Generalkonferenser
Låt Gud råda
Generalkonferensen i oktober 2020


Låt Gud råda

Är du villig att låta Gud råda i ditt liv? Är du villig att låta Gud vara det viktigaste inflytandet i ditt liv?

Mina kära bröder och systrar, jag är så tacksam för de underbara budskapen under den här konferensen och för förmånen att tala till er nu.

Under mina drygt 36 år som apostel har läran om Israels insamling fångat min uppmärksamhet.1 Allting som rör den har fängslat mig, även Abrahams, Isaks och Jakobs verksamheter och namn2, deras liv och deras hustrur, förbundet Gud ingick med dem och utökade genom deras släktlinje3, förskingringen av de tolv stammarna samt alla profetior om insamlingen i våra dagar.

Jag har studerat insamlingen, bett om den, mättat mig med varje relaterat skriftställe och bett Herren öka min kunskap.

Så föreställ er min glädje när jag nyligen leddes till en ny insikt. Med hjälp av två hebreiska lärda fick jag veta att en av de hebreiska betydelserna av ordet Israel är ”låt Gud råda”4. Alltså syftar självaste namnet Israel på en person som är villig att låta Gud råda i hans eller hennes liv. Den tanken är fascinerande!

Ordet villig är avgörande för den här tolkningen av Israel.5 Vi har alla vår handlingsfrihet. Vi kan välja att vara en del av Israel eller inte. Vi kan välja att låta Gud råda i våra liv eller inte. Vi kan välja att låta Gud vara det mäktigaste inflytandet i våra liv eller inte.

Låt oss för ett ögonblick tänka på en avgörande vändpunkt i livet för Jakob, Abrahams sonson. Vid platsen som Jakob gav namnet Peniel (som betyder ”Guds ansikte”)6, ställdes Jakob inför en allvarlig utmaning. Hans handlingsfrihet prövades. Genom sin kamp visade Jakob vad som var viktigast för honom. Han visade att han var villig att låta Gud råda i hans liv. Som svar ändrade Gud Jakobs namn till Israel7, som betyder ”låt Gud råda”. Gud lovade sedan Israel att alla välsignelser som hade uttalats över Abrahams huvud också skulle bli hans.8

Tråkigt nog bröt Israels efterkommande sina förbund med Gud. De stenade profeterna och var inte villiga att låta Gud råda i deras liv. Till följd därav skingrades de av Gud till jordens fyra hörn.9 Barmhärtigt nog lovade han senare att samla dem, enligt Jesajas ord: ”Ett kort ögonblick övergav jag dig [Israel], men i stor barmhärtighet vill jag nu samla dig.”10

Med tanke på den hebreiska definitionen av Israel inser vi att Israels insamling får en ny innebörd. Herren samlar dem som är villiga att låta Gud råda i deras liv. Herren samlar dem som väljer att låta Gud vara det mäktigaste inflytandet i deras liv.

I århundraden har profeter förutsagt den här insamlingen11, och den sker just nu! Som en nödvändig upptakt till Herrens andra ankomst är den det viktigaste arbetet i världen!

Denna insamling inför tusenårsriket är en personlig berättelse om allt starkare tro och andligt mod för miljontals människor. Och som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, eller ”Israels förbund i de sista dagarna”12, har vi fått uppdraget att hjälpa Herren med detta viktiga arbete.13

När vi talar om att samla Israel på båda sidorna om slöjan, talar vi förstås om missions-, tempel- och släktforskningsarbete. Vi talar också om att bygga tro och vittnesbörd i hjärtat hos dem som vi lever, arbetar och tjänar med. Varje gång vi gör någonting som hjälper någon – på ena eller andra sidan om slöjan – att ingå och hålla sina förbund med Gud, hjälper vi till att samla Israel.

