2021
Det är värt det! Templet är en livsförändrande välsignelse
Oktober 2021


Endast digitalt: Unga vuxna

Det är värt det! Templet är en livsförändrande välsignelse

Under covid-19-pandemin mötte min fästman och jag mycket motstånd när det gällde att ta oss till templet, och jag började undra om vi någonsin skulle få komma dit.

Bild
ungt gift par utanför templet

Bilden är arrangerad

Min man och jag hade svårt att gifta oss i templet – och inte för att vi inte ville! Det fanns många saker som hindrade oss från att ingå detta heliga förbund.

Men genom denna resa av svårigheter, tillväxt och kärlek har jag fått ett större vittnesbörd om templet och de välsignelser som denna heliga plats kan ge oss i våra liv.

Så många motgångar

Saker och ting var svåra strax efter att vi hade förlovat oss. Under en tid hindrade många olyckliga omständigheter oss från att gå vidare till en tempelvigsel. Så efter vad som verkade vara en evighet fastställde vi äntligen våra datum för att ta emot våra begåvningar och besegling till maj 2020. Nästan allt var planerat. Nu var det äntligen dags!

Men sedan drabbades världen av covid-19-pandemin och vårt land, Sydafrika, gick in i en total nedstängning.

Ännu en gång sköts templet och vårt bröllop upp.

Jag började tro att jag aldrig skulle kunna inträda i templet. Och jag undrade om det ens var värt all ansträngning. Min man och jag hade fortfarande inte ens tagit emot våra begåvningar, och jag kände mig modlös eftersom saker och ting, efter att jag hade förberett mig under större delen av mitt liv för att vara värdig att åka dit, fortfarande inte löste sig.

Men jag tänkte på allt som profeterna hade lärt mig om vikten av att besöka templet och de många välsignelser vi får när vi sluter förbund med Herren. President Russell M. Nelson har lärt att ”de största förmånerna av medlemskap i kyrkan kan endast erhållas genom templets upphöjande förrättningar”.1

Så jag var fortfarande fast besluten att åka när tiden var inne.

Värt att vänta på

Under de följande månaderna fastade och bad man och jag och utövade tro på att vi skulle förbli värdiga och kunna gifta oss i templet. Och mirakulöst nog hade Johannesburgs tempel i Sydafrika i september 2020 en begränsad öppning som gjorde att min man och jag kunde ta emot våra begåvningar.

Ord kan inte ge uttryck för hur mycket närmare jag kände mig min himmelske Fader och Frälsaren innanför templets väggar. Det var ett andligt intimt ögonblick som jag aldrig kommer att glömma. Och det var värt att vänta på.

Kort därefter kunde min man och jag äntligen bli beseglade för tid och evighet i Herrens hus.

Vår beseglingsdag var så helig. Vi var det enda paret i templet vid den tidpunkten och ingick ett evigt förbund med varandra och med Herren. Jag var mer än lycklig. Det kändes som om Frälsaren satt bredvid oss båda och sa: ”Jag är nöjd med er tro – ni har äntligen lyckats!”

Och vi är glada över att påbörja en ny resa tillsammans, där vi kan återvända till templet om och om igen.

Templets välsignelser

Även om tempel inte är lätt tillgängliga för alla kan vi bjuda in välsignelser i alla områden i våra liv när vi prioriterar att besöka Herrens hus och strävar efter att vara värdiga en tempelrekommendation.

Som äldste Quentin L. Cook i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Det är min bön att var och en av oss ska hedra Frälsaren och göra de förändringar som krävs för att se oss själva i hans heliga tempel. Genom att göra det kan vi fullfölja hans heliga avsikter och förbereda oss själva och våra familjer för alla de välsignelser som Herren och hans kyrka kan ge oss i det här livet och i evigheten.”2

När jag tänker på mina tempelförbund eller besöker templet känner jag mig närmare min himmelske Fader och Jesus Kristus och kan släppa världens saker och bjuda in frid i mitt liv. Tack vare templets välsignelser har min man och jag kunnat se tillbaka och se vår himmelske Faders hand som styr våra liv och har ökat vår tro på att han leder oss varje dag.

Jag är tacksam för tempelbegåvningen som hjälper oss att veta hur vi ska återvända till vår himmelske Fader, och för den möjlighet vi har att beseglas för evigt till dem vi älskar – en obeskrivlig välsignelse som vi har tack vare Jesu Kristi försoning.

Vi kan alla vara värdiga dessa välsignelser om vi förbereder oss och följer Frälsarens exempel – trots alla utmaningar och motgångar som kan komma i vår väg.

Att ta sig dit är värt varje ansträngning. Tro mig.

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Uthärda och bli upplyft”, Nordstjärnan, juli 1997, s. 71.

  2. Quentin L. Cook, ”Se dig själv i templet”, Liahona, maj 2016, s. 100.