Generalkonferenser
Ett turordningens hus
Generalkonferensen i oktober 2021


Ett turordningens hus

”Turordning” är ett enkelt, naturligt och effektivt sätt för Herren att undervisa oss, som sina barn, om viktiga principer.

I mitt yrkesliv och i mitt tjänande i kyrkan har jag gjort det här tusentals gånger – men aldrig framför de 15 män som sitter precis bakom mig. Jag känner era böner och deras.

Bröder och systrar, jag föddes i kungariket Tonga i södra Stilla havet men växte upp i Nordamerika. Pandemin har hindrat hundratals, kanske tusentals unga tonganska missionärer som tjänar runt om i världen från att återvända till sitt älskade hemland på grund av dess stängda gränser. Det finns tonganska äldster som har varit på mission i tre år och systrar som varit det i över två år! De väntar tålmodigt med den tro som vårt folk är känt för. Bli under tiden inte alltför oroliga om några av dem som verkar i era församlingar och stavar börjar se mer och mer ut som jag – åldrande och grå. Vi är tacksamma för missionärer överallt för deras hängivna tjänande, även när det blivit längre eller kortare än de hade förväntat sig på grund av pandemin.

En söndag när jag var diakon befann jag mig i foajén med en bricka med vatten för att dela ut sakramentet när en kvinna gick in i byggnaden. Plikttroget gick jag fram till henne och räckte fram brickan. Hon nickade, log och tog en mugg vatten. Hon hade kommit för sent för att ta emot brödet. Kort efter den här upplevelsen lärde min hemlärare Ned Brimley mig att många aspekter av och välsignelser i Jesu Kristi evangelium ges till oss i turordning.

Senare den veckan kom Ned och hans kamrat hem till oss med en minnesvärd lektion. Ned påminde oss om att Gud hade skapat jorden i en viss ordning. Herren var mycket noga med att förklara för Mose i vilken ordning han skapade jorden. Först började han med att skilja ljuset från mörkret och sedan vattnet från torra land. Han lade till växter och djur innan han introducerade sin största skapelse på den nybildade planeten: mänskligheten, som började med Adam och Eva.

”Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. …

Gud såg på allt som han hade gjort, och se, det var mycket gott” (1 Moseboken, 1:27, 31).

Herren var nöjd. Och på sjunde dagen vilade han.

Den turordning som jorden skapades i ger oss inte bara en glimt av vad som är viktigast för Gud, utan också varför och för vem han skapade jorden.

Bild
Ned Brimley med familj

Ned Brimley underströk sin inspirerade lektion med ett enkelt uttalande: ”Vai, Guds hus är ett ordningens hus. Han förväntar sig att du lever ditt liv med ordning. I rätt ordning. Han vill att du ska verka som missionär innan du gifter dig.” Kyrkans ledare lär för närvarande att ”Herren förväntar sig att varje ung man som kan, förbereder sig för att tjäna. … Unga kvinnor … som har en önskan att tjäna bör också förbereda sig” (Allmän handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, 24.0, JesuKristiKyrka.org). Broder Brimley fortsatte: ”Gud vill att du ska gifta dig innan du får barn. Och han vill att du ständigt utvecklar dina talanger medan du utbildar dig.” Om du väljer att leva ditt liv i fel ordning blir livet svårare och mer kaotiskt.

Broder Brimley lärde oss också att Frälsaren genom sitt försoningsoffer hjälper oss att återställa ordningen när våra liv har blivit kaotiska eller i oordning på grund av våra egna eller andras dåliga val.

Från den stunden har jag fascinerats av ”sekventiell ordningsföljd”. Jag utvecklade en vana att leta efter sekventiella mönster i livet och i evangeliet.

Äldste David A. Bednar har undervisat om den här principen: ”När vi studerar, lär och lever efter Jesu Kristi evangelium är ordningsföljden ofta lärorik. Tänk till exempel på vad vi lär oss om andliga prioriteter av den ordningsföljd i vilken de viktigaste händelserna ägde rum när Frälsarens evangelium i dess fullhet återställdes i dessa sista dagar.”

Äldste Bednar räknar upp den första synen och Moronis första besök hos Joseph Smith som det som först undervisade den unge profeten om Guds natur och karaktär, följt av den roll som Mormons bok och Elia skulle ha i insamlingen av Israel på båda sidor om slöjan i denna sista tidsutdelning.

Äldste Bednar avslutar: ”Den här inspirerade ordningsföljden är lärorik när det gäller de andliga ting som Gudomen sätter främst” (”Barnens hjärtan skall vända sig”, Liahona, nov. 2011, s. 24).

