Generalkonferenser
Ta dig tid för Herren
Generalkonferensen i oktober 2021


Ta dig tid för Herren

Jag vädjar till dig i dag att motarbeta världens lockelser genom att ta dig tid för Herren i ditt liv – varenda dag.

Mina kära bröder och systrar, i två dagar har vi fått god undervisning av Herrens tjänare som flitigt har sökt att få veta vad han vill att de ska säga.

Vi har fått förmaningar för de kommande sex månaderna. Nu är frågan: Hur kommer vi att förändras på grund av det vi hört och känt?

Pandemin har visat hur snabbt livet kan förändras, ibland genom omständigheter bortom vår kontroll. Det finns dock många saker som vi kan kontrollera. Vi bestämmer själva hur vi prioriterar och avgör hur vi ska använda vår energi, vår tid och våra medel. Vi bestämmer hur vi ska behandla varandra. Vi väljer vilka vi ska vända oss till för frid och vägledning.

Världens röster och påtryckningar är fängslande och talrika. Men alltför många röster är lömska, förföriska och kan locka oss bort från förbundsstigen. För att du ska slippa den oundvikliga bedrövelse som följer, vädjar jag till dig i dag att motarbeta världens lockelser genom att ta dig tid för Herren i ditt liv – varenda dag.

Om större delen av den information du får kommer från sociala eller andra medier, avtar din förmåga att höra Andens viskningar. Om du inte också söker Herren genom dagliga böner och evangeliestudier, blir du mer mottaglig för filosofier som kan vara fascinerande men som inte är sanna. Även heliga som i övrigt är trofasta kan ledas in på sidospår av den fasta rytmen i Babylons band.

Mina bröder och systrar, jag vädjar till er att ta er tid för Herren! Gör er egen andliga grund fast och tålig nog att motstå tidens tand genom att göra det som får den Helige Anden att alltid vara med er.

Underskatta aldrig den djupa sanningen att ”Anden säger sanningen … om tingen som de verkligen är och om tingen som de verkligen kommer att vara”.1 ”[Han] visar … er allt vad ni bör göra.”2

Inget inbjuder Anden mer än ett stadigt fokus på Jesus Kristus. Tala om Kristus, gläd er i Kristus, mätta er med Kristi ord och sträva framåt med ståndaktighet i Kristus.3 Gör sabbaten till en fröjd i er tillbedjan av honom, ta del av sakramentet och håll hans dag helig.4

Som jag betonade i morse: Jag ber er att ta er tid för Herren i hans heliga hus. Inget stärker er andliga grund så som tempeltjänst och tillbedjan i templet.

Vi tackar alla som arbetar på våra nya tempel. De byggs över hela världen. I dag har jag glädjen att tillkännage våra planer på att uppföra fler tempel på eller i närheten av följande platser: Gaoxiong, Taiwan; Tacloban, Filippinerna; Monrovia, Liberia; Kananga, Demokratiska republiken Kongo; Antananarivo, Madagaskar; Culiacán, Mexiko; Vitória, Brasilien; La Paz, Bolivia; Santiago Väst, Chile; Fort Worth, Texas, USA; Cody, Wyoming, USA; Rexburg Nord, Idaho, USA; Heber Valley, Utah, USA samt ombyggnad av Provo tempel i Utah, USA efter att Orems tempel i Utah, USA har invigts.

Jag älskar er, kära bröder och systrar. Herren känner er och älskar er. Han är er Frälsare och Återlösare. Han styr och leder sin kyrka. Han vägleder dig i ditt personliga liv om du tar dig tid för honom i ditt liv – varenda dag.

Må Gud vara med er tills vi möts igen, är min bön i Jesu Kristi heliga namn, amen.