För inte så länge sedan hade hustrun till ett av våra barnbarn en svår tid andligt sett. Jag ska kalla henne ”Jill”. Trots att Jill fastade, bad och fick prästadömsvälsignelser var hennes far döende. Hon greps av rädsla för att hon skulle förlora både sin pappa och sitt vittnesbörd.

Sent en kväll berättade min fru, syster Wendy Nelson, för mig om Jills situation. Morgonen därpå manades Wendy att tala om för Jill att mitt svar på hennes andliga kamp var ett enda ord! Ordet var myopisk.

Jill erkände senare för Wendy att hon kände sig förkrossad av mitt svar. Hon sa: ”Jag hoppades att morfar skulle utlova ett underverk för pappa. Jag undrade varför det just var ordet myopisk som han kände att han skulle säga.”

När Jills far hade avlidit kom hon hela tiden att tänka på ordet myopisk. Hon öppnade sitt hjärta och insåg på ett ännu djupare plan att myopisk betyder ”närsynt”. Och hennes tankesätt började förändras. Jill sa då: ”Myopisk gjorde att jag stannade upp, tänkte efter och blev helad. Det ordet fyller mig nu med frid. Det påminner mig om att bredda mitt perspektiv och söka det eviga. Det påminner mig om att det finns en gudomlig plan och att pappa fortfarande lever och älskar och vakar över mig. Myopisk har lett mig till Gud.”

Jag är mycket stolt över vårt dyrbara svärbarnbarn. Under denna hjärtslitande tid i Jills liv lär hon sig att ta till sig Guds vilja för hennes pappa, med ett evigt perspektiv på sitt eget liv. Genom att välja att låta Gud råda finner hon frid.

Om vi tillåter det finns det många sätt varpå denna hebreiska tolkning av Israel kan hjälpa oss. Föreställ er hur våra böner för våra missionärer – och för våra egna ansträngningar att samla Israel – kan förändras med den i åtanke. Vi ber ofta att vi och missionärerna ska ledas till dem som är redo att ta emot sanningarna i Jesu Kristi återställda evangelium. Jag undrar, till vilka blir vi ledda när vi vädjar om att hitta dem som är villiga att låta Gud råda i sina liv?

Vi kan bli ledda till någon som aldrig har trott på Gud eller Jesus Kristus men som nu längtar efter att lära sig om dem och deras lycksalighetsplan. Andra är ”födda inom förbundet”14 men har sedan dess vandrat bort från förbundsstigen. De kan nu vara redo att omvända sig, återvända och låta Gud råda. Vi kan vara till hjälp genom att välkomna dem med öppna armar och hjärtan. Och några vi blir ledda till kanske alltid har känt att det var något som fattades i livet. Även de längtar efter den helhet och glädje som kommer till dem som är villiga att låta Gud råda i deras liv.

Evangelienätet som samlar det skingrade Israel är tänjbart. Det finns plats för alla som till fullo tar till sig Jesu Kristi evangelium. Varje nyomvänd blir ett av Guds förbundsbarn15, antingen vid födseln eller genom adoption. Var och en blir fullständig arvtagare till allt Gud har lovat Israels trofasta barn!16

Var och en av oss har gudomlig potential eftersom var och en är ett barn till Gud. Vi är alla lika i hans ögon. Slutsatserna av den här sanningen är djupgående. Bröder och systrar, lyssna noga till det jag nu ska säga. Gud älskar inte en ras mer än en annan. Hans lära om detta ämne är tydlig. Han inbjuder alla att komma till honom, svart som vit, träl som fri, man som kvinna.17

Jag försäkrar er om att er ställning inför Gud inte avgörs av er hudfärg. Nåd eller onåd inför Gud beror på er hängivenhet till Gud och hans bud och inte på er hudfärg.

Det gör mig ont att våra svarta bröder och systrar världen över genomlider smärtan av rasism och fördomar. I dag uppmanar jag våra medlemmar överallt att gå i spetsen för att överge fördomsfulla inställningar eller handlingar. Jag vädjar till er om att förespråka respekt för alla Guds barn.