En iakttagelse jag har gjort är att ”turordning” är ett enkelt, naturligt och effektivt sätt för Herren att undervisa oss, som sina barn, om viktiga principer.

Vi har kommit till jorden för att lära och få erfarenhet som vi annars inte skulle få. Vår tillväxt är unik för var och en av oss personligen och en viktig del av vår himmelske Faders plan. Vår fysiska och andliga tillväxt börjar stegvis och utvecklas långsamt allteftersom vi i tur och ordning får erfarenhet.

Alma ger en kraftfull predikan om tro med hjälp av liknelsen om ett frö som, om det vårdas och får rätt näring, spirar från ett litet skott till ett fullvuxet, moget träd som ger utsökt frukt (se Alma 32:28–43). Lärdomen är att er tro växer när ni ger plats för och vårdar fröet – eller Guds ord – i era hjärtan. Er tro växer när Guds ord börjar ”svälla i ert bröst” (vers 28). Att det ”sväller och gror och börjar växa” (vers 30) är både visuellt och lärorikt. Det sker också i tur och ordning.

Herren undervisar oss individuellt efter vår förmåga att lära och hur vi lär oss. Vår tillväxt är beroende av vår villighet, naturliga nyfikenhet, nivå av tro och förståelse.

Nephi fick lära sig det som Joseph Smith skulle lära sig i Kirtland i Ohio, mer än 2 300 år senare: ”För se, så säger Herren Gud: ’Jag ska ge människobarnen rad på rad, bud på bud, lite här och lite där. Och välsignade är de som hörsammar mina bud och lånar ett öra åt mitt råd, för de ska lära visdom’” (2 Nephi 28:30).

Att vi lär oss ”rad på rad, bud på bud, lite här och lite där”, handlar återigen om ordningsföljd.

Tänk på följande uttalanden som vi har hört under större delen av våra liv: ”Det viktigaste först” eller ”Ge dem mjölk innan du ger dem kött.” Vad sägs om att ”vi måste gå innan vi kan springa”? Var och en av dessa grundprinciper beskriver något som kommer i turordning.

Underverk sker i ordningsföljd. Underverk sker först när vi utövar tro. Tro föregår underverket.

Unga män ordineras också till ämbeten inom aronska prästadömet i tur och ordning, enligt åldern på den som ordineras: diakon, lärare och sedan präst.

Frälsningens och upphöjelsens förrättningar är sekventiella till sin natur. Vi döps innan vi får den Helige Andens gåva. Templets förrättningar följer på liknande sätt på varandra. Naturligtvis, som min vän Ned Brimley så klokt lärde mig, förrättas sakramentet i ordningsföljd – det börjar med brödet, följt av vattnet.

”Medan de åt tog Jesus ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt lärjungarna och sade: ’Tag och ät. Detta är min kropp.’

Och han tog en bägare, tackade Gud och gav åt dem och sade: ’Drick av den alla.

Detta är mitt blod, förbundsblodet, som blir utgjutet för många till syndernas förlåtelse’” (Matteus 26:26–28).

I Jerusalem och på den amerikanska kontinenten instiftade Frälsaren sakramentet i exakt samma ordningsföljd.

”Se, mitt hus är ett ordningens hus, säger Herren Gud, och inte ett oordningens hus” (Läran och förbunden 132:8).

Omvändelse sker i ordningsföljd. Den börjar med tro på Jesus Kristus, om så bara en smula. Tro kräver ödmjukhet, som är en nödvändig del av att ha ett ”förkrossat hjärta och en botfärdig ande” (2 Nephi 2:7).

Faktum är att evangeliets fyra första principer följer på varandra. ”Vi tror att evangeliets första principer och förrättningar är 1) tro på Herren Jesus Kristus, 2) omvändelse, 3) dop genom nedsänkning till syndernas förlåtelse, 4) handpåläggning för den Helige Andens gåva” (Trosartiklarna 1:4).

Kung Benjamin lärde sitt folk denna viktiga sanning: ”Och se till att allt detta sker med visdom och ordning, för det krävs inte att någon löper fortare än han har krafter till. Och vidare är det nödvändigt att han är flitig så att han därigenom kan vinna priset. Därför måste allt göras med ordning” (Mosiah 4:27).

Må vi leva våra liv med ordning och sträva efter att följa den ordning som Herren har beskrivit för oss. Vi blir välsignade när vi söker efter och följer de mönster och den ordningsföljd i vilka Herren undervisar om det som är viktigast för honom. I Jesu Kristi heliga namn, amen.