Generalkonferenser
Kom ihåg dina heliga som lider, o vår Gud
Generalkonferensen i oktober 2021


Kom ihåg dina heliga som lider, o vår Gud

När vi håller våra förbund frigörs kraften i Jesu Kristi försoningsoffer för att ge oss styrka och till och med glädje i vårt lidande.

Vår himmelske Faders plan för vår lycka innefattar en jordisk upplevelse där alla hans barn prövas och ställs inför svårigheter.1 För fem år sedan fick jag en cancerdiagnos. Jag har känt och känner fortfarande den fysiska smärtan av operationer, strålbehandlingar och biverkningar från mediciner. Jag har upplevt känslomässiga svårigheter under plågsamma sömnlösa nätter. Medicinsk statistik visar att jag förmodligen kommer att avsluta jordelivet tidigare än jag någonsin väntat mig och för en tid lämna en familj som betyder allt för mig.

Oavsett var du bor har fysiskt eller känslomässigt lidande som orsakas av olika prövningar och jordiska svagheter varit, är nu eller kommer en dag att bli en del av ditt liv.

Fysiskt lidande kan vara en följd av naturligt åldrande, oväntade sjukdomar och slumpartade olyckor, hunger eller hemlöshet, eller övergrepp, våldsdåd och krig.

Känslomässigt lidande kan orsakas av ångest eller depression; svek av en äkta hälft, förälder eller en ledare man litade på; arbetsförlust eller ekonomiska nedgångar; andras orättvisa dömande; val som vänner, barn eller andra familjemedlemmar gjort; övergrepp i alla dess former; ouppfyllda drömmar om äktenskap eller barn; närståendes allvarliga sjukdom eller alltför tidiga död, och mycket, mycket annat.

Hur är det möjligt att kunna uthärda det unika och ibland tärande lidande som vi var och en drabbas av?

Tack och lov finns det hopp i Jesu Kristi evangelium, och hoppet kan också vara en del av ditt liv. I dag vill jag ta upp fyra principer angående hopp som kommer från skrifterna, profetisk undervisning, många stödverksamhetsbesök och min egen pågående hälsoprövning. De här principerna är inte bara allmänt tillämpliga utan också djupt personliga.

För det första betyder lidande inte att Gud är missnöjd med ditt liv. För två tusen år sedan såg Jesu lärjungar en blind man vid templet och frågade: ”Rabbi, vem har syndat så att han föddes blind? Han själv eller hans föräldrar?”

Hans lärjungar verkade felaktigt tro, liksom alltför många människor i dag, att alla svårigheter och lidanden i livet är en följd av synd. Men Jesus svarade: ”Det är varken han eller hans föräldrar som har syndat, utan det har hänt för att Guds verk skulle uppenbaras på honom.”2

Guds verk är att åstadkomma odödlighet och evigt liv.3 Men hur kan prövningar och lidande – särskilt lidande som påtvingats genom en annan persons orättfärdiga användning av handlingsfrihet4 – i slutändan främja Guds verk?

Herren sa till sitt förbundsfolk: ”Jag har luttrat dig, … Jag har prövat dig i lidandets ugn.”5 Oavsett orsaken till dina lidanden kan din kärleksfulle himmelske Fader få dem att förädla din själ.6 Förädlade själar kan bära andras bördor med sann empati och barmhärtighet.7 Förädlade själar som har kommit ”ur den stora nöden” är beredda att med glädje leva i Guds närhet för evigt, och ”Gud ska torka alla tårar från deras ögon”.8

För det andra är vår himmelske Fader väl förtrogen med ditt lidande. När vi befinner oss mitt i en prövning kan vi felaktigt tro att Gud är långt borta och obekymrad om vår smärta. Till och med profeten Joseph Smith uttryckte den här känslan under en svår tid i sitt liv. När Joseph satt i fängelset i Liberty samtidigt som tusentals sista dagars heliga drevs ut från sina hem, sökte han insikt genom bön: ”O Gud, var är du? Och var är förhänget som täcker ditt gömställe?” Han avslutade med denna vädjan: ”Kom ihåg dina heliga som lider, o vår Gud.”9

Herrens svar försäkrade Joseph och alla som lider:

”Min son, frid vare med din själ. Dina motgångar och dina lidanden ska endast vara ett ögonblick,

och därefter ska Gud, om du har uthärdat väl, upphöja dig i höjden.”10

Många heliga som lider har berättat för mig hur de kände Guds kärlek under sina prövningar. Jag minns tydligt en egen upplevelse vid en tidpunkt i min kamp mot cancern när läkarna ännu inte hade diagnostiserat orsaken till vissa svåra smärtor. Jag satt med min fru och skulle just uppsända en rutinmässig bön för vår lunch. I stället kunde jag bara gråtande säga: ”Himmelske Fader, snälla hjälp mig. Jag är så sjuk.” Under de följande 20 till 30 sekunderna var jag omsluten av hans kärlek. Jag gavs ingen orsak till min sjukdom, ingen indikation på det slutliga resultatet och ingen lindring från smärtan. Jag kände bara hans rena kärlek, och det var och är tillräckligt.

