Generalkonferenser
Det som rör sig i min själ
Generalkonferensen i oktober 2021


Det som rör sig i min själ

Vad funderar du på? Vad är verkligen viktigt för dig? Vad rör sig i din själ?

Mina bröder och systrar, när jag åter står i vårt älskade konferenscenter påminns jag om aposteln Petrus ord: ”Herre, det är gott för oss att vara här.”1

Mina tankar i dag kretsar kring de här orden från profeten Nephi, som förde sitt folks uppteckningar efter fader Lehis död. Nephi skrev: ”Och på dessa skriver jag det som rör sig i min själ.”2

Jag brukade bara skumma igenom den här versen eftersom jag tyckte att ordet things (det) inte var särskilt elegant eller andligt, inte tillräckligt storslaget för att passa ihop med ”min själ”. Ändå har jag fått veta att ordet things används 2 354 gånger i de engelska skrifterna.3 Till exempel i Mose: ”Jag är begynnelsen och änden, Gud den Allsmäktige. Genom min Enfödde skapade jag allt detta.”4 Och Nephis ord: ”Se, min själ gläds åt det som hör Herren till, och mitt hjärta begrundar ständigt det som jag har sett och hört.”5

Nephis ord väcker frågorna: ”Vad begrundar du?” ”Vad är det som verkligen betyder något för dig?” ”Vad rör sig i din själ?”

Det som rör sig i vår själ klargörs och djupnar ofta genom att vi ställer frågor.

Bild
Äldste Rasband i ett distansmöte
Bild
Andakt för ungdomar
Bild
Utsändning för unga vuxna

Under pandemin har jag träffat ungdomar från hela världen i många andakter, stora som små, genom utsändningar och sociala medier, och vi har diskuterat deras frågor.

Den fjortonårige Joseph Smith hade en fråga djupt i sin själ, och han ställde den till Herren. President Russell M. Nelson har betonat: ”Ta era frågor till Herren och till andra trofasta källor. Studera med en önskan att tro hellre än att hoppas på att du kan finna en brist i en profets livsväv eller en motsägelse i skrifterna. Sluta spä på dina tvivel genom att ständigt diskutera dem med … tvivlare. Låt Herren leda dig på din färd till andliga upptäckter.”6

Ungdomar frågar mig ofta vad jag tror och varför jag tror.

Jag minns när jag på distans besökte en ung kvinna i hennes hem. Jag frågade om det var första gången en apostel besökte hennes hem. Hon log snabbt och svarade: ”Ja.” Hennes fråga till mig var bra: ”Vad är det viktigaste jag bör veta?”

Jag svarade med det som rör sig i min själ, det som förbereder mig för att lyssna till maningar, som lyfter min blick bortom världens sätt, som ger mening åt mitt arbete i evangeliet och åt självaste livet.

Låt mig delge er något av det som rör sig i min själ. ”Det” gäller alla som vill vara sanna lärjungar till Jesus Kristus. Tio sådana saker vore ett bra och jämnt antal. I dag ger jag er sju med förhoppningen om att ni ska komplettera med åtta, nio och tio utifrån era egna erfarenheter.

För det första, älska Gud Fadern och Jesus Kristus, vår Frälsare.

Jesus utfärdade det första stora budet: ”Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd.”7

President Nelson förkunnade sin hängivenhet till Gud, vår evige Fader, och till hans Son Jesus Kristus, när han kallades att leda Herrens kyrka: ”Jag känner dem, älskar dem och lovar högtidligt att tjäna dem – och er – med varje andetag under återstoden av mitt liv.”8

Så för det första, älska Fadern och Sonen.

För det andra, ”älska din nästa”.9

Det är inte bara en god tanke – det är det andra stora budordet. Din nästa är din make eller maka och familj, församlingsmedlemmar, arbetskamrater, rumskamrater, de som inte tillhör vår tro, de som behöver en hjälpande hand och, uppriktigt sagt, alla. Kärnan i att ”älska din nästa” uttrycks i psalmen ”Älska varandra”.10

President Nelson påminner oss om att ”när vi älskar Gud av hela vårt hjärta vänder han våra hjärtan till andras välbefinnande”.11

För det tredje, älska dig själv.

Det här är svårt för många. Är det inte märkligt att det verkar vara svårare att älska oss själva än att älska andra? Ändå har Herren sagt: ”Älska din nästa som dig själv.”12 Han värdesätter det gudomliga i oss, och det måste vi också göra. När vi tyngs av misstag, hjärtesorg, känslor av otillräcklighet, besvikelse, ilska eller synd är kraften i Frälsarens försoning, enligt den gudomliga planen, en av de saker som lyfter själen.

För det fjärde, håll buden.

Herren har tydligt sagt: ”Om ni älskar mig håller ni fast vid mina bud.”13 Sträva varje dag efter att vara och göra lite bättre och att gå framåt i rättfärdighet.

För det femte, var alltid värdiga att besöka templet.

Jag kallar det att vara rekommenderad åt Herren. Oavsett om du har tillgång till ett tempel eller inte håller det faktum att du är värdig en giltig tempelrekommendation dig fast fokuserad på det som är viktigt, på förbundsstigen.

För det sjätte, var glad och vid gott mod.

