Generalkonferenser
”Älskar du mig mer än de andra?”
Generalkonferensen i oktober 2021


”Älskar du mig mer än de andra?”

Vad kan du göra i ditt liv för att visa att du älskar Herren mest?

I november 2019 besökte jag och min vän det heliga landet. Medan vi var där gick vi igenom och studerade skriftställen om Jesu Kristi liv. En morgon stod vi på den nordvästra stranden av Galileiska sjön på en plats där Jesus kan ha mött sina lärjungar efter sin uppståndelse.

Efter Jesu uppståndelse, som vi läser i Johannes kapitel 21, fiskade Petrus och de andra lärjungarna hela natten utan framgång.1 På morgonen såg de en man stående på stranden som sa till dem att kasta sitt nät på andra sidan om båten. Till deras häpnad fylldes nätet som genom ett underverk.2

De insåg genast att mannen var Herren och de sprang fram för att hälsa på honom.

Medan de drog nätet som var fullt av fisk in till stranden sa Jesus: ”Kom och ät.”3 Johannes berättar att ”när de hade ätit sade Jesus till Simon Petrus: ’Simon, Johannes son, älskar du mig mer än de andra?’”4

Medan jag stod på samma strand insåg jag att Frälsarens fråga var en av de viktigaste frågorna han en dag kunde ställa till mig. Jag kunde nästan höra hans röst fråga: ”Russell, älskar du mig mer än de andra?”

Undrar du vad Jesus syftade på när han frågade Petrus: ”Älskar du mig mer än de andra?”

Om vi relaterar den här frågan till oss själva i vår tid kan Herren fråga om hur upptagna vi är och om de många positiva och negativa inflytanden som tävlar om vår uppmärksamhet och tid. Han kanske frågar var och en av oss om vi älskar honom mer än den här världens ting. Det här kanske är en fråga om vad vi egentligen värderar i livet, vem vi följer och hur vi ser på våra relationer med familjemedlemmar och vår nästa. Eller han kanske frågar efter vad som verkligen ger oss lycka och glädje.

Ger den här världens ting oss den glädje, lycka och frid som Frälsaren erbjöd sina lärjungar och som han erbjuder oss? Bara han kan ge oss verklig glädje, lycka och frid när vi älskar honom och följer hans lärdomar.

Hur skulle vi besvara frågan ”älskar du mig mer än de andra”?

När vi upptäcker en mer fullständig innebörd av den här frågan kan vi bli bättre familjemedlemmar, medmänniskor, medborgare, medlemmar i kyrkan och söner och döttrar till Gud.

Jag har vid min ålder deltagit i många begravningar. Jag är säker på att många av er har märkt det jag har märkt. När en talare högtidlighåller en avliden familjemedlem eller vän så är det ovanligt att det talas om storleken på personens hem, antalet bilar eller saldot på bankkontot. Man pratar vanligtvis inte om inlägg på sociala medier. På de flesta begravningar som jag varit på fokuserar man på de närståendes relationer, tjänande, livserfarenheter och upplevelser och kärleken till Jesus Kristus.

Missförstå mig inte. Jag säger inte att det är fel att ha ett fint hem eller en fin bil eller att det är fel att använda sociala medier. Det jag säger är att de sakerna i slutänden inte spelar så stor roll jämfört med kärleken till Frälsaren.

När vi älskar och följer honom har vi tro på honom. Vi omvänder oss. Vi följer hans exempel och döper oss och tar emot den Helige Anden. Vi håller ut till änden och stannar kvar på förbundsstigen. Vi förlåter familjemedlemmar och vår nästa genom att släppa taget om eventuellt agg. Vi strävar uppriktigt efter att hålla Guds bud. Vi strävar efter att vara lydiga. Vi ingår och håller förbund. Vi hedrar våra fäder och mödrar. Vi tillbakavisar världens negativa inflytanden. Vi förbereder oss för hans andra ankomst.

I ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” läser vi: ”[Jesus ska] en dag … återvända till jorden. … Han ska regera som konungarnas Konung och som herrarnas Herre, och varje knä ska böjas och varje tunga ska prisa och dyrka honom. Var och en av oss kommer att stå inför Gud för att dömas efter sina gärningar och sitt hjärtas önskningar.”5

Som en av apostlarna som undertecknade dokumentet ”Den levande Kristus” kan jag säga att kunskapen om att Jesus ”är världens ljus, liv och hopp”6 ger mig en större önskan att älska honom mer varje dag.

Jag vittnar om att vår himmelske Fader och Jesus Kristus lever. Jag vittnar om att de älskar oss. Skrifterna lär oss: ”Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv.”7 Skrifterna lär oss också att Jesus ”så älskade världen att han gav sitt eget liv, för att alla som tror ska kunna bli Guds söner [och döttrar].”8

Vår himmelske Fader älskade oss så mycket att han förberedde sin frälsningsplan med en Frälsare som den centrala figuren. Och Jesus älskade oss så mycket att när vår himmelske Fader i föruttillvaron frågade: ”Vem ska jag sända?” svarade Jesus, som var den förstfödda av alla Faderns andebarn: ”Här är jag, sänd mig.”9 Han sa till Fadern: ”Fader, ske din vilja, och äran vare din för evigt.”10 Jesus erbjöd sig att vara vår Frälsare och Återlösare så att vi skulle kunna bli som dem och återvända till deras närhet.

Dessa två skriftställen lär också att vi behöver tro för att kunna återvända till deras närhet. Vi behöver tro på Jesus och Guds lycksalighetsplan. Att tro är att älska och följa vår Frälsare och hålla buden, även under prövningar och svårigheter.

Dagens värld är instabil. Det finns besvikelser, meningsskiljaktigheter, bedrövelser och distraktioner.

President Dallin H. Oaks sa följande 2017: ”Dessa tider är prövande och fyllda med stor oro: krig och rykten om krig, möjliga epidemier av smittsamma sjukdomar, torka, översvämningar och global uppvärmning.”11

Vi kan inte förlora vår kärlek till och hopp om Jesus, även om vi står inför till synes överväldigande prövningar. Vår himmelske Fader och Jesus kommer aldrig att glömma oss. De älskar oss.

I oktober förra året undervisade president Russell M. Nelson oss om vikten av att sätta vår himmelske Fader och Jesus Kristus främst i våra liv. President Nelson sa att en innebörd av ordet Israel är att ”låta Gud råda”.12

Han ställde var och en av oss dessa frågor: ”Är du villig att låta Gud råda i ditt liv? Är du villig att låta Gud vara det viktigaste inflytandet i ditt liv? Vill du låta hans ord, hans bud och hans förbund påverka det du gör varje dag? Vill du låta hans röst få prioritet över alla andra? Är du villig att låta det som han vill att du ska göra få företräde framför alla andra ambitioner? Är du villig att låta din vilja införlivas i hans?”13

Vi måste alltid komma ihåg att vår sanna lycka beror på vår relation med Gud, med Jesus Kristus och med varandra.

Ett sätt att visa vår kärlek är att tillsammans med familj, vänner och grannar göra något litet för att bli bättre på att tjäna varandra. Bidra med sådant som gör den här världen till en bättre plats.

Vad kan du göra i ditt liv för att visa att du älskar Herren mest?

När vi fokuserar på att älska vår nästa som han älskar dem, börjar vi verkligen älska dem runtom oss.14

Jag frågar igen, hur skulle du besvara Frälsarens fråga: ”Älskar du mig mer än de andra?”

När du begrundar den frågan liksom jag har gjort ber jag att du ska svara som Petrus gjorde för så länge sedan: ”Ja, Herre. Du vet att jag har dig kär”15 och sedan visa det genom att älska och tjäna Gud och alla omkring dig.

Jag vittnar om att vi är välsignade som har Jesu Kristi evangelium att leda oss i hur vi ska leva och behandla varandra. I honom upptäcker vi att varje dotter och son till Gud är mycket dyrbar för honom.

Jag vittnar om att Jesus Kristus är vår älskade Frälsare. Han är Guds enfödde Son. Och jag bär detta vittnesbörd ödmjukt i Jesu Kristi namn, amen.