2021
”Så ska min kyrka kallas”
Oktober 2021


”Så ska min kyrka kallas”

När vi använder kyrkans fullständiga namn blir vi välsignade och vi blir till välsignelse för andra.

Bild
various people walk by a Church sign in Korean

Några personer i Afrika som sökte efter en kyrka att gå med i uppgav att de hade drömt drömmar. I sina drömmar fick de instruktionen att söka efter en kyrka som bar Jesu Kristi namn. När de sökte, hittade de bara en kyrka där Frälsarens namn stod i centrum – Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

I Latinamerika har flera sista dagars heliga uppgett att när de har bjudit in vänner till ”mormonkyrkan” så har de misslyckats. Detta ändrades när de bjöd in dem till Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. ”Om din kyrka heter Jesu Kristi kyrka”, svarade deras vänner, ”så vill vi komma och se”.

I USA bjöd en primärpojke in sina grannar till sitt dop. En präst i en annan kyrka sa att han aldrig skulle ha gått till ett dop i ”mormonkyrkan”. Men eftersom han såg att pojkens kyrka fokuserade på Jesus Kristus så närvarade han med sin fru.

När en person som jobbade med bokning av flygbiljetter bad en medlem i kyrkan om en e-postadress svarade medlemmen: ”ldschurch.org”.

”Vad är det för kyrka?” frågade personen.

”Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga”, svarade medlemmen.

”Jag jobbar flera dagar i sträck utan någon möjlighet att få tala om Herren”, sa personen. ”Vetskapen om att jag pratar med en annan kristen har förgyllt min dag.”

Medlemmen i kyrkan uppdaterade snabbt sin flygbolagsprofil med kyrkans nya e-postadress: ChurchofJesusChrist.org.1

Ett uppfyllt löfte

Bild
family walking in front of a Church building

Dessa underbara berättelser utgör uppfyllandet av ett löfte som president Russell M. Nelson gav till sista dagars heliga i oktober 2018, och igen i april 2020.

”Jag lovar er att om vi gör vårt bästa för att återställa det rätta namnet på Herrens kyrka, kommer han vars kyrka detta är att utgjuta sin kraft och välsignelser över de sista dagars heligas huvuden, på ett sätt som vi aldrig tidigare har sett”, sa president Nelson. ”Vi ska få Guds kunskap och kraft till hjälp att föra Jesu Kristi återställda evangeliums välsignelser till varje nation, släkte, tungomål och folk och förbereda världen för Herrens andra ankomst.”2

Nyligen uppmanade jag kyrkans medlemmar via mina konton på sociala medier att berätta vilka välsignelser de har fått genom att använda kyrkans rätta namn. Jag blev rörd av att få in över 2 600 svar.

Jag vill dela några av dem med er. De kommer att låta bekanta eftersom ni har fått liknande välsignelser när ni har följt president Nelsons råd.

Närmare Jesus Kristus

Jag rördes av Jacobs vittnesbörd om hur kyrkans fullständiga namn har hjälpt honom att fokusera på Frälsaren: ”Jag har märkt att mitt fokus på Jesus Kristus har påverkat varje del av mitt liv”, berättade han för mig. ”När jag tar sakramentet tänker jag på honom och hans försoningsoffer. När jag läser skrifterna är jag mer uppmärksam på hans ord och andra syftningar på honom. Det har fört mig närmare honom och hjälpt mig förstå hans roll som min Frälsare och Återlösare bättre.”

Det kändes som en välsignelse att få veta vad Frälsarens namn betyder för Beth och Bryce: ”Jag har känt ett starkare band till min Frälsare”, sa Beth. ”När jag får frågan om vilken kyrka jag går i, och jag svarar att jag är medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, känner jag en verklig samhörighet. Jag tillhör hans folk. Jag tillhör hans familj. Jag tillhör honom.”

Bryce berättade för mig att kyrkans rätta namn hjälper honom ”minnas vem jag tjänar och vem jag försöker bli mer lik. Det påminner mig om att Frälsaren är den som ger dessa lärdomar och att de inte kommer från människor.”

”Frälsarens namn har makt”

Bild
Christus statue

Haley, en heltidsmissionär, sa: ”Att använda Herrens kyrkas rätta namn ger större makt och myndighet när vi undervisar andra om hans återställda evangelium. När jag säger ’Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga’ så bekräftar och vittnar Herrens Ande att det här är Herrens kyrka som är återställd på jorden i dag. Jag älskar att använda det rätta namnet för jag bidrar också med mitt levande vittnesbörd till den sanningen!”

