Generalkonferenser
Möta våra andliga orkaner genom att tro på Kristus
Generalkonferensen i oktober 2021


Möta våra andliga orkaner genom att tro på Kristus

Vi möter våra andliga orkaner bäst genom att tro på Kristus och hålla hans bud.

Under de senaste sex åren har min käresta Ann och jag bott i Texas nära mexikanska golfen, där några av de största orkanerna har drabbat USA och lämnat efter sig ofattbar förstörelse och även förlust av liv. Sorgligt nog har de senaste månaderna inte varit främmande för sådana förödande händelser. Vår kärlek och våra böner gäller alla som påverkats på något sätt. År 2017 upplevde vi personligen orkanen Harvey, som resulterade i rekordstora regnmängder på upp till 1 500 mm.

Naturens lagar styr bildandet av orkaner. Havets temperatur måste ligga på minst 27 grader Celsius ända ner till 50 meter under havsytan. När vinden möter det varma havsvattnet får den vattnet att förångas och stiga till atmosfären, där det kondenseras. Då bildas moln och vindar formar dem i ett spiralmönster över havsytan.

Bild
Orkan

Orkaner är kolossala i storlek. De når över 15 000 meter eller mer upp i atmosfären och är minst 20 mil breda. Intressant nog börjar orkaner, när de möter land, att försvagas eftersom de inte längre är ovanför de varma vatten som krävs för att ge näring åt deras styrka.1

Ni kanske aldrig möter en förödande fysisk orkan. Men var och en av oss har mött och kommer att möta andliga orkaner som hotar vår frid och prövar vår tro. I dagens värld verkar de öka både i frekvens och intensitet. Tack och lov har Herren gett oss ett säkert sätt att med glädje övervinna dem. Genom att leva enligt Jesu Kristi evangelium är vi försäkrade om att ”när mörker och stormväder råda, som hotande störa vår ro, i hoppet dock solsken vi skåda”.2

President Russell M. Nelson har sagt:

”Heliga kan vara glada under alla omständigheter. … Vi kan känna glädje även om vi har en dålig dag, en dålig vecka eller till och med ett dåligt år! …

Glädjen vi känner har väldigt lite att göra med våra omständigheter och allt att göra med vårt fokus.

När vårt fokus i livet är på … Jesus Kristus och hans evangelium, kan vi känna glädje vad som än händer – eller inte händer – i livet.”3

Precis som naturlagarna styr fysiska orkaner, styr andliga lagar hur vi känner glädje under våra andliga orkaner. Glädjen eller bedrövelsen vi känner när vi möter livets stormar hänger på de lagar Gud har upprättat. President Nelson har sagt: ”De kallas bud, men de är lika sanna som aerodynamikens lag, tyngdlagen [och] den lag som styr hjärtslagen.”

President Nelson fortsatte: ”Det blir en tämligen enkel formel: Om du vill vara lycklig, håll buden.”4

Tvivel är fiende till tro och glädje. Precis som varmt havsvatten utgör orkanernas grogrund, är tvivel grogrund för andliga orkaner. Liksom tro är ett val, är också tvivel det. När vi väljer att tvivla väljer vi att påverkas och ger motståndaren makt, vilket gör oss svaga och sårbara.5

Satan försöker leda oss till tvivlets grogrund. Han försöker förhärda våra hjärtan så att vi inte ska tro.6 Denna tvivlets grogrund kan verka inbjudande eftersom dess vatten, som verkar fridfulla och varma, inte kräver att vi ska ”leva av varje ord som utgår från Guds mun”7. I sådana vatten frestar Satan oss att släppa på vår andliga vaksamhet. Denna brist på uppmärksamhet kan leda till en brist på andlig övertygelse, där man ”varken [är] kall eller varm”8. Om vi inte är förankrade vid Kristus leder tvivel och dess lockelser oss bort till apatin, där vi varken finner underverk, varaktig lycka eller ro för våra själar.9

