Generalkonferenser
Fördjupad omvändelse till Jesus Kristus
Generalkonferensen i oktober 2021


Fördjupad omvändelse till Jesus Kristus

Skrifterna och vår kunskap om Gud är gåvor – gåvor som vi alltför ofta tar för givna. Låt oss värdesätta dessa välsignelser.

Tack så mycket, äldste Nielson, för ditt vackra budskap. Vi behövde det.

Mina kära bröder och systrar, president Russell M. Nelson har nyligen lärt oss: ”Att göra något väl kräver ansträngning. Att bli en sann Jesu Kristi lärjunge är inget undantag. Att öka sin tro och lita på honom kräver ansträngningar.” Bland de rekommendationer han gav oss för att stärka vår tro på Jesus Kristus är att vi blir engagerade elever, att vi fördjupar oss i skrifterna för att bättre förstå Kristi mission och verksamhet. (Se ”Kristus har uppstått – tro på honom förflyttar berg”, Liahona, maj 2021, s. 103.)

Vi lär oss i Mormons bok att skrifterna var en viktig del av Lehis familj – så viktig att Nephi och hans bröder återvände till Jerusalem för att hämta plåtarna av mässing (se 1 Nephi 3–4).

Skrifterna uppenbarar Guds vilja för oss, på samma sätt som Liahona gjorde för Nephi och hans far. Efter att Nephis båge brustit behövde han veta vart han skulle gå för att skaffa mat. Hans far Lehi tittade på Liahona och såg det som stod skrivet. Nephi såg att visarna fungerade enligt den tro, flit och uppmärksamhet som gavs dem. Han såg också skrift som var lätt att läsa och som gav dem insikt om Herrens vägar. Han blev medveten om att Herren åstadkommer stora ting med små medel. Han var lydig mot de anvisningar som gavs av Liahona. Han gick upp på berget och skaffade mat till sin familj, som hade lidit så mycket av bristen på föda (se 1 Nephi 16:23–31).

Det verkar som om Nephi hängivet studerade skrifterna. Vi läser att Nephi gladde sig åt skrifterna, begrundade dem i sitt hjärta och skrev dem till sina barns lärdom och nytta (se 2 Nephi 4:15–16).

President Russell M. Nelson har sagt:

”Om vi ’strävar framåt, mättar [oss] med Kristi ord och håller ut intill änden, … ska [vi] få evigt liv’ [2 Nephi 31:20].

Att mätta sig innebär mer än att smaka. Att mätta sig innebär att njuta av dem. Vi njuter av skrifterna genom att glatt och nyfiket studera dem och sedan följa dem trofast. När vi mättar oss med Kristi ord skrivs de på ’tavlor av kött, i [våra] hjärtan’ [2 Kor. 3:3]. De blir en väsentlig del av vår natur” (se ”Lev enligt skrifternas vägledning”, Liahona, jan. 2001, s. 21).

Vilka är några av de saker vi gör om våra själar gläds åt skrifterna?

Vår önskan att vara en del av Israels insamling på båda sidor om slöjan blir starkare. Det blir normalt och naturligt för oss att inbjuda familj och vänner att lyssna på missionärerna. Vi blir värdiga och vi har en giltig tempelrekommendation för att kunna besöka templet så ofta som möjligt. Vi arbetar på att hitta, förbereda och skicka in våra förfäders namn till templet. Vi är trofasta i att hålla sabbatsdagen helig och gå i kyrkan varje söndag för att förnya våra förbund med Herren genom att värdigt ta del av sakramentet. Vi stannar kvar på förbundsstigen och lever av varje ord som utgår från Guds mun (se Läran och förbunden 84:44).

Vad innebär det för er att glädja sig åt det som hör Herren till?

