Generalkonferenser
Finns det ingen balsam i Gilead?
Generalkonferensen i oktober 2021


Finns det ingen balsam i Gilead?

Frälsarens helande kraft består inte bara i hans förmåga att läka våra kroppar, utan – kanske ännu viktigare – i hans förmåga att hela våra hjärtan.

Strax efter min mission, när jag var student på Brigham Young University, fick jag ett telefonsamtal från min pappa. Han berättade att han hade diagnostiserats med cancer i bukspottkörteln och att han, trots att hans överlevnadschanser inte var stora, var fast besluten att bli frisk och återvända till sina normala aktiviteter i livet. Det telefonsamtalet var en väckarklocka för mig. Min pappa hade varit min biskop, min vän och min rådgivare. Min mamma, mina syskon och jag begrundade framtiden, och den såg dyster ut. Min yngre bror Dave verkade som missionär i New York och deltog på distans i de här svåra händelserna i familjen.

Dåtidens medicinska personal föreslog att han skulle opereras för att förhindra att cancern spred sig. Vår familj fastade och bad uppriktigt om ett under. Jag kände att vi hade tillräckligt med tro på att min far kunde bli helad. Precis innan operationen gav min äldre bror Norm och jag pappa en välsignelse. Med all den tro vi kunde uppbåda bad vi att han skulle bli helad.

Operationen beräknades ta många timmar, men efter bara en kort stund kom läkaren till väntrummet för att träffa vår familj. Han berättade att när de påbörjade operationen hade de sett att cancern hade spridit sig överallt i min fars kropp. Baserat på vad de hade sett hade min far bara några månader kvar att leva. Vi blev förkrossade.

När min far vaknade upp från operationen var han angelägen om att få veta om ingreppet hade lyckats. Vi gav honom den dystra nyheten.

Vi fortsatte att fasta och be om ett underverk. Under det att min fars hälsa snabbt försämrades började vi be om att han inte skulle känna smärta. Så småningom, i och med att hans tillstånd blev sämre, bad vi Herren förkorta hans lidande. Bara några månader efter operationen, som kirurgen hade förutsagt, gick min far bort.

Vår familj överöstes av kärlek och omsorg av församlingsmedlemmar och vänner till familjen. Vi hade en vacker begravning där min fars liv hyllades. Men allteftersom tiden gick och vi upplevde smärtan av pappas frånvaro, började jag undra varför pappa inte hade blivit helad. Jag undrade om min tro inte var stark nog. Varför fick en del familjer uppleva underverk, men inte vår familj? Jag hade under min mission lärt mig att vända mig till skrifterna för att få svar, så jag började utforska skrifterna.

I Gamla testamentet får vi lära oss om en aromatisk krydda eller balsam som användes till att läka sår och som utvanns ur en buske som odlades i Gilead. På Gamla testamentets tid blev salvan känd som ”Gileads balsam”1. Profeten Jeremia beklagade sig över förödelserna han såg bland sitt folk och hoppades på läkedom. Jeremia undrade: ”Finns det ingen balsam i Gilead, finns där ingen läkare?”2 Genom litteratur, musik och konst har Frälsaren Jesus Kristus ofta kallats Gileads balsam på grund av sin förunderliga makt att hela. Precis som Jeremia undrade jag: Finns det ingen balsam i Gilead åt familjen Nielson?

I Markus kapitel 2 i Nya testamentet finner vi Frälsaren i Kapernaum. Ryktet om Frälsarens helande kraft hade spridit sig i hela landet och många färdades till Kapernaum för att helas av honom. Så många hade samlats runt huset där Frälsaren befann sig att det inte fanns utrymme för honom att ta emot dem alla. Fyra män bar fram en förlamad man för att han skulle kunna helas av Frälsaren. De kunde inte ta sig fram genom folkmassan, så de tog bort en del av taket på huset och sänkte ner mannen för att han skulle kunna möta Frälsaren.

När jag läste den här berättelsen förvånades jag över vad Frälsaren sa när han mötte den här mannen: ”Mitt barn, dina synder är förlåtna.”3 Jag tänkte att om jag hade varit en av de fyra männen som hade burit den här mannen hade jag kanske sagt till Frälsaren: ”Vi tog faktiskt hit honom för att han skulle bli helad.” Jag tror att Frälsaren kanske hade svarat: ”Jag helade ju honom.” Var det möjligt att jag inte hade förstått helt och hållet – att Frälsarens helande kraft inte bara bestod i hans förmåga att hela våra kroppar, utan, kanske ännu viktigare, även i hans förmåga att hela våra hjärtan och min familjs sargade hjärtan?

