Generalkonferenser
Sök Kristus i varje tanke
Generalkonferensen i oktober 2020


Sök Kristus i varje tanke

Kampen mot frestelse kräver en livstid av flit och trofasthet. Men ni ska veta att Herren står redo att hjälpa oss.

I sin profetiska lovsång förkunnade psalmisten:

”HERRE, du rannsakar mig och känner mig.

Om jag sitter eller står vet du det, du förstår mina tankar fjärran ifrån.

Om jag går eller ligger ser du det, med alla mina vägar är du förtrogen.”1

I den här diktens semantiska analogi hyllar psalmisten Herrens gudomliga förmåga att veta allt, för han känner verkligen varenda del av våra själar.2 Eftersom han är medveten om allt som är nödvändigt för oss i det här livet inbjuder Frälsaren oss att söka honom i varje tanke och följa honom av hela vårt hjärta.3 Det ger oss löftet att vi kan vandra i hans ljus och att hans vägledning hindrar mörkrets inflytande i vårt liv.4

För att söka Kristus i varje tanke och följa honom av hela vårt hjärta krävs att vi låter våra sinnen och vår vilja vara samstämmiga med hans.5 I skrifterna kallas den här samstämmigheten att ”stå … fasta i Herren”.6 Det här handlingssättet innebär att vi ständigt lever våra liv i harmoni med Kristi evangelium och dagligen fokuserar på allt som är gott.7 Endast då kan vi uppnå ”Guds frid, som övergår allt förstånd” och som ska ”bevara [våra] hjärtan och … tankar i Kristus Jesus”.8 Frälsaren själv lärde kyrkans äldster i februari 1831: ”Samla detta i era hjärtan och låt evighetens allvar vila över era sinnen.”9

Trots våra ständiga ansträngningar att söka efter Herren kan olämpliga tankar tränga in i våra sinnen. När sådana tankar tillåts och till och med inbjuds att stanna kan de forma vårt hjärtas önskningar och leda till de människor vi blir i det här livet och i slutändan vad vi ärver i evigheten.10 Äldste Neal A. Maxwell lyfte en gång fram den här principen genom att säga: ”Önskningar [avgör] också … skillnaderna i resultaten av vår strävan, och avgör varför ’många är kallade, men få är utvalda’.”11

Våra forntida och nutida profeter har ständigt påmint oss om att motstå frestelse för att undvika att förlora vårt andliga fotfäste och bli förvirrade, desorienterade och desillusionerade i livet.

Bildligt talat är detta att ge efter för frestelse som att närma sig en magnet med ett metallföremål. Magnetens osynliga kraft drar föremålet till sig och håller hårt i det. Magneten tappar bara sin makt över metallföremålet när det placeras långt ifrån den. Så precis som magneten inte kan utöva kraft på ett avlägset metallföremål, mattas frestelse av och förlorar sin makt över våra sinnen och hjärtan, och därmed över våra handlingar, när vi motstår den.

Den här jämförelsen påminner mig om en upplevelse som en mycket trofast medlem delade med sig av för en tid sedan. Hon berättade för mig att när hon vaknade en morgon kom en olämplig tanke som hon aldrig förr hade upplevt plötsligt till hennes sinne. Även om den överraskade henne totalt reagerade hon på situationen på bråkdelen av en sekund genom att till sig själv och till tanken i fråga säga ”Nej!” och ersätta den med något gott för att leda bort sitt sinne från den ovälkomna tanken. Hon sa till mig att när hon utövade sin moraliska handlingsfrihet i rättfärdighet, försvann denna negativa, ofrivilliga tanke genast.

När Moroni uppmanade folket att tro på Kristus och omvända sig, manade han dem att komma till Frälsaren av allt sitt hjärta och avkläda sig all orenhet. Vidare sa Moroni till dem att med orubblig fasthet be till Gud att de inte skulle ge efter för någon frestelse.12 För att tillämpa de här principerna i våra liv krävs mer än att vi bara tror på dem – vi behöver anpassa sinne och hjärta till de här gudomliga principerna. Sådana anpassningar kräver, förutom tillit till Frälsaren, dagliga och oavbrutna personliga ansträngningar eftersom våra jordiska böjelser inte försvinner av sig själva. Kampen mot frestelse kräver en livstid av flit och trofasthet. Men vet att Herren står redo att hjälpa oss i våra personliga ansträngningar och utlovar anmärkningsvärda välsignelser om vi uthärdar till änden.

Under en särskilt svår tid då Joseph Smith och hans medfångar i Libertyfängelset inte hade någon annan frihet än tankefrihet gav Herren dem hjälpsamma råd och ett löfte som också gäller oss alla:

”Låt även ditt inre vara fyllt av kärlek till alla människor och till trons egna, och pryd ständigt dina tankar med dygd. Då ska din självtillit växa sig stark i Guds närhet. …

Den Helige Anden ska vara din ständige ledsagare och din spira en oföränderlig rättfärdighetens och sanningens spira.”13

När vi gör det pryder heliga tankar ständigt våra sinnen och rena önskningar leder oss till rättfärdiga handlingar.

Moroni påminde också sitt folk om att inte låta sig förtäras av sina begär.14 Ordet begär syftar på en intensiv längtan och olämplig önskan efter något.15 Det innefattar alla mörka tankar eller onda önskningar som kan få en individ att fokusera på själviska beteenden eller världsliga ägodelar i stället för att göra gott, vara vänlig, hålla Guds bud och så vidare. Den manifesteras ofta genom själens mest köttsliga känslor. Aposteln Paulus nämnde några av dessa känslor, såsom ”orenhet, orgier … fientlighet, gräl … avund, vredesutbrott … splittringar … illvilja … och annat sådant”.16 Förutom begärets alla ondskefulla aspekter får vi inte glömma att fienden använder det som ett hemligt och bedrägligt vapen mot oss för att fresta oss att göra något som är fel.

