Generalkonferenser
Välkomstbudskap
Generalkonferensen i april 2021


Välkomstbudskap

Välkomna till generalkonferensen och till förmånen att få höra Herrens röst.

Kära bröder och systrar och vänner över hela världen, jag vill personligen välkomna er till denna generalkonferens. Vi samlas som en stor global familj med en önskan att dyrka vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Tack för att ni är med oss!

Det senaste året har varit ett som går till historien. Det råder ingen tvekan om att vi var och en har lärt oss något som vi inte visste tidigare. Några lärdomar som jag sedan tidigare kände till har inristats i mitt hjärta på nya och instruktiva sätt.

Till exempel så vet jag med säkerhet att Herren leder denna kyrkas angelägenheter. Han sa: ”Jag ska visa [er] att jag kan utföra mitt eget verk.”1

Ofta har mina rådgivare och jag genom tårfyllda ögon sett när han har medlat i ytterst svåra omständigheter efter att vi har gjort vårt bästa och inte kunde göra mera. Vi är verkligen helt förundrade.

Jag förstår också bättre nu vad han menade när han sa: ”Se, jag ska påskynda mitt verk i dess tid.”2 Om och om igen har jag glatt mig när han har väglett och verkställt påskyndandet av sitt verk – även under en global pandemi.

Mina kära bröder och systrar, kyrkans styrka ligger i dess medlemmars ansträngningar och ständigt växande vittnesbörd. Vittnesbörd odlas bäst i hemmet. Under det senaste året har många av er avsevärt ökat evangeliestudierna i era hem. Jag tackar er, och era barn kommer att tacka er.

Det enorma projektet att renovera Salt Lake-templet fortsätter. Från mitt kontor kan jag på nära håll se arbetet som äger rum på tempelområdet.

Bild
Renoveringsarbete på tempelområdet

När jag har sett arbetare gräva upp gamla trädrötter, rör, elledningar och en läckande fontän har jag tänkt på behovet vi var och en har av att med Frälsarens hjälp ta bort gammalt skräp i våra liv.

Jesu Kristi evangelium är ett omvändelsens evangelium.3 Tack vare Frälsarens försoning ger hans evangelium en inbjudan att fortsätta förändras, växa och bli renare. Det är ett evangelium av hopp, helande och utveckling. Därför är evangeliet ett budskap om glädje! Våra andar gläds åt varje litet steg vi tar framåt.

En del av Israels insamling, och en mycket viktig del, är vårt åläggande att som folk vara värdiga och villiga att hjälpa till med att förbereda världen för Herrens andra ankomst.

När vi lyssnar till budskapen, som noggrant har förberetts av våra ledare under ledning av den Helige Anden, uppmanar jag er att be om att få veta vilket skräp ni ska ta bort från livet så att ni kan bli mer värdiga.

Jag älskar er, mina kära bröder och systrar, och jag vittnar om att vår himmelske Fader och hans älskade Son känner och älskar er individuellt. De står redo att hjälpa er i varje steg ni tar framåt. Välkomna till generalkonferensen och till förmånen att få höra Herrens röst. I Jesu Kristi namn, amen.