Frälsaren undervisade om en viktig lärdom genom den här upplevelsen när han till slut helade den här mannen fysiskt. Det blev uppenbart för mig att hans budskap var att han kunde vidröra deras ögon som var blinda så att de kunde se. Han kunde vidröra öronen på dem som var döva så att de kunde höra. Han kunde vidröra benen på dem som inte kunde gå så att de kunde gå. Han kan hela våra ögon och våra hjärtan, men viktigast av allt: Han kan hela våra hjärtan genom att rena oss från synd och lyfta oss genom svåra prövningar.

När Frälsaren visade sig för människorna i Mormons bok efter sin uppståndelse talade han återigen om sin helande kraft. Nephiterna hörde hans röst från himlen ställa frågan: ”Vill ni inte nu återvända till mig och ångra era synder och bli omvända så att jag kan hela er?”4 Senare lärde Frälsaren: ”För ni vet inte om de inte kommer att återvända och omvända sig och komma till mig med helhjärtat uppsåt, så att jag kan hela dem.”5 Frälsaren pratade inte om fysisk läkedom, utan om andlig läkedom för deras själar.

Moroni bidrog med ytterligare insikt genom att dela med sig av sin far Mormons ord. Efter att ha talat om underverk förklarade Mormon: ”Och Kristus har sagt: ’Om ni har tro på mig ska ni få kraft att göra vad jag än finner lämpligt.’”6 Jag insåg att föremålet för min tro måste vara Jesus Kristus, och att jag behövde acceptera det som han fann lämpligt när jag utövade tro på honom. Jag förstår nu att min fars bortgång var lämplig i Guds plan. Nu när jag lägger händerna på någon annans huvud för att ge en välsignelse utövar jag tro på Jesus Kristus, och jag förstår att en person kan och kommer att bli fysiskt helad om Kristus finner det lämpligt.

Frälsarens försoning, som tillgängliggör både hans återlösande och hans möjliggörande kraft, är den största välsignelse som Jesus Kristus erbjuder alla. När vi omvänder oss med helhjärtat uppsåt renar Frälsaren oss från synd. När vi med glädje underkastar oss Faderns vilja, till och med i de svåraste av omständigheter, lyfter Frälsaren våra bördor och gör dem lätta.7

Men jag insåg något som var ännu viktigare. Jag hade felaktigt trott att Frälsarens helande kraft inte hade fungerat för min familj. När jag nu tittar tillbaka med mognare ögon och erfarenhet, ser jag att Frälsarens helande kraft var uppenbar hos var och en av mina familjemedlemmar. Jag var så fokuserad på fysisk läkedom att jag inte kunde se underverken som hade skett. Herren stärkte och lyfte min mamma bortom hennes kapacitet under den här svåra prövningen, och hon levde ett långt och produktivt liv. Hon hade ett anmärkningsvärt positivt inflytande på sina barn och barnbarn. Herren välsignade mig och mina syskon med kärlek, enighet, tro och återhämtningsförmåga som blev en viktig del av våra liv och är det än i dag.

Men min pappa då? Precis som med alla som omvänder sig blev han andligt helad genom att söka och ta emot de välsignelser som finns tillgängliga tack vare Frälsarens försoning. Han tog emot sina synders förlåtelse och inväntar nu uppståndelsens underverk. Aposteln Paulus lärde: ”Liksom alla dör i Adam, så ska också alla göras levande i Kristus.”8 Ni förstår, jag sa till Frälsaren: ”Vi tog pappa till dig för att bli helad”, och det är nu tydligt för mig att Frälsaren faktiskt helade honom. Gileads balsam fungerade för familjen Nielson – inte på det sätt vi väntat oss, men på ett ännu mer betydelsefullt sätt som har varit och fortsätter att vara till välsignelse för oss.

I Johannes kapitel 6 i Nya testamentet utförde Frälsaren ett av sina intressantaste underverk. Med bara ett fåtal fiskar och några brödstycken mättade han 5 000 personer. Jag har läst den här berättelsen många gånger, men det finns en del av den upplevelsen som jag missade och som nu är mycket betydelsefull för mig. Efter att Frälsaren mättat 5 000 personer bad han sina lärjungar att samla ihop det som var kvar – resterna – som fyllde 12 korgar. Jag har undrat varför Frälsaren tog sig tid att göra det. Det har blivit tydligt för mig att en sak som vi kan lära oss av det tillfället är det här: Han kunde mätta 5 000 personer och det blev mat över. ”Min nåd är tillräcklig för alla människor.”9 Frälsarens återlösande och helande kraft kan täcka över vilken synd, skada eller prövning som helst – oavsett hur stor eller svår – och den räcker och blir över. Hans nåd är tillräcklig.

Med den kunskapen kan vi gå framåt i tro och veta att när svåra stunder kommer – och det gör de – eller när synden omger våra liv, står Frälsaren ”med läkedom under sina vingar”10 och inbjuder oss att komma till honom.

Jag vittnar för er om Gileads balsam, Frälsaren Jesus Kristus, vår Återlösare, och om hans underbara helande kraft. Jag vittnar om hans önskan att hela er. I Jesu Kristi namn, amen.