Generalkonferenser
Välkomna framtiden med tro
Generalkonferensen i oktober 2020


Välkomna framtiden med tro

Framtiden blir härlig för dem som är förberedda och som fortsätter att förbereda sig för att vara verktyg i Herrens händer.

Detta har varit en oförglömlig kväll. Mina kära systrar, det är en ära för mig att vara med er. Jag har tänkt på er så ofta under de här senaste månaderna. Ni utgör en styrka på över åtta miljoner. Ni är inte bara många utan har också den andliga kraften att förändra världen. Jag har sett er göra just det under den här pandemin.

En del av er fick plötsligt börja söka efter knappa förnödenheter eller ett nytt jobb. Många har undervisat barn och sett efter grannar. Några har fått välkomna hem missionärer tidigare än väntat, medan andra har förvandlat sina hem till missionärsskolor. Ni har med teknikens hjälp hållit kontakt med släkt och vänner, tjänat dem som känt sig isolerade och studerat Kom och följ mig tillsammans med andra. Ni har hittat nya sätt att göra sabbaten till en fröjd. Och ni har tillverkat munskydd – miljontals munskydd!

Med innerlig medömkan och kärlek känner jag med de många kvinnor runtom i världen som har förlorat nära och kära. Vi gråter med er. Och vi ber för er. Vi lovordar och ber för alla som arbetar outtröttligt på att värna om andras hälsa.

Ni unga kvinnor har också varit enastående. Även om sociala medier har översvämmats av stridigheter har många av er hittat sätt att uppmuntra andra och dela med er av Frälsarens ljus.

Systrar, ni har alla varit absolut hjältemodiga! Jag förundras över er styrka och er tro. Ni har visat att ni under svåra omständigheter modigt fortsätter framåt. Jag älskar er och försäkrar er om att Herren älskar er och ser det storslagna arbete ni utför. Tack! Återigen har ni visat att ni bokstavligen är Israels hopp!

Ni personifierar de förhoppningar som president Gordon B. Hinckley hade för er när han introducerade ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” för 25 år sedan, på Hjälpföreningens allmänna möte i september 1995. 1 Det är talande att han valde att introducera det här viktiga tillkännagivandet för kyrkans systrar. Genom att göra det underströk president Hinckley kvinnornas oersättliga inflytande i Herrens plan.

Så, nu vill jag gärna veta vad ni har lärt er det här året. Har ni kommit närmare Herren eller känns det som om ni är längre bort från honom? Och hur har de aktuella händelserna fått er att känna inför framtiden?

Herren har onekligen talat om vår tid i allvarsamma ordalag. Han har varnat för att ”människor [skulle] tappa andan av skräck” 2 och att till och med de utvalda skulle vara i fara för att bli bedragna. 3 Han sa till profeten Joseph Smith att ”friden [skulle] tas bort från jorden” 4 och att elände skulle drabba mänskligheten. 5

Men Herren har också gett oss en vision av hur anmärkningsvärd den här utdelningen är. Han inspirerade profeten Joseph Smith att förkunna att ”[verket] i dessa sista dagar är oändligt stort. … Dess härlighet trotsar all beskrivning och dess storhet är oöverträfflig.” 6

Men storhet är kanske inte det ord man skulle välja för att beskriva de här senaste månaderna! Hur ska vi förhålla oss till både de dystra profetiorna och de underbara förkunnelserna om vår tid? Herren har sagt till oss med en enkel och ändå slående försäkran: ”Om ni är redo ska ni inte frukta.” 7

Vilket löfte! Det är ett löfte som bokstavligen kan förändra vårt sätt att se på framtiden. Jag hörde nyligen en trosfylld kvinna medge att pandemin tillsammans med en jordbävning i Saltsjödalen hade fått henne att inse att hon inte var så förberedd som hon trodde hon var. När jag frågade henne om hon syftade på sitt matförråd eller sitt vittnesbörd, log hon och svarade: ”Ja!”

Om förberedelse är vår nyckel till att välkomna den här utdelningen och vår framtid med tro, hur kan vi då bäst förbereda oss?

I årtionden har Herrens profeter enträget manat oss att lagra mat, vatten och ekonomiska reserver för tider av nöd. Den nuvarande pandemin har befäst visdomen i den uppmaningen. Jag uppmanar er bestämt att vidta åtgärder för att förbereda er timligt. Men jag är ännu mer angelägen om era andliga och känslomässiga förberedelser.

I det avseendet kan vi lära oss mycket av överbefälhavare Moroni. Som befäl över de nephitiska härarna ställdes han inför motståndsstyrkor som var starkare, talrikare och ondsintare. Så Moroni förberedde sitt folk på tre grundläggande sätt.