Mina älskade bröder och systrar, jag vittnar om att när vi litar på frälsningens klippa, våra själars Frälsare, och följer Moronis råd växer vår förmåga att kontrollera våra tankar avsevärt. Jag kan betyga för er att vår andliga mognad då växer i ökad takt, förändrar våra hjärtan och gör att vi blir mer som Jesus Kristus. Dessutom blir den helige Andens inflytande mer intensivt och varaktigt i våra liv. Fiendens frestelser förlorar då undan för undan sin makt över oss, och det får till följd att vårt liv blir lyckligare, renare och mer helgat.

Till er som av någon anledning faller i frestelse och dröjer er kvar vid orättfärdiga handlingar: Jag försäkrar er om att det finns en väg tillbaka, att det finns hopp i Kristus. För några år sedan hade jag tillfälle att träffa en kär medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga som genomgick en mycket svår period i sitt liv efter att ha begått en större överträdelse. När jag först såg honom kunde jag se sorg i hans ögon, tillsammans med en glimt av hopp i hans uppsyn. Hela hans uttryck reflekterade ett ödmjukt och förändrat hjärta. Han hade varit en hängiven kristen och hade rikligen välsignats av Herren. Men han hade låtit en enda olämplig tanke invadera hans sinne, och det ledde till andra. Allt eftersom han stadigt blev mer och mer tillåtande mot dessa tankar slog de rot i hans sinne och började växa djupt i hans hjärta. Till slut handlade han efter dessa ovärdiga önskningar, vilket ledde till att han fattade beslut som gick emot allt som var dyrbarast i hans liv. Han sa till mig att om han från första början inte hade gett plats åt den där dåraktiga tanken skulle han inte ha blivit sårbar och mottaglig för fiendens frestelser – frestelser som hade medfört sådan olycka i hans liv, åtminstone under en period.

Som tur var kom han, liksom den förlorade sonen i liknelsen i Lukasevangeliet, till besinning och vaknade upp ur denna mardröm.17 Han förnyade sin tillit till Herren och kände uppriktig ånger, och hade en önskan att så småningom återvända till Herrens fålla. Den dagen kände vi båda Frälsarens återlösande kärlek till oss. I slutet av vår korta pratstund var vi båda överväldigade av känslor, och än i dag kommer jag ihåg den strålande glädjen i hans uppsyn när han lämnade mitt kontor.

Mina kära vänner, när vi står emot de små frestelserna, som ofta kommer oväntat i våra liv, är vi bättre utrustade för att undvika allvarliga överträdelser. Som president Spencer W. Kimball sa: ”Man faller sällan i djup överträdelse utan att först ha gett efter för de mindre synderna som öppnar dörren för de större. … En välskött åker [fylls inte] plötsligt … av ogräs.”18

Medan Frälsaren Jesus Kristus förberedde sig för att utföra sin gudomliga mission på jorden var han ett exempel på vikten av att ständigt motstå allt som kan hindra oss från att förverkliga vårt eviga syfte. Efter flera fruktlösa attacker från fienden, som försökte avleda honom från hans mission, avvisade Frälsaren djävulen genom att säga: ”Gå bort, Satan! … Då lämnade djävulen honom, och änglar kom fram och betjänade honom.”19

Kan ni föreställa er, mina bröder och systrar, vad som skulle hända om vi skulle hämta kraft och mod hos Frälsaren och säga ”nej” och ”gå bort” till odygdiga tankar så fort de dök upp i sinnet? Hur skulle det påverka våra hjärtans önskningar? Hur skulle våra handlingar till följd av det hålla oss nära Frälsaren och tillåta den Helige Andens fortsatta inflytande i vårt liv? Jag vet att vi genom att följa Jesu exempel undviker många tragedier och ej önskvärda beteenden som kan skapa problem och konflikter i familjen, negativa känslor och tendenser, leda till orättvisor och övergrepp, träldom under onda beroenden och allt annat som går emot Herrens bud.

I sitt historiska och gripande tal från april i år gav vår käre profet, president Russell M. Nelson, ett löfte om att alla som är villiga att ”höra honom” – höra Jesus Kristus – och lyda hans bud ”välsignas med ytterligare kraft att hantera frestelser, svårigheter och svagheter” och att vår kapacitet att känna glädje kommer att öka, även under den ökande nuvarande turbulensen.20

Jag vittnar för er om att de löften som givits av vår käre profet är löften från Frälsaren själv. Jag uppmanar oss alla att ”höra honom” i varje tanke och följa honom av hela vårt hjärta så att vi kan uppnå styrkan och modet att säga ”nej” och ”gå bort” till alla de saker som kan leda till olycka i vårt liv. Om vi gör det lovar jag att Herren sänder ett rikare mått av sin Helige Ande att stärka och trösta oss, och vi kan bli individer efter Herrens eget hjärta.21

Jag bär mitt vittnesbörd om att Jesus Kristus lever och att vi genom honom kan vinna seger över fiendens onda inflytanden och bli värdiga ett liv i evighet med Herren hos vår älskade Fader i himlen. Jag vittnar om dessa sanningar med all min kärlek för er och för vår underbare Frälsare, vilkens namn jag lovar, ärar och prisar för evigt. Jag säger detta i Jesu Kristi heliga namn, amen.