”Var … vid gott mod och frukta inte”14 har Herren sagt. Varför? Hur är vi det när vi ställs inför utmaningar överallt? Tack vare löftet från Jesus Kristus: ”Jag, Herren, är med er och ska stå vid er sida.”15

President Nelson beskriver det återställda evangeliet som ett ”budskap om glädje!”16 Och han förklarar: ”Glädjen vi känner har väldigt lite att göra med våra omständigheter och allt att göra med vårt fokus.”17

För det sjunde, följ Guds levande profet.

Det här må vara det sjunde på min lista över saker, men det ligger högst upp med avseende på dess betydelse i dag.

Vi har en Guds profet på jorden i dag! Bortse aldrig från vad det betyder för dig. Kom ihåg den unga kvinnan jag nämnde i början. Hon ville veta det som betyder mest. ”Följ den levande profeten”, sa jag då och jag betonar det igen i dag.

Som kyrka utmärker vi oss genom att vi leds av profeter, siare och uppenbarare som Gud har kallat för denna tid. Jag lovar att när du lyssnar och följer deras råd kommer du aldrig att ledas vilse. Aldrig!

Vi lever i en tid när vi ”kastas hit och dit”18, när andlighet, anständighet, redbarhet och respekt är under attack. Vi måste välja. Vi har Herrens röst genom hans profet för att lugna våra rädslor och lyfta vår blick, för när president Nelson talar, talar han för Herren.

Vi är välsignade med skrifter och lärdomar som påminner oss om att ”mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger HERREN”.19

Så var det med Naaman, en stor militär ledare i Aram – men spetälsk – som fick höra att profeten Elisha kunde bota honom. Elisha sa till sin tjänare att säga till Naaman att tvätta sig i floden Jordan sju gånger för att bli botad. Naaman hånskrattade. Det måste finnas en mäktigare flod än Jordanfloden, och varför skicka en tjänare när han förväntade sig att profeten Elisha personligen skulle bota honom? Naaman gick sin väg men övertalades sedan av sina tjänare: ”Om profeten hade begärt något svårt av dig, skulle du då inte ha gjort det?”20 Naaman doppade sig slutligen sju gånger i Jordanfloden och blev botad.

Berättelsen om Naaman påminner oss om riskerna med att välja ut de delar av profeternas råd som passar vårt sätt att tänka, våra förväntningar eller dagens normer. Vår profet pekar ständigt på våra egna Jordanfloder att helas i.

De viktigaste orden vi kan höra, begrunda och följa är de som uppenbaras genom vår levande profet. Jag vittnar om att jag har suttit i råd med president Nelson för att diskutera viktiga frågor som rör kyrkan och världen, och jag har sett uppenbarelse flöda genom honom. Han känner Herren, han känner hans vägar och han vill att alla Guds barn ska höra honom, Herren Jesus Kristus.

Under många år hörde vi profeten två gånger om året under generalkonferensen. Men med dagens komplexa frågor talar president Nelson mycket oftare i forum21, sociala medier22, andakter23 och till och med pressmeddelanden24. Jag har sett honom förbereda och presentera djupa budskap av uppenbarelse som har uppmuntrat till mer tacksamhet, främjat större inkludering av alla våra bröder och systrar på jorden, och mer fred, hopp, glädje, hälsa och helande i våra personliga liv.

President Nelson är en begåvad kommunikatör, men ännu viktigare är att han är en Guds profet. Det är häpnadsväckande när man tänker på det, men det är viktigt att inse att hans tydliga riktlinjer skyddar oss alla från de bedrägerier, den list och de sekulära metoder som vinner kraft i världen i dag.25

Den profetiska manteln handlar helt och hållet om uppenbarelse. ”Återställelsen av Jesu Kristi evangeliums fullhet: Ett tillkännagivande för världen vid 200-årsjubileet”, som gavs vid generalkonferensen i april 2020, betonar att Herren leder detta verk. I det här tillkännagivandet förklarar första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum: ”Vi förkunnar med glädje att den utlovade återställelsen fortskrider genom fortlöpande uppenbarelse. Jorden kommer aldrig igen att bli densamma, då Gud samlar allt till ett i Kristus (se Efesierbrevet 1:10).”26

”Allt … i Kristus”27 och ”det som rör sig i min själ”28 är vad denna kyrka, detta evangelium och detta folk handlar om.

Jag avslutar med en uppmaning till var och en av er att tänka på de sju saker ”som rör sig i min själ” som jag har delat med mig av i dag: älska Gud Fadern och Jesus Kristus, vår Frälsare; älska din nästa; älska dig själv; håll buden; var alltid värdig en tempelrekommendation; var glad och vid gott mod, och följ Guds levande profet. Jag uppmanar dig att själv komma fram till din egen åtta, nia och tia. Fundera på hur du kan dela med dig av det som ligger dig närmast om hjärtat till andra och uppmuntra dem att be, fundera och söka Herrens vägledning.

Det som rör sig i min själ är lika värdefullt för mig som det som rör sig i din är för dig. Dessa saker stärker vårt tjänande i kyrkan och på alla områden i livet. De förbinder oss till Jesus Kristus, de påminner oss om våra förbund och de hjälper oss att känna oss trygga i Herrens famn. Jag vittnar om att han vill att vår själ ”aldrig [ska] vare sig hungra eller törsta utan ska bli mättad”29 av hans kärlek i vår strävan att bli hans sanna lärjungar, att bli ett med honom såsom han är med Fadern. I Jesu Kristi namn, amen.