Generalkonferenser
I förberedelse inför Kristi andra ankomst
Generalkonferensen i oktober 2021


I förberedelse inför Kristi andra ankomst

Mer än någonsin krävs det att vi konfronterar verkligheten att vi kommer allt närmare Jesu Kristi andra ankomst.

Mormons bok berättar att sex år innan Jesus Kristus föddes profeterade Samuel, en rättfärdig lamanit, för nephiterna – som vid det laget till största delen hade blivit avfälliga1 – om de tecken som skulle åtfölja vår Frälsares födelse. Tragiskt nog förkastade de flesta nephiterna dessa tecken eftersom det inte var ”rimligt att någon sådan varelse som en Kristus [skulle] komma”2.

Tyvärr var det enligt skrifterna många av judarna som på samma sätt inte kunde acceptera att en man vid namn Jesus, från den föga uppskattade provinsen Galiléen, verkligen var den efterlängtade Messias.3 Jesus, som verkligen hade kommit för att uppfylla de hebreiska profeternas många profetior, förkastades och till och med korsfästes eftersom judarna, som profeten Jakob i Mormons bok lärde, ”riktade sina blickar bortom målet”. Därför vittnade Jakob om att ”Gud har tagit det som var tydligt ifrån dem och överlämnat till dem mycket som de inte kan förstå, eftersom de önskade det. Och eftersom de önskade det har Gud gjort det, så att de kan snubbla.”4

Hur märkligt det än kan tyckas så verkar ingen undervisning, inget mirakel och inte ens en himmelsk ängel, som Laman och Lemuel fick se5, ha den överbevisande kraft som krävs för att övertyga vissa individer att ändra sin kurs, sitt synsätt eller sin tro på att något är sant. Detta gäller särskilt när lärdomar eller underverk inte stämmer överens med en persons förutfattade idéer, önskningar eller tankar.

Jämför för ett ögonblick följande två skriftställen, det första från aposteln Paulus som talar om de sista dagarna och beskriver människans vägar, och det andra från profeten Alma som visar hur Gud utför sitt verk bland människorna. Först från Paulus:

”Du ska veta att i de sista dagarna blir det svåra tider.

Människorna kommer att vara egenkära, pengakära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa,

kärlekslösa, oförsonliga, skvallriga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda,

falska, hänsynslösa och högmodiga. De kommer att älska njutning mer än Gud, …

och … ständigt [bli] undervisade men aldrig lyckas komma till insikt om sanningen.”6

Och nu från Alma, som formulerar en grundläggande princip i Jesu Kristi evangelium: ”Nu tror du kanske att detta är dåraktigt av mig, men se, jag säger dig att med små och enkla medel uträttas mycket stort, och små ting bringar många gånger de visa på skam.”7

Vi lever i en modern värld, fylld av stor kunskap och många förunderliga förmågor. Ändå kamouflerar dessa saker alltför ofta den ostadiga grund som de är byggda på. Följaktligen leder de inte till verklig sanning och vidare till Gud och kraften att ta emot uppenbarelse, förvärva andlig kunskap och utveckla en tro på Jesus Kristus som leder till frälsning.8

Vi blir ordentligt påminda om Herrens ord till Tomas och de andra apostlarna på kvällen inför hans försoningsoffer: ”Jesus sade till honom: ’Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.’”9

Av dem som har ögon till att se, öron till att höra och hjärtan till att känna krävs det mer än någonsin att de konfronterar verkligheten att vi kommer allt närmare Jesu Kristi andra ankomst. Det är sant att stora svårigheter ännu väntar dem som befinner sig på jorden vid hans återkomst, men i det avseendet behöver de trofasta inte frukta.

Nu citerar jag för ett ögonblick kyrkans Gospel Topics under rubriken ”Second Coming of Jesus Christ”:

”När Frälsaren kommer tillbaka kommer han i makt och härlighet för att ta jorden i besittning som sitt rike. Hans andra ankomst markerar början på tusenårsriket.

Kristi andra ankomst blir en fruktansvärd och sorglig tid för de orättfärdiga, men den blir en tid av frid för de rättfärdiga. Herren förkunnade:

’För de som är visa och har tagit emot sanningen samt tagit den Helige Anden till sin vägledare och inte har låtit sig bedragas – sannerligen säger jag er: De ska inte huggas ner och kastas i elden, utan de ska uthärda den dagen.

Och jorden ska ges till dem som en arvedel, och de ska föröka sig och växa sig starka, och deras barn ska växa upp utan synd till frälsning.

För Herren ska vara mitt ibland dem, och hans härlighet ska vara över dem och han ska vara deras kung och deras lagstiftare.’ (Läran och förbunden 45:57–59).”10

I vår förberedelse inför Jesu Kristi andra ankomst ger jag de trofasta ett viktigt och tröstande budskap från den gammaltestamentlige profeten Amos: ”För Herren GUD gör ingenting utan att uppenbara sin hemlighet för sina tjänare profeterna.”11

I samma anda har Herrens profet för världen i dag, president Russell M. Nelson, nyligen gett oss följande inspirerande vägledning: ”Jesu Kristi evangelium är ett omvändelsens evangelium. Tack vare Frälsarens försoning ger hans evangelium en inbjudan att fortsätta förändras, växa och bli renare. Det är ett evangelium av hopp, helande och utveckling. Därför är evangeliet ett budskap om glädje! Våra andar gläds åt varje litet steg vi tar framåt.”12

Jag vittnar förbehållslöst om och intygar att Gud är verklig liksom de underverk som sker i vardagen för oräkneliga människor från livets alla samhällsskikt. Det är sant att många heliga upplevelser sällan omtalas, delvis på grund av deras gudomliga ursprung och därav risken att förlöjligas av vissa som inte vet bättre.

I detta avseende påminner Moroni, den siste av Mormons boks profeter, oss:

”Och vidare talar jag till er som förnekar Guds uppenbarelser och säger att de har upphört, att det varken finns uppenbarelser eller profetior eller gåvor eller helbrägdagörelse eller tungomålstalande och uttydning av tungomål.

Se, jag säger er att den som förnekar dessa ting känner inte Kristi evangelium. Ja, han har inte läst skrifterna, och om han har det förstår han dem inte.

För läser vi inte att Gud är densamme i går, i dag och i evighet, och att det hos honom inte finns vare sig förvandling eller en skugga av förändring?”13

Jag avslutar mitt tal med en verkligt inspirerande profetisk förkunnelse från profeten Joseph Smith, som gavs mot slutet av hans verksamhet när han såg fram emot Jesu Kristi andra ankomst: ”Ska vi inte fortsätta i denna stora sak? Gå framåt och inte bakåt! Mod, bröder [och, vill jag lägga till, systrar], och framåt, framåt till seger! Låt era hjärtan glädjas och vara mycket glada.”14 Om detta vittnar även jag i Jesu Kristi namn, amen.