Frågan till var och en av oss, oavsett ras, är densamma. Är du villig att låta Gud råda i ditt liv? Är du villig att låta Gud vara det viktigaste inflytandet i ditt liv? Vill du låta hans ord, hans bud och hans förbund påverka det du gör varje dag? Vill du låta hans röst få prioritet över alla andra? Är du villig att låta det som han vill att du ska göra få företräde framför alla andra ambitioner? Är du villig att låta din vilja införlivas i hans?18

Betänk hur en sådan villighet kan välsigna dig. Om du är ogift och söker en evig livskamrat kan din önskan att vara ”av Israel” hjälpa dig att bestämma vem du ska dejta och hur.

Om du är gift med en person som har brutit sina förbund gör din villighet att låta Gud råda i ditt liv att dina förbund med Gud förblir intakta. Frälsaren helar ditt brustna hjärta. Himlarna öppnas när du försöker få veta hur du ska gå framåt. Du behöver varken irra eller undra.

Om du har uppriktiga frågor om evangeliet eller kyrkan när du väljer att låta Gud råda så blir du ledd till att hitta och förstå de absoluta, eviga sanningar som vägleder dig i livet och hjälper dig att hålla dig stadigt kvar på förbundsstigen.

När du ställs inför frestelser – även om frestelserna kommer när du är utmattad eller känner dig ensam eller missförstådd – föreställ dig modet du kan uppbåda när du väljer att låta Gud råda i ditt liv och när du vädjar till honom att stärka dig.

När vår största önskan är att låta Gud råda, att vara en del av Israel, blir så många beslut lättare. Så många problem blir icke-problem! Du vet hur du bäst vårdar ditt yttre. Du vet vad du ska titta på och läsa, var du ska tillbringa din tid och med vilka du ska umgås. Du vet vad du vill uppnå. Du vet vilket slags person du verkligen vill bli.

Mina kära bröder och systrar, det krävs både tro och mod för att låta Gud råda. Det krävs ihärdigt, hårt andligt arbete för att omvända sig och lägga av den naturliga människan genom Jesu Kristi försoning.19 Det krävs ständigt, dagligt arbete för att utveckla personliga vanor att studera evangeliet, lära sig mer om vår himmelske Fader och Jesus Kristus, och att söka och följa personlig uppenbarelse.

Under dessa svåra tider, som aposteln Paulus profeterade om20, försöker Satan inte ens längre att dölja sina angrepp mot Guds plan. Ondska främjas i överflöd. Det enda sättet för oss att överleva andligt är därför att vara fast beslutna att låta Gud råda i våra liv, att lära oss höra hans röst och att använda vår energi till att samla Israel.

Så hur känner Gud för de människor som låter Gud råda? Nephi sammanfattade det väl: ”[Herren] älskar dem som vill ha honom till sin Gud. Se, han älskade våra fäder och han slöt förbund med dem, ja, med Abraham, Isak och Jakob. Och han [kommer] ihåg de förbund han [har] slutit.”21

Och vad är Herren villig att göra för Israel? Herren har lovat att han ska ”utkämpa [våra] strider och [våra] barns strider och [våra] barnbarns [strider] … intill tredje och fjärde släktledet”!22

När du studerar skrifterna under de kommande sex månaderna uppmanar jag dig att göra en lista över allt Herren har lovat att han ska göra för Israels förbundsfolk. Jag tror att du blir förvånad! Begrunda dessa löften. Prata om dem med familj och vänner. Lev sedan och se hur dessa löften blir uppfyllda i ditt eget liv.

