Generalkonferenser
Med Guds kraft i stor härlighet
Generalkonferensen i oktober 2021


Med Guds kraft i stor härlighet

(1 Nephi 14:14)

När vi hedrar förbunden beväpnas vi med rättfärdighet och Guds kraft i stor härlighet.

Jag ber att den Helige Anden ska upplysa och uppbygga oss alla när vi tillsammans begrundar frälsningens och upphöjelsens förunderliga verk i tidernas fullbordans utdelning.

Moronis första besök hos Joseph Smith

Ungefär tre år efter den första synen, kvällen den 21 september 1823, bad den unge Joseph Smith om förlåtelse för sina synder och om att få veta sin ställning och sitt förhållande till Gud.1 En person uppenbarade sig vid hans säng, kallade Joseph vid namn och förkunnade att ”han var en budbärare sänd från Guds närhet … och att hans namn var Moroni”. Han förklarade ”att Gud hade ett verk för [Joseph] att utföra”2 och gav honom sedan instruktioner angående Mormons boks framkomst. Det är värt att lägga märke till att Mormons bok var ett av de första ämnen Moroni tog upp i sitt budskap.

Mormons bok är ännu ett testamente om Jesus Kristus och det stora omvändelseverktyget i de sista dagarna. Vårt syfte med att dela med oss av evangeliet är att inbjuda alla att komma till Jesus Kristus3, ta emot det återställda evangeliets välsignelser och hålla ut intill slutet genom tro på Frälsaren4. Att hjälpa enskilda att uppleva en mäktig förändring i hjärtat5 och förena sig med Herren genom heliga förbund och förrättningar är de grundläggande orsakerna till att vi predikar evangeliet.

När Moroni berättade om Mormons bok för Joseph Smith inleddes frälsningens och upphöjelsens verk för enskilda på den här sidan om slöjan i tidernas fullbordans utdelning.

När han fortsatte sina instruktioner till Joseph citerade sedan Moroni ur Malakis bok i Gamla testamentet, men med en liten avvikelse från ordalydelsen i King James Version:

”Se, jag ska uppenbara prästadömet för er genom profeten Elias hand, innan Herrens stora och fruktansvärda dag kommer. …

Och han ska inplanta i barnens hjärtan de löften som gavs till fäderna, och barnens hjärtan ska vända sig till sina fäder. Om det inte vore så, skulle hela jorden bli fullständigt ödelagd vid hans ankomst.”6

Vårt syfte med att bygga tempel är att göra tillgängliga de heliga platser där heliga förbund och förrättningar som är nödvändiga för den mänskliga familjens frälsning och upphöjelse kan administreras, både för de levande och för de döda. När Moroni undervisade Joseph Smith om Elias avgörande roll och om prästadömets myndighet utvidgade han frälsningens och upphöjelsens verk på den här sidan om slöjan och inledde, i vår tidsutdelning, arbetet för de döda på andra sidan om slöjan.

Sammanfattningsvis etablerade Moronis undervisning i september 1823 om Mormons bok och Elias mission den doktrinära grunden för frälsningens och upphöjelsens verk på båda sidor om slöjan.

Profeten Joseph Smiths lärdomar

Det Joseph Smith lärde sig av Moroni hade inflytande på varje del av hans verksamhet. Till exempel: under en högtidlig församling i Kirtlands tempel den 6 april 1837 förklarade profeten Joseph Smith: ”Efter allt som sagts är [vår] största och viktigaste plikt att predika evangeliet.”7

Nästan exakt sju år senare, den 7 april 1844, höll Joseph Smith en predikan som i dag är känd som King Follett-talet. I det talet sa han: ”Det största ansvar som Gud har ålagt oss i denna värld är att söka våra döda.”8

Men hur kan både att predika evangeliet och att söka våra döda samtidigt vara den absolut största plikten och ansvaret Gud har ålagt oss? Jag tror att profeten Joseph Smith i både dessa uttalande betonade den grundläggande sanningen att förbund som ingåtts genom bemyndigade prästadömsförrättningar kan förena oss med Herren Jesus Kristus och utgör den oumbärliga kärnan i frälsningens och upphöjelsens verk på båda sidor om slöjan.

Missionsarbete och tempeltjänst och släktforskning kompletterar varandra och är sammanhängande aspekter av ett enda stort verk som fokuserar på de heliga förbund och förrättningar som gör det möjligt för oss att ta emot gudaktighetens kraft i våra liv och, i slutändan, att återvända till vår himmelske Faders närhet. På så sätt kan profetens två uttalanden, som vid första anblick verkar motsäga varandra, faktiskt betona fokuspunkten för det här stora verket i de sista dagarna.

Förenade med Frälsaren genom förbund och förrättningar

Frälsaren sa:

”Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar,

för mitt ok är milt och min börda är lätt.”9

Vi tar på oss Frälsarens ok när vi lär oss om, värdigt tar emot och hedrar heliga förbund och förrättningar. Vi är fast förankrade vid och med Frälsaren när vi troget minns och gör vårt bästa för att leva enligt de förpliktelser vi tagit på oss. Och detta band till honom är källan till andlig styrka under varje period i våra liv.