Och Nicola berättade: ”Om jag tidigare sa ’mormon’ så kom den där antydan av osäkerhet hos dem som inte delar vår tro. Man kunde nästan höra anstormningen av deras minnen av allt de någonsin hört om ’mormonerna’. Men nu finns det en frid, allt som oftast en acceptans. Frälsarens namn har kraft. Han för med sig frid. Mitt vittnesbörd om att evangeliet är sant har vuxit bara genom att jag uttalat kyrkans rätta namn. Jag känner Anden varje gång jag uttalar det. Ibland är det allt jag får chansen att säga om vår tro, men det är tillräckligt.”

Missuppfattningar uppklaras

Harold, en universitetsprofessor i USA, sa att det har hjälpt honom att klara upp missuppfattningar när han använder kyrkans fullständiga namn. Han berättade för mig att en elev som försökte summera ett samtal om religion sa: ”Jag antar att alla religioner är kristna, utom mormonerna.”

Harold, som såg ett gyllene tillfälle att klara upp den missuppfattningen, sa: ”Jag berättade för eleverna att ’mormon’ var ett öknamn som medlemmarna i kyrkan gavs på grund av vår tro på att Bibeln och Mormons bok är två forntida heliga skrifter som vittnar om Jesus Kristus.”

Mary öppnade sitt hjärta för mig och berättade hur kyrkans fullständiga namn har varit till välsignelse när hon har undervisat sina barn: ”Mina barn känner mindre förvirring nu när jag lär dem att vi tillhör Jesu Kristi kyrka i dessa sista dagar, jämfört med när vi kallade oss själva ’mormoner’. De brukade bli förvirrade och fråga: ’Varför mormon? Betyder det att vi inte är kristna?’ Jag känner att den här förändringen har hjälpt dem när de pratar med andra barn i skolan som inte är troende.”

”Jag är missionär för Jesus Kristus”

President Nelson lovade att om vi använder kyrkans rätta namn ska vi ”få Guds kunskap och kraft” till att sprida evangeliet. Teresa inspirerade mig med sin berättelse om vad som hände när en arbetskamrat frågade henne om kyrkan. Teresa följde president Nelsons råd och började med att återge kyrkans fullständiga namn.

”Han blev intresserad av kyrkan”, berättade hon för mig. ”Han undersökte den i flera månader och sedan, som genom ett underverk, döptes han av min son, biskopen. Jag var så lycklig den dagen, och min familj också. Löftena är sanna.”

Jordan sa att många människor fortfarande inte känner till kyrkans namn. ”Genom att använda kyrkans fullständiga namn”, sa han, ”får jag chansen att förklara hur kyrkan fokuserar på Jesus Kristus och varför vi pratar om oss själva som sista dagars heliga”.

När en man frågade Chloe om hon var ”mormonmissionär” vittnade hon kraftfullt: ”Nej, jag är missionär för Jesus Kristus.” Chloe berättade för mig att mannen uttryckte en önskan att följa Frälsaren, så hon lärde honom att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga leds av Frälsaren. Sedan gav hon honom information om Frälsarens kyrka.

”Kalla kyrkan efter mitt namn”

Bild
sister missionaries talking to a family in front of a Church building

När Frälsaren uppenbarade sin kyrkas namn för profeten Joseph Smith förkunnade han: ”För så ska min kyrka kallas i de sista dagarna, ja, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga” (L&F 115:4). Och till nephiterna sa han: ”Ni [ska] kalla kyrkan efter mitt namn”, för ”hur kan det vara min kyrka om den inte kallas efter mitt namn?” (3 Ne. 27:7, 8).

Jag vittnar tillsammans med en sista dagars helig vid namn Tommie om att när vi använder kyrkans fullständiga namn blir vi välsignade och vi blir till välsignelse för andra. Tommie berättade: ”När jag berättar för andra om välsignelserna som kommer av att vara medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i en tid då stridigheter och rädsla råder, inser jag att jag hjälper andra att få veta att det finns en tillflykt undan stormen hos Jesu Kristi lärjungar, som bryr sig om dem och som följer honom.”

Slutnoter

  1. Jag tackar äldste Gerrit W. Gong i de tolv apostlarnas kvorum för att han återgav dessa berättelser för mig.

  2. Russell M. Nelson, ”Kyrkans rätta namn”, Liahona, nov. 2018, s. 89; se även ”Öppna himlarna för att få hjälp”, Liahona, maj 2020, s. 73.