Mina kära bröder och systrar, när ni väljer att låta Gud råda i era liv får ni uppleva för egen del att Gud är ”en underverkens Gud”23. Som ett folk är vi hans förbundsbarn, och vi ska kallas vid hans namn. Om detta vittnar jag i Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnoter

  1. Jag har talat om Israel i minst 378 av de drygt 800 tal jag har hållit under mina 36 år som apostel.

  2. På hebreiska är Abram ett ädelt namn som betyder ”upphöjd far”. Men när Gud ändrade namnet till Abraham fick namnet ännu större vikt med betydelsen ”far till många”. Abraham skulle verkligen bli ”far till många folk” (se 1 Mos. 17:5; Neh. 9:7).

  3. Herren Gud Jehova ingick ett förbund med Abraham om att världens Frälsare skulle födas genom Abrahams avkomlingar, vissa länder skulle ärvas och alla nationer skulle välsignas genom Abrahams släktlinje (se HFS, ”Abrahams förbund”).

  4. Se Bible Dictionary, ”Israel”.

  5. Ordet Israel förekommer över tusen gånger i skrifterna. Det kan också gälla Jakobs (Israels) familj med tolv söner, samt hans döttrar (se 1 Mos. 35:23–26; 46:7). I dag kan det geografiskt sett gälla en plats på planeten Jorden. Men skriftligt sett gäller det människor som är villiga att låta Gud råda i sina liv.

  6. Se 1 Mos. 32:30; stavas också som Penuel i 1 Mos. 32:31.

  7. Se 1 Mos. 32:28.

  8. Se 1 Mos. 35:11–12.

  9. För ytterligare studier, se HFS,”Israel, Israels förskingring”.

  10. Jes. 54:7.

  11. Se Jes. 11:11–12; 2 Ne. 21:11–12; Mosiah 15:11.

  12. Se Encyclopedia of Mormonism (1992), ”Covenant Israel, Latter-Day”, 1:330–331.

  13. När vi deltar i Israels insamling har Herren ett underbart sätt att beskriva dem som samlas. Han benämner oss kollektivt som sin ”dyrbara egendom” (2 Mos. 19:5; Ps. 135:4; Mal. 3:17), som sina ”ädelstenar” (L&F 101:3) och som ”ett heligt folk” (2 Mos. 19:6; se även 5 Mos. 14:2; 26:18).

  14. Det här uttrycket syftar på just det förbund Gud ingick med Abraham när han sa: ”Genom din avkomma ska alla jordens släkter bli välsignade” (3 Ne. 20:27). ”Född inom förbundet” betyder att innan en person föddes beseglades personens mor och far i templet.

  15. Gud gav ett sådant löfte till Abraham: ”Alla som tar emot detta evangelium ska uppkallas efter ditt namn och ska räknas som dina avkomlingar och ska ställa sig upp och prisa dig som sin fader” (Abr. 2:10; se även Rom. 8:14–17; Gal. 3:26–29).

  16. Varje trofast medlem kan begära att få en patriarkalisk välsignelse. Genom inspiration från den Helige Anden tillkännager patriarken personens släktlinje i Israels hus. Detta tillkännagivande är inte nödvändigtvis ett uttalande om hans eller hennes ras, nationalitet eller genetiska sammansättning. I stället fastställer släktlinjen den av Israels stammar varigenom personen får sina välsignelser.

  17. Se 2 Ne. 26:33.

  18. Se Mosiah 15:7. Att vara en del av Israel är inget för de klenmodiga. För att få alla välsignelser som Gud har i beredskap åt Abrahams avkomlingar kan vi var och en förvänta oss att få en skräddarsydd ”abrahamisk prövning”. Gud prövar oss, som profeten Joseph Smith lärde, genom att ”vrida om själva hjärterötterna”. (Se citat av John Taylor, i Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 229.)

  19. Se Mosiah 3:19.

  20. Se 2 Tim. 3:1–13.

  21. 1 Ne. 17:40; betoning tillagd.

  22. L&F 98:37; se även Ps. 31:23; Jes. 49:25; L&F 105:14.

  23. Morm. 9:11.