För det första hjälpte han dem skapa områden där de skulle vara trygga – ”tillflyktsorter” kallade han dem. 8 För det andra beredde han ”folkets sinnen till att vara trofasta mot Herren sin Gud” 9 . Och för det tredje upphörde han aldrig med att förbereda sitt folk – fysiskt eller andligt. 10 Låt oss reflektera över de här tre principerna.

Princip nummer ett: skapa tillflyktsorter.

Moroni befäste varje nephitisk stad med jordvallar, befästningsverk och murar. 11 När lamaniterna kom emot dem blev de ”mycket förundrade över den visdom med vilken nephiterna hade iordningställt sina tillflyktsorter 12 .

På liknande sätt behöver vi, när strider och larm rasar omkring oss, skapa platser där vi är trygga, både fysiskt och andligt. När era hem blir personliga tillflyktsorter av tro – där Anden bor – blir era hem den främsta försvarslinjen.

På samma sätt utgör Sions stavar ”en tillflykt undan stormen” 13 eftersom de leds av dem som innehar prästadömets nycklar och utövar prästadömets myndighet. När ni fortsätter följa råden från dem som Herren har bemyndigat att vägleda er kommer ni att känna större trygghet.

Templet – Herrens hus – är en trygg plats som inte liknar någon annan. Där begåvas ni systrar med prästadömets kraft genom de heliga prästadömsförbund som ni ingår. 14 Där beseglas era familjer för evigheten. Även det här året, när åtkomsten till våra tempel har begränsats betydligt, har er begåvning gett er ständig åtkomst till Guds kraft i och med att ni har hedrat era förbund med honom.

Enkelt uttryckt är en tillflyktsort varje plats där ni kan känna den Helige Andens närvaro och vägledas av honom. 15 När den Helige Anden är med er kan ni undervisa om sanning, även när den går tvärtemot rådande åsikter. Och ni kan begrunda uppriktiga frågor om evangeliet i en atmosfär som främjar uppenbarelse.

Jag uppmanar er, mina kära systrar, att skapa ett hem som fungerar som tillflyktsort. Och jag förnyar min uppmaning till er att öka er kunskap om prästadömets kraft och om templets förbund och välsignelser. När ni har tillflyktsorter att dra er tillbaka till så hjälper de er att välkomna framtiden med tro.

Princip nummer två: gör ert sinne redo att vara trofast mot Gud.

Vi har igångsatt ett enormt projekt att utöka Salt Lake-templets livslängd och kapacitet.

Bild
Salt Lake-templet under konstruktion

Det finns de som ifrågasatte behovet av att vidta sådana extraordinära åtgärder. Men när Saltsjödalen drabbades av en jordbävning med en styrka på 5,7 tidigare i år, skakade det här ärevördiga templet tillräckligt kraftigt för att trumpeten på statyn av ängeln Moroni skulle ramla ner! 16

Bild
Ängeln Moroni med nerfallen trumpet

Precis som den fysiska grunden för Salt Lake-templet måste vara stark nog att stå emot naturkatastrofer, måste våra andliga grunder vara stadiga. När sedan jordbävningar bildligt talat skakar om våra liv, kan vi stå ”ståndaktiga och orubbliga” tack vare vår tro. 17

Herren har lärt oss hur vi ökar vår tro genom att söka ”lärdom, ja, genom studier och även genom tro” 18 . Vi stärker vår tro på Jesus Kristus genom vår strävan att hålla hans bud och ”alltid minnas honom” 19 . Vidare ökar vår tro varje gång vi utövar tro på honom. Det är det här vi menar med att få lärdom genom tro.

Varje gång vi till exempel har tro till att lyda Guds lagar – även när vi hånas av folkopinionen – eller varje gång vi motstår underhållning eller ideologier som hyllar brytandet av förbund, utövar vi vår tro, vilket i sin tur får vår tro att växa.

Vidare finns det inte mycket som bygger upp tro mer än att regelbundet fördjupa sig i Mormons bok. Ingen annan bok vittnar om Jesus Kristus med sådan kraft och tydlighet. Dess profeter, inspirerade av Herren, såg vår tid och valde ut de lärdomar och sanningar som skulle vara till störst hjälp för oss. Mormons bok är vår överlevnadshandbok för den sista tiden.

Självklart kommer vår främsta trygghet av att vi knyter starka band till vår himmelske Fader och Jesus Kristus! Ett liv utan Gud är fyllt av rädsla. Ett liv med Gud är fyllt av frid. Det är så eftersom de trofasta får andliga välsignelser. Mottagandet av personlig uppenbarelse är en av de största av dessa välsignelser.

Herren har lovat att om vi ber om det kan vi få ”uppenbarelse på uppenbarelse” 20 . Jag lovar er att när ni stärker er förmåga att ta emot uppenbarelse välsignar Herren er med utökad vägledning i livet och med ett ändlöst mått av Andens gåvor.

