denna tuktan, eller andliga operation, frambringar nödvändiga förändringar i våra liv. Vi inser då, syskon, att den förfinar och renar våra inre kärl.

Joseph Smith, återställelsens profet, blev tuktad. Efter att ha förlorat de 116 sidorna av manuskriptet till Mormons bok blev han både tuktad och visad kärlek av Herren, som sa: ”Du skulle inte ha fruktat människor mer än Gud. … Du [borde] ändå ha varit trofast. … Se, du är Joseph, och du utvaldes. … Kom ihåg: Gud är barmhärtig. Omvänd dig därför” (se L&F 3:7–10).

År 2016, när jag utförde en mission i Little Rock i Arkansas, bad jag broder Cava att lämna ett paket till min äldre syster som bodde på en ö i Fiji. Jag hade inte kunnat förutse hans svar. ”President Wakolo”, jämrade han sig, ”din syster gick bort och begravdes för 10 dagar sedan.” Jag drabbades av självömkan och kände mig också lite upprörd över att min familj inte ens hade underrättat mig.

Nästa dag, när min fru höll på att undervisa missionärerna, genomborrades min själ av den här tanken: ”Taniela, alla de här erfarenheterna är för ditt eget bästa och din utveckling. Du har undervisat och burit ditt vittnesbörd om Jesu Kristi försoning; se nu till att leva i enlighet med det.” Jag påmindes om att ”salig är den människa som Gud tuktar. Förkasta inte den Allsmäktiges fostran” (Job 5:17). Det var en andlig operation för mig, med omedelbart resultat.

Just som jag höll på att begrunda upplevelsen kallades jag att bidra med några avslutande tankar till diskussionen. Bland annat delade jag med mig av de lärdomar jag precis hade fått: 1) Jag hade precis blivit tuktad av den Helige Anden och jag älskade det eftersom jag var den ende som hade hört det; 2) tack vare Frälsarens offer och lösen kommer jag inte längre att se mina svårigheter och prövningar som bedrövelser, utan som mina ”lärotillfällen”, och 3) tack vare hans fullkomliga och syndfria liv kommer jag inte längre att se mina tillkortakommanden och bristande förmågor som svagheter, utan som utvecklingsmöjligheter. Den här upplevelsen hjälpte mig förstå att Gud tuktar oss eftersom han älskar oss.

Avslutningsvis: Vår evige Fader och hans Son Jesus Kristus visar sin kärlek genom att göra det möjligt för oss att ha eviga relationer med dem och våra familjemedlemmar, genom att kalla nutida profeter att undervisa och betjäna oss, och att genom tuktan hjälpa oss lära och växa. ”Gud vare tack för den oförlikneliga gåvan – hans gudomlige Son”4, vår uppståndne Herre, den levande Kristus. I Jesu Kristi namn, amen.