Att glädjas åt skrifterna är mer än att hungra och törsta efter kunskap. Nephi upplevde stor glädje i sitt liv. Men han upplevde också svårigheter och sorg (se 2 Nephi 4:12–13). ”Dock”, sa han, ”vet jag vem jag har anförtrott mig åt” (2 Nephi 4:19). När vi studerar skrifterna kan vi bättre förstå Guds plan för frälsning och upphöjelse, och vi kan lita på de löften som han har gett oss i skrifterna såväl som i nutida profeters löften och välsignelser.

Bild
David och Goliat

En eftermiddag blev min fru och jag hembjudna till en vän. Deras sjuårige son David hade aldrig hört bibelberättelsen om David och Goliat, och han ville höra den. När jag började berätta blev han rörd av hur David, med sin tro och i Israels Guds namn, sårade och dödade filistén med en slunga och en sten, utan att ha något svärd i handen (se 1 Samuelsboken 17).

Han tittade på mig med sina enorma mörka ögon och frågade mig bestämt: ”Vem är Gud?” Jag förklarade för honom att Gud är vår himmelske Fader och att vi lär oss om honom i skrifterna.

Då frågade han mig: ”Vad är skrifterna?” Jag sa att skrifterna är Guds ord och att han i dem kunde hitta vackra berättelser som skulle hjälpa honom att lära känna Gud bättre. Jag bad hans mor att använda den bibel hon hade i sitt hem och att hon inte skulle låta David somna utan att läsa hela berättelsen för honom. Han lyssnade förtjust på den. Skrifterna och vår kunskap om Gud är gåvor – gåvor som vi alltför ofta tar för givna. Låt oss värdesätta dessa välsignelser.

När jag som ung man verkade som missionär lade jag märke till att många människors liv förändrades när vi undervisade med skrifterna. Jag blev medveten om kraften i dem och hur de kan förändra våra liv. Varje person vi undervisade om det återställda evangeliet var en unik individ med olika behov. De heliga skrifterna – ja, profetiorna skrivna av de heliga profeterna – fick dem att tro på Herren och omvända sig, och förändrade deras hjärtan.

Skrifterna fyllde dem med glädje när de fick inspiration, vägledning, tröst, styrka och svar på sina behov. Många av dem bestämde sig för att göra förändringar i sina liv och de började hålla Guds bud.

Nephi uppmanar oss att glädja oss åt Kristi ord, eftersom Kristi ord ska tillkännage för oss allt vi bör göra (se 2 Nephi 32:3).

Bild
Skriftstudier i familjen

Jag uppmanar er att ha en permanent plan för era skriftstudier. Kom och följ mig är en utmärkt resurs vi har för att undervisa och lära oss om evangeliet, fördjupa vår omvändelse till Jesus Kristus och hjälpa oss att bli som han. När vi studerar evangeliet söker vi inte bara ny information; vi försöker snarare bli ”en ny skapelse” (2 Korintierbrevet 5:17).

Den Helige Anden leder oss mot sanningen och vittnar för oss om sanningen (se Johannes 16:13). Han upplyser vårt sinne och förnyar vår förståelse och rör vid våra hjärtan genom Guds uppenbarelse, som är källan till all sanning. Den Helige Anden renar våra hjärtan. Han väcker i oss en önskan att leva efter sanningen, och han viskar till oss hur vi kan göra det. ”Den helige Ande … ska lära er allt” (Johannes 14:26).

Om de ord han uppenbarade för profeten Joseph Smith sa vår Frälsare:

”Dessa ord är inte av människor eller av någon människa, utan av mig. …

För det är min röst som talar dem till er, för de är givna till er genom min Ande. …

Därför kan ni vittna om att ni har hört min röst och känner till mina ord” (Läran och förbunden 18:34–36).

Vi bör söka den helige Andens sällskap. Det här målet bör styra våra beslut och vägleda våra tankar och handlingar. Vi måste söka efter allt som inbjuder Andens inflytande och förkasta allt som avviker från detta inflytande.

Jag vittnar om att Jesus Kristus är vår himmelske Faders älskade Son. Jag älskar min Frälsare. Jag är tacksam för hans skrifter och för hans levande profeter. President Nelson är hans profet. I Jesu Kristi namn, amen.