Princip nummer tre: sluta aldrig förbereda er.

Även när det gick bra för överbefälhavare Moronis folk, fortsatte han att förbereda dem. Han upphörde aldrig med det. Han slog sig aldrig till ro.

Motståndaren upphör aldrig med sina attacker. Så vi får aldrig sluta förbereda oss! Ju mer oberoende vi är – timligt, känslomässigt och andligt – desto mer förberedda är vi för att avvärja Satans ihärdiga anfall.

Kära systrar, ni är skickliga när det gäller att skapa tillflyktsorter för er själva och dem ni älskar. Vidare har ni en gudomlig begåvning som möjliggör för er att bygga tro hos andra på tilltalande sätt. 21 Och ni upphör aldrig med det. Ni har visat det ännu en gång det här året.

Snälla ni, kämpa på! Er uppmärksamhet på att värna om era hem och ingjuta tro i era närståendes hjärtan kommer att skörda belöningar i generationer framöver.

Mina kära systrar, vi har så mycket att se fram emot! Herren har placerat er här och nu eftersom han visste att ni har förmågan att hantera svårigheterna under den senare delen av den här sista tiden. Han visste att ni skulle förstå storheten i hans verk och vara ivriga att hjälpa till med att utföra det.

Jag säger inte att de dagar som ligger framför oss blir lätta, men jag lovar er att framtiden blir härlig för dem som är förberedda och som fortsätter att förbereda sig för att vara verktyg i Herrens händer.

Mina kära systrar, låt oss inte endast uthärda den tid vi befinner oss i. Låt oss välkomna framtiden med tro! Oroliga tider utgör möjligheter för oss att frodas andligen. De är tider då vårt inflytande kan ha mycket större genomslagskraft än i lugnare tider.

Jag lovar er att när vi skapar tillflyktsorter, gör våra sinnen redo att vara trofasta mot Gud och aldrig slutar förbereda oss, välsignar Gud oss. Han ska ”befria oss, ja, han [ska tala] frid till våra själar och [skänka] oss stor tro och [få] oss att hoppas på att vi genom honom [ska] bli befriade”. 22

När ni förbereder er för att välkomna framtiden med tro, blir de här löftena era! Det vittnar jag om, och uttrycker min kärlek till er och mitt förtroende för er, i Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnoter

  1. Se ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, JesuKristiKyrka.org. I det tal som följde på det här tillkännagivandet sa president Gordon B. Hinckley till systrarna: ”Jag är tacksam för den styrka ni har, och för er lojalitet, er tro, er kärlek. Jag är tacksam för den beslutsamhet ni har i era hjärtan att vandra i tro, att hålla buden, att göra det som är rätt alltid och i alla situationer” (”Håll stånd mot världens bedrägerier”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 98).

  2. Luk. 21:26; se även L&F 45:26.

  3. Se Matt. 24:24; JS–H 1:22.

  4. L&F 1:35.

  5. Se L&F 1:17. Aposteln Paulus profeterade och varnade för att ”i de sista dagarna blir det svåra tider”. Det skulle göra vår tid andligt förrädisk. (Se 2 Tim. 3:1–5.)

  6. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 506.

  7. L&F 38:30.

  8. Se Alma 49:5; 50:4.

  9. Alma 48:7.

  10. Se Alma 49–50.

  11. Se Alma 48:8.

  12. Alma 49:5; betoning tillagd.

  13. L&F 115:6.

  14. Se Russell M. Nelson, ”Andliga skatter”, Liahona, nov. 2019, s. 76–79.

  15. Eliza R. Snow lärde att den Helige Anden ”’tillfredsställer och uppfyller det mänskliga hjärtats alla önskningar’ … ’När jag är fylld av denna ande … är min själ tillfredsställd, och jag kan uppriktigt säga att dagens alla oväsentligheter inte alls tycks stå i vägen för mig. … Är det inte vår förmån att leva på ett sådant sätt att vi kan ha detta konstanta flöde in i vår själ?’” (i Döttrar i mitt rike: Hjälpföreningens historia och verksamhet [2011], s. 45–46).

  16. Se Daniel Burke, ”Utah Earthquake Damages Mormon Temple and Knocks Trumpet from Iconic Angel Statue”, 18 mars 2020, cnn.com.

  17. Mosiah 5:15.

  18. L&F 88:118; betoning tillagd.

  19. Moro. 4:3.

  20. L&F 42:61.

  21. Aposteln Paulus antydde att det förhöll sig så när han tillskrev Timoteus mor Eunike och hans mormor Lois hans oförställda tro (se 2 Tim. 1:5).

  22. Alma 58:11.