Precis som orkaner försvagas över land ersätts tvivel med tro när vi bygger vår grund på Jesus Kristus. Då kan vi se andliga orkaner i rätt perspektiv, och vår förmåga att övervinna dem förstoras. Då ”när djävulen sänder sina mäktiga vindar, ja, sina pilar i virvelvinden … ska detta inte ha någon makt att dra [oss] ner till eländets och det oändliga lidandets avgrund, tack vare den klippa som [vi] är byggda på och som är en säker grundval”.10

President Nelson har sagt:

”Tro på Jesus Kristus är grunden för all tro och det som leder till gudomlig kraft. …

Herren kräver inte fullkomlig tro för att ge oss tillgång till hans fullkomliga kraft. Men han ber oss dock att tro.”11

Sedan generalkonferensen i april har min familj och jag sökt att stärka vår tro på Jesus Kristus och hans försoning för att hjälpa oss att ”vända [våra] utmaningar till oförliknelig utveckling och möjligheter”12.

Vårt barnbarn Ruby har välsignats med en stark, handlingskraftig vilja. När hon föddes satt hennes matstrupe inte ihop med magsäcken. Redan som spädbarn mötte Ruby, med sina föräldrars hjälp, denna prövning med ovanlig beslutsamhet. Ruby är nu fem år gammal. Även om hon fortfarande är mycket ung är hon ett kraftfullt föredöme när det gäller att inte låta hennes omständigheter bestämma hennes lycka. Hon är alltid glad.

I maj i våras mötte Ruby ytterligare en orkan i sitt liv med tro. Hon föddes också med en ofullständigt utvecklad hand som behövde rekonstruktiv kirurgi. Innan den här ganska komplicerade operationen träffade vi henne och gav henne en teckning som vackert visar ett barns hand som varmt håller Frälsarens hand. När vi frågade om hon var nervös svarade hon: ”Nej, jag är glad!”

Bild
Ruby med tavla på Frälsaren

Sedan frågade vi: ”Ruby, hur kommer det sig?”

Ruby svarade tillitsfullt: ”Eftersom jag vet att Jesus håller mig i handen.”

Rubys återhämtning har varit mirakulös och hon fortsätter att vara glad. Vad ett barns rena tro står i motsats till den tvivlets dårskap som ofta frestar oss när vi blir äldre!13 Men vi kan alla bli som små barn och välja att sätta vår otro åt sidan. Det är ett enkelt val.

En engagerad far vädjade innerligt till Frälsaren och sa: ”Om du kan, så … hjälp oss!”14

Då sa Jesus till honom:

”’Om du kan? Allt är möjligt för den som tror.’

Genast ropade barnets far: ’Jag tror. Hjälp min otro!’”15

Den här ödmjuke fadern valde vist att lita på sin tro på Kristus snarare än på sitt tvivel. President Nelson har sagt: ”Bara din otro kan hindra Gud från att välsigna dig med underverk till att flytta bergen i ditt liv.”16

Hur nåderik är inte vår Gud som lägger ribban för oss på trosnivån, och inte på kunskapsnivån!

Alma lär:

”Välsignad är den som tror på Guds ord.”17

”[För] Gud är barmhärtig mot alla som tror på hans namn. Därför vill han i första hand att ni ska tro.”18

Ja, i första hand vill Gud att vi tror på honom.

Vi möter våra andliga orkaner bäst genom att tro på Kristus och hålla hans bud. Vår tro och lydnad länkar oss till kraft bortom vår egen att övervinna ”vad som än händer – eller inte händer – i livet”19. Ja, Gud välsignar oss omedelbart när vi tror och lyder.20 Faktiskt så förändras vårt tillstånd med tiden till lycka och ”vi blir levandegjorda i Kristus” när vi utövar vår tro på honom och håller hans bud.21

Bröder och systrar, må vi i dag välja att inte ”tvivla … utan tro”22. ”Den rätta vägen är att tro på Kristus.”23 Han har inristat oss på sina handflator.24 Han är vår Frälsare och Återlösare som står precis vid vår dörr och knackar.25 I Jesu Kristi namn, amen.