2021
Välsignelser av att vara tempeltjänare
Oktober 2021


Unga vuxna

Välsignelser av att vara tempeltjänare

Författaren bor i Utah, USA.

Mitt tjänande i templet gjorde förrättningarna och välsignelserna ännu mer speciella för mig.

Bild
hand opening a door

Foto från Getty Images

När jag först kom till templet fylldes jag av vördnad över det storslagna med Herrens hus. Jag fick klarhet i vem jag var, varför jag var på jorden och vart min väg kunde leda när jag fokuserade på Kristus.

Jag hade just kallats att tjäna en mission i England och jag kände förväntan över att få besöka templet innan jag åkte. Jag förberedde mig på förhand genom att lära mig om tempelförrättningar och förberedde mig för att ingå förbund med Herren.

Efteråt visste jag att jag ville besöka det regelbundet under hela mitt liv. Och det beslutet påverkade min önskan att tjäna som förrättningstjänare också.

Uppoffringar för att tjäna

Som äldste Ronald A. Rasband i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”När vi besöker templet stärks vår kunskap om gudomen och det eviga evangeliet, vårt åtagande att leva i och undervisa om sanningen, samt vår villighet att följa vår Herre och Frälsare Jesu Kristi exempel.”1

Jag ville få dessa välsignelser i mitt liv, så när jag kom hem från min mission talade jag med min biskop om att få bli tempeltjänare. Jag kallades så småningom att tjäna i Washington D.C. tempel i några månader medan jag arbetade för att tjäna ihop pengar till skolan.

Jag tjänade i templet varje fredagskväll från kl. 18. Det här schemat gjorde att jag måste lämna jobbet tidigt och resa i två timmar. Det var ett stort och ibland svårt åtagande att hålla varje vecka.

Vid den tiden arbetade jag långa dagar med ett fysiskt krävande arbete, så jag var vanligtvis ganska trött under mitt skift i templet. Jag var också psykiskt utmattad större delen av tiden eftersom jag förberedde mig för att börja studera igen och bestämma mig för vad jag skulle göra resten av livet.

Men under mina skift kände jag alltid stor iver över att få lära mig mer om förrättningarna. Och trots min ständiga utmattning och gränslösa att-göra-lista fann jag på något sätt frid i templet. Jag lämnade det alltid med en känsla av tacksamhet över att jag kunde tjäna Herren där, och jag kände mig andligen förnyad i slutet av varje skift när jag fokuserade på Frälsaren. Friden jag kände hjälpte mig också att hitta vägledning och svar för mitt liv.

Jag tog mig tid

Min tempeltjänst avslutades när jag flyttade för att gå på college. Och jag var så upptagen och överväldigad av mina studier att jag inte besökte templet lika ofta. Jag började få en pockande känsla av att jag behövde tjäna där igen, så jag träffade min biskop för att prata om det.

Jag kallades att tjäna i templet på lördagseftermiddagar.

Ja, jag var upptagen, men jag var så glad över att jag tog mig tid att tjäna i Herrens hus varje vecka. För varje skift kom jag närmare Frälsaren och min himmelske Fader, och jag kunde njuta av den frid som bara finns i hans hus.

Glädjas åt templets välsignelser

Min tempeltjänst har varit rätt kort, men jag kan vittna om att den tid jag har tjänat har förändrat mitt liv till det bättre.

Tack vare de uppoffringar jag gjorde för att tjäna och på grund av Herrens godhet, kände jag verkligen att jag fick de templets välsignelser som president Russell M. Nelson en gång beskrev: ”Jag lovar att Herren ger dig de underverk han vet att du behöver när du gör uppoffringar för att tjäna och dyrka honom i hans tempel.”2

Jag har upplevt dessa underverk. Och jag vet att du också kan göra tempeltjänst till en viktig del av ditt liv.

Vi får inte alla möjligheten att verka som tempeltjänare. Men genom att delta i tempeltjänst och släktforskning, hålla och hedra våra förbund och besöka templet när vi har möjlighet, kan vi alla komma närmare vår himmelske Fader och Jesus Kristus och få deras vägledning och godhet i våra liv. Och när de är vårt fokus kan vi alltid känna frid i hjärtat, vilka utmaningar vi än ställs inför.

Slutnoter

  1. Ronald A. Rasband, ”Rekommenderad åt Herren”, Liahona, nov. 2020, s. 23.

  2. Russell M. Nelson, ”Bli exemplariska sista dagars heliga”, Liahona, nov. 2018, s. 114.