Generalkonferenser
Underverken i Jesu Kristi evangelium
Generalkonferensen i oktober 2021


Underverken i Jesu Kristi evangelium

Jag vet att hans evangelium kan ge oss hopp, frid och glädje, inte bara nu, utan det kommer också att välsigna oräkneliga andra i framtida generationer.

Mabuhay! Jag har med mig kärlek och varma leenden från de underbara heliga i Filippinerna. I år är det 60 år sedan de första missionärerna kom till Filippinernas öar. I dag finns det 23 missioner och över 800 000 medlemmar i kyrkan i 123 stavar. Sju tempel är nu i verksamhet, håller på att byggas eller har tillkännagetts. Det är verkligen ett underverk. Vi bevittnar uppfyllandet av profetian i 2 Nephi 10:21: ”Stora är Herrens löften till dem som är på havets öar.”

Bild
President Hinckley i Filippinerna

Det här underverket uppfyller också profetian som uttalades i en bön av dåvarande äldste Gordon B. Hinckley i Manila 1961. I denna bön sa äldste Hinckley: ”Vi nedkallar dina välsignelser över folket i detta land, att de ska vara vänskapliga och gästfria och vänliga och älskvärda mot dem som kommer hit och att många, ja, Herre, vi ber att det ska vara [många,] många tusen som tar emot det här budskapet och välsignas av det. Vill du välsigna dem med mottagliga sinnen och förstående hjärtan, och med tro till att ta emot, och med mod att efterleva, evangeliets principer” (invigningsbön på American War Memorial Cemetery, Filippinerna, 28 april 1961).

Bild
Familjen Revillo

Förutom de många, många tusen trofasta sista dagars heliga har evangeliets underverk också fört med sig positiva förändringar till landet och dess folk. Jag är ett levande vittne om det. Jag var sex år gammal när mina föräldrar anslöt sig till kyrkan på den sydliga ön Mindanao. Då fanns det bara en mission i hela landet och inga stavar. Jag är evigt tacksam för mina föräldrars mod och åtagande att följa Frälsaren. Jag hedrar dem och alla kyrkans pionjärer i Filippinerna. De lade grunden för att kommande generationer skulle kunna välsignas.

Kung Benjamin i Mormons bok sa: ”Och dessutom önskar jag att ni betänker deras välsignade och lyckliga tillstånd som håller Guds bud. För se, de är välsignade i allt, både timligt och andligt” (Mosiah 2:41).

När vi lever efter och åtlyder evangeliets principer och förrättningar välsignas, förändras och omvänds vi till att bli mer som Jesus Kristus. Det var så evangeliet förändrade och välsignade de filippinska heliga, även min familj. Evangeliet är verkligen vägen till ett lyckligt och rikt liv.

Evangeliets första princip är tro på Herren Jesus Kristus. Många filippinare har en naturlig tro på Gud. Det är lätt för oss att lita på Jesus Kristus och att veta att vi kan få svar på våra böner.

Bild
Familjen Obedoza

Familjen Obedoza är ett utmärkt exempel på det. Broder Obedoza var min grenspresident när jag var ung man. Broder och syster Obedozas högsta önskan var att beseglas som familj i Manila tempel. De bodde i General Santos City, 160 mil från Manila. För en familj på nio personer verkade resan till templet omöjlig. Men liksom köpmannen som gick och sålde allt han hade för att köpa en mycket dyrbar pärla (se Matteus 13:45–46), bestämde sig det här paret för att sälja sitt hus för att betala för resan. Syster Obedoza var orolig eftersom de inte skulle ha något hem att återvända till. Men broder Obedoza försäkrade henne om att Herren skulle sörja för dem.

De beseglades som familj för tid och all evighet i templet 1985. I templet fann de ojämförlig glädje – deras dyrbara pärla. Och precis som broder Obedoza sagt sörjde Herren för dem. När de återvände hem från Manila erbjöd vänliga bekanta dem husrum, och de skaffade sig så småningom ett eget hem. Herren tar hand om dem som visar sin tro på honom.

Evangeliets andra princip är omvändelse. Omvändelse innebär att vi vänder oss bort från synd och vänder oss till Gud för att få förlåtelse. Det är en förändring i sinnet och hjärtat. Som president Russell M. Nelson har lärt innebär det att ”göra och bli lite bättre varje dag” (Russell M. Nelson, ”Vi kan göra bättre och bli bättre”, Liahona, maj 2019, s. 67).

Omvändelse är väldigt lik tvål. Som ung kemiingenjör arbetade jag på en tvålfabrik i Filippinerna. Jag lärde mig hur man tillverkar tvål och hur den fungerar. När man blandar oljor med en alkalisk bas och lägger till antibakteriella ämnen skapas en kraftfull substans som kan eliminera bakterier och virus. Liksom tvål är omvändelse en rengörande substans. Den ger oss möjlighet att göra oss av med våra orenheter och vårt gamla skräp så att vi är värdiga att vara med Gud, eftersom ”inget orent kan ärva himmelriket” (Alma 11:37).

Genom omvändelse kan vi använda oss av Jesu Kristi rengörande och helgande kraft. Den är en nyckeldel i omvändelseprocessen. Det var det som hände anti-nephi-lehiterna i Mormons bok. De var lamaniter som blev så fullständigt omvända att de aldrig avföll (se Alma 23:6–8). De grävde ner sina krigsvapen och tog aldrig upp dem igen. De dog hellre än att bryta det förbundet. Och de bevisade det. Vi vet att deras offer framkallade underverk – tusentals som stred emot dem kastade ifrån sig sina vapen och omvände sig. Åratal senare skyddades deras söner, som vi känner som de mäktiga unga krigarna, i strid mot otroliga odds!

Bild
Äldste Revillos far

Min familj och många filippinska heliga har genomgått en liknande omvändelseprocess. När vi tog emot Jesu Kristi evangelium och anslöt oss till kyrkan ändrade vi våra vägar och vår kultur så att de kom i samklang med evangeliet. Vi fick släppa taget om felaktiga traditioner. Jag såg detta hos min far när han fick kunskap om evangeliet och omvände sig. Han var storrökare, men han kastade bort sina cigaretter och har aldrig mer rört en. Tack vare hans beslut att förändra sig har fyra generationer efter honom välsignats.

Bild
Generationer av familjen Revillo

Omvändelse leder oss till att ingå och hålla förbund genom heliga förrättningar. Frälsningens och upphöjelsens första förrättning är dop genom nedsänkning till syndernas förlåtelse. Dopet låter oss ta emot den Helige Andens gåva och ingå ett förbund med Herren. Vi kan förnya det här dopförbundet varje vecka när vi tar sakramentet. Det är också ett underverk!

Bröder och systrar, jag uppmanar er att ta in detta underverk i era liv. Kom till Jesus Kristus och välj att utöva er tro på honom, omvänd er, och ingå och håll de förbund som finns i frälsningens och upphöjelsens förrättningar. Det gör att ni kan gå i ok med Jesus Kristus och ta emot gudaktighetens kraft och välsignelser (se Läran och förbunden 84:20).

Jag vittnar om att Jesus Kristus är verklig och att han lever och älskar var och en av oss. Jag vet att hans evangelium kan ge oss hopp, frid och glädje, inte bara nu, utan det kommer också att välsigna oräkneliga andra i framtida generationer. Det är anledningen till de filippinska heligas vackra och varma leenden. Det är evangeliets och Kristi läras underverk. Jag vittnar om detta i Jesu Kristi heliga namn, amen.