Jag vittnar om att vår himmelske Fader, som till och med märker när en liten sparv faller, är medveten om ditt lidande.11

För det tredje erbjuder Jesus Kristus sin möjliggörande kraft som ger dig styrka att uthärda ditt lidande väl. Denna möjliggörande kraft får vi tack vare hans försoning.12 Jag är rädd att alltför många medlemmar i kyrkan tror att om de bara är lite tuffare, så kan de ta sig igenom allt lidande på egen hand. Det är svårt att leva så. Ditt tillfälliga ögonblick av styrka kan aldrig jämföras med Frälsarens oändliga kraftförråd som kan stärka din själ.13

Mormons bok lär att Jesus Kristus skulle ”ta på sig” vår smärta, våra sjukdomar och våra bedrövelser så att han kan bistå oss.14 Hur kan du använda dig av den kraft som Jesus Kristus erbjuder för att bistå dig och stärka dig när du lider? Nyckeln är att du förbinder dig till Frälsaren genom att hålla de förbund du har ingått med honom. Vi ingår dessa förbund när vi tar emot prästadömets förrättningar.15

Almas folk ingick dopets förbund. Senare led de i träldom och förbjöds att dyrka Gud offentligt eller ens att be högt. Ändå höll de sina förbund så gott de kunde genom tyst åkallan i sina hjärtan. Följden blev att de fick gudomlig kraft. ”Herren styrkte dem så att de kunde bära sina bördor med lätthet.”16

I vår tid lyder Herrens uppmaning: ”Vänd er till mig i varje tanke, tvivla inte, frukta inte.”17 När vi håller vårt sakramentsförbund att alltid minnas honom, lovar han att hans Ande ska vara med oss. Anden ger oss styrka att uthärda prövningar och göra sådant som vi omöjligen kan göra på egen hand. Anden kan hela oss även om, som president James E. Faust lärde, ”en del av läkningen kan äga rum i en annan värld.”18

Vi välsignas också av templets förbund och förrättningar, där ”gudaktighetens kraft [är] uppenbar”19. Jag besökte en kvinna som hade förlorat en tonårsdotter i en hemsk olycka och senare sin man i cancer. Jag frågade hur hon kunde uthärda sådana förluster och lidanden. Hon svarade att styrkan kom genom andliga bekräftelser på den eviga familjen, som hon fått under regelbundna tempelbesök. Som utlovat hade förrättningarna i Herrens hus beväpnat henne med Guds kraft.20

För det fjärde: Välj att hitta glädjeämnen varje dag. De som lider känner ofta att natten bara fortsätter och att det aldrig kommer något dagsljus. Det är okej att gråta.21 Men om du upplever mörka nätter av lidande kan du, genom att välja tro, vakna upp till ljusa morgnar av glädje.22

Jag besökte till exempel en ung mamma som behandlades för cancer, och hon log majestätiskt i sin stol trots smärtan och bristen på hår. Jag träffade ett medelålders par som glatt tjänade som ungdomsledare fastän de inte kunde få barn själva. Jag satt med en underbar kvinna – en ung farmor, mormor, mor och hustru – som skulle avlida inom några dagar, men mitt i familjens tårar kom skratt och glada minnen.

Dessa lidande heliga är exempel på det som president Russell M. Nelson har sagt:

”Glädjen vi känner har väldigt lite att göra med våra omständigheter och allt att göra med vårt fokus.

När vårt fokus i livet är på Guds frälsningsplan … samt på Jesus Kristus och hans evangelium, kan vi känna glädje vad som än händer – eller inte händer – i livet.”23

Jag vittnar om24 att vår himmelske Fader bryr sig om sina heliga som lider, att han älskar er och är väl medveten om er. Vår Frälsare vet hur du känner det. ”Förvisso har han burit våra sorger och tagit på sig våra smärtor.”25 Jag vet som daglig mottagare26 att när vi håller våra förbund frigörs kraften i Jesu Kristi försoningsoffer för att ge oss styrka och till och med glädje i vårt lidande.

För alla som lider ber jag att Gud må ”låta era bördor lättas genom glädjen i hans Son”27. I Jesu Kristi namn, amen.