Herrens förbundsfolk

Jag uppmanar er att tänka på de välsignelser som utlovats till Jesu Kristi lärjungar som håller sina förbund. Till exempel: Nephi ”såg Guds Lamms kyrka [i de sista dagarna], och dess medlemmar var få. … Guds heliga fanns över hela jordens yta. Och deras besittningar … var små.”10

Och han ”såg att Guds Lamms kraft föll över de heliga i Lammets kyrka och över Herrens förbundsfolk, … och de var beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft i stor härlighet”.11

Uttrycket ” beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft i stor härlighet” är inte bara en trevlig tanke eller ett exempel på vackert språk i skrifterna. Snarare är dessa välsignelser klart synliga i de liv som oräkneliga sista dagars lärjungar till Herren lever.

Mina uppdrag som medlem i de tolv tar mig över hela världen. Och jag har haft förmånen att få träffa och lära mig minnesvärda lärdomar av många av er. Jag vittnar om att Herrens förbundsfolk i dag verkligen är beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft i stor härlighet. Jag har bevittnat tro, mod, perspektiv, ståndaktighet och glädje som går långt bortom jordisk kapacitet – och som endast Gud kan ge.

Jag har bevittnat Guds rättfärdighet och kraft i stor härlighet, mottagen genom trofasthet mot förbund och förrättningar, i en ung medlems liv som blev delvis förlamad genom en fruktansvärd bilolycka. Efter denna persons plågsamma månader fyllda av återhämtning och av att vänja sig vid en ny livsstil med begränsad mobilitet träffade och pratade jag med denna ståndaktiga själ. Under vårt samtal frågade jag: ”Vad har den här upplevelsen lärt dig?” Det omedelbara svaret var: ”Jag är inte ledsen. Jag är inte arg. Och allt kommer att ordna sig.”

Jag har bevittnat Guds rättfärdighet och kraft i stor härlighet, mottagen genom trofasthet mot förbund och förrättningar, i nyligen döpta och konfirmerade medlemmars liv. Dessa nyomvända var angelägna att lära och att tjäna, villiga men ofta osäkra på hur de skulle lägga gamla vanor och starka traditioner åt sidan, och ändå glada över att kunna bli ”medborgare med de heliga och medlemmar i Guds familj”12.

Jag har bevittnat Guds rättfärdighet och kraft i stor härlighet som tagits emot genom trofasthet mot förbund och förrättningar i en familj som ömsint vårdade en make och förälder med en dödlig sjukdom. Dessa tappra lärjungar beskrev tider då familjen kände sig helt ensamma – och tider då de visste att Herrens hand lyfte och stärkte dem. Den här familjen uttryckte uppriktig tacksamhet för de svåra jordiska upplevelser som låter oss växa och bli mer som vår himmelske Fader och vår Återlösare, Jesus Kristus. Gud tröstade och välsignade denna familj med den Helige Andens sällskap och gjorde deras hem till en tillflyktsort lika helig som templet.

Jag bevittnade Guds rättfärdighet och kraft i stor härlighet som tagits emot genom trofasthet mot förbund och förrättningar i en medlems liv som upplevt skilsmässans hjärtesorg. Den här systerns andliga och känslomässiga lidande förstärktes av en känsla av orättvisa i samband med att hennes make bröt förbund och förstörde deras äktenskap. Hon ville ha rättvisa och ansvarighet.

När den här trofasta kvinnan kämpade med allt som hade hänt henne studerade och begrundade hon Frälsarens försoning mer uppmärksamt och innerligt än någonsin tidigare i livet. Gradvis föll en djupare insikt om Kristi återlösande mission över hennes själ – hans lidande för våra synder och även för våra smärtor, våra svagheter, våra besvikelser och vår ångest. Och hon inspirerades att ställa sig en djuplodande fråga: Eftersom priset redan har betalats för dessa synder, vill du kräva att det betalas två gånger? Hon insåg att ett sådant krav varken vore rättvist eller barmhärtigt.

Den här kvinnan insåg att när hon förenades med Frälsaren genom förbund och förrättningar kunde de sår läkas som orsakats av en annan människas orättfärdiga utövande av sin handlingsfrihet och göra det möjligt för henne att finna förmågan att förlåta och ta emot frid, barmhärtighet och kärlek.

Löfte och vittnesbörd

Förbundens löften och välsignelser är endast möjliga tack vare vår Frälsare Jesus Kristus. Han uppmanar oss att vända oss till honom13, komma till honom14, lära av honom15 och förbinda oss till honom16 genom förbunden och förrättningarna i hans återställda evangelium. Jag vittnar om och lovar att när vi hedrar förbunden beväpnas vi med rättfärdighet och Guds kraft i stor härlighet. Och jag vittnar om att vår levande Herre Jesus Kristus är vår Frälsare. Om dessa sanningar vittnar jag med glädje i Jesu Kristi heliga namn, amen.