2021
Vår glädje över ett nytt tempel i Vanuatu
Oktober 2021


Endast digitalt: Unga vuxna

Vår glädje över ett nytt tempel i Vanuatu

Unga vuxna i denna önation delar med sig av sin glädje och upprymdhet över tillkännagivandet om ett tempel i deras land.

Bild
ung kvinna med blomma i håret som står utomhus

Louisette Desire Waiane från Vanuatu

Foto: Emmalee Bazar

Han minns dig, mig och alla havets öar

”Jag minns att jag hörde ordet tempel för första gången när jag var åtta år gammal och fick undervisning av missionärerna. Jag hade vuxit upp med andra trosuppfattningar, och även om jag inte förstod hela innebörden av ordet tempel i samband med Jesu Kristi evangelium lärde jag mig senare vad tempel är, varför de är så viktiga och hur vi kan förbereda oss för att utföra förrättningar i dem.

Jag har alltid älskat att läsa i kyrkans tidningar om så många underbara och mirakulösa upplevelser från medlemmar av kyrkan som har kunnat besöka templet. Deras upplevelser har stärkt min önskan att leva värdigt, även om jag inte har något tempel på min önation. Jag har också empati för andra som, liksom jag, inte har nära tillgång till ett tempel. Men det ligger mig så varmt om hjärtat att oavsett var du bor kommer templets välsignelser alltid att komma i Herrens egen tid.

Jag har alltid vetat att Herren inte kommer att sluta utgjuta sina välsignelser över oss när vi är trogna mot honom, oavsett om vi har ett tempel i närheten eller inte. Och jag är mer än tacksam för enkelheten i ett litet steg i tro – att vi troget kan lära oss och tålmodigt vänta på Herren ”rad på rad, bud på bud” (2 Ne. 28:30). Jag erkänner och prisar Herrens tidsplan och hans stora verk, som han vill att jag ska vara en del av.

När vår älskade profet, president Russell M. Nelson, under generalkonferensen i oktober 2020 meddelade att Port Vila, Vanuatu, skulle få ett tempel kände jag så stor frid.

Jag kommer aldrig att glömma de glädjetårar jag fällde. Eftersom han älskar sina barn och är medveten om dem, ’kommer [han] ihåg dem som finns på havets öar’ (2 Ne. 29:7).

Jag vittnar om att Herren har unika syften och planer för alla länder runt om i världen. Han vet att hans barn vill ta emot alla evangeliets välsignelser, även de som kommer av templet. För dem som ännu inte har ett tempel: jag uppmanar er att vänta tålmodigt, fortsätta vara trofasta och se fram emot de välsignelser som är på väg till er. Jag älskar detta evangelium så mycket tack vare dess fullhet av helighet och ljus.”

Louisette Desire Waiane, Port Vila Stake, Vanuatu

Herren påskyndar sitt verk och jag är här för att hjälpa till

”Det var en obeskrivlig känsla och ett ögonblick som jag kommer att minnas hela livet när president Nelson meddelade att ett tempel skulle byggas i Vanuatu. Det var en oväntad nyhet, men jag litar på Herren, hans tidsplan och hans verk.

Jag kom att inse att Herren påskyndar sitt verk enligt sin egen visdom.

När beskedet kom var allt jag kunde tänka på min familj, mina vänner, mina ledare och alla andra som hade gjort uppoffringar för att hjälpa till att bygga Guds rike i Vanuatu. Jag fick mer uppskattning för våra egna pionjärer som banade väg. Jag vet att några av dem har lämnat detta jordeliv och nu gläds på andra sidan slöjan. Till dem säger jag tack!

Det gör mig ödmjuk att veta att min familj nu kan ta del av välsignelserna och förrättningarna i templet. Just nu uppoffrar medlemmarna i kyrkan i Vanuatu mycket för att kunna ta sig till templet i Fiji eller Nya Zeeland. Vissa får bara vara där en gång i sitt liv. Nu välsignas vi med att få bygga Herrens hus i vårt eget land. Jag är evigt tacksam för det.

Jag vill uppmana oss alla att förbereda oss andligt för att ta emot Herrens hus i våra egna länder. Vi kommer att ingå eviga förbund och delta i frälsningsarbetet på båda sidor om slöjan. Jag vet att när vi strävar efter att vara värdiga den Helige Andens ständiga sällskap kommer vi att vara bättre förberedda för att inträda i Herrens heliga hus.

Just nu tjänar jag som distriktskamrer. Jag är motiverad att hjälpa vår distriktspresident och de Guds barn som vår himmelske Fader har anförtrott oss att förbereda sig för den stora dagen då Vanuatu tempel öppnas. Och jag ber att samma Ande som jag kände i det ögonblick då tillkännagivandet gjordes ska motivera mig att gå framåt.

Jag uppskattar möjligheten att få uttrycka mina tankar och känslor om detta stora historiska tillkännagivande. Allt jag kan säga är att jag tackar min himmelske Fader och president Nelson för att han är Herrens språkrör på jorden i dag.”

Dack Tivles, Luganvilles distrikt, Vanuatu

Templet ger oss en glimt av himlen

”Alla människor söker efter något som kan inspirera eller hela dem, både andligt och tidsmässigt, i detta jordeliv. För mig är detta något att vara medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Sedan jag blev medlem i kyrkan för tolv år sedan har jag aldrig ångrat mitt beslut. Det har välsignat mitt liv på ett mycket stort sätt.

När jag döptes började jag höra mycket om templet. Andra medlemmar talade alltid om hur viktigt det var för dem. Det var något som alltid gav mig frid i hjärtat och motiverade mig att gå framåt. Jag visste att jag ville åka dit en dag och uppleva den glädje som de hade känt.

Senare valde jag att tjäna som missionär och blev kallad till Australienmissionen Brisbane. Att gå in i Hamiltons tempel i Nya Zeeland för första gången var den bästa känslan någonsin. Jag ska aldrig glömma den upplevelsen. De ord jag skulle använda för att beskriva hur jag kände mig är glädje, frid och lycka. Jag kände verkligen min himmelske Faders kärlek till mig, och Anden var stark. Det motiverade mig att hålla mig stark under hela min mission och efteråt.

Som medlemmar i kyrkan i Vanuatu hade vi alltid drömt om att få ett tempel i vårt land, men när president Nelson tillkännagav detta var det som om våra drömmar blev verklighet.

Att ha ett tempel här i Vanuatu innebär att våra liv blir mycket mer hektiska, men på ett bra sätt, eftersom vi får möjlighet att göra mer tempel- och släktforskningsarbete.

Jag minns att jag hörde ett generalkonferenstal om att alltid ha templet i sikte.1 När du gör det har du ett standar – du har alltid något att se fram emot.

Templet hjälper oss att behålla perspektivet att livet inte begränsas av problem. Det eviga perspektivet där kan ge oss motivation att fortsätta att försöka, fortsätta tro, fortsätta att utöva tro och fortsätta att ha tillit. För mig är det en stor välsignelse att ha ett tempel här i Vanuatu – det är en glimt av himlen.”

Eunice Hoiesi James, Port Vila stav, Vanuatu

Slutnot

  1. Se även Thomas S. Monson, ”Det heliga templet – en ledstjärna för världen”, Liahona, maj 2011, s. 90–94.